Magyar Múzeumok, 1999. 1. szám (Vol. 5.)
MŰHELY - Szalontai Csaba: Útépítés és régészet-Tanulságok és eredmények : beszámoló az M5 autópálya Csongrád megyei szakaszának régészeti feltárásáról
8 Útépítés és régészet - Tanulságok és eredmények Beszámoló az M5 autópálya Csongrád megyei szakaszának régészeti feltárásáról Szalontai Csaba Vállalható-e teljes felelőséggel a szerződésünkben meghatározott feladat? Ez volt az 1997. év végének egyik legfontosabb kérdése a Csongrád Megyei Múzeumok Igazgatósága életében. Tudjuk-e teljesíteni azt, amire Magyarországon még soha nem volt példa: alig egy év leforgása alatt elvégezzük az autópálya építéséhez kapcsolódó régészeti leletmentést. Az autópálya Csongrád megyei szakaszának tervezése és előkészítése a nyolcvanas években kezdődött. A tervező vállalattól (UVATERV) megkapott 1:2000 léptékű nyomvonaltervek alapján a Csongrád Megyei Múzeumok Igazgatósága és a JATE Régészeti Tanszéke közösen végezte el a terepbejárást 1991 őszén és 1992 kora tavaszán. A Csongrád megye északi határától az országhatárig terjedő 48 km hosszú nyomvonalon, illetve annak 500 méteres sávjában több mint 100 régészeti lelőhelyet találtunk. Ebből 61 feküdt pontosan az autópálya nyomvonalán, vagy attól legfeljebb 50 méterre. Az ezt követő hosszú szünet után, 1993 nyarának végén kezdte meg a múzeum az ismert régészeti lelőhelyek feltárását. Az akkori munkánk nem volt szoros határidőhöz kötve, a kisajátítás is igen vontatottan kezdődött el. Éppen ezért csak kisebb létszámmal kezdtük meg a feltárásokat: 4 csoporttal Röszkén és Csengélén 2-2, Balástyán 8, Domaszéken pedig 1 lelőhelyet tudtunk feltárni. 1994-ben pedig már csak két ásatási brigáddal dolgoztunk, ekkor két csengelei és két domaszéki lelőhelyet kutattunk meg. A két ásatási idényben mindösszesen mintegy 30 000 m-t tártunk fel. 1995-ben aztán a közlekedési tárca kérésére kénytelenek voltunk teljesen felfüggeszteni az ásatásokat. Indoklásuk szerint ugyanis a délvidéki háború következtében a kormány nem tartotta időszerűnek az autópálya tervezett megépítését, ezért az előzetes régészeti feltárás sem volt már annyira sürgős. Egészen 1997 őszéig semmilyen érdemi kapcsolatunk nem volt az autópálya ügyével. Igazán csak azután vált ismét időszerűvé a pálya 2. és 3. fázisának (Kiskunfélegyháza-Szeged északi csomópont, illetve Szeged északi csomópont-országhatárszakasz) folytatása, amikor az aszfaltcsík már egészen Kiskunfélegyházáig ért. Mindehhez hozzájárult még az is, hogy a közelgő országgyűlési választások kampányában hatékony elem lehetett a beruházás folytatása. Ekkor a közlekedési tárca megkereste a Csongrád Megyei Múzeumok Igazgatóságát azzal a szándékkal, hogy ismételten kezdjük meg az előzetes régészeti feltárásokat. Tájékoztattak, hogy a kormány szándékai szerint 1999 tavaszán meg kell kezdeni az autópálya 2. fázisának építését. Ez pedig a múzeum számára azt jelenti, hogy akkorra el kell végeznie az előzetes régészeti feltárásokat. Első hallásra korántsem tűnt nehéznek ennek teljesítése. De mivel az 1997 őszén meginduló tárgyalások legkorábbi lezárása csak az ősz végére volt várható, érdemi munkát abban az évben már nem lehetett végezni a terepen. Vagyis a régészeti munkákra csak 1998 tavaszától a tél beálltáig lett volna lehetőségünk, ami - ismerve az elvégzendő munka nagyságát - enyhén szólva is kevéssé tűnt teljesíthetőnek. A kormány a beruházó felé elkötelezte magát arra vonatkozóan, hogy 1999 tavaszára leletmentesített területtel biztosítja a munkálatok megkezdését. Ezen pedig a „súlytalan“ múzeum nem tudott változtatni. A közlekedési tárca véleménye az volt, hogy ők biztosítják a munka elvégzéséhez szükséges feltételeket, mi pedig szervezzük meg úgy a munkát, hogy a határidőt be tudjuk tartani. Az egyetlen eredményt azzal tudtuk elérni, hogy kijelöltünk egy pályaszakaszt Kiskundorozsma északi részén, ahol sűrűn egymás mellett 6 régészeti lelőhelyet ismertünk azzal a céllal, hogy a nyomvonal minden területén biztosítsuk a leletmentesített területet a meginduló építkezés számára, de ezen a részen még az építkezés alatt is, 1999 májusának végéig dolgozhatunk. Alig egy év alatt legalább 132 000 m-nyi területet feltárni a legjobb lehetőségek között is igen komoly feladatnak számít. A korábbi évek, évtizedek gyakorlata ugyanis az volt, hogy mind az M1, mind az M3, mind az M0 autópálya esetében a múzeumoknak minimálisan 2-3 év állt rendelkezésére, hogy elvégezzék az előzetes leletmentéseket. így is, az autópályával érintett Az M5 autópálya megyei szakaszának nyomvonalterve - Construction plan of the motorway M5 in Csongrád County