Németh Lajos (szerk.): Magyar művészet 1890-1919 1. (Budapest, 1981)

Negyedik rész - Művészeti irányok, iskolák, alkotók

CZIGÁNY DEZSŐ (1883—1939) A Nyolcak csoportjának mindmáig legméltatlanabbul elfelejtett tagja Czigány Dezső. A társaságban ő az egyetlen, aki alulról jött — bádogosmester fia volt —, és aki mind munkás származását, mind későbbi, egész életén át tartó nyomorúságát igen rosszul viselte. A többiekkel ellentétben egységes stílus, azonos kifejezési nyelv jellemzi, a tízes évektől egészen haláláig. A Nyolcak korszakában kialakított festői nyelvezetén alapvetően semmit nem változtat három évtized múlva sem. Münchenből indul­t, de itt nem az Akadémia, hanem Hollósy személyes varázsa keríti elsősorban hatalmába. De sem Hollósy, sem másik mestere, Ferenczy Károly nem tudja alapvetően meghatározni festői szemléletét. Akárcsak a tőle karakterben rendkívül eltérő Czóbelt és Márffyt, őt is Rippl-Rónai művészete indítja útjára, a francia főváros felé. Noha itt csak másfél évet tölt — ez megszabja egész későbbi pályáját. Számára Párizs mindvégig a magyar viszonyokkal szemben a pozitív példa, mérce marad. Czigány többféle műfajban dolgozik —de szinte bármihez nyúl, Cézanne szemléletének hatását fejleszti, építi tovább. Legszembetű­nőbb ez csendéletein, ahol az elemek is szinte motívumról motívumra megegyeznek — de még tájképein és visszafogott, lírai zártságú portréin is mindenütt a francia mester szellemét bontakoztatja tovább. Berénnyel, Tihanyival ellentétben meglehetősen statikus felfogású festő — képein modelljei és a szépen elrendezett tárgyak mintha végérvényes mozdulatlanságra lennének kárhoztatva. Úgyszólván nem rajzol — kompozícióiban a színek gondosan kiegyensúlyozott hideg-meleg kontrasztja és a hangsúlyozottan plasztikus formák érvényesülnek. Egyik remekművében, az 1910 körül festett Falusi temetésben tért el némiképp a cézanne-i elvektől; a neós szemlélet egyik késői, utolsó terméke, amely nem is annyira a fauves mestereihez hasonlítható, mint inkább Gauguin stílusának a reminiszcenciája villan fel benne. Kernstokon kívül Czigányt fűzik a legszorosabb szálak a polgári radikálisokhoz, újságírókhoz, írókhoz, de leginkább Ady Endréhez. Akárcsak korábban Hollósy, ugyanígy később Ady Endre lesz csodálatának tárgya, több portrét készít róla. Ezek közül a legnyugodtabb, legkiegyensúlyozottabb az 1908-as. Merev beállításban ábrázolja a költőt, barnás, sötét tónusban, amelybe más színek nem játszanak bele. Czigány, akárcsak Berény, számos önarcképet fest, különböző korszakokban. Míg azonban Berénynél nemcsak a stílus, a beállítás, hanem még a modell — önmaga — is tökéletesen más és más —, addig Czigány konok következetességgel állítja be önmagát frontálisan, szigorú tekintettel, erősen plasztikus formákkal. Stílusának szigora leginkább akkor oldódik fel, ha női alakot fest — Boriska a zongoránál vagy Fésülködő nő c. festményei színvilágukban, kompozíciós megoldásukban is közelebb állnak a Nyolcak többi tagjának e korszakbeli alkotásaihoz. ORBÁN DEZSŐ (1884—) Czigány Dezső csendéleteinek cézanne-os felfogásához legközelebb Orbán Dezső áll. Orbán hivatalnoki családból született, és — az összes többi festőtől eltérően — nem akadémiára vagy festőiskolába járt, hanem matematikai szakra a Tudományegyetemre, s csak közben, mellékesen festett. 1906-ban került ki Párizsba, s ott Berény Róberttel volt sokat együtt. Berény felszabadult, friss szemlélete nagy hatással volt rá. Berénnyel mennek el Gertrude Steinhez is. Ugyanúgy, mint a többi, ekkortájt Párizsban élő magyar festő, megismerkedik Picasso és Matisse képeivel, s ugyanakkor Cézanne életművével. Nem kötődik kizárólag a plasztikus, zárt formarendszerhez — kompozícióiban a motívumok sziluettje-körvonala igen fontos szerepet játszik. Matisse-szal való rokonsága azonban nem annyira a ragyogó színekben, sokkal inkább dekoratív szerkesztési módjában tükröződik. Dekoratív kompozícióikban Matisse A táncának játékos elemei rendeződnek szimmetrikus együttessé. Igazi festői ereje, biztonsága csendéleteinek zárt, tökéletesen elrendezett kisvilágában érvényesül. A mélybevezető asztallap, fehér térítők, a gömbölyű formákon megcsillanó fényfoltok — Cézanne képeinek elemei — feltűnnek képein, de nem kizárólagos érvénnyel. Szereti a hangsúlyozottan szimmetrikus kompozíciót, az üvegek, kancsók dekoratív, ritmikus vonalát, a növények leveleinek meghajló ívét. Csendéletei önmagukban zártak, néhány motívummal is teljességet nyújtanak. A tárgyak bensőséges kisvilágát néha duzzadó drapériákkal teszi ünnepélyesebbé, a puritán csendéleteknek a diagonális elrendezés ad lendületet. Orbán a párizsi évek alatt autodidakta-XXVIII 1108 1107 1115-1117 571 XXVIII, 1107-1110

Next