Magyar Lettre Internationale 1992. tél (7. szám)

FALOMLÁS UTÁN - Reich, Jens: Az enyhülés kollapszusa

m­­s­j­c. 2. DALOS György „Egy titkosrendőrség hattyúdala” Kritika, 1990. 9. HABERMAS, Jürgen „Számvetés a kétféle múlttal” Magyar Lettre Internationale, 1992. 6. 43 JENS REICH A kelet-európai intelligenci­a a CSEKA-korszak végén Engem elragad helyzetünk sajátságos analógiája a mélyten­geri keszon betegséget kapott búváréval, akit szükséghelyzet­ben a védőkabinjával együtt gyorsan felvontatnak a tenger­fenékről. A vére a tengerfené­ken beállítódott a magas gáz­nyomásra, és ha a kabint túl gyorsan nyitják ki, a vérerek­ben az előzőleg megritkult le­vegő mint egy üdítős üvegből gyöngyözik elő gáz formájában. Levegő-embóliát kap, és szó szerint megfullad az életadó oxigéntől, amely nélkül külön­ben egy percig sem maradna életben, rögtön elveszítené az öntudatát. Ily módon fulladhatunk meg mi is az évtizedekig tartó fe­gyelem és unalom alóli felsza­badulásunkkor, ha ez túl gyor­san, a megszokásra adott kellő idő nélkül rohan le bennünket. Brezsnyev mamája A késő­ szocialista idők egyik elkoptatott vicce szerint Brezs­nyev egyszer Kubánból fel­hozatta magához Moszkvába idős mamáját, és megmutatta neki nómenklatúrája minden privilégiumát: a Kutuzov sugár­úti lakását, zsukovói dácsáját, a Willy Brandtól ajándékba ka­pott Daimler-Limousint, az összes többi Citroennel és Vol­vóval együtt. És minden egye­bet. A végén a megrendült idős asszony csupán annyit kérde­zett: „Liona, minden csodála­tos, de mit csinálsz majd, ha jönnek a vörösök? Nem félsz, hogy visszajönnek a vörösök?” Kik is ebben az esetben a „vörösök”? Visszatérésük ez idő szerint nem látszik egyik agonizáló­szocialista országban sem va­lószínűnek. De vajon teljesen biztos lehet-e az ember abban, hogy az uralkodó osztály min­den ellenállás nélkül, csak úgy visszavonul? Nem születhet-e a káoszból mintegy ősnemzéssel egy új uralkodó réteg? Vajon nem hozott-e létre a sztálini felhívás a „végső harcra” egy új nómenklatúrát, miután a for­radalom és a polgárháború baj­nokai kölcsönösen kiütötték egymást? Moszkvában minden­esetre még mindig sokan óva­tosak. Attól félnek, hogy meg­nyilvánulásaikat, kijelentései­ket, amennyiben túl messze mennek el, még mindig feljegy­zi, számontartja a láthatatlan CSEKA. S egyszer, valamikor eljön majd a nap, amikor eléjük tárják a dossziékat s a hangsza­lagokat. Arrafelé mindenki olvasta a nagy beszámolókat, s ezek mé­lyen vésődtek az emberek tu­datalattijába: a Csendes Dont, a Golgotát, s újabban a Doktor Zsivágót is. Maga az „eposz” annak idején csupán egy kis puccsal kezdődött a fővárosban, egy sikertelennel, majd pedig egy sikeressel. Csak ezután következtek az invázió, a pol­gárháború, az első nagy éhín­ség évei. S ezek a szenvedések, megpróbáltatások hullámokban jöttek, elapadtak, homokba fúl­tak, új erőt gyűjtöttek, hol eb­ben, hol abban a régióban, hol Moszkvában, hol Pétervárott vagy Kronstadtban. Nem cso­da, ha hetven év után az em­berek még visszahúzódnak, és megvárják míg kiderül, hogy mi lesz a nagy nyugtalanság vége. Bej Zsidó („Üsd a zsidót") Zsidóüldözés. Pogrom. Már megint listákat gyűjtenek az Abramovicsokról és a Zsabo­­tinszkikről, de az Ivanovokról és a Petrovokról is, akik a 20- as és a 30-as években a „nagy­orosz identitás” kényszerétől hajtva váltották át a régi csúf­neveket, amelyeket százötven évvel ezelőtt az ukrán és a galí­ciai hatóságok oktrojáltak rájuk. Rosendust, Rosenbaum, Apfel­baum, Zederbaum. Sokan alá­merültek az oroszságba, s át­javították személyi igazolvá­nyukban az ötödik (nemzetisé­güket jelölő) pontot. Ez azon­ban nem fog rajtuk segíteni. Ha pogromra kerül sor, ajtajukra ragasztják a sárga csillagot, amely elirányítja a csőcseléket. Mindnyájukat megtalálják és agyonverik, a zsidókat éppúgy, mint azokat, akiket annak tar­tanak. Erre is felhasználhatók a KGB-archívumok. Néma fe­nyegetésként vannak jelen, jól elrendezetten, a központokat nem ostromolták meg a polgár­jogi felforgatok. Minden iratot gondosan átfésültek és iktattak. Az aktagyártókat ugyan nem fogják megtalálni, az aktákat azonban igen. A zsidók, akiket Oroszországban ismerek, meg­próbálnak vagy kivándorolni, vagy sztoikus közönnyel várnak arra, ami bekövetkezik. Úgy vi­selkednek, mint egy földrengés­veszélyeztetett terület lakói. Lehet úgy ülni a vulkán tete­jén, hogy az ember ne váljon hisztérikussá. A zsidók az a kisebbség, amely bűnbakká válhat. Az új ebben az, hogy még nagyon sok más jelölt is akad a bűnbak szerepére. Nincsenek egyedül. Mind a tizennégy utódállamban vannak új többségek és új ki­sebbségek, így akár a nagy­oroszból is válhat helyzetét te­kintve zsidó. Vannak még emberek, akik a demokrácia egy újabb lehető­ségében hisznek, pogromok, diktatúra, erőszak nélkül. Men­nél keletebbre megyünk, annál megalapozatlanabb ez a hit. Moszkvában éppen olyan hi­hetetlennek és lehetetlennek tű­nik, mint amilyen Szaharov hite volt a hetvenes években. Credo quia absurdum.­­ Ám Szaha­­rovnak igaza lett, miért ne le­hetne az új hívőknek is? Számunkra, akik itt az „Új- Nyugaton” élünk, újdonság­ AZ ■ • ENYHÜLÉS KOLLAPSZUSA

Next