Magyar Lettre Internationale 2005. nyár (57. szám)

KOMMENTÁROK ÉS VITÁK - Clifford, James: Az antropológia szélein

Magyar Lettre Internationale 5­7 . s­z­á­m löOS nyár________________ fia, amely a 20. században azért küzdött, hogy tudományként definiálhassa magát, ami azt jelenti, hogy a terepet úgy hatá­rozza meg, mint az ellenőrzött, „mély", interaktív kutatás helyszínét. Az utóbbi években kezd visszatérni az, amit kiküszöböltek az útleírástól való elhatárolódással. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy az antropológia csakis uta­zás (vagy hittérítés vagy gyarmati uralom), hanem hogy a határokat kezdik újragon­dolni. Ebből a perspektívából tekintve a Writing Culture c. könyv, amely az etnog­ráfiában használt irodalmi és retorikai eljá­rások szemügyre vételét foglalta magában, az utazástól és az útleírástól elválasztó világi határokat vizsgálja felül. Writing Culture: „hiperrelativizmus”, „nihilizmus”, „köldöknézés” RG: Hogyan írná le az ilyesfajta megkér­dőjelezések hatását az amerikai antropo­lógus közösségre? Milyen konzekvenciákkal jártak ezek a kérdésfeltevések? JC: Az olyan könyvek, mint a Writing Culture és a The Predicament of Culture (A kultúra állapota) hozzájárultak a kata­­lizáláshoz, részei voltak valaminek, ami már folyamatban volt, és ami, azt hiszem, jelentősen megváltoztatta az antropoló­gia gyakorlatát. Ezek a dolgok nem vezet­tek be egy új paradigmát, „posztmodern antropológiát”, amit sokan szeretnek utálni. De ezek a könyvek és az a kata­lizáló nyugtalanság, ami lehetővé tette őket, egész sor továbbra is a kultúrakö­zi ábrázolás homlokterében álló kritikus kérdést vetett fel. RG: Hogyan fogadták ezt a munkát az antropológusok? JC: Ami személyesen engem illet, az én írásaimat melegen fogadták egyes körök­ben, és szenvedélyesen elutasították másutt. Kedvező fogadtatása nem volt mindig indokolt. Például azt gyanítom, hogy nem kevés antropológus elfuse­rált író, regényíró. Van valahol egy meg­­íratlan regényük. Úgyhogy ha azt hallják, „amit csináltok, az valójában irodalom", túl könnyen elfogadják: „Hát ez tényleg igaz! Etnográfiát írni olyan, mint regényt írni. De ez csupán kis része volt az üze­netnek. Az antropológiának a Writing Culture-ben felvetett „irodalmiassága” inkább arra vonatkozott, amit olyasvalaki, mint Hayden White a történészi diskur­zusnak ró fel: „a valóság" tropologikus eleve kódoltságát, tények retorikus meg­­konstruáltságát fakticitásuk szintjén. Mely jelenségek emelkednek ki a tényeknek tekinthető dolgok túláradó sokaságából, túlzott bőségéből? És hogyan emelked­hetnek ki már elbeszélt, már historizált objektumokként a retorikai sűrítés és a narratív elrendezés folyamata révén? A tények már elbeszéltként jelennek meg, 76 és aztán újra elbeszélik őket a tudatos interpretálás folyamatában. Az „irodal­­miság" erős változata fenyegetést jelent a tudományos objektivitás számos fogal­mára nézve, és ezért aztán a Writing Culture-t „hiperrelativizmussal”, „nihiliz­mussal” és (a legszívesebben) „köldök­­nézéssel" vádolták. Ez azért van, mert e szerint a felfogás szerint, ha a retorika valamelyest a középpontba kerül, ha elis­merik, hogy a szubjektum is pozícionálva van valahogy egy diskurzusban, és ha a megjelenítés folyamatai a társadalmi-kul­turális élet alkotóelemévé válnak, ennek az eredményét „szubjektív valóságként” határozzák meg. Ezekben a válaszokban egyfajta objektív-szubjektív mechaniz­mus jelentkezését látom, a dolgok egy éles ontológiai dichotómia szerinti szét­választására irányuló törekvést... Kultúrakutatás és antropológia RG: Hogyan jellemezné a „kultúrakutatás" és az antropológia viszonyát az Egyesült Államokban? JC: Ez határterület, amelyen sokszor átkeltem. Rengeteg izgalmas munka folyik. De hadd összpontosítsak a szak­mai identitás kérdésére. Az antropoló­gia heterogenitása közismert. Ha végig­tekintünk a mai tanszékek skáláján, alig hihető, hogy ezek ugyanazon diszciplína részei. Egy mindennapi példa: tegyük fel, megkérik, tartson egy doktori szeminári­umot, bevezetést a szociokulturális ant­ropológiába. Mit venne bele? Én figye­lem, mi kerül be ezekbe a kurzusok­ba, és ez rendkívül nagy változatosságot mutat. Egyesek számára nem kérdéses, hogy Marxnak benne kell lennie, Marx nem antropológus. De a mai antropoló­giának van egy olyan ága, ahol a kultúra és a politikai gazdaságtan viszonya döntő fontosságú, például Eric Wolf, William Roseberry és mások műveiben. Meg­kérdezhetjük: Radcliff-Brown lényeges-e egy ilyen kurzushoz? Ha egy kurzusban gondolkodik az ember, kénytelen priori­tásokat felállítani, különösen, mert lehet, hogy csak 15 hét áll a rendelkezésére vagy még kevesebb. Vajon a rokonsági viszonyok kutatásának benne kell-e len­­ nie? Lewis Henry Morgan benne legyen­­ e? Meyer Fortesnak benne kell-e len­ nie - és a korai Lévi-Straussnak? És mi van, ha ez azt jelenti, hogy Simon de Beauvoir-ra már nem jut idő? Ha bevesz­­szük Lévi-Strausst, Beauvoir-t miért nem, aki alapfigura a feminista diskurzusok szá­mára, amelyek döntő szerepet játszot­tak a második világháború utáni antro­pológiában? Hogyan válasszunk Weber és Saussure között? Fanon legyen vagy Foucault? És így tovább. Hol kezdődik az antropológia? Néz­zük meg az antropológiatörténeteket. Van, hogy Platónnal és a görögökkel kez­dik. Sokan az európai racionalizmus szüle­tésével, egyesek a felvilágosodással, mások még korábban. Vannak, akik, mint Robert Lowie „History of Ethnological Theory” c. művében, a terepmunkát állítják a közép­pontba, úgyhogy a korai utazókkal kez­dik. Ezek a stratégiák nagyon eltérőek. A gyakorlatban az ember építheti a beveze­tő kurzusát a közmegegyezésnek megfe­lelő kánon köré. Be kell-e venni valamit a feminista és a posztkoloniális elmélet­ből? Legyen-e benne egy kis szemiotika? Tényleg nélkülözhető-e némi irodalomel­mélet és pszichológia? Megkerülhető-e a politikai gazdaságtan? A társadalomtörté­net? A kognitív tudomány? Tényleg meg­­lehetünk-e a meleg- és a leszbikus-kutatás nélkül most, hogy a szexualitás kérdései is megjelennek az etnográfiai és antropo­lógiai munkákban? Folytathatnám. A gya­korlatban az emberek rendszerint valami kompromisszumos megoldást választa­nak, felidézve az alapító atyák közül néhá­nyat (újabban olykor az anyák közül is), és aztán arra koncentrálnak, amiről úgy gondolják, hogy napjainkban a legfonto­sabb. Sok az ad hoc megoldás. De ennek az útnak az inklúzió, a beengedés a tüne­te, ahogy az antropológiát, amely mindig is interdiszciplináris terület volt, újabban kikezdi az interdiszciplinaritás. Döntő fon­tosságúvá válik a kérdés: mi az, ami még mindig megkülönbözteti ezt a diszciplínát? Sok olyan antropológia tanszék van, amely abban, amit csinál, sokkal köze­lebb áll a társadalom- és kultúrtörténet­hez. Nem volna elég azt mondani: „Meg­írjuk azoknak a helyeknek a társadalom­­történetét, ahova eljárunk és terepmun­kát végzünk”? Itt a terepmunka marad talán az utolsó megkülönböztető jegy. De ha megfontoljuk, mi mindent csinál­nak a kultúrantropológusok ténylegesen, beleértve a levéltári kutatást, pontosan miben is különböznek? A kulturális antro­pológiának volt azelőtt egy sajátos tárgya „a primitívek” - azok a népek ott kint vagy ott lent és ott mögöttünk: egzotikus társa­dalmak, folklór, agrártársadalom, alsóbb osztályok stb. De ma már az antropo­lógusok mindent kutatnak a törzsektől a fizikusok laboratóriumaiig. Az antropológiának volt valamikor egy meghatározó paradigmája: „a kul­túra”. De ma már mindenki kultúráról beszél, és az antropológusoknak nehéz nyíltan vállalni azt, amit időnként infor­málisan tesznek. „Mi vagyunk azok, akik rendesen megértjük a kultúrát, nem úgy, mint az irodalmárok." Nem nehéz lenéz­ni az irodalomkritikát, mint valami felü­letes dolgot, amiből hiányzik az a mély­ség és komplexitás, amit a terepmunka ad. Nehezebb lenézni a „kultúrakuta­tást", amelynek megvan a saját etnográfi­ai hagyománya: a Birmingham Center for Contemporary Cultural Studies, a brit hagyomány, amely a városi szubkultúrák, ifjúsági kultúrák, zene stb. etnográfiáját készítette el. Vajon eléggé etnográfia-e? Igazi terepmunka-e? Ez fontos megha­tározó szemponttá lett az antropoló­gia számára. A diszciplínához nincs meg a primitív vagy egzotikus másik; nincs meg a kultúra, az a paradigma, amiről azt állítja, hogy a sajátja... nincs meg „az Ember”, az a mitikus cél, amely (leg­alább is Amerikában) valahogy egyesítet­te az eléggé esetleges „négy területet”: a régészetet, az antropológiai nyelvészetet, a szociokulturális és a fizikai antropoló­giát. AZ „Ember", az ember tudomá­nya, ez elég különös anakronizmusként hangzik ma Foucault után, a feminizmus után. Nincs többé értelme mint célnak, mint végpontnak mindarra, amit ebben a diszciplínában művelnek. Ez is elmúlt a „primitívekkel” mint tárggyal és a „kultúra” paradigmájával. Mi maradt? Mint említet­tem, nem lehet a példaszerű szövegek­nek egy elfogadott kánonjára hivatkoz­ni. Itt marad nekünk a megkülönböztető kutatási gyakorlat. A terepmunka is vitatható A terepmunka maga is komoly vitáknak van kitéve, mert sokkal kevésbé vilá­gos, hogyan is definiáljunk egy „tere­pet", és mit is jelent „kimenni” a terep­re. Valójában egy csomó ember végez olyan munkát egy csomó kontextusban, amit „etnográfiaként" lehetne definiálni. De a „terepmunka”, és ez is vitatható, az etnográfia speciális módja, a „terep” komoly fikciója köré szervezett inten­zív, interaktív kutatás térbeli gyakorlata. A helyszín nem annyira egy elkülönült, egyedülálló hely, mint inkább intézmé­nyesített eljárások készlete, egy szak­mai habitus. De legalábbis az Egyesült Államokban továbbra is normatív előírás, amit alkalmaznak olyan döntő pillanatok­ban, mint egy doktori téma elfogadása, vagy valakinek az alkalmazása vagy elbo­csátása. Sok tanszéken, még a leginkább interdiszcpilinárisokon is, nagyon erős az a nyomás, hogy végezzenek valamit, amit „valódi terepmunkának" hívnak. De mennyi ideig? És kivel? Milyen nyelvet használva, és milyen jól? Hogyan írjuk körül a munkánk helyét? Sok a megvitat­ni való szürke zóna. És mi van, ha a saját közösségedet akarod kutatni? A „benn­szülött etnográfus”. Lehet, hogy a pro­jekt nem érvényes, mert a terepmun­kát továbbra is a távolsággal kapcsolják össze, az utazás történetével, annak a térbeli gyakorlatnak a történetével, hogy milyen módon megyünk ki a terepre. A terepmunka nem lehet „házi feladat”. De hogyan van a döntő különbség meghatá­rozva és végiggondolva, hogyan is értik? Hogy lehet erről a helyváltoztatásról megállapodni, ha a terep lehet egyszerű­en lenn az utcán, ha az ember kijárkálhat

Next