Magyar Ifjúság, 1982. szeptember-december (26. évfolyam, 36-53. szám)

1982-10-29 / 44. szám

Megtört tehát a jég. A rendezvény stílusosan a Bemutatkozunk címet kapta: alkalmanként kü­lönböző szakmák, így a textilipar, kohászat, közle­kedés, műszeripar, egész­­­ségügy, mezőgazdaság és vendéglátóipar igyek­szik minél többoldalúbban bemutatkozni. A módszer jónak ígér­kezik — egyelőre ez ál­lapítható meg. Mindjárt az első alkalommal, ame­lyen a textilipar került „nagyító” alá, olyan nagy volt az érdeklődés, amire még a legoptimistábbak sem gondoltak. Jóval a ti­zenegy órai kezdés előtt már közrefogták az ifjú látogatók a Pest megyei és a budapesti üzemek, tanintézetek által kiállí­tott termékeket, s figyel­­­ték a helyszínen dolgozó, szakmát még tanuló vagy már végzett lányo­kat, fiúkat. Meg-megdob­­bant az idősebb látogatók szíve is a dekoratív kiál­lítási anyagok: a szűcsök, a férfi- és nőiruha-készí­tők, a szövő- és fonónők szép portékái láttán. A színes kiállítással, filmvetítéssel és divatbe­mutatóval a szervezők el­érték céljukat. És akik el­jöttek, prospektusokkal, kis ajándékokkal, legfő­képp pedig a választási lehetőségek ismeretének birtokában térhettek haza. — varjú — szélt,­ csak a saját kérése volt... Akkor az osztályt vis­­­szakaptam. • A tanácselnök éppen nincs a községben. Orosz Istvánná la­kásügyi előadó beszél a szolgá­lati lakások ügyéről és még va­lamiről ... — Két gyerekem is járt hozzá az iskolába... Mondhatom, a gyerekek nem szeretik. Valami lehet a magatartásában... A gyerekek szervezkedtek, hogy megverik, ha végeznek. Az én gyerekemnek például tizenkilenc egyese volt matematikából... Feldúltan magyaráz az emlé­kek hatása alatt. Hevesen ciga­rettára gyújt. — Hogy a lakás miatt vállal­ta el itt az állást? Jobban jár­tunk volna, ha ide se jön ... Valami emberi problémája le­het, de ez persze független a lakásügytől. Mostanában nem épül újabb szolgálati lakás. Nin­csen rá pénzünk. Különben azt hiszem, ő következik, bent van nálunk az igénylése ... A feszültsége lassanként föl­enged. Az öreg iskolaépület igazgatói szobájában sorolnak érveket néhányan a tanári karból. — Tévedésből lett lakással meghirdetve az állás. A mi­nisztérium közölte pontatlanul — így a volt igazgató.­­— Való­ban épültek akkoriban lakások, a pedagógus garzon mellett egy másik is. Én csak azt mond­tam, ha a tanács nekünk adja, megkaphatja. De nem adta a tanács. — A nehezen beilleszkedők közé tartozik ... Nemcsak azért, mert nehéz fajsúlyú ... — Ő volt itt a nagy buktató. Annak idején huszonnyolcból tizenhatot elhúzott. Most már nem buktat annyit, de 34-ből huszonkettőnek kettest adott... — Az én nyolcadik osztályom­ban sok gyerek továbbtanulásá­ban okozott gondokat... No, nem vagyok híve a látszatosz­tályzásnak, de az alulosztályzás­­sal sok gyerek kedvét elvette más tantárgyaktól is ... — Sok összeütközésünk volt vele, a nevelési értekezletek sokszor két órával is tovább tartottak, mint máskor, őmiat­ta. Semmiféle bírálatot, taná­csot nem fogad el.­­ Bár nagyon sok jó tulaj­donsága van, néha elképesztő dolgokra is képes. Az egyik hát­rányos helyzetű gyereknek cipőt vett, a másiknak meg szok­nyát ... A kollégák szóáradatához a pedagógus KISZ-titkár hozzáte­szi: — Az osztályfőnöki munkája kiváló, ezt most a szakfelügye­lői vizsgálat is megállapította. A cél a küzdés? Hogyan tűröd a kudarcokat? Marad-e energiád az újabb erő­feszítésekre? És ha megkérdem: tudod-e, mit tesz a kezed, a lábad, miközben az agyadban rohannak a gondolatok, vagy ha sietsz valahova, hallod-e a bel­ső hangokat, amik hozzád be­szélnek? S észreveszed, hogyan változik körülötted a világ, mi­közben magadra figyelsz? Miért szegezel tüskét minden közeledőre? * — Azt mondták, azért bukta­tok annyit, mert nem tanítok jól. De a megyei szakfelügyelő szerint tudnak a gyerekek! Hogy szigorú vagyok? A gyere­kek érzik, hogy az Erősnél ta­nulni kell. Kezdetben csak az eredmény volt a fontos, ezért hibáztam. Az idén keveset buk­tattam. Igaz, 240 gyereket taní­tok. A tévedés nem jog, lehetőség. Aki ítél, keresse önmaga ítéletét is. — A szakfelügyelő vette észre, hogy jó az osztályfőnöki mun­kám. És amikor megdicsért, ak­kor vette észre az iskola veze­tése is. Pedig két éve vagyok osztályfőnök. A kollégák min­dig megtalálnak, ha szükségük van rám­. Én már nem szívesen szólok, mert ha az ötleteimet előadom, azt mondhatják: ja, te ráérsz. Az idén egyedül men­tünk az osztályommal vasat gyűjteni. Igaz, most nem volt kötelező ... Minden újabb megtorpanás után egyre nehezebb elindulni. És mégis lépni kell valamerre. — Még a mozigépész-tanfo­­­­lyamot is elvégeztem, hogy a gyerekeknek tudjak vetíteni... Ma már más gyerekeket tanítok, mint egykor, és másképpen. De engem ugyanúgy értékelnek, mint valamikor én a gyereke­ket. Az őszinteség hiánya, en­­­­gem ez bánt nagyon. * *— öt üres állásunk van. A kész szabad szolgálati lakást most a pályázatban meghirdet­tük, de úgy, hogy pedagógus há­zaspárnak. Ha nem lesz jelent­kező, akkor talán megkaphatja az egyiket a gyereket váró kol­léganő ... De a betöltetlen állá­sokkal hogyan indítjuk az új tanévet? — Azt hiszem, nem találtuk meg Erzsihez a kulcsot... — Kicsit öntörvényű ... — Direkt kiprovokálja a konfliktust... A tanár kollégák jelzőárada­tának piciny szünetében robban a kérdés: — Meg akarják őt az iskolá­ban tartani? Hosszú csönd, majd: — Ez nagyban függ tőle ... Bukásmentes legyen az isko­la? Szigorú a tanár? Mikor szolgáljuk a gyerekek érdekeit? Mikor van túl magasan a léc — nemcsak egy-egy osztályban, hanem magában az iskolaközös­ségben, melyhez valamennyi pe­dagógus, a fiatal is tartozik? Mekkora nekifutás kell ahhoz, hogy le ne verjük? Rege Sándor _______________________________) 13

Next