Magyar Műhely, 1969. január (8. évfolyam, 31. szám)

1969 / 31. szám - TÉKA - Márton László: Ladányi László elbeszélései: Tűzözön; [könyvismertetés]

váltogató klasztrophóbiás és agoraphóbiás alaphangulatban. Zug és tér, kuckó és síkság, odú és űr válaszolgat a végtelen egész és a parányi részlet, a kül­világ és a bensőség titkai közt szorongó embernek. Az Idegenben hősei, akik­­ elkerülték a főutakat, tereket, a zsákutcákat viszont többször is végigjárták » nem maradhatnak a futó érzelem « hangnyelő holtterében » ; a hadihajós tenger és a hadigépek csíkozta égbolt zaja behatol a kietlen szállodai szoba szerelmes meghittségébe is. A Három burgonyabogár hőse is a szédítő tágasság és a fojtogatóan szűk keret végletei közt tévelyeg : téleleji, sötét tájon, — a főjegyzőék kábítóan meleg ebédlőjében, — az első hó éjszakai fehérségében valószínűtlenül nagy­nak tűnő udvaron, s annak felfokozásaként az országúti száguldásban, — a soffőr zsúfolt konyhájában, ahol a vekker ketyeg, — reggel a fehér földek és szántók messzesége előtt. A kicsi konyha éjszakai csendje bizalmasságra hangol. « Ki kell mondani a dolgokat, másképp tropára megy az ember önér­zete. » De aztán reggel : « ...kiléptem a konyhaajtón. Csudálatos volt. Éjszaka Földváron is leesett a hó, s a szén is behavazódott a verandán. A fehér rétek­re is kiláttam, s valahogy semminek nem volt határa a hajnali szürkületben. Mindez úgy hatott rám, mint egy kikerülhetetlen színpad, amire föl kell lépni. » A többi elbeszélésben is — hol sűrűbben, hol gyérebben — de hasonló­képpen lélegzik a történet, s vele együtt a hős valamilyen a Chirico metafizikai távlatait aztán pedig Braque lényegmutató interieurjeit, csendéleteit idéző légkörben. A két térfogat gyakran egyszerre hat a hősre, kicsit talán úgy, mint a sportcsarnok lelátóinak távoli zsibolygása és a szorító reflektorok megvilágí­totta négyszöge a boxolóra... Egy barokk kupola végtelen eget mutató freskója, s alatta a gyóntatószék szűk zugának az ellentétességtől eleven egysége még megközelítőbb példának tetszik a Mészöly novelláiban működő dialektikára. Annál is inkább, hogy sok hőse bent tárul ki, és kint fordul magába. A cella egyeseknek szabadulást jelent, mint ahogy másoknak pedig a kinyíló tér rab­ságot. Teréz, Mészöly egyik legtöbb szimbólumot hordozó hősnője, egy ideig egy drogista ablaktalan raktárszobájában lakik, de boldog. Ott nyílik meg vőlegénye előtt is. «Terézt végül is nyugtalanítani kezdte ez az óvakodó járkálás a pult körül, s homályos bűntudattal visszahívta a fiút a szobába. Ott aztán egyszerre megváltozott. Úgy járt-kelt a bezsúfolt bútorok között, mintha intim szertartást végezne. Kislányos pedantériával anyáskodott... » Péter, a vő­legény meg teherautón, egy repülőtér mellett elhúzva mélyed magába : « Hol­nap ők már az Alföldön robognak valahol, ugyanígy. Börtön ez is, csak más­féle, folyton tágul, és mindig többet igér. » Hasonló gondolat a félelmetes Magasiskolában : « ...ha akarsz, kilométereket nyargalhatsz lóháton, mégsem érzed úgy, hogy megérkeztél valahová; a pusztai égbolt bezár, mint egy fényketrec ; mintha billiówattos lámpa tűzne a szemedbe, folyton a nyomodban van, mindenütt megtalál; ennyi erővel cellában is ülhetnél, rács mögött, ott egy százas körte ugyanezt megteszi; ha legalább látnál valakit a közelben, aki hozzád csatlakozik, megszólít, akkor eltökélhetnéd, hogy néma maradsz — de sehol senki, sehol egy ember. Vallani fogsz. » A tágulva-szűkülve lélegző, pihegő, ziháló történetek, tudjuk, messziről jönnek, s hírt hoznak, jelentést, távoli üzenetet. Mit mondanak? Talán azt, hogy ha a cselekménynek nincs is látható értelme, a cselekvés mégis fontos : egyetlen menedék: szabadság a cellában, kapaszkodó korlát a semmiben, híd az emberek felé. Teréz­­ bármit csinált is, minduntalan úgy érezte, hogy eltévedt, hogy igazán nincs jelen, szeretne felébredni, de nem tud, s ha meg­alszik, 55 .

Next