Magyar Lettre Internationale 2014. ősz (94. szám)

LOKÁLPÁTRIA - Glik, Erik: Mi lett volna, ha? Kontrafaktuális cseh történelmi regények

ERIK GILK Kontrafaktuális Az ötvenes és hatvanas évek fordulóján a társada­lomtudományokban bekövetkezett nyelvi fordu­lat nagyon hamar megjelent a történetírásban is, konkrétan a történész történelemhez való hozzá­állásának alapvető túlértékelésében. Vita alakult ki a történetírás tudományos lényegéről, amely máig tart. Ha ugyanis a gondolkodást a nyelv­­használattal azonosítottuk, ami a történész egyet­len rendelkezésre álló médiuma kutatása során, akkor a történetírás nem eredményez tudomá­nyos megállapításokat, csak a múlt fiktív „képeit” vagy „modelljeit” mutatja be. A történelmi megis­merés, vagy akár igazság eközben hozzáférhetet­­lenként jelenik meg, ha nem éppenséggel nem lé­tező kategória, hiszen ezeket mindig elfedi a tör­ténész szubjektív vagy individuális „beszéde”. Őt alkotónak, a múlt bizonyos szeletei megkonstruá­­lójának kell tartanunk, nem a múltat rekonstruáló közvetítőnek. És mivel a történelmi jelenségeket, folyamatokat, eseményeket és személyiségeket a történész mindig csoportosítja, hierarchizálja és értelmezi valamilyen módon, akarva-akaratla­­nul történetté alakítja ezeket és megállapításainak bemutatásához tulajdonképpen ugyanazokat az elbeszélői eljárásokat használja, mint a szépirodal­mi szövegeknél.­ Nyelvi fordulat a társadalomtudományokban - pro és kontra Az önreflexió és a történetírás tudományos bázi­sában való alapvető kételkedés, ami a 19. század­ban jelent meg, a „történelem krízisét” hozta ma­gával és törvényszerűen polarizálta a kutatói kö­zösséget. Egyrészről megjelentek a revizionisták, akik előidézték a tudományos paradigmaváltást (elsősorban Roland Barthes és Michel Foucault). Kezdeményezéseiket Hayden White vitte át a tör­ténelemtudományba a később Tropika diskursu (A diskurzus trópusai 1978, csehül 2010) címen összegyűjtött esszéiben és a Metahistorie (Meta­­történelem 1973, cs. 2011)­ című terjedelmes el­méleti munkájában és Paul Veyne Jak se písou dé­­jiny (így íródik a történelem 1971, cs. 2010) című könyvében. Ezek a kutatók munkáikban minden aggály nélkül lemeztelenítik a történész munká­jának módszerét, és elvi módon problematizálják a historiográfiai metódust és annak tartalmát is. A történész szerintük nem csupán referál a való­ságról, hanem elsősorban kommunikációs eszköz­ként használja a nyelvet, eszmei hatást gyakorol az olvasóra, belép a korabeli diskurzusba és tudomá­nyos paradigmába, és hozzájárul annak alakításá­hoz, részt vesz a kollektív emlékezet formálásában. Egy szó mint száz, a történész „ír valamilyen »igazi regényt«, melynek határait kijelölik az igazolt té­nyek” (Corner 583). Niall Ferguson ebben az ösz­­szefüggésben jogosan veti ellen, hogy „a regényre vagy a darabra vonatkozó, érvényben lévő konven­ciókkal összhangban történelmet írni [...] azt je­lenti, hogy a múltat alárendeljük a determinizmus új válfajának - a tradicionális elbeszélői formák teleológiájának”. (Ferguson 62) A másik oldalon áll a konzervatívabb beállított­ságú tudósok népes csoportja, akik arról vannak meggyőződve, hogy a múltban tényszerűen zaj­lottak le bizonyos események, melyek adekvát tu­dományos módszerrel objektíven megismerhetők és összerakhatók. Paul Ricoeur, Lubomír Dolezel vagy Ales Haman munkái a historiográfiai köny­vek és a történelmi fikció közötti eltérések ösz­­szemosása feletti ellenérzésüknek adnak hangot, melyeket az utóbbi időben egy néven, „történelmi narratíva’-ként emlegetnek. Ezzel reagálnak a tör­ténelem megismerésére vonatkozó posztmodern szkepszisre, mely szerint szinte nulla az esélye annak, hogy a történelem valamilyen teljesen új felfedezéssel gazdagodjék, mint például egy olyan régészeti lelet, amely a múlt teljes átértékeléséhez vezethetne. A két csoport közti viták nem annyira kiéle­zettek, mint amilyennek tűnhet. Annak ellené­re, hogy White ugyanúgy, mint Gérard Genette, a fiktív és történelmi világok összekeveredéséről ír, ragaszkodik a köztük meglévő bizonyos kü­lönbségekhez. Dolezel pedig nem képes semmi­be venni a tényeknek megfelelő, faktuális és a fik­tív történelmi narratíva közötti nyilvánvaló affini­tást, az alapvető eltérések azonban vitathatatlanok. A Filice a historié v období postmoderny (Fikció és történelem - Hozzászólás az új historizmus­hoz 2008) című monográfiájában Dolezel funkci­onális, strukturális különbségeket talál, ezen felül a cselekvők konstellációjában és a töredékesség­ben is talál eltéréseket. Említsük meg legalább ezt az utolsót: míg a fiktív narratívánál a hézagok on­tológiai jellegűek, a történelmi narratíva esetében episztemikus hézagokról beszélhetünk. Ezeket a hézagokat nevezzük általában a múlt fehér folt­jainak, melyek egyáltalán nem fogynak, és meny­­nyiségük egyenes arányban nő a történelmi idő folyamának ellenében. A történelem alternatív verzióival komoly történészek is foglalkozni kezdtek A kontrafaktuális, virtuális vagy alternatív törté­nelem koncepciója, mely még jobban hozzájárult a történelmi szépirodalom és a historiográfiai ta­nulmányok közeledéséhez, nem sokat váratott magára a történész munkájára vonatkozó imént említett önreflexió és bizonyos mértékű történé­szi önkénynek felismerése után. Leomlott a „Mi lett volna, ha..történelmi tabuja, melyre a leg­utóbbi időkig megvetéssel tekintettek, mint a má­sodrangú írók, zsurnaliszták vagy amatőr törté­netírók fantáziálására, és a történelem alternatív verzióival mostanában komoly, tudós történészek is foglalkozni kezdenek. Többnyire jelentős törté­nelmi fordulatokat, leggyakrabban politikai vagy katonai eseményeket követő rövid epizódokat ala­kítanak így, melyek akár máshogy is lejátszódhat­tak volna. A leggyakoribb csomópont ennek során a forradalmi fordulat vagy csata szokott lenni, amelyeknek nem könnyű előre látni a kimene­telét. Például: Mi történt volna, ha II. Lajos nem veszti életét a mohácsi csata során? Mi lett volna, ha Csehszlovákia 1938 őszén úgy dönt, csatlakozik Hitlerhez a háborúban? A kontrafaktuális történetírás akadémiai hátte­rű megszervezésében (ha a legitimizálásában nem is­ nagy érdemeket szerzett a csehre is buzgón for­dított amerikai történész, Niall Ferguson. Vélemé­nye szerint az elágazási pontot nagyon alaposan választják meg, tekintetbe véve az alternatív fej­lődés nagy valószínűségét. „Hogy megértsük, ho­gyan történt valójában, tudnunk kell, mi az, ami ugyan a valóságban nem történt meg ,dőlt betű N. F.­, de megtörténhetett volna a kortársak néze­te szerint.” (75) A történész számára tehát fontos a vizsgált esemény plauzibilitásának magas foka. Nem gondolkozunk el például azon az eshetősé­gen, hogy „Ha II. Premysl Ottokárnak géppuská­ja lett volna a Morva-mezei csatában..míg az a kérdés „Ha Adolf Hitlernek atombombája lett volna...” már teljesen legitimnek tűnik. Ferguson szerint két ok létezik a kontrafaktu­ális vizsgálatok végzésére. Az első a tudományos módszer általános követelménye: „Ha az esemé­nyek indokaira kérdezünk rá, nem kerülhetjük el, hogy azt is megkérdezzük, mi történt volna, ha a kérdéses indokok nem állnak fenn.” (75)­ A má­sodik a történelemtudomány követelménye: „Ha azt próbáljuk megérteni, milyen is volt a múlt »va­lójában« [...], tekintetbe kell vennünk, hogyan értékelték a fejlődés lehetőségeit a vizsgált ese­mény kortársai, mielőtt az bekövetkezett - egy­forma súllyal kell venni minden alternatívát, ame­lyet mérlegeltek, és kisebb súllyal azokat, ame­lyek nem jutottak eszükbe.” (76) Ez a posztulá­­tum az új historizmus értelmezői módszerének egyik alapvető kiindulópontjához közelít, az igény, hogy a későbbi történelmi események, folyama­tok valamint irodalmi és nem irodalmi szövegek révén kialakult hierarchizálás nélkül rajzoljuk meg a kor szociokulturális terét. Az új historizmus cseh történelmi regények TOPOL, jáchym Kátrány Kalligram, 2009 BARTHES, Roland A szöveg öröme Osiris, 1998 FOUCAULT, Michel Nyelv a végtelenhez Latin Betűk, 2000 WHITE, Hayden A történelem terhe Osiris, 1997 IGGERS, Georg G. A német historizmus Gondolat, 1988 GENETTE, Gérard Metalepszis-Az alakzattól a fikcióig Kalligram, 2006 FERGUSON, Niall Civilizáció - A Nyugat és a többiek Scolar, 2011 A világ háborúja - A gyűlölet évszázadának története Scolar, 2012 A pénz felemelkedése Scolar, 2010 RICOEUR, Paul Az élő metafora Osiris, 2006 Roberts, Andrew (szerk.) Mi lett volna, ha...? Fejezetek a meg nem történt világtörténelemből Corvina, 2006 DICK, Philip K. Az ember a Fellegvárban Agave, 2010 VERMES, Timur Nézd, ki van itt Libri, 2013 11 Mi lett volna, ha?... LOKÁLPÁTRIA

Next