Bangha Béla szerk.: Magyar Kultúra. Társadalmi és tudományos szemle. 27. évfolyam (Budapest, 1940)

Számok listája - 8. szám

A Morf-irat- Ti Tu­ 1+11 t-ag előfizetési ára egész évre 12 P, negyedévre 3 P, egyes szám ára 50 fillér. — Külföldre a portókülönbözet „M­­dgydr IVUllUrd. hozzászámítandó. (Szlovákiai előfizetés ára 92 K. Főbizományos Szent József-könyvkereskedés. Bratislava, Lőrinc-kapu­ utca 3. Minden előfizetés és reklamáció ide küldendő.) — A Feuer­r­eiter-melléklet negyedévi ára 2 pengő, egész évre 8 pengő. — Csekkszám 33,107. — Kéziratokat nem őrzünk meg s csak a porta mellékelése esetén küldünk vissza. — Levelekre csak válaszbélyeg ellenében válaszolunk. — Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest, VIII., Horánszky­ utca 20. T.: 1-312-05. — Fiókkiadóhivatal: PÁZMÁNY papír- és könyv­üzlet, Budapest, VIII., Baross­ u. 82. Telefon: 1-354-79. Könyvek Csávossy Elemér S. J.: Ige és élet. Korda. Régebben elhangzott, de időszerűségükből s hatásukból mit sem vesztett szentbeszédek gyűjteménye. Az egyházi évnek ádvent és a mennybemenetel napja közé eső ünnepeiről s több vasárnapjáról szóló prédikációkat, illetve vázlatokat ad, amelyeket néhány alkalmi be­széddel egészít ki. A karácsonyi és húsvéti ünnepkör természetének megfelelően a krisztusjövet és megváltás gondolata, a lelkies öröm és szenvedés értéke, majd a Szentlélek sugalmazó szerepe, az Egyház tanítótekintélyének biztonsága s a Szent Szív szeretete — teszik a tizenkilenc beszéd vezérgondolatát. Eredeti elgondolásúak, tömö­rek és szemléltetőek a kiváló szerző beszédei. Komoly lelkiség, a kor ezirányú igényeinek okosan számító ismerete, a lélekművelés harcos szeretete és mély, dogmatikus megalapozás jellemzi azokat. Vonzó, megnyerő módon, a rendszeres és fegyelmezett gondolkozónak bizton­ságával fejti ki gondolatait. Hitszónokaink jól használhatják, de lelki olvasmánynak is elsőrangú. Az elsőnek jelzett kötet után örömmel várjuk a következőket. Cser Palkovits István Dr. Ervin Gábor: Mutasd meg az Atyát. Korda. A sikerült lelkigyakorlatos kötet méltán állítható a szerző nem­régen kiadott ifjúsági szentbeszédgyűjteménye mellé. Leányok szá­mára íródott ez is, a női lélek­­ problémáinak, feladatainak ismere­tében. Stílusa kedves, példái találóak, szemléltetőek; előadása egy pillanatra sem úntat. Finom, meleghangú, de ahol szükséges, hatá­rozott formában is tud szólani, mert megérti és igaz szeretettel akarja szolgálni sok gyengeségre hajló, de eszményi erkölcsi magasságokba is lendülni tudó leánynemzedékünk lelkiségét. Témáit nem kezeli terjengősen s mégis mindent elmond róluk, amit közvetlen célkitűzése s a leánylélek igénye megkíván. Eltér ugyan a szentignáci lelkigya­korlatok páratlan lélektani kereteitől, de sikere így is hiánytalan, mert a fiatal női lélekhez inkább közelálló életkérdéseket boncolgatja s ebben újat is ad. Különösen megkapóak a bűnbánat könnyeiről, a helyes életörömről, az érzelmes leánylélek számára annyira fontos öntudatos hitről s a segítő szeretet apostoli gondolatairól írt elmél­kedései. Katolikus diákleányaink — de hittanáraik is — örömmel vehetik kézbe. Cser Palkovits István Hézser László dr.: Harc a magyar jövőért. Novák Rudolf és társa, 142­1. A magyar nemzet jövőjének féltése vonul végig a könyvön és ez az egyetlen mentsége ennek a munkának. A szerző a magyar nemzet jövőjét kizárólag biológiai alapokon kívánja megszervezni, mert ,,egy nemzet életképessége attól függ, hogy milyen a társadalmi és kulturális szervezettsége", a „biológia álláspontja szerint egy nem­zet létét és kultúrájának fennmaradását csak egy jól megszervezett fajvédelem útján tudja biztosítani". A fajvédelem szerinte az át­öröklési anyag (chromosoma, gen) gondozása, „hogy a faj ember­termése minél jobb minőségű legyen, értéktermelő képessége nem­zedékről-nemzedékre emelkedjék". A könyv újat nem mond, hanem visszhangja annak a külföldi féltudományos irányzatnak, amelynek egyetlen értékmérője a kiválasztott faj felsőbbrendűségének érdeke. Adatait és érveit megtévesztően tudja csoportosítani. Az egyik be­kezdést például így kezdi (112. oldal): „A sterilizációval szemben felhozott jogi, erkölcsi és egyházi érvek szintén nem jelentenek le­győzhetetlen akadályokat", ugyanezen fejezet utolsó mondata: „Való­ban joggal nevezi Muckermann jezsuita apát (!) az eugenikát a leg­nemesebb emberbaráti cselekedetnek." A fajvédelem mai káoszá­ban a szerző nem tud kritikai szemmel eligazodni; készpénznek vesz minden lenyomtatott adatot és elfelejti, hogy a magyar jövőt nem lehet egyedül „szervezett biológiai" alapokra felépíteni, mert minden egyoldalú világboldogító törekvés előbb-utóbb csődöt mond és súlyos bajt okoz­ott, ahol egyeduralomra tesz szert, akárcsak a ma már levitézlett materializmus. Herman János Szunyogh X. Ferenc: Mindenki. Középkori miszté­riumjáték. Ez a misztérium visszaviszi az ősi drámai anyagot oda, ahonnan sok évszázaddal ezelőtt kiszakadt, a liturgiához. Nem annyira előadás­módja, dialógjai éreztetik az ősforrást, hanem főleg a benső feszült­ség, ami át- és áthatja az egész anyagot. Milyen egyszerű is a tar­talma! Eljön a Halál a mulató Mindenkiért, aki a rettegés bódulatá­ban egy órai haladékért könyörög. Kapkodva fut menedéket keresni mindazoknál, akiktől segítséget remélhet. De hiába hajszolja a bará­tokat, a rokonokat, a pénzt, sorsa eldőlt, a számadásra kell mennie. És a számadáson sincs védelmezője, még a Jóság sem tud rajta segí­teni. De íme, előtűnik a Bánat, amit életében naponta egy-egy Avé­val hívogatott, így vonulnak Isten elé és a borzasztó vádak sikoltó zűrzavarából kimenekül a lelke. — Ennek a misztériumnak anyaga már félezer éven keresztül számtalan változatban öltött drámai ala­kot Hoffmannsthal Jedermannjáig. De a változatok rendszerint meg­alkudtak a kor divatjával. Szunyogh visszaállítja a moralitás benső formáit eredeti mivoltába, ezt pedig azzal éri el, hogy az ősi liturgia lelkét leheli bele. Csak ilyen tiszta misztérium tudja az átlátszó egyszerűségen keresztül így egybevonni a lét rengeteg problémáját és belezúgatni az örökkévalóság roppant harsonáit. Mérő Mihály Leonhard Grimm: Der katholische Christ und seine Welt. Herder. Freiburg. 1940. A katekizmus tartalmát folyó beszédben, irodalmi kidolgozásban adja ez a munka. Tekintettel a korviszonyokra és a korszellemre, sok tekintetben a hitoktatást és a szentbeszédeket kívánja pótolni. Ügyes és nem szemetszúró apologétikus megjegyzésekkel, érdekes példákkal, a Szentírás és liturgia felhasználásával dolgozik. Alkalmas forrás az 1332. kánonban előírt felnőtt-katekézisekhez, különösen a németajkú plébániák használatára. Ezt a jellegzetes népi íz és felfogásmód miatt, a német néplélek kitűnő ismeretéből eredő dicséretes alkalmazás miatt is kiemeljük. Ervin Gábor Zeugen des Wortes. Herder-Verlag. 1940. A Sammlung Göschen és Sammlung Kösel formátumában meg­jelenő új, értékes sorozat az egyházi irodalom régebbi és újabb klasz­szikusait szólaltatja meg. Antiochiai Ignác, Morus Tamás levelei után, Szent Ágoston, Jeruzsálemi Cirill válogatott beszédei mellé az olcsó, de kifogástalan kiállítású füzetecskék sorában most Szent Patrick ön­életrajza, Szent Ciprián pásztorlevelei a Dioklécián-féle üldözés ide­jéből és válogatott prefációk a mai liturgiában már nem használato­sak közül adják a három utolsót. Szent Ciprián pásztorlevele az aposztatákról megdöbbentően aktuális. „Hiába mentegetődztök, — szól az egyházatya — inkább a számkivetést és vagyonelkobzást kel­lett volna választanotok!" Szent Patrick írásában a hivatásához hő­siesen ragaszkodó apostolt csodálhatjuk. A Dankgebet der Kirche című könyvecske a Sacramentarium Gregorianum, Gelasianum, Leonia­num és más ősi liturgiák csodálatosan mély és színes prefációit gyűjti csokorba. Milyen kár, hogy a Hurter-féle gyűjtemény kifogyott, úgy­hogy a hasonló klasszikus szövegek olcsó latin nyelvű kiadása nem áll a papság és a hívek rendelkezésére! Viszont milyen tiszteletre­méltó az a német olvasóközönség, amelynek számára érdemes ilyen sorozatot kiadni! Ervin Gábor Dr. Pfeiffer János: Emlékezés gróf Esterházy Károly püspökről. Egyházmegyei könyvnyomda, Veszprém. A rövid, de alapos ismertetés a 18. század egyik kimagasló egy­házi férfiának, a váci, majd egri püspöknek kinevezett Esterházy Károlynak állít emléket. A szentéletű püspök lelkipásztori működé­sét Pápán kezdte meg. A füzet tulajdonképen Esterházyt, a pápai lelkipásztort rajzolja meg. 130

Next