Magyar Ifjúság, 1982. május-augusztus (26. évfolyam, 19-35. szám)

1982-07-30 / 31. szám

IAP FOLK­ nekar, amely a tragikus körülmények között el­hunyt kitűnő zeneszerző nevét vette föl, vállalta névadója zenei program­ját, a délszláv népzenei hagyomány ápolását. Rö­vid műsorukban — általá­ban 15—30 perc jutott egy­­egy­­ föllépőre — ennek megfelelően kólákat, igazi pergő ritmusú tánczenét adtak elő élvezetesen. Inst­rumentális muzsikájukat két helyen fűszerezte csak az ének. A velük szereplő Gyenis Katalin és Radics Ibolya sajátos ízeket „csempésztek” különleges technikájukkal a zene fo­lyamába.­­ Rövid pihenő és átszere­lés után a Tekergő együt­tes lépett a színpadra. Ve­zetőjük közölte, hogy a Tekergő feloszlik. Kár, mert teljesítményük talán éppúgy megérdemelt volna egy nagylemezt, mint a Vujisics együttes. Amikor e két zenekart meghallgattam nem hittem volna, hogy a virtuozitás még fokozható lesz. Kelle­mesen kellett csalódnom, mert a Gereben két cite­­rája hihetetlen intenzitás­sal és technikával megáld­va bűvölte a hangszerét. Az első nap legjobb program­ja mindenképpen az ő ne­vükhöz fűződik. A folk a megtorpanásai­­ ellenére is élő. Erről tett tanúságot a jubiláló, éppen tíz éve alakult Vízöntő. Amit most csinálnak, azt progresszív folknak titulál­ják. Igényes intellektuális előadásukat azonban egy intim klub jobban keretbe tudná foglalni. Hasonló véleményem alakult ki Sejtő Ferenc programjáról. Az ismeret­­terjesztéssel, szóbeli il-­­­lusztrációval is bőven ki­egészített megzenésített versek jó szórakozást jelentettek. A didaxisból azonban kevesebbel is be­értük volna. Sebőnél, ahogy, a második napon bemutatkozó Kalákánál is, jól tetten érhető, mikép­pen erősíti egymást a köl­tészet — legyen az mo­dern, vagy klasszikus; Desnos, Burns — vagy Weöres sorai — és a népi muzsika. Nemzetközi jellegűvé vált a folk hétvége: Mi­chel Montanaro occitán — ez egy franciaországi nem­zetiség — együttes vette át a helyet Sebő Ferenctől. Vérbő mediterrán­­ dalla­mok árasztották el a te­ret a megszólaló hangsze­rek nyomán. Az eddig kis­sé passzív nézősereg ekkor jött lázba és a rövid prog­ramot — különösen annak olyan bravúrszámait, mint a tisztán emberi hangra épülő egyik kompozíciót — kitartó tapssal jutalmazta. Egyáltalán nem volt vélet­len ez a tetszésnyilvánítás. Erről még inkább meg­győzött a másnap bemu­tatott, némileg hosszabb műsor, amelynek végén alig akarták a kedves francia legényeket leen­gedni a színpadról. Az occitán táncokat el­sajátítani vágyó emberek­nek lehetőség adatott er­re is, mert Montanaróék az éjszakába nyúlóan táncházat is rendeztek. Az első nap végén a má­sik házigazdának tekinthe­tő Tolcsvay-trió adott íze­lítőt, jobbára régi sikerei­ből. Aki csak az első napra utazott ki Pomázra — és megváltotta a viszonylag olcsó, 60 forintos belépőt —, még az is elégedetten távozhatott. Sokkal elége­dettebben, mint azok, akik 27-én már a délután há­rom órás kezdésre kijöttek. Ők végignézhették a dél­szláv és román nemzetisé­gi csoportok táncait — a folk hétvége a Szentendrén megrendezett Országos Nemzetiségi Találkozóhoz kapcsolódott — jókedélyt sugárzó műsorait, ezután várta őket az előző nap­nál súlyosabbnak, erő­sebbnek ítélt „mezőny”. A szeszélyes időt figyelmen kívül hagyó rendezés „összjátéka” folytán az el­csúszott program szinte teljesen zátonyra futott, amikor az eső keményen végigpermetezte a színpa­dot és a füves teret. Kü­lönösen azért volt nehéz a várakozás, mert minden­ki a nagy attrakcióra, az előző napon bejelentett szenzációra éhezett, amit a régóta tétlenül — legalább is együttesként tétlenül — pihenő Fonográf fellépte jelentett. Ha hozzávesszük ehhez, hogy külön eljött dalaival Bródy János és Szörényi Levente is, akkor érthetővé válik a felfoko­zott érdeklődés. Fél kilencre készült el a teljes behangosítás, a Montanaro kezdő műsora után a bolgár és macedón dallamokat és újabban af­gán népzenét is játszó Zsa­rátnok hozta tűzbe a mint­egy 4—5000 főnyi közön­séget. A country képviseleté­ben a Muszty—Dobai duó két baráttal kiegészítve jött el. Nyúlfarknyi műso­ruk nem érte el a többi résztvevő előadásának színvonalát. Föltűnő volt bizonytalankodásuk. A versekre zenét író Ka­láka viszont az olyan régi dalaikkal, mint a Pelikán, föltűnő sikert aratott. Igaz, Gryllus Dániel és csapata a legjobb formáját nyúj­totta. Noha viszonylag keveset láthattunk-hallhattunk a szünetek miatt is elhúzó­dott, későn megkezdett programból, közel jártunk az éjfélhez. A java pedig ekkor következett. A Kő­műves Kelemen lemezzel befutott Kormorán folk­­rock szintézise Bródy Já­nos demokratikus számvá­lasztásra épített műsora és a triász harmadik tagja­ként, visszakötésül Szöré­nyi Levente rockballadai programja ébresztette az el-elbóbiskoló nézőket. Számomra a K­ormorán „hiánycikk” muzsikája je­lentette a legtöbbet. Nem pusztán azért, mert nagy­szerűen párosították az elektromos hangszerek megszólalásának lehetősé­­gét a népi instrumentu­mokkal és hangvétellel, hanem mert véleményem szerint ők képviselhetik majdan a két nemzetközi zenei nyelvezet összefor­­rasztása révén azt a fajta új zenét, amely a jelenle­gi válságos, lapályos mi­voltából kimozdíthatja a hazai rockot. Izgalmas a rock és a folk ritmikájá­énak, zenei világának dina­mikus együttélése. Érdeke­sebb, mint a­z nem taga­dom, a modern élet mono­tonitását érzékletesen meg­ragadó, de az érzelmek át­vitelére képtelen, mégis újító szelleműnek, köve­tendőnek vélt — elektroni­kus új hullám. A folk-rock hagyományát érdemes ná­lunk is megalapozni. És ez a szép szerep vár a Kor­­moráljra. Ám nincsenek egyedül. Velük van az ál­taluk kísért Szörényi Le­vente, aki a Kőműves Ke­lemenből énekelt részletei­vel ismét bizonyította, hogy milyen kitűnő előadó, énekes. Ezek után még hátra volt az éjszakába nyúló programban a Muzsikás, az ismét föllépő Vujisics és a befejező Fonográf. Kár, hogy a rövid, de ki­váló műsorukat a késői időpont miatt már sokan nem láthatták. Bízzunk ab­ban, hogy a nyári nagy country fesztiválon az idő rövidsége majd nem aka­dályoz meg senkit abban, hogy élvezze a remélhető­leg ott is fellépő Fonog­ráf zenéjét. Gyárfás Péter SLÁGER­LISTA A MAGYAR RÁDIÓ ÉS A MAGYAR IFJÚSÁG KÖZÖS MŰSORA A SZERKESZTŐK AJÁNLATA SZÓLISTÁK Máté-S. Nagy: REPTÉR (Korda György) Bakot—Bradányi: EL FOGJUK FELEJTENI EGYMÁST (Horváth Attila) Tolcsvay-Bródy: AZ ELSŐ 10 ÉV (Koncz Zsuzsa) Presser—Komár: EGY ÉJSZAKA NÉLKÜLED (Komár László) Bródy: NE VÁRD A MÁJUST (Sztevanovity Zorán) Presser—Sztevanovity D.: JÁTSSZ MÉG! (Kovács Kati és Sztevanovity Zorán) Wolf—Fü­löp: MÉG NEM TUDOM (Máté Péter) Schöck­ S. Nagy: ÚJRA ÉN VAGYOK (Koós János) Varannai—Tamás: GONDOLSZ-E MAJD RÁM? (Soltész Rezső) Novai—Heilig: EGY LÁNY MONDJA EL (Eszményi Viktória) EGYÜTTESEK Solaris: LEGYŐZHETETLEN (Solaris) Kékes-Szikora: ESZELŐS SZERELEM (Hungária) Vörös—Jankai: HAJSZA KÖZBEN (Prognózis) Bokor fivérek: NYÁR (Color) Balázs—Horváth: AMIT NEM MONDHATTAM EL (Korál) Szigeti: REQUIEM (Karthago) Nagy-Kiss: ROBINSON (Kati és a Kerek Perec) Óceán—S. Nagy: ŐSZINTE, KŐKEMÉNY VALCER (Óceán) Pataky—Zselenc: A HŰTLEN (Edda) Pásztor-Jakab-Hatvani: MARATHON (Neoton Família) A Magyar Rádióval közösen készített Slágerlistánkra minden héten szerdán 12 óráig lehet szavazni. A címek: Magyar Rádió Könnyűzenei Rovata, Budapest 1800 Magyar Ifjúság szerkesztősége, Budapest, Somogyi Béla u. 6. 1983 Kérjük, a borítékra írják rá: SLÁGERLISTA _____________/ hl

Next