Magyar Kurir, 1819. január-június (33. évfolyam, 1-50. szám)

1819-05-28 / 42. szám

alkotmányában, éss egy oly czélzó­ tányér­­rá vált közöttünk, mellyre az istentelen­­ség minden féle megbántó lövöldözéseit szabadon és minden akadály nélkül in­tézheti, mivelhogy sarkalatos feltétele a’ törvényes alkotmánynak az,, hogy a’ mit a’ törvény nem tilalmaz, azt ő mind meg­engedi. Mivelhogy tehát a’ törvény te­­lyességgel nem akarja a’ Religio­nak goromba megtámadtatását akadályoztat­ni, következik, hogy arra az Íróknak forma szerént hatalmat ád. Melly na­gyon bámulni fognak a’ következő nem­zetek azon, midőn a’mi mostani időnk­­béli történetek’ írásában olvasni fogják, hogy a’ Hitetlenség a’ Legkeresztyénebb Király alatt arra a’ vakmerő bátorságra vetemedett, hogy magának törvényes sza­badságot kívánni, 's magának ezen sza­badság’ megszerzésére hatalmat venni, merészlett, melly nagy fog maradékaink bánkodássa lenni, midőn meggondolják, hogy az ő attyaik voltak azok, a’ kik ma­gokat ily megiglashatatlanúl megmotskol­­ták. „Az egygyik fogás, mellyel éltek ar­ra, hogy a’Religiónak goromba meg­támadtatását illető jogállás viszszavette­­tődjék, abban állott, hogy a’ Religióról való gondolkodást megzavarni iparkod­tak. Azt kérdezték, hogy: Hát mi az a* Religió? ’s egyszersmind azt erőssi­­tették, hogy ezen kifejezés nem elég meg­határozott; nem adja elégségesen tud­tunkra, hogy mit kelljen rajta értenünk. — „Hogy hogy! Hát egy oly kifejezés, mellyet minden időben minden orszá­gokban megigértettek , a’ mi időnkben homályossá lett­ é? ’s az emberi nemzet megszűnés nélkül élt vélle, a­­nélkül, hogy meghatározott értelmet adott volna néki, s a’ nélkül, hogy tisztán értette volna, mit jelentsen ! — „Minden tudomány, melly az isten­ségből jött­ ki, vagy pedig a’ mellyet az emberek ilyennek tartanak, a’ szónak leg kiterjesztettebb értelme szerént való Re­ligio. Minden R­e­l­i­g­i­o áll: Dogmák­ból, Morálból, és Cultusból. Ezt a’ Kö­vetek’ kamarája’ Referense is megesmer­­te, és ez tiszta ’s meghatározott érte­lem. Ezen tulajdonságok minden Reli­­giókkal közönségesek, mellyek valaha fenn állottak, vagy még fennállanak. — „A’ Deismus tehát (vagy az ép­pen tsak egy istenhíves), melyre ezen törvényezikkely minden embernek hatal­mat ád, ’s a’ melyre azok a’ vetekedések, amellyek a’ Követek’ kamarájában ezen czik­­kely felett előfordúltak, az embert még jobban felbuzditják, nem Religio ám. — ,,A’ javallott törvénynek 8 - dik­ czik­­kelye, tsak a [Közönséges Morált és jó erköltsöket illető megbántásokat bünteti­ meg, és sok munkába került tsak annak megnyerhetése is, hogy ezen szó: Vallásos, betéteződjék, így: Religio­sus Morál. Még ezen kis odaadást is, bár melly elégtelen legyen , szükségte­lennek lenni nyilatkoztatták, így tehát már az egész keresztyéni tudomány, egye­dül az ő Morálját kivévén , a’ maga el­lenségei’ dühösségének törvényesen ki lé­te tett. E’ volt az ő ellenségei között an­nak az embernek tudománya is, a’ ki eme’ szánakozásra méltó ’s gyalázatos Nevezetességre jutott. Ő is fennhangon vallotta, hogy az Evangyélium Szerzőjé­nek Morálja Isteni (vagy Istenségi.) Ezt vallja vélte egygyütt a’ Deisták’ soka­sága is. És azután, mint ő, ezek is (k­ivált hogy már a’ törvény is megenge­di) , most tsalfa okoskodásnak, majd tsu­­folodásnak fegyvereivel, táborba fognak szállani azon Dogmák ellen, mellyekre az Isteni Tanítómester tanította az em­bereket, ’s azon szent ájtatosságok ellen, mellyeket ugyan ezen Tanítómester ren­delt. Mint ő, ezek is annyira fogják majd űzni a’ magok átkozott vakmerősé­geket, hogy a’ mi imádásunk’ isteni tár­gya ellen oly istentelen káromlásokra io-

Next