Magyar Lányok, 1908. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1908-02-09 / 7. szám

- 1 OR alig egy-két leányt lehet látni az eredeti haj­viselettel, Verőcén pedig egyetlenegy leány sem hordja már az eredeti pántlikás lógó hajfonatot, de még tartogatják a szalagokat s még meg tudják mutatni, hogy milyen volt. Dunabogdányon pedig már csak a mama tudja a leányát úgy fésülni, amint leánykorában őt fésülték, végre Vecsésen csak annyit tudnak, hogy ott is lapos széles fona­tokat hordtak régente, de hogy mineket, azt már senki sem tudja bemutatni. Ezen néprajzi szempontból szomorító adatok között azután vannak olyan állhatatos, ősi visele­téhez ragaszkodó községekről szóló adataim is, amelyek a festői viseletnek valóságos mentsvárai az általános átvedlés szürkeségében. Ilyen oázisok Rákospalota, Fót és Dunakeszi magyar, és Zsámbék, Kirka, Szomor, Etyek, Perbál és Jenő német köz­ségek, amelyekben ma is csak az az eredeti viselet zárja, mint egy évszázaddal ezelőtt. Az eredeti hajviselet elhagyása nem áll egye­nes arányban az illető helységnek a fővároshoz való közelségével és fekvésével, mert akkor a szocialista Újpesttel összeforrt Rákospalota, amelyet két rend­beli villamos és a magyar államvasút köt össze a fővárossal, leghamarább hagyta volna el az eredeti viseletét, amely azonban éppen ott tartja magát leg­erősebben. Itt tehát az önérzetes ragaszkodás vagy némelyek szerint a maradiság küzd a divatáram­lattal s a megélhetési viszonyok általános rosszabbra fordulásával, mert amint most már mindjárt látni fogjuk, az eredeti hajviselet időben vagy pénzben sokkal drágább a divatosnál, vagyis inkább a váro­siasnál. Mert ez utóbbit minden nő magamagának félóra alatt könnyen összerójja, míg az eredeti haj­viselethez mindig idegen segítség s ezenfelül a németeknél sok idő, a magyaroknál sok drága szalag kell. Az eredeti német viseleteknél ugyanis a már említett széles, lapos fonatok elkészítése tart olyan sokáig. Ezek fonása az általánosan ismert háromágú fonástól egészen eltér, mert ez utóbbinál hol jobbról, hol balról, szóval fölváltva hajtunk be egy-egy ágat a közepe felé, holott a széles fonás­nál mindig csak egy oldalról egy irányban hala­dunk, így rendesen jobbról-balfelé vezetjük a leg­szélsőbb jobboldali ágat, szomszédjai között hol alul, hol felül, míg belőle a legszélsőbb baloldali ág keletkezett. Erre azután megint csak azzal foly­tatjuk, amely utána a legszélsőbb jobboldali ág lett s ezt is balra vezetjük át szomszédjai között úgy, mint az előbbenit, persze alatta, ahol az fölötte ment el s fordítva, így első képünkön a kétoldali föl­váltó fonás három ággal s az egyoldali fonás tizen­két ággal látható, úgy, amint azt Budakeszen csinál­ják, mert a fölváltó fonással három-, négy, sőt öt­ágú fonatot is lehet ugyan csinálni, de már ennél több ágnál a fonás csak kínos összezavarása a rendnek, holott az egyoldali fonással Budakeszen tizenkét-, Budaöörsön huszonnégy- és Zsámbékon negyvenágú fonatokat csinálnak minden összezava­rás nélkül. Persze folyton nedvesíteni kell a hajat a fonás egész tartama alatt, mert amint száradni kezd, a hajszálak rögtön összekuszálódnak. A fonandó leányt székre ültetik s a vállait sűrü kendővel takarják le, a fonó asszony pedig bögrét vagy poharat állít maga mellé s abból öt percenként közönséges vagy még inkább a jobban ragadó cukros vizet hörpinti s az egész kortyot a fonandó hajra fújja, ahonnan jó része a földre Gödöllői református magyar leány fonatpántlikával és kötőmáslival. Dunakeszi magyar leány hajtövre valója, csüggője v. loggója s lentmegkötője. -

Next