Magyar Ifjúság, 1975. május-augusztus (19. évfolyam, 18-35. szám)

1975-07-11 / 28. szám

KOLUMBUSZ TOJÁSA A MŰCSARNOKBAN Néha a legegyszerűbb dolgot a legnehezebb megérteni. Itt van ez a jubileumi tá­rművészeti kiállítás­nak nevezett tárlat a Műcsarnokban. Ha a szokásos iparművészeti kiállításokra gondolok, azokra, amelyek hol ki­sebb, hol nagyobb ter­mekben egy-egy ipar­művész, vagy egy-egy szakág termékeit mutat­ták be, akkor ez a tár­lat eleve rendhagyó, sőt, egyesek szerint bizonyá­ra eretnek is. Itt ugyan­is nem válik külön a ke­rámia, az üveg, a bútor, a textil, s a még ki tud­ja, hányféle iparműves­­ség, hanem olyan komp­lex egységekben jelenik meg, amilyenekben ál­talában az életben is fel­lelhető. Azaz (a kataló­gus bevezető szavaival élve): „a felhasználás komplexitását kifejező csoportosításban”. Ami annyit jelent, hogy hét ilyen összeállítást lá­tunk: A gyermek, A háztartás, A lakás, De­koratív művek, Az utca, A munkahely és öltöz­ködés címekkel, s egy­­egy „címszó” alatt az illető terület szinte tel­jes iparművészeti ke­resztmetszetét megte­kinthetjük. Ez már ön­magában is nagy ötlet, nagy újítás. A másik nagy ötlet, hogy az egész kiállítá­son érvényesül egy elv, nevezetesen az, hogy a modern embert úgyszól­ván minden használati tárgyában iparművészeti termék veszi körül. A heverőtől, amelyen al­szik, a fürdőszobai szap­pantartóig, az autóbusz­tól, amelyen a munka­helyére megy, a munka­hely íróasztaláig és munkaeszközeiig, az ét­készlettől, s­ az asztalte­rítőtől a televízióig, a formatervezett kávéfő­zőig, a cipőtől az öltö­nyig, a gyerekjátéktól a bizsuig ott van az iparművészek és forma­­tervezők munkájának eredménye. Ezt az állan­dó testközelséget, ezt a mindennapi praktikum­mal összeötvözött eszté­tikumot is erőteljesen hangsúlyozni kívánja a kiállítás. A harmadik felfede­zés pedig — ami persze inkább csak a nagykö­zönség, s nem a szakma számára felfedezés —, hogy felsorolhatatlanul sok kitűnő, tehetséges és ötletes iparművé­szünk van (köztük igen sok az egészen fiatal), akik, ha módjukban áll, a legjobb nemzetközi szinten terveznek és ki­viteleznek. Ráadásul nem légvárakat és elér­hetetlen luxusálmokat, hanem gyakorlatias, használható, ötletes, ügyes, és mégis szép, formájukban, anyaguk­ban is esztétikus tár­gyakat, eszközöket. * Ha módjukban áll — mondottam. Hát igen. A kiállítás az úgyne­vezett fogadóteremben egy olyan részlettel kez­dődik, amelyet mintegy kontrasztként helyeztek el a rendezők. Bemutat­nak itt egy — talán a két háború közti időt idéző — külvárosi kony­hát, csikótűzhellyel, la­vórral és kopott, nyers fenyőfahokedlivel. De itt van néhány riasztó kerti törpe és ágypárna mel­lett például az ugyan­csak ebből az időből származó olvasófotel, s mellette egy asztalgar­nitúra — mindkettő a méltán becsült Kaesz Gyula munkája —, s ezekre pillantva nem­csak ma is kifogástalan formaalakításukat, a használati praktikum és az esztétikus megoldás egységét értékelhetjük, hanem az is eszünkbe jut, hogy még a kedve­zőtlen körülmények közt élő és dolgozó iparművé­szek is tudtak annak idején kitűnő munkákat létrehozni. Manapság látszólag sokkal köny­­nyebb egy iparművész dolga, hiszen nagy gyá­rak, szövetkezetek, ter­vezőirodák állnak ké­szen arra, hogy terveit elfogadják és megvaló­sítsák. De ez még ma is gyak­ran csak a látszat. Köz­tudott, milyen nehéz egy-egy újszerű termék­kel „kijönni”. Bármely iparművész hosszú törté­neteket mesélhet erről. S az ellenállás nem is mindig az úgynevezett közvetítő szektorban, az­az, a kereskedelemben van, noha kétségtelen, hogy ha egy felajánlott termék nem nyeri el a kereskedelmi szakembe­rek tetszését, azaz nem rendelik meg, akkor le­het az a világ legjobb, legötletesebb munkája, mégsem kerül a fogyasz­tókhoz. De az akadály igen sokszor már a ter­vezési, gyártáselőkészíté­si fázisban jelentkezik. Vannak gyárak, ahol tu­catjával dolgoznak ter­vező iparművészek, mégsem mondhatjuk. 26

Next