Magyar Ifjúság, 1984. május-augusztus (28. évfolyam, 18-35. szám)

1984-08-03 / 31. szám

Mit akarnak a lengyelek? IflIfjúság és történelem Az a vágya az embernek, hogy részese legyen a történelemnek, nagyon régi. De mint vágy, min­den korban legerősebben a fia­talokban él.­­Pontosan így van ez a világon mindenütt, Lengyelor­szágban is. A „hogyan?” azon­ban minősít, szelektál, és ebből a szempontból a lengyel fiatalokat sok egyedi jellemzi. Nem parlagi bölcselkedés akar ez lenni, csak bevezetőül el kell sorolni néhány jellemzőt, amely óhatatlanul mo­tiválja az ottani ifjúság gondol­kodását és cselekedeteit. Az első benyomást így­­tömörít­­hetem: egy vetítés tanulságai. A látogatás első napján elvittek a történeti múzeum vetítőjébe. Elő­re annyit mondtak: húszperces filmet fogunk látni. Nálunk az ilyesfajta filmet így emlegetik: háborús. Eredeti dokumentumok Lengyelország lerohanásáról, a gettólázadásról, Varsó pusztulá­sáról, a deportálásokról, a felke­lésről, az ország felszabadulásá­ról. Varsó óvárosában ballagva kezdték kérdezgetni, mit szólok a filmhez? Óvatosan annyit mond­tam: nálunk a fiatalok unják ezeket a háborúra emlékeztető filmeket. Kísérőim — fiatalok — szigorúan néztek rám: a lengye­leket, mondták, a fiatalokat sem lehet enélkül megérteni. Ők szá­mon tartják a történelmet, és nem felejtenek. A második leckét fiatal tolmá­csomtól kaptam, aki egyébként utolsóéves varsói főiskolás, félig magyar, félig­­lengyel „vagy tán egészen az”. — Milyen a lengyel lélek? — faggattam. — A len­gyelek nagyon érzékenyek, önfe­jűek, nem szeretik, ha idegenek akarnak beleszólni a dolgaikba. Nagy hazafiak. A harmadik észrevétel az egy­ház szerepére vonatkozik. Az, hogy nagy befolyással bír a len­gyel társadalomra a katolikus egyház, közismert, Czestochowá­­ban, a Mária-s kultusz központjá­ban (világszerte számon tartott zarándokhely), rengeteg fiatalt láttam. Hosszú sorban várakoz­tak az elsőáldozó kislányok, egy fiatal pap körül nagy csoport énekelte beatritmusban, gitárkí­sérettel a vallásos tárgyú dalokat. Krakkóban, a legnagyobb egye­temi városban nyolcvan templom van, az utcákon ott lobog a va­tikáni zászló, a pápa is krakkói. És egy egészen személyes meg­jegyzés: Húsz éve jártam először Lengyelországban. Már akkor úgy tűnt, ott a nők az agilisabbak, az aktívabbak, erős a befolyásuk a férfiakra. Ez az érzés tovább erő­södött most, például azt látva, hogy a nők iránti megkülönböz­tetett tisztelet jeleként a kézcsók nem ment ki a divatból. A fiata­lok között sem! Mit hallani ma a fiatalokról? Általában véve is sokat. A társa­dalmi válság időszakában sokszor észrevétették magukat, s különö­sen élesen került a felszínre az ifjúság számos társadalmi problé­mája. Ezt komolyan kellett venni. A LEMP KB 1982-ben, IX. rend­kívüli plénumát teljes egészében az ifjúság ügyeinek szentelte. Az első megállapítás az, hogy erős a közöny a körükben. Ez különösen a diákokra igaz. Az oktatás színvonala csökkent kü­lönösen a munkára nevelés hiányzik. A legnehezebb a pálya­kezdés, nemcsak az alacsony fi­zetés miatt­ jellemző az alulfog­­lalkoztatottság. Nehéz lakáshoz jutni, 15 évet kell várni. Több mint kétmillió az igényjogosult. Mindezek persze elnagyolt té­nyek a fiatalokról. Sokfélekép­pen váltottunk szót róluk. Ezek­ből villantsunk fel néhány gon­dolatot. Társadalom és ifjúság Lengyelországban négy ifjúsági szervezet működik. Ezek önál­lóak, egyeztető bizottságban vi­tatják meg gondjaikat és egy közös bizottság intézi a külkap­csolatokat. A négy szervezet a Szocialista Ifjúsági Szövetség (SZISZ), a Falusi Ifjúsági Szö­vetség (FISZ), a Lengyel Diák­szövetség és a Lengyel Harcer Szövetség (az úttörők és közép­­iskolások szervezete). A SZISZ, a FISZ és a diákszö­vetség a rendkívüli állapot fel­függesztése után alakult újjá, a falusi fiatalok például az elmúlt negyven év alatt immár harmad­szor szerveznek önálló szövetsé­get. Az ifjúsági szervezetek tag­létszáma viszonylag alacsony. A Cegielski Művekben például közel ötezer a 35 év alatti, a SZISZ-nek 2000 tagja van. Ko­molyan veszik a fiatalok támo­gatását, segítenek kölcsönnel, gyári támogatással a családiház­építésben, patronálják egy 80 la­kásos albérlők­ háza felépítését. Tavaly például 6 millió zloty ér­tékű társadalmi munkát végez­tek. Ennek 25 százaléka a szer­vezeté. Ezt a sportkörök és a klubok támogatására fordítják, hozzájárulnak a fiatal házasok nyaralásához... Miután a legna­gyobb gond a munkaerő eláram­­lása (az idén eddig 1600 fiatal lépett ki,, sokan mennek el az alacsony fizetés vagy lakásgond miatt), igyekszenek fölkarolni az új belépőket. Megismertetik őket az üzemmel, segítik a beilleszke­désüket, ha a háromhónapos próbaidejük lejárt és jól dolgoz­tak, kijárják, hogy magasabb ka­tegóriába sorolják őket. Két mondatot külön is kiemel­nék: „Nem vagyunk hívei annak, hogy bárkit felvegyünk a szer­vezetbe.” És a másik: „Senki sen­kinek nem ígérget!” Ez az utóbbi kijelentés egyéb­ként lépten-nyomon hallható az országban. Míg korábban, 1980 előtt az illúzióteremtés volt a megnyerés fő módszere, most a realitások felmutatása. Erre törekszik az újjászervezett Lengyel Diákszövetség, mely a korábbi Szocialista Diákszövetség mai jogutóda. Amit magukról, terveikről, helyzetükről monda­nak, külön is figyelmet érdemel. Parázson táncolnak, hisz a diák­ság körében a legnagyobb a meg­osztottság és a bizalmatlanság, az ideológiai zűrzavar. A fiatalnak át kell törnie Krakkóban, a legnagyobb egye­temi városban Andrzej Olezki, a Lengyel Diákszövetség elnöke. A pedagógiai főiskolán fizika szakos. Határozott, logikusan érvelő fia­talember. A krakkóiak egyébként élenjártak az újjászervezésben tőlük terjedt tovább az egész or­szágban. — A tevékenységünk jelenleg négy területre terjed ki. Az első a tudományos diákköri mozgalom szervezése. A másik a kulturális mozgalom. Mindenfajta kulturá­lis tevékenységet felkarolunk és nemcsak a tagság számára. Me­cénásai akarunk lenni az ifjúsá­gi kultúrának. Két éve harco­lunk azért, hogy megalakíthas­suk az Akna-artot, azt a szervező irodát, amely menedzselné a fia­tal művészeket és erre megkeres­né a pénzt is. A harmadik terü­let a turisztika.­­Működik az Al­­matur iroda, a diákturizmus öt­ven százalékát bonyolítja le. De nemcsak utakat szervez, hanem szabadidő-klubokat is, így lovas-, búvár-, jachtklubot. A negyedik terület a szociális ügy. Itt kell a jövőben a legtöbbet tennünk. — Miért hagytátok el a szer­vezet nevéből a szocialista jel­zőt? Mire utaltok ezzel? — Az alapító kongresszuson kimondtuk,­­hogy a szervezet nem politizál, a szocializmust akarjuk megvalósítani, de a gyakorlatban. — Ez meg mit jelent? — Azt, hogy a dolog nem sza­vakon múlik. Nálunk nagyon so­kat beszéltek a múltban a szo­cializmusról. Mindent, amit csi­náltak, szocializmusnak hívtak. Mi új jelentést akarunk adni en­nek a szónak, amelyben nincse­nek benne a múlt hibái. A pro­fesszoraink például, akik politi­kát oktattak, nagyon sokszor nem tudták bizonyítani egyes szavak jelentését. — Kemény feladat. Milyenek az erőviszonyok? ^ — Az országban körülbelül 260 ezer egyetemista van. A M 23

Next