Magyar Ifjúság, 1983. január-április (27. évfolyam, 1-17. szám)

1983-04-29 / 17. szám

4 TÉVÉFOTEL Vetélkedünk! Az ember ül a foteljében, a tévé előtt, és számol­gatja, mennyi vetélkedő tűnik fel mostanság kép­ernyőnkön. Sok, és mind több. Ez szinte természetes, amióta tévé van, abban vetélkednek is. Miért? Ná­lunk talán olcsósága okán, egy-egy vetélkedő aránylag kis pénzből összeüthető, egyszerűbb a technika, nincs jogdíj, művészgázsi stb. A Szabad­ság téren ráadásul nem Cadillacet kap főnyeremé­nyül a játékos, mint a távévetélkedő-dömpinges Amerikában, hanem­­ egy búváruszonyt. Természetesen nem a díj, hanem a játék a fontos, a homo ludens élvezete, és inkább a nézőé, mint a résztvevőé. Kétségeimet újabb-régibb vetélke­dőink láttán éppen a játék, a tömegjáték hiánya teremti. Legutóbb visszatért a „ringbe” a nagy játékmester, Vitray Tamás. Ám az OKBT vetél­kedőjét nem a műsorvezető személyes produkciója tette érdektelenné. Nálunk majd’ minden vetél­kedő — bevallottan és okkal — ismeretterjesztő céllal készül. De e közlekedési revüben túlságosan kilógott a didaktika lólába: itt most közlekedni tanulunk. Ettől a „banzáj” eleve nem lehetett „össznépi”, lévén a Kárpát-medencében jelenleg kevesebb autós, mint tévénéző. Vetélkedőink többségéről ugyanezt panaszolhatom, mint a fentiről: rétegműsorokká váltak. Igaz, mint ilyenek, a jobbak közül valók. A művelt és sze­rény Egri János keresztkérdése a keresztrejtvény­­fejtők népes táborát minden bizonnyal újabb hí­vőkkel gyarapíthatja. Az Elmebajnokság még szű­­kebb csoporthoz szól: azokhoz, akik elhűlnek, mi­csoda barbárság összetéveszteni Gorcsev Ivánt és az ő négyágú szigonyát Fülig Jimmy pofonjaival. E program főleg a nagy lexikális tudású nézőé, aki a képernyő előtt büszkén mondhatja: én nem­hogy nyolc, de tizenkét kérdésre is válaszoltam volna. Az említett, össznépi babérokra három versengés pályázik manapság. A Kapcsoltam majdcsaknem meg is szerzi,­ csak hát a műsorvezető... A vetél­kedőkhöz egyéniség kell. No most. Van a Kapcsol­tam mórikáló Rózsa Györgye és van a Leg ... fád Rózsája. Mintha nem is ugyanaz az ember lenne, márpedig az egyéniség attól is egyéniség, hogy azonosítható — önmagával. A Leg... tömegeket mozgathatna — ha tudná ki-ki, hogy mire. E mű­sor jó részében­­nem is vetélkednek. Mitől „leg” — például — az a bájos hölgy, aki két kézzel tud írni egyszerre? Az üvegfúvók, a pincérek produk­ciója inkább a Szakma Ifjú Mestere döntőjére em­lékeztetett, mint szórakoztatónak szánt tévéshow-ra. A Fele sem igaz nekem kedvenc vetélkedőm, és ahogy hallom, igen sok nézőt szórakoztat. Bár némi fáradtság látszik a műsoron, a fanyarul in­tellektuális Vágó István és válaszoló partnerei oly rokonszenves vidámsággal, heccelődéssel adnak hol többé, hol kevésbé fontos tudnivalókat tudtunkra — és sokak tudtára! —, hogy tőlük még azt a békauszonyt is szívesen elfogadnám. Summázva: olyan vetélkedőt szeretnék, ahol „Mit”, viaskodhatnánk, és nemcsak „Ők”, a kiválasztot­tak, vagyis ha Minket, nézőket is — akár a szó szoros­­értelmében — aktivizálóbb műsorokat lát­hatnék.­­ (andai) Az idei első Ifjúsági Szemle Megjelent az Ifjúsági Szemle ez évi első száma. Gazdag tartalmából kiemelést érdemel Svéd László Szemben az árral címen megjelent tanulmánya, amely az erdélyi magyar és román fiatalok közös antifasiszta harcának történetét eleveníti fel. Schreiber György Mor(t)alitás, gének, emancipáció című írásában szubjektív véleményét fejti ki a nő és férfi viszonyáról. Brády Zoltán riportjában fia­talon kisiklott életeket, tragikus sorsokat tár az olvasó elé. A folyóirat további cikkei: Nemes Péter Kalando­zások a csövesek világában; Kamarás Ferenc Ifjú­ság és társadalom; Laki László Az iskola mint a „közösségi” nevelés színtere; Schiffer Péter Fiata­lok — „zöldek” — NSZK ’82; Trencsényi László Művészi teremtés — kapcsolatteremtés. ESEMÉNYEK, HÍREK, TUDÓSÍTÁSOK panoráma RÁDIÓ B Szabó család Ez a rövidke írás afféle tisztelgés, méltatás szán­dékával kerül e hasábok­ra. Nem a remekműnek kijáró hódolat, nem is a nagyigényű, jelentős tár­sadalmi mondanivalót hor­dozó drámai sorozat fö­lötti örvendezés, mégcsak nem is az újat hozó alko­tás felmutatása a célom. Egyszerűen lenyűgöz a vál­lalkozás rekord jellege. Alighanem a Guinessbe kí­vánkozó adatokkal büsz­kélkedhet ez a soha véget érni nem akaró hangjáték­­zuhatag. Nem ismerem a pontos számokat. Nem tudom, hány ezerszer hangzott fel,­­hány millió rádiókészülé­ken Szabó-Gobbi néni re­kedtes-barátságos hangja, Icu csipogása, Szabó bá­csi (k) dörmögése. Azt sem kutattam, mennyivel több mint két évtizede írják fel­váltva a szerzők, akik kö­zül alapító tagnak számít Baráti Géza és Liska Dé­nes. No és persze Major Anna dramaturg, valamint , László Endre rendező. Csak azt tudom-sejtem, minden csúcsokat megdön­tő hazai rekordról van szó. A Szabó családdal ugyan­is mindig történik valami. Az életük kifogyhatatlan eseményekben, konfliktu­sokban, katarzisokban. Kö­rülöttük olyan lendülettel zajlik az élet, hogy mél­tán hihetjük, rajtuk kívül senki más el nem igazod­na e nagy kavalkádban. Ami persze érthető, hiszen ők mindannyiunk életét élik. És talán ez a nagy varázslat, ami életben tart­ja őket az emberi kor leg­végső határáig, sőt azon is túl. Mert lehet az adások között lapos, naiv, bugyu­ta történet. Lehet bolha­baj, fülemüleper, álkonf­liktus. Meglehet, a heten­te ismét és ismét megszó­laló, jól ismert figurák né­ha papírból­­ készülnek, nincs kiterjedésük, csupán egy hangot és nem egy embert jelentenek. Mégis, az igazi hétköznapokat élik és közvetítik a rádióhul­lámokon keresztül. Bizony, olykor kissé szájbarágó­san, didaktikusan, máskor azonban valós elhihető erő­vel. Vagyis, nem temetni aka­rom a Szabó családot. El­lenkezőleg, jó egészséget, derűt és szakadatlan adás­időt kívánok kedves mind­nyájuknak. —1 —1 FILM Elveszett illúziók Milyen vonzó és taszító egyszerre az irodalmi és sajtóélet berkeiben mozog­ni! Csábító, hiszen neves emberek csak úgy nyüzsögnek benne, ráadásul a pá­lyakezdő hiúságát is csiklandozza, ami­kor viszontlátja nevét a fejéből kipat­tant művek olvastán. Ám milyen ve­szélyeket rejteget ez a csillogó világ a naiv, az érdekek összefonódásából és ellentétéből fakadó harcban még járat­lan fiatal számára! Mindez Gazdag Gyula Elveszett illúziók című filmjének vetítésekor jutott eszembe. Az ötlet re­mek: másfélszáz évvel későbbre, 1968 Budapestjére átültetni Balzac Elveszett illúziók című nagyregényét, úgy, hogy a magyarított karriertörténet mögül ki­rajzolódjon a hazai kulturális élet szí­nes tablója is. Maga a sztori is szol­gálhat bőven tanulsággal: jól érzékel­teti, hová vezet, ha egy valóban tehet­séges fiatal „eladja a lelkét” — pél­dául az érvényesülés kedvéért hajlandó megírni a megrendelt, a véleményével ellentétes hangvételű cikket. A film alapján úgy tetszhet, a kultu­rális élet tele van dörzsölt, ravasz ró­kákkal, akiknek egy valamihez van te­hetségük: az ügyes helyezkedéshez. Ilyenek az újságírók és a művészek? Ilyenek is, de­­ olyanok is. Ám úgy vélem, ezúttal nem érdemes számon­­kérni az alkotóktól, hogy pontosan ilyen-e a valóság, ilyen volt-e 1968-ban, hiszen gúnyrajzról van szó, s tudjuk, a karikatúra attól az, ami, mert torzít, túloz. A film tablója egészében eleven­be mar, bár sok remekbe szabott figu­ra mellett van egy-egy elnagyolt is, mint ahogy a bravúrosan felépített je­lenetek mellett lassúak is. Szerencsére az utóbbiakat kitölti Udvaros Dorottya és Máté Gábor, az ifjabb színésznem­zedék két kiemelkedő képviselőjének játéka, s e kedves fiatalok mellett a film minden színésze legjobb formáját nyújtja. Csak egy valamit fájlalok: ez a jól sikerült film belterjes marad. Ke­vesek problémáját tükrözi, s így első­sorban egy szűkebb értelmiségi réteg­hez szól. Igaz, nekik ritka élvezetben lehet részük e szellemesen karikírozott történet láttán. (Képünkön Udvaros Dorottya és Máté Gábor.) Eszéki Erzsébet Már kapható! Operabérlet, fiataloknak A Magyar Állami Operaház vezetői sajtótájékoz­tatón ismertették az 1983—1984-es évad műsorter­vét. Mihály András igazgató bevezetőjében az Ope­raház társulatának átmeneti nehézségeiről számolt be, de egyben örömmel közölte, hogy rövidesen el­jön az ideje, hogy megkezdjék az újjászületett Operaházba való visszaköltözés előmunkálatait. A programban többek között szerepel a Pillangó­­kisasszony felújítása, a Werther (Massenet operája) bemutatása, valamint Verdi,operaszínpadra kíván­kozó oratorikus remekének, a Requiemnek műsor­ra tűzése. A bérletezéssel kapcsolatosan elhang­zott, hogy ifjúsági bérleteket is kínálnak szombat és vasárnap délelőttre.

Next