Bangha Béla szerk.: Magyar Kultúra. Társadalmi és tudományos szemle. 3. évfolyam (Budapest, 1915)

1-12. szám tartalomjegyzéke - Tanulmányok - Deák Viktor: Bródy Sándor drámái

446 fás egyenjogúsítását, az esküdtszék behozatalát, csupa olyasmit, amit a maga materialista világnézetével haladásnak, a felvilágo­sodás terjedése jelének kell tekintenie. S ha ő még­sem lát a mi viszonyainkban egyebet feneketlen romlottságnál, az egyrészt mestere szolgai utánzásának, másrészt a divatnak tudható be. Azok a társadalmi viszonyok, amelyek között Bródy drámái lejátszódnak, olyan rettenetesen romlottak, mint amilyennek Zola festette III. Napóleon korának életköreit. A falu népének, a magyar parasztságnak az erkölcsei egyszerűen borzasztóak, mint azt Bródy mester a Dada című „erkölcsrajzában elénk tárja. A paraszt dologkerülő, durva, alattomos, aki megsértett tisztes­ségérzetére hivatkozva, el akarja emészteni leányának törvény­telen gyermekét, de tüstént megbékél, mikor az esetből anyagi hasznot húzhat. Az álszenteskedő és kapzsi asszony méltó párja urának, csak a megesett leányban látunk némi erkölcsi értéket, de ezt is az együgyüségnek oly mértékével párosodva, amilyent Zola és Maupassant cselédalakjaiban figyelhetünk meg. A falusi úgynevezett intelligenciát A tanítónőben és a Hófehérkében gyors­fényképezi le Bródy. Az előbbiben az eszem-iszom kántorcsalád, s a tanító, az utóbbiban a kálvinista pap házanépe az ártatlan ostobaság mintaképe, mint ahogyan Pesten szokás a falusiakat tekinteni, a Tanítónő többi alakjai, a szolgabíró, a káplán, az úrrá lett paraszt­ familia olyan lelki hitványságot tanúsítanak, mintha édes testvérei volnának a Rougon-Macquart-család tag­jainak. Budapest sokat emlegetett erkölcseiről több drámában is kapunk képet. A nyomor erkölcseit két drámában tárgyalja: a Medikus­ban a diáknyomorét, a Dadá­ban a facér cselédekét. Eredetiség egyikben sincs. A Dada-beli kvártélyos asszony a maga brutális rendőrférjével, a csirkefogók és cselédek Gorkij Éjjeli menedékhelyéről kerültek a cselédkvártélyba, csak az istenes Péter származását nem könnyű megállapítani: úgy tetszik, az orosz dráma Lukájának és Justh Zsigmond Gonyó Jurisdja nazarénus legényének vegyülékéből állott elő. A diáknyomor képe (Medikus) teljesen fantasztikus. Nyomorgó diákok vannak ugyan nálunk, de olyan diáknyomorról, amilyent itt Bródy fest, hála Istennek nem lehet szó. Érdekes különben, hogy a diáktanya e cinikus, mondhatnám akasztófahumorú alakjai közül a drámaíró legvonzóbb képpel egy zsidó orvosnövendékről szolgál, aki féltve őrzött vizsgadíját is odaadja házasodni készülő pajtásának. Szinte csodálatosnak tetszik, hogy a középosztály élete nem vonta magára a mi szabadalmazott naturalistánk figyelmét. Festi ugyan egy orvos {Medikus), egy ügyvéd {Dada) s egy milliomos {Tímár Liza) családjának életét, de ezek, — hogy is mondjuk csak — éneklő hangsúlyozásuk és torokhangokban gazdag kiejtésük miatt nem számíthatók a magyar középosztály képviselői közé. Hogy az orvoscsaládról festett kép hű-e, annak elbírálására nem érezzük magunkat illetékeseknek, nem akarván abba, a Bródynál igen gyakori hibába esni, hogy olyan dologhoz szóljunk hozzá, amelyet nem ismerünk, legalább is nem szemé- Deák Viktor: Bródy Sándor drámái.

Next