Magyar Ifjúság, 1975. május-augusztus (19. évfolyam, 18-35. szám)

1975-07-11 / 28. szám

hogy a gyár termékein ez meglátszana. Hogy mi itt a hiba? Ezt ki tudja? A vásárlókra aligha le­het hivatkozni, hiszen ez a kiállítás is azzal zárul, hogy az utolsó teremben korábbi kiállítások ven­dégkönyveinek kinagyí­tott szövegrészleteit lát­hatjuk, amelyeken kü­lönböző megfogalmazás­ban egyetlen kérdés tér vissza: Mindez nagysze­rű, de hol,­­mikor és mennyiért lehet majd kapni? S nem mást hangsúlyoznak a jelen tárlat vendégkönyvének bejegyzései sem. Aki te­hát — akár a gyártásban, akár a kereskedelemben — arra hivatkozik, hogy „a vásárlók úgysem ve­szik meg”, az ma már egyszerűen nem ismeri a közönségigényeiket, ar­ról nem is beszélve, hogy az idejétmúlt, csú­nya tárgyiakkal tovább rontják a vásárlók ízlé­sét. Vannak persze ellen­példák is: akad gyár, szövetkezet, ahol csak egyetlen tervező dolgo­zik, s mégis kitűnő ter­mékeket állítanak elő. (A Szak- és Kárpitos­ipari Vállalatnál példá­ul Király József, a Vö­rös Október Férfiruha­gyárban Girardi Géza, a Zalaegerszegi Ruha­gyárban Brád András, hogy csak néhányat em­lítsünk). Mindebből az is­­következik, hogy az iparművészek körében távolról sem honol azért holmi „össznépi béke”. Még az itt felvonultak között sem. Az ipari és a kereskedelmi vonalon jelentkező gátló ténye­zők mellett akadálya le­het az új törekvéseknek egyfajta belső, szakmai ellenállás is . De ez a kiállítás azt tükrözi, hogy ma már inkább azok a mérvadók a szakmában, akiket ez a tárlat is felvonultat. A rendezők jó tájéko­zottságát és helyzetisme­retét dicséri ez, s egy­ben — akárcsak a ki­állítás egésze — fino­man neveli is a közön­séget, hiszen a tárgyak­nál mindenhol ott a ter­vező neve s a kivitelező gyáré, szövetkezeté is. (Sok helyen csak a ter­vező neve áll — s ez ar­ra figyelmeztet, hogy vagy nem tudott mun­kájának kivitelezőt ta­lálni, vagy pedig eleve maga állítja elő, ami a termék elérhetőségét — mennyiségileg és ár­ban is —­­erősen korlá­tozza. Megnyugtató vi­szont, hogy számos tárgynál ott a nagy tö­megű előállításra képes üzem neve, s a tájékoz­tatás aszerint ezeket a tárgyakat vagy már le­het kapni néhány szak­üzletben, vagy hamaro­san kaphatók lesznek.) A kiállításon megha­tározott irányban lehet végighaladni (újabb ki­tűnő , szerkesztési és ügyes, bújtatott didak­tikai ötlet!), a gyerme­kek világától az öltözkö­désig. A rendezést vég­ző és az installációkat készítő Gergely István és munkatársai ezzel is azt akarják hangsúlyoz­ni, hogy az iparművé­szet a mai ember teljes világában ott van. Min­dent persze nem tudnak bemutatni, így például a bútorokból csak a kis­bútorokat, s főként az ülőbútorokat emelik ki. *'■ arra sem törekednek k­lönösebben, hogy az elmúlt harminc év ipar­­művészeti vonatkozású áttekintését, keresztmet­szetét adják. A hangsúly a mán, s nem egy eset­ben a jövőn van, és ez így helyes. Mint aho­gyan az is csak dicséretre méltó, ahogyan elkerül­nek minden kínálkozó olcsó megoldást az új propagálására. Maguk a tárgyak, elrendezésük, csoportosításuk agitál­nak a jóra, az esztéti­kus és egyben praktikus tárgyak, eszközök iránti igényre. Aki ezen a ki­állításon végigmegy, és figyelmesen és gondo­san megnézi magának, az talán már kevésbé dől be a rossz, unalmas, csúnya, sablonos és öt­­lettelen­­ tárgyaknak. É S itt van a Kolum­busz tojása, mert hát harminc év kellett ah­hoz, hogy egy ilyen ki­állítást láthassunk, pe­dig oly kézenfekvő az egész. És itt van az a furcsa­ság, hogy néha a leg­egyszerűbb dolgokat a legnehezebb megérteni. Most ez a kiállítás végre mintha mégis megértette: a mai ipar­művészet dolga itt és most, nálunk, elsősorban az, hogy szép, jó hasz­nálható tárgyakkal i­sa el, vegye körül embert. S aki azt hinné, hogy ez kevés, és hogy mél­tatlan feladat, annak kétszeresen ajánlhatom: nézze meg, de alaposan, gondolkozva ezt a kiál­lítást. Takács István \ IMIit iSimiffititw—ra NEVEL» 27

Next