Magyar Közigazgatás, 1885 (3. évfolyam, 1-53. szám)

1885-12-03 / 49. szám

111. évfolyam. 49. szám. Megjelenik minden csütörtökön. Budapest 1885. deczember 3. MAGYAR KÖZIGAZGATÁS Szerkesztőség: Sebestyén-tér 6., hová a lap szellemi részét illető közlemény­ek ezímnzendők. KÖZIGAZGATÁSI HETILAP Kéziratok vissza nem adatnak. Előfizetési árai Negyedévre 1 frt 50 kr, félévre 3 frt, egész évre 6 frt. Hirdetések árszabály szerint. Kiadóhivatal: Sebestyén-ter­vhová a­lap anyag, részét illető küldem­ények czimzendők. A köztörvényhatóságokról szóló törvényjavaslat I. A köztörvényhatóságokról szóló törvényjavaslat alig adatott át a nyilvánosságnak, s megkezdődött annak bírálgatása a napi sajtó hasábjain. A napisajtó kötelessé­gét teljesíti akkor, a­midőn ily nagyfontosságú javaslat­tal szemben a bírálás szabad jogát érvényesíti, s ez ellen nemcsak hogy kifogásunk nem lehet, sőt egyenesen a mulasztás nehéz vádját emel­nék a napi sajtó ellen, ha e részbeni kötelességének teljesítésében hanyagságot tanú­sítana. De fájdalom, abban az elbírálásban, a­melyben a municipális törvényjavaslat a legnagyobb részében ellen­zéki álláspontot elfoglaló, s ebből kifolyólag, a kormány minden alkotásával szemben már a priori elfogult napisajtó által részesíttetik, nem nagy a köszönet. Az olyan bírálat, mely teljesen nélkülözi a tárgyilagos­ságot, a­mely mindent a pártszenvedély gyűlölködésé­nek sötét színű szemüvegén áttekint, sem az eszmék tisz­tázására, sem a közigazgatás ügyének sikeres előbbre vitelére nem vezet. Nekünk mint szaklapnak, egyáltalában nem c­élunk, nem feladatunk a mienkkel ellentétes felfogások felett tollharczba bocsátkozni, de, mielőtt a municipális tör­vényjavaslat bírálásába bocsátkoznánk, kötelességünknek tartottuk konstatálni azt a teljes rendszertelenséget, azt a puszta szenvedélyesség szülte támadásokat, a­melyekkel a sajtó egy része a municipális törvényjavaslat ellen, nem mint szerves egész ellen fordult, hanem kiragadva abból egyes — igaz, hogy nagyfontosságú részleteket, — azokat, mint a törvényhatósági önkormányzat megsemmisítésére irányzott törekvéseket, az absolutismus és a centralisatió előhírnökeit mutatták be ijesztő torzképekben a nagy­kö­zönségnek. Felfogásunk szerint a napi sajtónak, ha nemesen fogja fel hivatását, ha lelkiismeretesen kíván megfelelni nagy felelősséggel járó kötelességének, a nemzet beléletére kiható ily nagyfontosságú törvényalkotásokkal szemben legelsőbben tárgyilagosnak és igazságosnak kell lenni, mert csakis tárgyilagos és igazságos elbírálás gyakorol­hat meggyőző erőt, s hathat közre a részben, hogy, ha csakugyan vannak az ilyen javaslatoknak, a­mint hogy lehetnek is, hibái és fogyatkozásai, azok a törvényhozás termében, az arra hivatott, s a felhozott érvek helyes­ségéről meggyőzött tényezők közremunkálásával pótol­tassanak és kiigazíttassanak. Ezek előre bocsátása után, a következőkben kezdjük meg a javaslatba felvett fontosabb pótlások és módosí­tások ismertetését és elbírálását. Legelső­sorban, minthogy ez ideig a napi sajtó épen ezen részszel foglalkozott legtöbbet, vegyük a törvény­nek a főispánokról szóló IV. fejezetét. Az 1879 : XLII. t.-cz., mely ezen javaslattal módo­sulást szenved, a főispán hatás- és jogkörét a következők­ben állapította meg. A főispán a törvényhatóságok élén áll, őt a király a belügyminiszter előterjesztésére nevezi ki és mozdítja el. Mint a végrehajtó hatalom (a kormány) képviselője a törvényhatóságokban, ellenőrzi az önkormányzatot, s őr­ködik a törvényhatóság által közvetített állami közigaz­gatás érdekei felett. Tisztújító székeken a kijelölő bizott­sággal együtt gyakorolja a kijelölés jogát, kinevezi a törvényben megnevezett és a tiszteletbeli tisztviselőket, a segéd- és kezelőszemélyzetet. Bizonyos esetekben a törvényhatósági tisztviselőkkel közvetlenül rendelkezik, üresedésbe jött állomásokra, vagy felfüggesztett tisztvise­lők helyére helyettesít. Számonkérő széket tart, s ezen kívül elnöke a közgyűlésnek, a bíráló választmánynak. A főispáni jog és hatáskörben a most elsorolt jogok és kötelességek a javaslat által meghagyatván, ezen jog és hatáskör a következő tekintetekben nyer a javaslat által bővítést. 1. (54. §. A) pont.) A törvényhatósága terüle­tén működő állami közegek az ő ellenőrzési és felügyeleti jogkörébe utaltattak. Ezek műkö­déséről a k­or­mány hoz jele­n­tést te­he­t, ez­ek­tő­l egyes konkrét esetekre nézve jelentést kíván­hat be, az állami tisztviselők kinevezésénél és előléptetésénél véleménye meghallgattatik. Mi legyen a czélja ezen rendelkezéseknek? Nézetünk szerint okvetlenül az, hogy a felelős kormányt, a végre­hajtó hatalmat a törvényhatóságokban képviselő főispán, mind a felől, a­mi az állami közigazgatás terén történik, törvényben megállapított jogosultsággal sze­rezhessen meggyőződést, és személyes, közvetlen tájé­kozódás útján, — a mi egyedüli biztos alapja a felmerülő hiányok és bajok orvoslására szükséges felsőbb intézke­dések idejében való és czélnak megfelelő megtételének,­­ rendszeresen értesíthesse az állami administrate minden ágának állapotáról a végrehajtó hatalmat. Hogy ezen rendelkezéssel a főispán hatalmi köre lényegesen és pedig egy egészen új irányban terjeszke­dik, ez igaz, de mi abban, hogy a felelős kormány azon felügyeleti és ellenőrzési jogot, a­melynek gyakorlására, a saját maga által, vagy előterjesztése folytán kinevezett államtisztviselőkkel szemben törvény szerint eddig is jogo­sítva, sőt kötelezve volt, bizonyos részében a főispánokra ruházza át, nem a kormány törvényben biztosított jogkörének túllépését, hanem egy oly indokolt és helyes intézkedést látunk, mely míg egyfelől a törvényesség szempontjából észrevétel tárgyát nem képezheti, más­felől a részben, hogy az egyes törvényhatóságokban az egységesített felügyelet és ellenőrzés alá helyezett állami közigazgatás terén a megkövetelhető, illetőleg elenged­hetetlen rend, pontosság és lelkiismeretesség, mindenütt

Next