Magyar Iparművészet, 2020 (27. új folyam, 1-8. szám)

2020 / 2. szám

(Szerencsés pillanat volt, hogy március közepéig egy Rotschild alkalmi ruhát megtekinthettünk a Kiscelli Múzeum Ragyogj! Divat és csillogás című kiállításán is, egy másik F. Dózsa Katalin-tanítvány, Szatmári Judit Anna kurátori munkájának eredményeként.) Néhány rövidebb publikációtól eltekintve (például F. Dózsa írásai) a második világháború utáni viselettörténet (sokszor más tudományterületek felől közelítő) hazai kutatásainak eredményei az utóbbi két évtizedben je­lentek meg. Meghatározó ezen a téren Simonovics Ildikó munkássága, például a Budapesti Történeti Múzeumban 2007-ben rendezett kiállítás, a Kirakat. Divat a szocializmusban, majd a kiállítás mellett rendezett konferencia anyagából Valuch Tiborral szerkesztett kötet: Öltöztessük fel az országot! Divat és öltözködés a szocializmusban (Argumentum Kiadó, Budapest, 2009). Talán a divattörténet tárgyából, vagy a vizsgált időszak viszonylagos közelségéből is adódik az az akadémiai rendszerben szokatlanul lendületes és könnyed attitűd, hogy egy kutató nem marad meg a múzeumok és tu­dományos publikációk világában, hanem bevonja a közönséget: a 2007-es kiállításhoz például tartozott egy honlap, ahova személyes történeteket és korabeli ruha­címkék fotóit lehetett feltölteni. Simonovics Ildikó ezúttal is ellenállhatatlan lendülettel képviselte a Rotschild Klára­témát a sajtóban, és a kiállításon is szokatlan eszközöket alkalmazott. Az utóbbi években végzett kutatásának eredménye ez a kiállítás és a tavalyi év végén megjelent kötete: Rotschild Klára: A vörös divatdiktátor. Jaffa Kiadó, 2019. (A könyv alcímét - kiadói javaslatra — sajnos nem tették idézőjelek közé.) A szocialista divat ellentmondásaihoz egy sajátos jelenségen át közelít, amit könyvében és a kiállításon is zárványnak nevez. Rotschild Klára alakját és a történelmi fordulatok közt vezetett szalonját helyezi a vizsgálat középpontjába, hogy a két világháború közti divatházat az államosítást követően — ekkor már Különlegességi Női Ruhaszalon néven — hogyan emelték ki a piaci törvények közül egy új, változásoktól ódzkodó rendszerben. Hogy hogyan rögzült a kádári kirakatpolitika következtében az egyedi megrendelésre készülő kézműves iparosmunka modellje a tömeggyártás felé haladó korban, felhasználva egy rendkívüli divatszakember tudását — 1969-től Clara Szalon néven -, s így az öltözködés erős vizuális üzenetével még kontrasztosabbá téve egy egyenlőséget hirdető rendszer egyenlőtlenségeit. (A kiállítás apropóján a Kelet „Diorjai” címmel konferenciát rendeztek a szocialista blokk országainak Rotschild Kláráéhoz hasonlítható karriert befutó szereplőiről.) Clara. Rotschild Klára - Divatkirálynő a vasfüggöny mögött című kiállítás (részlet) Clara. Klára Rotschild - Fashion Queen behind the Iron Curtain (exhibition photo) I Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest, 2019-2020 Fotó: Nagy Z. László / Magyar Nemzeti Múzeum 24 DIVATTÖRTÉNETI ZÁRVÁNY A SZOCIALIZMUSBÓL I MAGYAR IPARMŰVÉSZET 2020/2

Next