Magyar Ifjúság, 1987. szeptember-december (31. évfolyam, 36-51. szám)

1987-09-04 / 36. szám

1987/88 Az iskola, amelyiknek udva­rán állok, a piros iskola. Amott, két utcával odébb a zöld, s ha lá­bujjhegyre állok és nyakamat jól kinyújtom, meglátom tán a kéket is. Augusztus 31. van, a tanévnyi­tó napja, délután negyed hat körül járhat, az utca tele em­berekkel, mennek hazafelé a műszakból, arcukon — tisztán kivehetően — a jól végzett mun­ka minden örömével. Ellenkező irányba gyerekek haladnak, jönnek jobbról­­is,­­balról is, ki a zöldbe, ki a pi­rosba, ki meg a kékbe lépdel, a tanévnyitó ünnepély ebben a kerületben egységesen fél hat­kor kezdődik. Azaz, még előző nap hallottam a tanács műve­lődési osztályán, hogy az egyik iskolában a nulladik órában tartják a tanévnyitót, reggel negyed nyolc és nyolc között, majd minden további nélkül nyolc óra öt perckor kezdődik az oktatás. De a szomszéd ke­rületben még ennél is rugal­masabbak voltak, ott beiktat­tak egy mínusz egyedik órát szeptember másodikára, így biztosítván a tanórák egy évre vetített számszaki egyenlegét. Vagyis megkezdtük ünnepeink felélését is, az elsők között mindjárt a tanévnyitóét. Ide ve­zettek hát a készletgazdálko­dásban mutatkozó anomáliák, a kívánatosnál lassúbb ütemű szerkezetváltás, a külső körül­mények romlása, és ami köz­vetlenül váltotta ki a magas szintű tanügyi rendeletet, a munkaidőalap fokozott és hang­súlyos védelme. Az ember végiggondolja a pillanatnyi helyzetet és már nem is csodálkozik azon, hogy a tanévnyitó nem szeptember elsején van, délelőtt kilenckor, mint ahogy emberemlékezet óta volt, hanem augusztusban, délután fél hatkor, vagy nul­ladik órában, mínusz egyedik­ben. Nem, ez nem a kapkodás jele, nem egy fejmeállt világ, nagyon is tervezett minden, na­gyon is előremutató. Jönnek a gyerekek, és most már benépesül az udvar, pe­dagógusok érkeznek, az igaz­gató dönt: a szeles időre tekin­tettel minden osztály a saját tantermében hallgatja végig az ünnepi beszédet. Vonulunk be­felé, a folyosó falán kockás cet­li igazít el, melyik osztálynak, melyik tanterembe kell mennie. Persze hatalmas zavar támad, valami nem stimmel, egy te­rembe két osztályt is soroltak. Egy másik cetli sokkalta egyértelműbben közli a szikár tényeket, hogy melyik tan­könyvből mutatkozik hiány, és mikorra várható a pótlás. Az igazgatói beszéd megle­pően rövid. A nyarat idézi, a gondtalan pihenést, hogy az is­kola milyen táborokat szerve­zett, statisztikákat közöl, fe­gyelmi helyzetet elemez, ezt hallgatja most az az első osz­tály is, amelyikben ülök, majd egy József Attila-idézettel zár, természetesen azzal, amelyik arról szól, hogy dolgozni úgy érdemes, olyan pontosan és szé­pen, ahogy a csillag megy az égen. Végezetül jó tanulást kíván, kéri a diákságot, hogy kímél­jék az iskolát, a kerületi tanács ebben az évben sem volt ké­pes a legszükségesebb állag­megóvó munkákon kívül más, egyébként nagyon is esedékes munkákra pénzt elkülöníteni. Ezt hallgatják az elsősök, majd a tanítónő névsorolvasást tart. Brigitták, Patríciák, Niko­lettek, Reginák, Petrák emel­kednek föl, meg Taksony, és a végén akad egy Rómeó is. — Megkérdezném, akad-e a szülők között valaki, akinek a szakmája festő-mázoló? — kér­dezi váratlanul, majd magya­rázatképpen a táblára mutat, a lepattogzott zöld olaj­festékre. — Sajnos, erre sem jutott pénz, nagyon kérem, segítsenek az is­kolának, saját gyermekeikről van szó. Ezen a táblán képte­lenség megtanulni írni. Valaki jelentkezik, egy far­meröltönyös férfi, már megy is a táblához, körmével értőn ka­parássza a felületet, eközben kiderül, hogy függöny sincs az ablakokon, azt nem vásárolhat a Gamesz, tavaly még volt rá pénz, ez évben már nincs, a mostani második osztály meg magával vitte a sajátját. Egy szülő fölajánlja, hogy ő majd hoz, most költöztek kisebb la­kásba, néhány függöny fölösle­gessé vált, ezt nélkülözni tud­ja. A tanítónő most a titkárnő, adminisztrátor, és hasonló be­osztású nőkhöz fordul, kéri, hogy lehetőség szerint — termé­szetesen és szigorúan a normá­lis határokon belül — próbál­janak munkahelyükről géppa­pírt szerezni, az sem baj, ha egyik felére már írtak, a be­tűvetéshez ez nagyon kell, az év első felében papírból sok fogy, ezt nem bírja az iskola pénzzel. Számlalikvidátorok felől érdeklődik, ez nagyon jó, a számla likvidálása után meg­maradó papír kiválóan alkal­mas arra,­­hogy színes ceruzá­val betűket lehessen rajzolni rá. A szülői munkaközösség is megalakul ezzel párhuzamosan, tagja egy festő-mázoló, egy ad­minisztrátor mama, számlalik­vidátor nem volt, akadt viszont egy maszek lakatos, az ő na­gyobbik gyermeke is idejár, már negyedikbe, a falnak támasz­kodva mosolyog csak, amikor a tanítónő ismerősként üdvözli és megkéri, hogy legyen ő is a szü­lői munkaközösség tagja. — Honvédelmi nap is lesz! — jelenti be a tanítónő hirtelen, az időpont még bizonytalan, de azon a napon minden gyerek hozzon magával négy darab villamosjegyet, itt lesz a be­mutató valahol a városhatár­ban, a pontos színhely bizo­nyos katonapolitikai szempon­tok miatt még nem ismert. Háromnegyed órája tart már a tanévnyitó, a gyerekekhez még nem szólt senki. Ülnek és néznek előre, olyan mintha tévé előtt ülnének, ugyanaz a szö­veg: ez nincs, az nincs, itt van probléma, ott van gond, ilyen időket élünk, nem áll módunk­ban, a tanítónő minden tizedik mondata: „sajnos, ez van”. A falak üresek, a nyáron elszá­radtak a virágok. Hirtelen fölsivít a hangszóró, valaki beállítja a hangerőt, az­tán jól kivehetően­­beleszól egy női hang: „Kedves gyerekek! Szeretettel köszöntelek benne­teket, a napközis tanító néni szól hozzátok. Örömmel mond­hatom, hogy a gazdasági veze­tés a tanévnyitó alkalmából úgy döntött, holnap nem az erede­tileg étlapon szereplő natúr ser­tés szeletet kapjátok ebédre, ha­nem rántott húst.” Egyre több szülő áll föl, in­dul haza, a tanítónő értetlenül néz, míg valamelyik asszony zavartan magyarázza, hogy már hat óra, a bölcsődében nem tartják tovább a kisebbik gye­reket. A tanítónő is órájára néz, egy pillanatig tanácstala­nul tekint végig az üresedő tanteremben, aztán így szól: — Holnapután úgyis szülői értekezlet, ezt azért kérem, je­gyezzék meg. Akkor majd mindent megbeszélünk. Ez a mai nap amúgy is inkább egy kis ünnep volt Kovács Zoltán .

Next