Magyar Ifjúság, 1984. szeptember-december (28. évfolyam, 36-52. szám)

1984-11-23 / 47. szám

A tanárnő szomorú. Szégyenkezik is, nemcsak a maga, de valamennyi kollégája nevében. Amel­lett aggódik, mint pazarló kezéből a pénz, úgy fo­­lyott ki tanítványainak uj­­jai közül a szavak kincse. A tanárnő lelkes, lelki­­ismeretes, nem csupán le­tudja az óráit, de arra is kíváncsi, mivé lett az el­vetett mag. Hozott-e új hajtást? Megél-e akkor is, ha már nem ő neveli, óv­ja, gondozza? Ennek fel­mérésére olykor-olykor ki­sebb dolgozatokat írat. Egy legutóbb kitűzött feladatban például arra volt kíváncsi, ki tudja szí­nesebben, minél változato­sabban kifejezni az egy­szerű kijelentést: esik az eső. S bizony, az ered­mény nem volt szívderítő, írtak a gyerekek néhány szegényes változatot: zu­hog, csöpög, csepereg. S amikor a tanárnő sorolni kezdte nekik, hogy erre a mindennapi esetre hányfé­le kifejezést ismer a ma­gyar nyelv, csak álmél­­kodtak. Hamarjában felso­rolt néhányat: megnyíltak az ég csatornái, hull az égi áldás, kihasadt a fel­hők tarisznyája, finom permet hull alá a magas­ból, ezüst dárdákat haj­igál a porba a futó zápor, víz­áradat zúdul a nyakunk­ba stb. A baj — panaszol­ja a tanárnő —, hogy ha­sonló próbára bocsátott már más kifejezéseket is, és a teljesítmény szinte azonos volt. Megpendítette egyszer­­kétszer a szülőknek is ezt a gondot. Többen csodál­kozva kapták fel a fejü­ket. — Gond? Miféle gond ez? Legfeljebb a tanárnő által kieszelt, mondvacsi­­­nált. S valaki nevetve hoz­záfűzte: — Hallotta a Há­nyás vagy? című rádiójá­tékot? Abban mondják: s mi fél szavakból is meg­értjük egymást? — Má­soknak meggyőződésük, hogy a szegényedő szó­kincs birtokában is lehet valakiből társadalmilag elfogadott esztergályos, mérnök, autószerelő, de még orvos is. Irodalmár, újságíró talán nem, de ha valakinek ezek felé a pá­lyák felé fordulna a sze­kere rúdja, az majd gon­doskodik magáról. Közösen elemezve a helyzetet, megállapítottuk, hogy a látszólag kedvező körülmények nagyon sok nehézséget rejtegetnek. Van ugyanis egyfelől a — nevezzük így: hivatalos — nyelvművelés, -ápolás, van az irodalom, amely ennek a szándéknak — elvben — egyik leghatásosabb eszkö­ze. Ez a szervezett akarat sokféle módon igyekszik kapaszkodókat keresni, ám hangja a tömegekben alig­­alig ver visszhangot. Ha­marabb lelnek követőkre az újságokban, rádióban, televízióban megjelenő, el­hangzó, nyelvet törő, szep­­lősítő szavak, kifejezések. Az sem újdonság, hogy ahol szegényes a szókincs, ott nagy tere nyílik a trá­gárságnak. Van is belőle részük bőven! Használói, felkarolói, „népszerűsítői” jórészt fiatalok. E tárgy­ban elsősorban nem is amiatt szomorú a kép, hogy használják, hanem hogy gátlástalanul hasz­nálják! Tömegben, jár­műveken, idegen társasá­gában is lányok és fiúk, a szégyenérzet legkisebb je­le nélkül! Ez már viszont cinizmus, közöny, önzés, az elkerülhetetlen együttélés amúgy is megtépázott sza­bályainak felrúgása. Tetézheti a baj, hogy a nyelvi szegénységben élők, a szavak nincstelenjei, mű­­veletlenségük páncéljában magabiztosan mozognak . Noha a mozinál több évezred­del idősebb a színházművészet, hazai oktatásügyünk az ifjabb művészeti ág felé fordította fi­gyelmét. Botorkálva, s inkább nehézkesen, a magyartanároknak sokszor újabb nyűgöt jelentve, s a továbbképzésre ürügyet adva kezdődött el több mint másfél évtizeddel ezelőtt a filmesztétikai oktatás. Mára elhamvadt a buz­galom. A televízió jobb lehető­séggel szolgál a látáskultúra ki­­fejlesztésének programjában, amikor a filmművészet hazai és nemzetközi eredményeit­­ sorozat­ban és két-három évenként is­métli, s ezekhez az alkalmakhoz beszélgetéseket szervez. Utóbb a színház iránti figye­lem erősödését is tapasztaljuk. I­ gondolat tisztításáért 28

Next