Magyar Ifjúság, 1983. május-augusztus (27. évfolyam, 18-34. szám)

1983-08-19 / 33. szám

Családi show Nem illik a televíziót összehasonlítani a rádió­val. Különösen nem ildo­mos egyik vagy­­másik ja­vára dönteni az összeha­sonlításban. Mégis, olykor olyan kirívó a különbség, hogy szólni kell róla. Pél­dául az a bizonyos szom­bati nap. "Ha az ember ott­hon tartózkodik, és házi­munkát végez, akkor ide kell kapcsolnia valamit, ami elvonja a figyelmét. És az ügyeletes bábfilmre vagy rajzfilmre gondolva inkább a rádiót­­kapcsolja be, mint a tévét. És nem csalódik. Érdekes dolgokra lesz figyelmes, meghall­gathatja Rozsos István és Soós Imre emlékidézését, valamint, hogy mit mon­danak azok, Dénes Zsófiá­tól Királyhegyi Pálig, akik Karinthy Frigyest jól is­merték. Ha mégis unja, átkapcsolhat egyik adóról a másikra, ahol a jó rit­musú Szombat délelőttben Szentmihályi Szabó Péter nyilatkozik Liptai­ Kata­linnak, vagy Iszlai Zoltán az ügyeletes japán filmről mesél. Végül újra meg­hallgathatja az­­ utóbbi idők legmegrendítőbb, leg­­feszülte­bb és legbensősé­gesebb vallomását a ba­rátságról, meghallgathatja Szabó­ Beamter kettősé­nek fájdalmasan kénysze­rű szétesését, vagyis Beamter Bubit. Aki cso­dák csodája, az esti televí­ziós Poptükörben is fősze­replő. Egy disc-jockeyt alakít. Csak éppen nyoma sincs benne mindannak, ami belőle délelőtt­­megra­gadott; a sziporkázó hu­morú, szellemes világfi a fiatalok diszkóműsorában pusztán ripacskodó konfe­ranszié. Megint használt valakit a televízió, ám a kvalitással valahogy me­gint nem tudott mit­­kez­deni. Ugyanúgy, mint a nyár­ral. Főleg a gyerekeknek maradt adós a képernyő szép mesékkel, lebegő tör­ténetekkel, szomorkás rá­­ismerésekkel. Sok szó esett arról, hogy a gyermekmű-''­sorokat délelőttről dél­utánira kellene csoportosí­tani, mivelhogy a fiatal szervezetnek kell a levegő — igazából nincs e viták­nak reális alapja. A szün­időre legalábbis nem ju­tott semmi különös: se délelőttre, se délutánra. Talán a teljesen érdekte­len külföldi meses­oroza­tok helyett gazdálkodhatott volna a televízió azzal, ami van, és ami olyan jó, hogy még az idősebb csa­ládtagokat is érdekelheti. Szívesen megnéztünk vol­na néhány Mándyt, a Csu­tak történeteit, vagy Ja­­nikovszky Éva, Gyárfás Endre, Lázár Ervin meséit. Jó, hogy a Tüskevárat nyúzták megint. De bizto­san akadt volna az archí­vumban egy Micimackó, egy Grimm, Andersen vagy Erich Kästner, s ha más nem, de a diákoknak néhány filmtörténetileg megrázó mozi. Lehetett volna készíteni egy terve­zetet a szünidőre­­— nem rosszízűt és nem erőltetett koncepciójút — és vala­melyik korosztályt megcé­lozni vele. Annak idején a leányregény volt a divat, és jól jött volna valami fo­gódzó. Csak akkor még nemigen volt televízió. Amerikában a televíziót tudósok „gyönyörrel keres­kedő, haszonleső házalók­hoz hasonlítják, akik azt a képet alakítják ki az emberek tudatában, misze­rint az öröm és­­szórakozás fölötte áll az olyan problé­máknak, mint az egészség­ügy és az oktatás. A tele­vízió az évi­­negyedmillió dollárt kereső sportolókat, színészeket sztárolja.” Saj­nos, a negyedmillió dollár nem igaz, de — különösen reklámmagazinjainkban, a Módiban, a Főzőcskében és a Nemcsak nőküekben — ■ nálunk is megvalósult valami belterjesség, név­­hajhászás. Ami , pedig a szórakoztatást illeti: az el­múlt nyári hónapok valódi show-ja a Családi kör volt. Vagyis a Kérdezet­ten apa. És kínos igyeke­zetté merevedtek a való­ban szórakoztatásra­­készí­tett összeállítások, kaba­rék, a Szeszélyes évsza­kok, a Terefere, a Telerá­­ma. Szerencsére láttunk Vis­­conti-sorozatot meg Ján­osát, némely Offenbachot és Voltaire-t is végig lehe­tett nézni, á­m a doku­mentumfilmek és játékfil­mek közül a­­legérdeke­sebbek megint csak úgy éjféltájban mentek. Bizto­san gondolni kellett a bű­vészmutatványok kedvelői­re meg az illúzionistákra, őket ugyanis főműsoridő­ben látták. A műsorszer­­kesztők valószínűleg azt gondolták, a jó illuzionis­ta több illúziót képes ki­csiholni az emberekből, mint a rossz krimi. De hát nemcsak ez a két al­ternatíva létezik. És ezek a bűvészek a televízióban valahogy nem is rendelte­tésüknek megfelelően kap­tak tért, a poénok esetle­geseknek hatottak, a­­moz­dulatok a levegőben ma­radtak és az egész parányi ponttá zsugorodott össze. Háttér-televíziózásként ki­válónak tűntek fel szom­bat estékre. Ám az egye­dül maradóknak kedvet­lenséget, rossz közérzetet okoztak. A vetélkedők, talán. Nem az Elmebajnokság és a Fele sem igaz. Hanem amelyekben emberek ver­senyeztek és megmérettek. A Karmesterversenyről meg a Ki mit tud ?-ról újra kiderült, hogy kell a közönségnek, valameny­­nyiünknek, hogy úgy érez­zük, végre­­beleszólhatunk valamibe. És úgy érezzük, fontos a véleményünk, és a versenyző is úgy érezze, mindenkinek fontos a vé­leménye. Többször hallani, hogy a televízió azért konzervatív egy kissé, azért fél mindentől, ami új, ami modern, mert a miniszoknyától a hosszú hajig mindenért őket te­szik felelőssé. Nos, most kiélhette a levélírói, sza­vazási és közösségi élmé­nyét mindenki, aki az életanyagát főképpen a televízió képernyőjéről meríti. Különösen a Ki mit tud? kavart sok vi­hart. Bár az elődöntők so­rán olykor unatkoztunk és légüres tértben tapoga­tóztunk, a döntőre kikris­tályosodott az egész. És az amatőrmozgalom reprezen­tánsából profi műsor ke­rekedett, amelyben kis zsenik és televízión kívüli fellépésük helyét is dekon­­ferá­ló művészek vettek részt. Prózai versenyzőik szerepeltek, akik olyan tehetségesek, hogy már föl is vették a Színművészeti Főiskolára őket,­­másokkal lemezfelvételt készítettek Mondjuk, más a világ, mostanában minden gyor­sabban megy. Mindeneset­re : egyszerre találkozhat­tunk a zene meg a tánc ünnepével és „Skála” Ju­dittal, aki színes televí­zióval, hifiberendezésekkel meg magnetofonokkal ajándékozta meg a ki­esőket. Ez a Ki Imit tud? remek magánszámokra és hitvallásokra késztette a zsűrit, a művészet erejé­nek és fontosságának nagy ünnepe lett ez a ver­seny végül, hisz minden­ki győztesként távozott: ha Kubába nem is, de Bala­ton körüli fellépő körútra utazott. Gálvölgyi kedves volt. Visszafogott humora, indu­­lattalansága, háttérszerep­lése kiváló műsorvezetői tulajdonságokat sejtettek, s hogy a maratoni küzdel­met egyetlen bennfentes mosoly nélkül csinálta vé­gig, azt jelentette, jó az ízlése. A világért nem árulta el, kivel érez, mit érez, egyéniségét nem tol­ta előre egyetlen pillanat­ra se, s ugyanolyan köz­vetlen csöndben utasította a popénekest, hogy akár fenn is tarthatná a kalap­ját, mint amilyen termé­szetes könnyedén vigasz­talta­­a balett-táncost és csodálta az énekesnő ru­házatát. Egy cigánytánc­­csoportot úgy konferált be, hogy fellép a vezető,­­valamint testvérei és bará­tai. És hozzátette: örül, hogy egyre többen vannak, úgy látszik, a baráti kör egyre bővül. Mosolygott, valószínűleg a Micimackó Nyuszijának barátaira meg üzletfeleire gondolt. Pedig ez csak az ő ötlete volt. Magyar Judit A Karmesterversenyen Andreas Weisz Szegvári Katalin mikro­fonja előtt Jelenet Lázár Ervin mesejáté­kából on

Next