Magyar Jogász, 1877 (2. évfolyam, 150-300. szám)

1877-09-12 / 209. szám

Második évfolyam 1877. 200. sz. Budapest, szerda, szeptember 12. „MAGYAR JOGÁSZ“ megjelen minden nép, hétfőt kivéve. Előfizetési ár : Egész évre ... 15 frt. — Fél évre .... 7 „50 Negyed évre . . . „ — Hirdetések: Egy hatodhasábos petitsor egy­szeri hirdetéséért 19 kr., kétszer 16 kr., és többszöri hirdetéséért 13 kr., minden beigtatásnál. A bélyegdij külön minden beigtatás után 30 kr. osztr. ért. MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP Szerkesztőség és kiadó­­­hivatal: B­u.c­a.pest, V. Erzsébet tér 14. sz. II. em., hová a lap szellemi részét illető közleményeken kívül, az előfizetési s hirdetési di­jak, nemkülönben a beigta­­tandó hirdetmények is kül­dendők. — Kéziratok csak ismert kezektől fogadtat­nak el. A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. A jogászgyűlés küszöbén. Magyarország jogászai nem sokára együtt lesznek és tanácskozni fognak. Másutt ily gyű­lésre az egész nemzet művelt rétegei készülnek, nálunk a szakközönség soraiban is csak szórványo­san hallani róla olykor valamit. Ennek különben megvannak okai. A magyar jogászgyűlés nem igen felelt meg eddigelé a feladatnak, me­lyet tőle várunk. Elkoptatott tárgyú érteke­zések, nagyon szürke theóriák meddő vitatása, margitszigeti vig­lakoma, nem olyan dolgok, hogy az ország érdeklődését lekössék. Csak az előző gyűlés volt gyümölcsözőbb, mi főleg annak köszönhető, hogy elnöke az or­szágbírója volt. Eme gyűlésen beszéltettek meg egyéb dolgok is, nemcsak realisálhatatlan jogelvek, s mondhatni, hogy épen ezért­ jogosult, most a feszültebb várakozás. A nemzet műveit zöme azt várja, hogy a turistavilágnak számbavehető eliteje kezdemé­nyez, hogy elítéli az elítélendőket, hogy jó ta­nács­sal szolgál a kormánynak, illetőleg az igaz­ságügyminiszternek. És ez a várakozás indokolt. Mert sanyarú viszonyaink közepette a legfonto­sabb jogtörténelmi tétel bizonyításainál is fon­tosabb azon kérdés megoldása: mi szükséges a jó perrendtartáshoz, mi módon elégíttessetek ki a közjegyzők, a bírák s az ügyvédek igényei­t egyaránt ? Nem vagyunk ugyan meggyőződve, hogy a kéznél fekvő gyakorlati kérdések érdem­legesen kerü­lendnek szőnyegre a legközelebbi gyűlésen, de van bennünk annyi optimismus, hogy legalább h i­s­z s z ü k ezt. Természetes do­log, hogy sok függ attól, ki lesz a jogász­gyűlés elnöke? Távol legyen tőlünk gondolatban is, hogy lapunkat korteszászlóvá törpítsük, de mert két jelöltségről már hallottunk, s mert két név fo­rog már a szakkörökben, a jó czél érdekében meg kell beszélnünk a dolgot. Dr. A­p­á­t­h­y István egyetemi tanárt can­­didálja egy hír, a másik Szilágyi Dezső egyetemi tanárt és orsz. képviselőt. A választás igen könnyű, aki előtt tisztán állnak a tények, de hát nem lehet mindenki abban a helyzetben, hogy közel legyen a tűzhöz. Tény az, hogy most, miután az ügyvédi kar kebeléből (Bos­bach Péter) s a bírói testületből (Mailáth György) volt már elnök: az egyetem jogi fa­­cultásán van a sor helyes ildomból, hogy elnö­köt adjon. S miért épen Apáthy urat? Miért nem Konek, Wenczel, Schnierer, Hoffmann, Kautz stb. urakat? Mivel — mint halljuk — ő kor­teskedik. Ha igaz, hogy „magasból bukni is dicső“ — úgy e dicsőséget élvezhetni fogja Apáthy úr. Már élvezte néhányszor, midőn — mint képviselőjelölt rendesen megbukott. Nem vonunk mi le az érdemből semmit. Apáthy úr tanult, világos fő; csakhogy auto­­didacta, a mely fajnak meg van az a szeren­csétlensége, hogy felfedez olyanokat, amik már régen fel vannak­­ fedezve. És szorgalmas ember is. Kereskedelmi és váltótörvény stb. compilatív fordításai ezt fényesen igazolják. De hát indok-e mind­ez arra, hogy elnöke lehessen oly testületnek, melyben fényesnél fé­nyes!) nevek sorakoznak egymás mellé? Váljon nem derogálna-e magának az egyetemnek, ha tanárai között nem akadna hivatottabb férfiú a megtisztelő állásra? Ott van Szilágyi Dezső. Ő nem csak theoreticus, de mint volt miniszteri tanácsos, ismeri az igazságügy gyakorlati bajait is. Mint turista, lumen az országház hivatlanai közt. Hogy nem producál sokat az igaz, de hát ez nem von le érdemeiből. Jobban szeret gondol­kozni, mint sokat producálni. Ez az egész. Magyar tudós, ki európai színvonalon áll. Nagy ismeretei, tekintélye (a­mi amannak kifolyása) őt inkább qualifikálják a jogászgyűlés elnöki székére. Sine ira et studio szólunk, s minden ajánl­­gatás helyett kimondjuk, hogy ez egészen ma­gán nézetünk. Nem tehetünk róla, hogy néze­tünkben osztozni fog a gyűlés igen nagy több­sége. Ma csak ennyit a jogászgyűlésről. Túl­estünk a személyi kérdésen. Közelebbről beszé­lünk egyébről is. Törvényhatósági és községi önkormányza­tunk mai állása és követelményei. ii. Hogy jogállamban, mily szempontból kelljen a „községet“ — mint a politikai önkormány­zat egyik fontos közegét, s ugyanennek viszonyait a törvényhatósághoz és államhoz tekinteni, azzal mint­egy 30 év óta, nagy tudományu­ férfiak, és pub­licisták, parlamentek és nevezetes politikai testü­letek, szokatlan ügybuzgalommal foglalkoznak, kü­lönösen külföldön*). E nagyon tanulságos foglal­kozást az a törekvés jellemzi, miszerint a társa­dalomban s államgépezetben szétszórt jogi atomok szerves egészbe csoportosíttassanak, vagyis, hogy az egyénnek jogviszonyai a helyi kormányzathoz, s viszont emennek a központi hatalomhoz való ál­lása meghatároztassanak. Azonban nagyon feltűnő kül­földön is a vélemények, elvek s tanulmányok azon különfélesége, mely e feladat megoldása körül mu­tatkozik. Gneist, és Stein, nagyszerű körvonalakban tüntetik elénk a „község“ képét, amaz az angol intézményekből, emez a jogbölcsészet világánál fej­tegetve; mig Morier nemzetiségi, Rathbene William társadalmi, a párisi communisták, kik, a Vendôme-oszlopát összetörték, — emberiségi, — Castell ar E. menydörgő­­szavai Madridban a democratia, a karthagenai foederalisták, achai és etoliai szempontok, mig legközelébb a copdeni állampolitikai clubb a helyi önkormányzat érdekei s követelményei szerint ecsetelvén. Bárha azonban ennyi különböző vonatkozású s irányú tanokat val­­ l) Gneist: Englische Communalverfassung. II. R. Berlin, 1863—64. Ugyanattól: Verwaltungsord. Berlin, 1857—60. II. (Gesch. d. heutig. Gestalt d. Aemter u. Ver­­waltungr. 1866—67. R. B. D. Morier 0. B. Local Governement con­sidered in its historical Development in Germany and England. München 1875. Rudolf, v. S o h m. Die altdeutsche Reichs- und Ge­richtsverfassung. Berlin. 1876. Stein: Verwaltungslehre u. d, Verwaltungsrecht. Stuttgart. 1870. L. Blanc; L’ état et la Commune. Paris. 1866- lanak, s hirdetnek is az eszme most nevezett apos­tolai s pártjai, a következő fogalom —­ meghatáro­zásában mégis, mindannyian megegyeznek: A „község“ a helyi önkormányzat kifej­lődött szervezete. Ennek rendeltetését képezi, amire képes is az államnak alapalakzatát és ínl­szerveit kisebb, meghatározott területére nézve, szű­kebb köréhez képest korlátolt mérvben létesíteni és ez­által az alkotmányszerű kormányjog nagy elveit a maga kebelében alkalmazásba hozni. Ez értelemben a község, az egyesnek, az állampolgári életre nézve, a leghatalmasabb nevelője. Épen ezért a község minden valódi önkormányzatnak a m­agvát képezi, s a szabad igazgatás hazája ez, és a nemzet, sza­bad községi rend nélkül, szabad alkotmánya daczára sem szabad. Ez okból azt mondjuk, hogy az alkot­mány csak az első, a község szabad igazgatása s önkormányzata pedig a második, felsőbb lépést ké­pezi bármely nemzetnél is, a teljes szabadság felé. És a községügy egész története minden korban és minden népnél azt mutatja, hogy benne van meg­adva a belső szabadság igazi mérve s szabálya. íme, ez az átalános fogalom, melylyel a „községrő­­" kell bírnunk. E fogalom ter­mészetes s logikai corollariuma annak, hogy, miután a községi önkormányzat szüli a sza­badságot , s miután e szabadságból fejlődhet­nek ki csak az alkotmányos intézmények, te­hát nemcsak a törvényhatósági, de még a par­lamentáris önkormányzatnak is a községek szabad igazgatásából kell fakadnia. Ez az angol felfogás, s ezt adoptálja M­o­r­­­é­r is egyik nagybecsű munká­jában, hol Gneist azon megfordított következte­tése ellen, mintha az angolok azért bírnának ön­kormányzattal, mivel parlamentáris intézményeknek örvendenek, férfiasan síkra száll*) Budapest, 1877. szept. 11. A perrendnovella fölött dolgozó enyéte be­fejezvén munkálatát, ez alkalomból a „Pester Lloyd“ ma erősen kardoskodik a mellett, hogy az egész perrendet átölelő reformmunkálat létesíttessék. A novelláris javítgatás hivatkozásaival csak növelni fogja a zavart. Igaza van laptársunknak, csakhogy mi ezt már előbb, lapunk 202. számában megírtuk, kimondot­tuk, hogy: kívánunk oly rendszert a codificatióban, mely ne legyen többé fárasztó, ne legyen a hivatkozás lánczolata által zavarra okot szolgáltató, de könnyítse a lehetőségig (a jelenlegi kuszáti viszonyaink közepette) a szakközönség helyzetét. S ez úgy történhetnék meg, ha a codificatio nem változtatva meg a régi törvénykezési rendtartás szaka­szait, oda törekednék, hogy az azokban foglalt intézke­dések ugyanabban a szakaszban nyerjenek módosítást. Ne kíméljük az írnoki munkát. Írjuk le a megmara­dandó szakaszokat is, illeszszük ugyanazon szakaszhoz a pótin­ *) Professor Gneist nun hat klarer als irgend jemand vor ihm seinen Landsleuten auseinander ge­setzt, was wir Engländer schon lange wissen, nämlich: dass der Fall gerade umgekehrt ist; das wir Selbstregie­rung besassen, weil wir in dem alten germanischen po­sitiven und concreten Sinne des Wortes : Freithum und nicht in dem abstracten negativen Sinne des Wortes 1 i­­b e r t é frei waren, — und dass weil wir selbstregiert in unseren localen Angelegenheiten ein Parlament ge­wannen in welchem wir befähigt wurden, uns auch in unseren politischen Angelegenheiten selbst zu regieren. („Selbstregierung“ — die deusche Gemeindeverwaltung. V. R. B. Morier, mit einem Vorwort v. Prof. D. F Holtzendorf. Leipzig, 1875. Pag. 4,).

Next