Magyar Műhely, 1968. június (7. évfolyam, 27. szám)

1968 / 27. szám

Folyóiratunk jelen száma — noha kizárólag strukturalista (a strukturaliz­mussal foglalkozó vagy strukturalista szemléletű) tanulmányokat közöl — nem tekinthető olyan értelemben különszámnak, amint a Weöres Sándor, Kassák Lajos vagy Füst Milán életművének szentelt számok voltak. A strukturalizmus az elmúlt évek minden valószínűség szerint legjelentő­sebb szellemi áramlata. Több, mint elemző módszer, de nem önálló filozófiai irány vagy ideológia. Egyetlen strukturalista tudós sem nevezné mozgalomnak, mégis iskolákra, csoportokra oszlik; híveinek és ellenfeleinek száma napról­­napra nő, a viták egyre nagyobb nyilvánosság előtt folynak. Ilyen helyzetben, úgy éreztük, nem a látványos állásfoglalás, hanem a tájékoztatás a feladatunk. Igenlésre vagy tagadásra már csak azért sem gondol­hattunk, mert a strukturalizmus méretei meghaladják ismereteink körét. Nem kevesebbről van szó, mint olyan természettudományos igényű rendszerről, mely a matematika, a nyelvészet, az irodalomtörténet, az etnológia, a lélektan, a filozófia, stb. szakterületeit íveli át, újjáértékelésükre, átalakításukra törekedve. Igaz, a strukturalizmus vitái leginkább a francia szellemi életet rázták meg; Párizsban Freudtól Sartre-ig, Merleau-Pontytól Guevaráig gyorsan buknak föl és merülnek alá a vitatémák, a bálványok és tabuk. De — még ma is, a májusi események után is — minden jel arra mutat, hogy a strukturalizmus sorsa nem az lesz, ami az egzisztencializmusé vagy a fenomenológiáé. Elsősorban azért, mert hatása nem egyetlen ember, egyetlen iskola nevéhez fűződik, és mert nem francia földön született, fejlődése nem kizárólag e termékeny talaj hőmérsékletétől függ. A strukturalista módszer elsősorban tudósok, gondolko­dók birtoka, ezek élnek vele egyaránt Párizsban és New Yorkban, Genfben és Moszkvában és — e számunk tanúsága szerint — Budapesten is. A strukturalista tevékenység tehát nem egyszerű vitatéma, még kevésbé kávéházi társalgás tárgya, hanem alkotás, új szellemi értékteremtés. Ezért sem érhettük be a tájékoztatás egyébként oly fontos szempontjával, ezért nem láttuk szükségesnek, hogy minden szakterületet áttekintsünk, oly áron is, hogy önálló tanulmányok közlése helyett fordítások, szemelvények közlésére fanya­lodunk. Munkatársaink egyetemi katedrán, kutatóintézetekben, munkakörükben a strukturalizmusnak nem csupán szemlélői, de alkalmazói, anélkül, hogy fel­tétlen, egyértelmű híveinek vallanák magukat. Alkotók, tudósok, tehát szuverén egyéniségek. Szerkesztési meggondolásainkból következik, hogy kénytelenek voltunk lemondani egy sor, az alkotás és a tájékoztatás szemszögéből egyaránt fontos, írásról. A közölt tanulmányok főleg a nyelvtudomány és az irodalom (költészet) problémáit tárgyalják. Nem közölhettünk a strukturalizmus magyar művelői közül tanulmányt azokról, akik — mint Lotz János vagy Zempléni András — csak idegen nyelven publikálnak. Nem érinthettük a lélektani, szociológiai és etnológiai vonatkozásokat, pedig aligha lehet érvek rengetegében tájékozódni Claude Lévi-Strauss, Jean Piaget, Jacques Lacan útjelzései nélkül. Végül nem térhettünk ki a marxizmus és strukturalizmus sokat vitatott kapcsolatára, nem említhettük sem Louis Althusser, sem Lucien Goldman nevét — és Lukács Györgynek, valamint néhány tanítványának határozott, bár eddig inkább töre­dékekben, mint teljes koncepciójú cáfolatban jelentkező ellenzését. Célunk mindenekelőtt az volt, hogy a dolgok elevenjébe vágjunk, s a tévedés kockázatát természetesnek tekintve, a strukturalizmus kibontakozásával, s mindennapi fejlődésével egyidőben adjunk helyet strukturális­ tanulmányok­nak, és ne évekkel, évtizedekkel később. Reméljük, hogy szerény próbálkozá­sunkkal további vitára, ellentmondásra, alkotó munkára ingerlünk. Ha az alkalom — munkatársaink és olvasóink igénye — úgy kívánja, szívesen pub­likálunk a jövőben is strukturalista vagy ellen-strukturalista tanulmányokat.

Next