Magyar Ifjúság, 1984. május-augusztus (28. évfolyam, 18-35. szám)

1984-08-03 / 31. szám

Mit akarnak a lengyelek? Lengyel Diákszövetség országos létszámát nem tudom pontosan, úgy 30 ezer körül lehet. A te­vékenységünk hosszú távú. A diákok körében erős az apátia, mert nem volt a számukra pers­pektíva. Ezt egy-két év alatt nem lehet megteremteni. Úgy vagyunk ezzel, mint a bizalom­mal : könnyű elveszíteni és ne­héz visszaszerezni. Sajnos a tag­ságunk még kevés. — Hadd kérdezzem meg: miért nem sikerült két év alatt tető alá hozni az Alma-art iro­dát? — Látszólag formális akadá­lya van. Pénzügyminiszteri en­gedély kell a beindításához. De nem ez a gond. Az ellenerőt a profi menedzserek — a szóra­koztatóipar, a dzsessztársaság — jelentik. Nekik lennénk konkur­­rencia, hiszen a szórakozás a fiatalokat vonzza tömegesen. Kétszáz diákklub van az ország­ban, ha itt csak a saját együt­teseinket, művészeinket futtat­nánk, a­­többi kiszorulna. Én mégis úgy gondolom, hogy a fia­talok mecénásirodájának meg kell alakulnia. Itt egyszerre­­magakad a be­szélgetésünk. A klubot, ahol dis­­kurálunk, elönti a zene. Az utol­só kört ropják a táncosok. A decibelek mellett oldani kell a szövegen. . Andrzej megemlíti, hogy Sze­geden tanul egy magyar haver­­­ja, azután a választásokat emle­geti, megizzadtak, amikor meg­jelentek az egyetemeken a táv­irat formájú röpcédulák. De ki­derült, hogy végül is a patrio­tizmus jó iskolájává vált. — Tudták a srácok, hogy Pá­rizsban készült. És akkor rájöt­tek, hogy bele akarnak szólni a mi dolgunkba, fel akarnak min­ket használni a saját érdekeik­ben. Ez sokakat érzékenyen érintett. Váratlanul azon kapjuk ma­gunkat, hogy ismét a szocializ­musról diskurálunk. — Mit is jelent nektek a szo­cializmus? — Nézd, világnézeti szem­pontból nyitottak vagyunk. Van­nak köztünk­­ katolikusok és ateisták, de a vajdasági pártbi­zottság tagja is. Ezt össze kell tudni­ kapcsolni. „Aki nincs ellenünk, az ve­lünk van” — ezt a jelszót em­legetjük, nálunk jól ismert, ott 1902-ben fogalmazott ehhez ha­sonlóan Jaruzelski tábornok. — Nem a marxizmust akarjuk mindenkire ráerőltetni, hanem társadalmi erőt akarunk létre­hozni. Persze bemutatjuk ideoló­giánkat, de mindenki nyíltan vállalhatja önmagát. A vallásra, az egyház szerepé­re kanyarodik a szó. Andrzej megvallja, hogy politikai ellen­félnek tartja őket, sok minden­ben nem ért egyet velük. Erre mindjárt példája is van. — Három gyerekem­­van, óvo­dába járnak, amely egy barakk­ban működik. A szomszédságá­ban most készült el egy ultra­modern paplak, persze külföldi pénzből, abban csak néhány em­ber fog élni. Azt mondja, ilyen egyházra nincs szükség. Azután a Párizs­ban élő Brzesinski pap példáját emlegeti, neve az ENSZ több szervezetében ismert. Ő az, aki nemzetközi gyűjtést indított óvodákat, iskolákat építtetett a szegények gyerekeinek. — Mi ilyen egyházat tudunk elfogadni. Ki engedi el a kezed? Andrzej­jel a diákklub Kis zsi­ráf termében beszélgettünk. A villogó szemű stilizált jószág törzse átszelte a termet, egyéb­ként egy ismert karikatúra figu­rája. De szimbolikus állat is­. A népszerű lengyel író, Mr­ozek novellája jut róla az ember eszé­be, amelyben egy kisfiú, akinek két nagybátyja van, azt szeretné megtudni, milyen a zsiráf. Az egyik bácsi könyvek közt él, ki se mozdul a szobájából, csak a világ egyetemességének kérdései érdeklik. A másik bácsi újság­­szerkesztő, csak brosúrák és a marxista klasszikusok érdeklik, úgy gondolja, mindent tud; amit nem­, azt nem szabad beismerni. Így tőlük a kisfiú hamis magya­rázatokat hall, amik nem elégít­hetik ki. Végül egy józan ember elviszi az állatkertbe. Az ifjúság olykor a legegysze­rűbb kérdéseire nem­ kap vá­laszt. Rendszerint azok, akik a kezüket fogják, nem érnek rá felelni, sőt gyakran azt sem ve- .. ír" .................................­ Szentkép— és kegytárgyárusok - folyik a lélek biznisze — Életkép Krakkóból 24

Next