A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye 72. évfolyam (1938)

27-30. szám - Bierbauer Virgil: Repülőterek építészete I.

270 A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye LXXII. köt. 27—,10. szám. az autóbuszhoz. Ilyen módon egyrészt az utas és pogy­gyászszállítás elválasztása, másrészt az érkező és tá­vozó utasok elkülönítése, úgyszintén az ellenőrző sze­mélyzet munkájának kétoldali lebonyolítása a legegy­szerűbben volt biztosítható. (16. ábra.) Az utassal kapcsolatos vendégforgalmi szolgálatok az épület északi szárnyában nyertek elhelyezést és pe­dig olyan módon, hogy az első emeleten épült meg a­­ négyszobás szálloda két fürdő és egy inasszobával, utóbbi ételfelvonóval. A nagy nyilvános étterem a földszint repülőtér felőli oldalán van és ahhoz a kerek csarnokból kü­lön kényelmes lépcső vezet. A hátsó me­netben nyertek elhelyezést a konyha és tartozékai, va­lamint a söntés. A söntés és ellenőrző helyiség közé a középső középü­let külső oldalára került az átutazók kis étterme, amely az utasok részéről csak az ellenőrző helyiségből közelíthető meg, mivel az vámkülföldnek tekintendő. A déli szárny földszintjét a hivatalos szol­gálati helyiségek foglalják el. Ott találjuk a vám, rendőr- és csendőrszobákat, a postát, valamint az egész­ségügyi állomást. Az emeleten az úrvezető pilóták és pilótanők számára épültek pihenők, öltözők és fürdő­szobák. A II. emeleten a körcsarnok körfolyosójára nyílóan sorakoznak a parancsnokság helyiségei, a különböző irodák, az időjárás- és híradószolgálat helyiségei. A parancsnokság szobái mellett csigalépcső vezet a tetőre felépített, acélvázas, egészében üvegezett vezénylőto­ronyba, amelyből az egész repülőtér áttekinthető és ahonnan az összes világítóberendezések központosan vezényelhetők. (15. ábra.) Mivel az első emeleti helyiségek sokkal kisebb ter­jedelműek, mint a földszintiek, itt tágas — részben fedett — terraszok voltak kialakíthatók. Második ilyen terraszt alakítottunk az első emelet felett. Ezek a ter­raszok repülőnapok alkalmával kényelmes, nagy befo­gadóképességű nézőtérül használhatók. Kívánatosnak látszott, hogy a tömegforgalomnak ezt a részét a köz­ponti csarnoktól és annak lépcsőházától elválasszuk, ezért az épület két végén külön lépcsőházak épültek. Tetejükön az időjárási megfigyelőszolgálat műszereit helyeztük el. A forgalmi épület tömegeinek a repülőtér felé lép­csőzetes a formája, mint a szárnyaknak visszahajlítása (ez utóbbi elrendezés a repülőtér sarkán való elhelye­zéssel is megokolható), nemcsak kedvező építészeti megjelenést biztosít, hanem ezenfelül a repülés szem­pontjából is előnyös. Ugyanis az épület korlátozott ma­gassága ellenére is berepülési akadályszámba jő, de ez a lépcsős elrendezése úgynevezett berepülési árnyéka-­ csökkentette. Az első emelethez vezető felhajtók alatti térben gázvédelmi helyiséget s néhány szolgálati gépkocsiszínt helyeztünk el. A felhajtók mögött, mint a főbejárathoz vezető híd alatt elvezetett mellékút, szolgálja ki az egészségügyi állomást és a postát, a vámraktárt és a légifuvarozási csoport bejáratát, valamint a vendéglő szolgálati bejáratát. Ezáltal az utaskocsiforgalmat a teherforgalomtól tisztán elválasztották. Az épület szárnyai téglafalakkal és sűrű bordás vasbetonmennyezetekkel készültek, azokra szükség sze­rint borított kőszivacs hőszigeteléssel — a középrész viszont vasbeton vázas szerkezetű. E szerkezeteket Uy Károly tervezte. A kerek terem felső világításán vízszintes üvegtető helyett — amelynek kifogástalan zárása esővízzel szemben úgyszólván meg­ sem old­ható, — magas oldalvilágítást alakítottunk ki, mégpedig kívül hengeralakú, belül kúp alakú kikép­zéssel. A külső és belső üvegezés közötti térben he­lyeztük el a terem fűtését, valamint a világítást szol­gáló reflektorok sorát. Ennélfogva a csarnok terébe egyetlen lámpa sem nyúlik bele és így az ottartózko­dók szemébe sehol sem ütközik közvetlen fényforrás vakító fényessége. A terem megvilágítása az összes világítótestek bekapcsolása esetén 90 Lux. 17. ábra: A budapesti repülőtér forgalmi épületének nagy csarnoka. Tervezték dr. Bierbauer Virgil és Králik László. Fotó: Marsovszkyné.

Next