Magyar Ipar, 1909. július-december (30. évfolyam, 27-52. szám)

1909-07-04 / 27. szám

nem teheti koczkára egész léte­zését, inkább tűr, szenved, dol­gozik, csinál hát, bármit is mond­jon neki a rendelő. Ez viszont igen jól tudja, hogy ez a sze­gény pária teljesen ki van neki szolgáltatva, azt teszi vele, a­mit akar. Ki is használja kényszer­­helyzetét a legnagyobb alapos­sággal. Mesterünk, a­ki szegény, annyi reménységgel ment bele, becsületes ipari tudásával a mun­kába, ezalatt megvonja szájától a falatot, mert különben nem bírja ki a munka elkészítésére szükséges időt sem és mikor végre, újbóli félnapok elvesztésével, végre átveszi a ren­delő az árut, jön a számlaprezen­­tálási proc­edura. „Most nem ér rá“, majd pedig „jöjjön későb­ben“, „miért nem jött elsején“, „a nagyságos úr nincs itthon“, „most alszik“, majd „tanácsko­zik“ és így tovább vidám sor­ban — mialatt otthon már „fel­írták“ a kis berendezését és már a „dobverő“ is feltűnik a láthatá­ron, így fest a ma kisiparosának a helyzete . . . Van azonban a kérdésnek még egy másik oldala is és ez a kisipa­rosnak megbízhatatlansága. Lép­­ten-nyomon találkozunk azzal a kiszólással, hogy a kisiparos így meg amúgy, nem megbízható, munkája rossz, anyaga haszna­vehetetlen és hogy ebből azután könnyelműen levonjuk mi ma­gyarok azt az összességre lesújtó következtetést, hogy a hazai ipar megbízhatatlan, már nem is szólunk külön. Ki törődik e köz­ben azzal, hogy egy egész pro­duktív kereseti osztály jut a tönk szélére, hogy ott koldusbotjára támaszkodhassék. Az egyik a sza­bónőjére panaszkodik, mert „el­tussolta“ a blúzát. A másik meg az asztalost mártja be, mert el­repedt a szekrénynek egyik oldal­fala. A javításra hívott szerelő di­rekt elrontja a villamoscsengetyű­­vezetéket, csakhogy újat csinál­hasson és a mészáros többet ír be a húskönyvbe, hogy így meg­csalja a fűszeressel együtt a vevőt. Hát oly momentumok ezek, a­melyek megérdemlik, hogy né­hány pillanatig időzzünk mellet­tük és a dolgok mélyére pillant­sunk, kutatva az okok után. Ha a kisiparos nem reális, mindenekelőtt magára vessen a fogyasztó közönség, hogy ilyennek neveli, igenis, neveli, mert a kis­iparos oly munkát szállít neki, a minőt kíván és a minőt e kíván­sággal és a megadott árkerettel számolva az szállíthat. Mert ha három koronáért akarunk blúzo­kat, olyat, a minőt a belvárosi divatszalon ötven-hatvan koro­náért varr, akkor hiába keressük a kisiparos realitását, hiába ká­romkodunk, mi magunk vagyunk oka annak, hogy az rossz, gyors munkát szállít, mert három koro­náért nem készítheti sem időben, sem szabásban, sem kiállításban, a­mit a másik tízszeres, húszszo­ros, vagy akár csak dupla árért készítene. Sorra végig házalja a vevő a bútorosokat, nem azt nézi, ki mit ad, csak azt, hol lehet jobban ledrukkolni az árakat. Ak­kor azután boldog. De nyomban megfeledkezik az árról, a­mikor az első defektust éles szemmel észreveszi és bezzeg lót-fut, kiált és átkozódik, de nem gondol arra, hogy ha többet adott volna, jobbat kapott volna. Minek foly­tassuk? Olcsó húsnak híg a leve. Fizessék meg a kisiparost, adják meg neki a tisztességes munkára, a becsülettel való megélhetésre szükséges lehetőséget és meglás­sák, oly munkát kapnak tőle, hogy öröm lesz nézni. És ha fel­vették a rendes ruhát, vagy a fé­nyes lakkc­ipőt, fizessék ki a szegény szabónak, vagy suszter­nek azt a kis követelését, mert arra gondoljanak, hogy ez a sze­gény, nyomorult iparos, e néhány garas minél többszöri megforga­­tásából szerzi meg magának és övéinek a kenyeret. Ha nem kap pénzt, ám önök hordják a ruhá­ját, szegény a szövetkezetek kar­mai közé kerül, azért, mert az ő ruháit más hordja, más teszít az ő véres verejtéke munkájának pro­duktumában. Ezért kamatokat is kell fizetnie, még­pedig olya­nokat, a­melyeknek nagyságáról bizonyosan a sújtottakon kívül igen kevés embernek lehet fo­galma. Nem folytatjuk, bár napestig sorolhatnék fel az anomáliákat. A hitelezés és a hitelügy rende­zése a törvényhozás egyik leg­fontosabb teendője. Rendezni kell a kihitelezést, akár törvényes úton oly módon, hogy a követelés két éven belül elévül, akár helyközi, akár szakközi kartellmegállapodás útján, olyformán, hogy minden három hónál hosszabb idő óta ki­egyenlítetlen számlakövetelést, le­gyen az bárkitől is eredő, minden egyhelyben, vagy egy szakmabeli iparos átadni kénytelenüljön egy megfelelő szervnek, mely azután minden megkérdeztetés nélkül gon­doskodnék a kintlévőség behajtá­sáról. Össze lehetne ezt az ak­­c­iót egy megfelelő pénzintézet alapításával is kapcsolni. A másik irány pedig, a­melynek radikális gyors megoldásával még sokat lendíthetnénk egyre jobban ha­nyatló kisiparunkon, ez a kisipari hitelszerzés megkönnyítését czélozza, jelesül oly irányban, hogy a kis­iparost kivegyük a szövetkezetek és kisebb pénzintézetek karmai közül, hogy szabadon mozog­hasson, könnyebben juthasson tényleges munkájához szükséges tőkéhez és ez reá nézve ne túl­ságos megnehezítéssel járjon. Ezeken gondolkozzunk, még mi­előtt nincsen késő. Százezrek meg­mentéséről, iparunkról van itt szó. Dán Leó: Ipari balesetek 1907-ben. A m. kir. állami munkásbizto­­sitási hivatal a kereskedelemügyi m. kir. miniszter megbízásából most tette közzé a magyar szent korona országai területén az 1907. évben előfordult ipari bal­esetekről szóló hivatalos kiad­ványt. A kötet úgy beosztás, mint tar­talom tekintetében szorosan simul azokhoz a balesetstatisztikai ki­adványokhoz, melyek a korábbi évekről a kereskedelemügyi mi­niszter kiadásában jelentek meg, s mint a hivatal az Előszóban megjegyzi, az azok sorozatát be­fejező utolsó közleménynek tekin­tendő. A közlemény minden fontosabb vonatkozásban behatóan ismerteti a hazai gyáriparban és kisiparban az 1907. év folyamán előfordult baleseteket s tanulságos táblára­

Next