Magyar Jogász, 1879 (4. évfolyam, 148-298. szám)

1879-10-10 / 232. szám

IV. évfolyam 1879. 232 ss. Budapest, szombat október 10. I „MAGYAR" JOGÁSZ”­­ megjelen minden nap, hétfit kivéve, Előfizetési ár. MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. Szerkesztőség kiadó - hivatal:­­ Bud­apest, V. József tér 3. sz. hová a lap szellemi részét ő | illető közleményeken kívül, i j | az előfizetési s hirdetési di- \ , jak, nemkülönben a helgta- í í tandó hirdetmények is kül- «­­ dendők. — Kéziratok csak \ \ ismert kezektől fogadtat- \ ] j nak el. Egész évre ... 15 frt. — Fél évre .... 7 „50 Negyed évre . . . „ — Egy hónapra. 1 „ 40 Hirdetések: Néhány szó a zilahi törvényszéknél úrbéri ügyekben tapasztalt eljárásról. 16 kr., és többszöri hirdetéséért­­ 13 kr., minden beigtatásnál. A( bélyegdij külön minden beigtatás ) után 30 kr. osztr. ért. A zilahi törvényszék területén számos úr­béri per van folyamatban. Ezek tárgya legin­kább a legelő- és erdő-elkülönítés. Ezekre vonatkozólag érdekesnek tartunk néhány szót koc­káztatni. Némelykor előfordul, hogy a törvény vilá­gos szavaiban nem akarjuk azt kifejezve látni, ami azokban voltakép létezik, mert a törvény alkotása előtt más nézeteink voltak, ezekről le­mondani roszul esik. Megtörténik ez különösen ott, hol rende­zetlen viszonyok léteztek és aztán a törvény szerkezete a szavakban fukar, vagyis nem ha­tároz meg mindent úgy, hogy ahhoz más értel­mezés is ne férhessen. Ily körülmények között állunk itt szem­ben oly kérdéssel, mely bizonyos nagy terü­let birtokosait s nagy részben törvényt nem tudható földmivelőket egyaránt érdekel. A kérdést pedig megvilágítani szükséges­nek tartjuk, mert azok, kik hivatva vannak a törvényt alkalmazni, úgy az ügyvédi kar, mint a jogban jártas főbb birtokosok a kérdést agyon­hallgatják s úgy látszik, a törvény szavai ér­telmének tüzetesebb kutatása nélkül, mindenki megnyugszik abban, ami történik, nem is szá­mítva a kárt, hasznot és sérelmet, mely a je­lenlegi gyakorlatból származik. Az eset ez. Ha valamely határban közös legelő vagy erdő létezik, melyen vagy melyben az úrbéres lakosok úrbéri legeltetési gyakorlat­tal, vagy faizási élvezettel bírtak, ennek fejé­ben a volt úrbéresek a közös terület bizonyos részének kihasításával kielégitendők, hogy jövőre a közös használat megszűnjék. A zilahi törvényszék területén, az úrbére­sek illetősége fejében, azt veszik alapul, hogy az illető határban a volt úrbéresek hány hold földet bírnak, beltelek, szántóföld és rétekben; ezen egész mennyiséget elosztják I. osztályú határban 6-as, II. osztályú határban 9-el, III. és IV. osztályúban 11-el s ezen számvetési mivelettel eszményi úrbéri telkek, mint egész telkek vétetnek alapul. Ez alapon megállapitta­­tik az egy-egy telek utáni erdőilletmény s meg­­állapittatik a legelő-illetmény az összes úrbére­sek, de nem az egyes úrbéres telkesek számára. Ez merőben ellenkezik az 1871. Lili. tcz. 1. czikkben kifejezett törvényhozói intencziókkal s jövőre nézve újabb bonyolódott peres kérdések csiráját képezi. Az 1871. Lili. t. cz. alkotásánál az volt a czél, hogy a volt földesur s jobbágyai között min­den vagyonközösség megszüntessék és hogy az egyes úrbéres birtokosnak is birtok-illetősége tisztáztassék. Erre irányozva az erdő­­s legelő­illetményeket a volt jobbágy és zsellérek szá­mára, tehát ezek telkei s nem a külső földek minden holdja után kívánta kiadatni. Kimondatik ez világosan az 1871. Lil­. t. ez. 39. §-ában, az 1836 : XI. t. ez. 3. §-ára való hivatkozással s kimondatik a 28. §­­ban, melyben az erdőilletőség telki illetmé­nyéről van szó; kimondatik a 71-ik §-ban, mely szerint, különösen Közép Szolnok me­gye úrbéri viszonyaira vonatkozólag, rendelte­tik, hogy az erdőilletmény kiszabása telkek számára történjék s meghatároztatik, hogy mely telek tekintessék egész teleknek; kétség­telen pedig, hogy a legelő illetőség megálla­pításánál is a telkek után való kiszabástól el­térésnek helye nincsen. Igaz, hogy a 74. §. szerint, a legelőelkülönítés a volt földes­ur irányában azon földbirtok arányához képest történik, mely a volt úrbéreseknek tulajdonává vált; de a törvény ezen intézkedése csupán a közös legelő­területnek a volt földes­ur és jobbágyok között minő aránybani felosztását szabályozza, azonban a legelőilletőségnek tel­kek után való megállapítására vonatkozólag kivételt nem tesz. Kétségtelen ez a 79. §. azon intézkedé­seiből, miszerint a 42. §. határozatainak alkal­mazása Középszolnok megyére is fentartatik, mert, miután a 42. §. szerint az úrbéresek egymás között az úrbéri legelő részletes fel­osztását követelhetik, föltételeztetik, hogy az egymás közötti felosztás kulcsának az úrbéri rendezési perben kell megállapíttatnia. Ha ez nem lenne így, akkor az úrbéresek a teleknek egymás között való felosztásakor újra felmerülne azon kérdés, hogy az úrbéresek egyenként minő arányban jogosítottak a legelőhöz, tehát az úrbéri rendezés alapjában az első kérdésre ve­zettetnék vissza. De addig is, míg ily részletes felosztás nem eszközöltetnék, a legelőhöz jogosítottak il­letőségét tudni szükséges. Felmerülhet a marha­tartás mily arány szerint meghatározásának kérdése. Mert nem lesznek ám mindig oly vi­szonyok, hogy mindenki annyi marhát tarthas­son, a­mennyit akar. A felvett gyakorlat szerint mindenkinek van joga, a kiadott úrbéri legelőn legeltetni, kinek birtoka van. Lehet p. o. 1 hold birtoka valakinek, minden belsőség nélkül s 1 hold után kiszámítható lenne p. o., hogy egy □ ös legelőilletőség esnék, hogy váljon nem az absurdumok közé tartoznék-e, hogy ily meny­­nyiségü birtok kiszakasztva kiadathassék vagy azon közösben legeltetés gyakoroltathassék. Ezekkel azt hiszszük, a feladatnak eleget tettünk. Egész vidékhez szólunk. Örvendve azon, ha felszólalásunk eredményét tapasztal­hatnánk, közbeszórásokkal, a francziául nem tudók nagy lelki épülésére. Dr. Barna Ignácz „Adalékok a magyar büntető-törvénykönyv magyarázatához“ czím alatt az eszményi bűnhalmazat büntetését tárgyalva, czá­­folja Schnierer kommentárét, mely szerint a leg­súlyosabb büntetést erre nézve a 101. § határozza meg. C­áfolata azonban nem egyéb, mint a 101. § meghatározásaival szemben, annak naiv és sze­rény elismerése, hogy szerző azokkal nem tud tisz­tába jöni, a mi fölött épen nem csodálkozunk. Nincs tehát értelme c­áfolatának, mert Schnierer tisztába jött a kérdéssel s úgy irt. Végül hozza a „M­Th.“ a büntető-törvény­könyvek életbeléptetési javaslata fölött folyamat­ban levő tanácskozások ismertetését a politikai la­pokból kiollózva.* * * A német szellemben szerkesztett Ungar. Gerichtshalle czímű hetilap 3. száma is nap­világot látott. Az első czikk a közelgő jogászgyű­­lés teendőivel foglalkozva, kiemeli azt, amit lapunk­ban már ismételten hangsúlyoztunk, hogy nem ártana az ügyvédek bajait országos gyülekezés útján meg­vitatni, orvosolni. E közleményben elősorolja czik­kező az ügyvédi misériáknak a kamarai jelentések­ben már eléggé megvilágított indokait. Igen homá­lyosan utal arra, hogy az igazságügyi kinevezések­nél szintén nincs tekintet az ügyvédre; nincs ám, szerintünk, még a közigazgatás terén sem, így pl. van­nak miniszteri tanácsosok is, kik két év előtt po­litikai testületeknél vagy a felső bíróságok admi­­nistrác­iójánál alsóbb rangú állást foglaltak el, de még a legfőbb fórumokon is a régi bírói működés alap­ján kinevezett igen szerény képességű egyének száma sem csekély, mely helyeket tulajdonképen az ügyvédi karból kellett volna betölteni, s igy lettünk volna aztán mi is angolok, kikre, midőn modern államról van szó, nagyon szeretünk hivatkozni. A kényszer­egyesség kérdéséről pedig Dr. Utt­m­a­n­n Sándor ügyvéd folytatja köz­leményét. Visszatekint a csődtörvényjavaslat tárgya­lása alkalmával a kényszeregyesség quptája tekin­tetében eléggé ismert szaknézetekre, anélkül azon­ban, hogy czikkező azok fölött saját egyéni nézeté­nek indokait előadná. A lap többi részét figyelemre nem méltó dol­gok töltik be. Egy hatodhasábos petitsor egy-­­­szeri hirdetéséért 19 kr., kétszer Lapszemle. A „Magyar Themis“ mai számában dr. Nagy Ferencz egyetemi magántanár „A szövet­kezetek alakítása“ czím alatt czikksorozatot kez­dett. A most megjelent első közleményben csak azt konstatálja, hogy a szövetkezetek alakítására nézve oly praeczizirozott szabályok, mint a részvénytársa­ságok tekintetében, nem foglaltatnak. Hogy meny­nyiben lehet a szövetkezetek alakításánál is a résztvevők érdekeit megóvni, a részvénytársulatokra nézve fennálló törvényes intézkedéseivel, azt jövő czikkeiben ígéri czikkező megfejteni, amidőn mi is tüzetesen hozzá fogunk szólni a kérdés érdeméhez. Dr. D­e­­­l’A­d­a­m­i Rezső „A köteles rész“ czimű közleményeinek kilenczedike ismét a fran­­czia joggyakorlat s irodalom kontroversieit, illető­leg ezek legfontosbikát, a köteles rész jogi termé­szetének határozatlanságát s az ezáltal keletkezett irodalmi mozgalmat taglalva, ismerteti a code Na­poleon erre vonatkozó intézkedéseit, valamint a franczia semmitőszék többrendbeli határozatát, most is, mint előző czikkeiben, szabatos franczia Irodalom. Közigazgatási döntvénytár. A kor­mány és kir­curia elvi jelentőségű határozatai és szabályrendeletei. Szerkeszti Dr. Dárdai Sándor s több szakférfiú a minisztériumok kebeléből. Ötö­dik folyam. Kiadja a Franklin-társulat, ára 2 frt. Ez a kötet a közigazgatás minden ágában leg­utóbb megjelent rendeleteket s curiai határozato­kat teljes összefüggésben s az egy tárgyhoz tar­tozó döntő intézkedéseket chronologikus sorrendben hozza, miáltal lehetővé válik a könnyű áttekintés és feltalálhatás. Ily gyűjtések föltétlenül héza­got pótlók, csaknem nélkülözhetlenek azon h­acs közepette, mely a közigazgatás terén ural­kodik. A mű kiállítása szép s nyomása hibátlan. Kívánatos a közigazgatás érdekében ezen gyűjtés­nek minél szélesebb körben elterjedése. Igazságügyi rendeletek 1878. évről. Kiadja szintén a Franklin-társulat. Ára 30 kr. A tartalom-jegyzék ajánlatosabbá teszi ezt a kiadást a hasonlókkal szemben. Hollaki Árpád székesfehérvári al­­biró aláírási felhívást bocsát ki ily czimü mürer „Törvényszéki kézikönyv.“ A királyi tör­vényszékek illetékessége alá tartozó polgári, hagya­téki, váltó, kereskedelmi és c­égbejegyzési, csőd, királyi ügyészi, vizsgáló­birói, bűnügyi, telekkönyvi és peren kívüli ügyekre alkalmazandó 360 rendbeli különféle esetre vonatkozó törvényszéki határozat és jegyzőkönyvi mintázat gyűjteménye.

Next