Magyar Jogász, 1879 (4. évfolyam, 148-298. szám)

1879-10-18 / 239. szám

IV. évfolyam 1879. 239. sz. Budapest, szombat október 18. ! „MAGYAR­ JOGÁSZ“ megjelen minden nap, hétfőit kivéve. Előfizetési ár: Egész évre ... 16 frt. —­­ Fél évre .... 7 * 50 i Negyed évre . . 4 „ — ; Egy hónapra. 1 „ 40 i Hirdetések: MAGYAR JOGASZ JOGI ES KOZIGAZGATÁSI NAPILAP A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. Szerkesztőség kiadó­­­hivatal: Budapest, V. József tér 3. n. hová a lap szellemi részét­­ illető közleményeken kívül,­­ az előfizetési s hirdetési di­­­­jak, nemkülönben a beig ta­­r­tandó hirdetmények is kid­­­í­tendők. — Kéziratok csak ismert kezektől fogadtat­ í­­­nak el. S bélyegdij feülín minden beigtatás­a után Sz kr. osztr. ért. A magy. állampolgárságról szóló törvény-­­ javaslat. II. A polgári jogosultság meghatározása s körülírása, valamint a régi időkben, úgy kü­lönösen az idegen elemek korlátokat nem is­merő áramlatai közt, nagyfontosságú tény az, ha s a midőn a magyar állampolgárság jog­viszonyai, illetőleg a honossági jogok szabá­lyoztalak. A föntebb czimert törvényjavaslat­nak ugyanezen komoly és szent czélja van. Hogy azonban megfelel-e s mennyiben eme ko­moly s szent feladat minden kívánalmasnak, fölkarol-e minden érdeket, az ezekkel kapcso­latos jogviszonyok s tekintetek összességében, megkíséreljük kimuatni. Törvényjavaslatunknak már első szakaszai­ban szembeötlik, hogy ez nem akart valami tudományos s bölcsészeti rendszerre épített theorema lenni, mint ez Stein, Brater, Ges­sl­er, Carup sat. munkáikban tárgyaltatik, hanem egyszerre in médiás rés ugorva, az 1. és 2. §-ban megszabja , hogy mik legyenek azon alapföltételek, melyek szerint a magyar állampolgárság megszerezhető. Kimondja, hogy ezt 1) leszármazás (pe­dig okosabb lett volna csak „származást” mondani); 2) törvényesítés; 3) házasság; 4) honosítás által lehet s kell megszerezni. An­nak fogalom-meghatározásával, hogy mit kell régibb, még ma is érvényben álló vagy jövőre ható törvényeink szerint érteni, hogy miben áll tulajdonképen a honosság s hogy mily vi­szonyban áll a honossági jog az állam­­polgári jogviszonyokkal, mit sem törődik , hanem egyszerűen átmegy a 6. és 11. szaka­szokra, a honossági oklevél megszerzésére, az eskü és fogadalom letevésére sat. Mi pedig azt gondoljuk, hogy nem ártott, sőt nagyon is szükséges lett volna e törvény­javaslatban, épen úgy, mint az osztrák polg.­törvényben is formuláztatik, valamint az ál­lampolgárság, úgy a honossági jogról is va­lami alapfogalmat adni, mert így amint tör­vényjavaslatunk a dolgot tárgyalja, olyformán, érezzük magunkat, mint a bálba legelőször be­lépő kisasszony, kit valami ismeretlen gavallér azonnal tánczra kap, anélkül, hogy magát be­mutathatta vagy megnevezte volna. Mielőtt az egyes szakaszok taglalásába bocsátkoznánk, legyen szabad tehát e hiány kipót­­lásául, mind az állampolgárság, mind a honosság lényegéről s ezek korrelatióiról egyet-mást elő­­rebocsájtanunk, a­mi egyszersmind mintegy mérlegül fog szolgálni szerény észrevételeink jo­gosultságának. A magyar szent korona összes országaiban az állampolgárság egy és ugyanaz. Kérdés, hogy nem lett volna-e czélszerű ide szúrni: „egyszersmind kap­csolt részeiben.” Mert hiszen Horvátor­szágnak külön törvényhozása van s máris ön­­jogulag külön kodifikál; Boszniáról pedig szin­tén nem volna szabad megfeledkeznünk, miután ez az ország is, nem annyira az osztrák sasok, mint inkább a magyar vér és sz. korona pecu­­leuma. S most térjünk át az alapfogalmakra. Állampolgárok azok, kik minden az államban megengedett polgári joggal élhet­nek, kik az állam valódi tagjaiul tekintendők. Az állampolgárság tehát a polgári jogok ösz­­szege. Ellenükben állnak az idegenek, kik vagy külföldön vannak, vagy bent, mint ide­gen lakosok, tartózkodnak. Ezeknek is vannak ugyan jogaik, de állampolgársággal, azaz a polgári jogok teljes összegével nem bírnak. Ez kétfélekép, t. i. születés vagy fölvétel ál­tal szerezhető meg. Azon föltételeket, melyek sze­rint bizonyos egyén valamely államban honpol­gárrá vétetik föl, a honossági törvény határozza meg. Magyarország nem bír ugyan ez ideig rendszeres s kimerítő honossági törvénynyel, az egyes törvények azonban következő feltételeket szabnak meg. Mindazok, kik a magyar hon­polgártól, azaz ha törvényes születésűek, ma­gyar apától ; ha törvénytelen születésűek, ma­gyar anyától származnak, a honpolgári joggal bírnak; úgy azok is, kik ilyenekhez mennek nőül; továbbá mind­azok, kik engedély mellett hazánkban állandóan letelepednek. A honpolgári jogok megszerzésére nézve irányadó az 1870. 42. t. sz. 23. §-a, mely szerint honpolgároknak tekintetnek azok is, kik 5 év óta az országban laknak s folytonosan adót fizetnek. Hogy akik kivándorolnak s va­gyonukat és csalásaikat kiviszik s állandóan külföldön maradnak, elvesztik az állampolgári jogokat, önként értetődik. Egyébiránt a hon­véd, az 1868. 41. tcz. 21. §-sa szerint, csak a honvédelmi miniszter engedelmével költözködhe­­tik ki az országból ; háború idején azonban, kiköltözési engedély nem adatik. Az állampol­gárság megszerezését egyébiránt, a községi kö­telékbe való fölvételnek kell megelőznie, minek módozatairól az 1871. XVIII. s az 1876. V. t. sz. szakaszai rendelkeznek. A honossági ügy átalában véve, a népesség igazgatási rendszerének egyik fő al­katrésze, mely szerint az egyes község , az egyesek hozzátartozóságát, továbbá az egyesek iránt való kötelezettségeit, különösen a sze­génységre vonatkozólag képezi. A honossági jog elvei magukban véve az egész világon igen egy­szerűek, de szükség, hogy magukban foglalják a lehetőséget, miszerint a honosságot első­sor­ban a születés és földbirtokszerzés, másodsor­ban az iparüzlet s hosszasabb tartózkodás által is megszerezni lehessen. Az első két feltételt törvényjavaslatunk is elfogadja, de már az ipar­üzlet jogo­sultságáról s a szegénység iránt való községi kötelmekről megfeledkezett. Pedig, a legközelebbi vonatkozásban a honossági jog nem egyéb, mint a községi illetőség elveinek alkalmazása a szegény­ segélyzési ügyre. Az utóbbitól azonban lényegileg abban különbözik, hogy a község akarata ellenére is meg lehet ezt szerezni s a községre nézve tehát tárgyi­lagos jogviszonyt képez. Innen származik azon hosszú és csak mindig ugyanazon módon ér­vényesülő harcz ama kérdésre nézve, hogy mely ponton lesz ily honossági jog megszerezve s ez okból tapasztaljuk a törvényhozások e téren való habozását. Az alapvonások, miken ez alapszik, mégis igen egyszerűek, amint t. i. a röghözkötöttség az újkori társadalom győzelemre jutásával meg­szűnik. Az alapot az képezi, hogy míg újabb honossági illetőséget valaki magának meg nem szerzett, addig a születési hely képezi a termé­szetes hazát. Az egyik községből a másikba való szabad átmenet, a szabad költözködés, mely a szabad letelepedési jog gyanánt jelen­­kezik. Ha ezen letelepedés törvényileg meghatá­rozott időn át tartott, akkor, minden egyéb különös tény nélkül, megszerzi a honossági s ezzel a szegény­ jogot. A tulajdonképeni kér­dés tehát csak a körül forog, hogy először,­­ mit kell letelepedésnek tekinteni s mily fölté­telek s körülmény közt értenünk (például, mi­kor foglalják magukban, szolgálat, munka vagy ipar a letelepedést) és másodszor, hogy váljon a község kir­e és mily föltételek alatt , joggal: 1) a községhez nem tartozókat a tele­­pedés ideje alatt előbbi hatájokba visszasz­ál­líttatni; 2) hogy az ezen idő alatt netalán segélyezett szegények segélyzése közben esetleg fölmerült költségeit a honossági községnek­­ fölszámíthatni. A törvényhozások e ponton igen szabato­sak ; nálunk ellenben néhány konsiliumi ren­deleten kívül, valamint e törvényjavaslatban, úgy alaptörvényeinkben sem találtatik valami disposíc­ió. Óhajtanék, hogy midőn az országgyűlés­­ részletes tárgyalás alá veszi e törvényjavas-­l latot, honatyáink meg ne feledkeznének az imént­­ jelzett momentumok méltatásáról. A bagatell pereknek gyorsaságát élénken bizonyítják azon határidők, melyek azokban csak úgy, mint a sommás ügyeknél lábra kezdenek kapni. Midőn a jelenleg hatályban levő perrendtartás élet­­be léptettetett, nagy volt az öröm, hogy az igazság­ügymenete­s olcsósága javul Csakhamar meggyő­­­­ződtünk, hogy helyzetünk mindkét irányban tete­­­­mesen roszabbá vált. A bagatell-törvényben, melyre­­ ráfogták, hogy a gyorsaság és olcsóságot­­ fogja törvénykezésünkben előmozdítani, szintén ke­­­­gyetlenül csalódtunk. Az országban működő baga­­­­tell-bírák, kevés kivétellel 3—4 havi határidőre tű­zik ki a tárgyalásokat s ha a perben tanúkihallga­tás is fordul elő, nem győzi az ember a csekély ügy lefolyását bevárni; amellett a törvény tilalma ellenére, nem kíméltetnek a költségek sem. Kezdik már belátni, hogy az igazságszolgáltatás az ügyvé­dek ellenőrzése nélkül, különösen nálunk, hol nincs jól fegyelmezett bírói kar, rendkívül áldástalan. Jó lesz ez­úttal tudomásul venni a pénzügyminiszternek, hogy a bpesti legtekintélyesebb kereskedők, ha­ tetszik, meg is nevezhetjük, nem perelnek többé oly­­ perekben, melyek a bagatell-bíró elé tartoznak, , mert az üzletben lévén dolguk, a képviseltetésük­­ által reájuk háromló költségek viselése mellett kárt vallanak. Természetes dolog, hogy az államkincstár tetemes bélyegjövedelmi apadást fog érezni már a közel­jövőben, így van az, midőn minden kom­bi­­náczió nélkül derure-borure, csináljuk a sok czélta­­lan törvényt. A kölcsönös jogsegély szerződés tervezete fölött Osztrák-Magyar és Németország között Ber­linben folyó szóbeli tárgyalások, mint értesülünk, már befejezvék : Osztrák-Magyarország két kül­döttje Zádor és Harrasovszky miniszteri ta­nácsosok már visszatértek. A további tárgyalásokat ezentúl írásban folytatják.

Next