Magyar Múzeumok, 2004. 3. szám (Vol. 10.)

VISSZATEKINTÉS - E. Csorba Csilla: Több mint félszáz év: a Petőfi Irodalmi Múzeum jubileuma

VISSZATEKINTÉS Több mint félszáz év.... A Petőfi Irodalmi Múzeum jubileuma E. Csorba Csilla A Petőfi Irodalmi Múzeum idén ünnepli alapítá­sának 50. évfordulóját. Erre az alkalomra má­jusban egy több napos - hazai és nemzetközi szakembereket, muzeológusokat egybehívó - konferenciával, tanácskozással, irodalmi em­lékhelyek közös meglátogatásával emlékezett. A magyar múzeumügy 2002-ben 200. évfordu­lóját ülte, a figyelmet a nagy főúri, egyházi, stb. alapítású országos, megyei múzeumokra irá­nyította, de elmaradt a XX. században jogos igények alapján életre hívott kisebb szakmú­zeumok értékelése, a nagyok melletti szerepük hangsúlyozása. A Petőfi Irodalmi Múzeum tör­ténete, eredete szintén a XIX. század konszoli­dálódást teremtő' 70-es éveiig vezethető visz­­sza, amikor megalakul a Petőfi Társaság, s vele majd egy időben felmerül a Petőfi Ház létreho­zásának a gondolata is. A Petőfi Társaság alapszabályában rögzí­tett kötelessége a Petőfi kultusz ápolása volt, amelynek következménye a néhány év alatt ki­alakuló ereklye­múzeum csírájának megterem­tése lett. A Petőfi klltusz építésének első fontos mérföldköve a kiskőrösi szülőház 1878-ban tör­tént megvásárlása, amelyet a kortárs, a barát, s egyben a Társaság elnöke, Jókai Mór a ma­gyar irodalom nevében és számára kebelezett be. Bár a kultikus szülőhely 1880-tól látogatha­tó, az igény a szorgos gyűjtőmunka eredménye­it tároló és megmutató hely, azaz egy múzeum iránt egyre nagyobb, s Petőfi halála 50. évfor­dulóján a sajtóban is egyre erőteljesebb han­got kap. Egy hely, ahová „szent áhítattal és lel­kesedéssel zarándokolhatna a késő nemzedék” megteremtésének vágya természetesen nem nélkülözte a nyugati példákat, Rousseau, Goe­the, Shakespeare emlékhelyei lebegtek az erek­lyéket lelkesen gyújtó­ Kéry Gyula, Bartók Lajos, Endrődi Sándor, Ferenczy Zoltán szeme előtt. Jókai Mór halála és Feszty Árpád anyagi tönk­remenetele után Bródy Sándortól eredt az öt­let, hogy a Bajza utcai Feszty-Jókai villát vásá­rolják meg közadakozásból e célra. A minden jóra kész „magyar úri asszonyok” felkarolták az ötletet, és fáradtságot nem kímél­ve irányították a ház megvételéhez szükséges összeg, 100 (XX) korona gyűjtésének fordulata­it. Szana Tamás 1901-ben az alábbiakban fog­lalta össze egy létesítendő Petőfi (irodalmi) Ház (múzeum) feladatát: „Ez a ház fogadná magába a nagy költőről reánk maradt, s az idők viharai által szét nem rombolt emléktárgyakat, kézira­tos költeményeit, leveleit, a reá és családtagjai­ra vonatkozó iratokat, különböző időkből eredő hasonmásait, műveinek összes kiadásait, a ró­la írt életrajzokat és tanulmányokat, nemkülön­ben a különböző nemzetek már­is nagyon gaz­dagnak mondható Petőf-irodalmát. ” Az idézett sorok egy irodalmi múzeum alapgyűjteményeit, funkcióit fogalmazták meg. Az 1907-ben megszerzett épületen 1908- ban a Vágó-fivérek és Faragó Ödön tervei nyo­mán végrehajtott átalakítás lehetővé tette, hogy­ 1909 novemberében fényes külsőségek között megnyíljon a Petőfi Ház, amely később a korábbi házigazda, Jókai Mór több lépcsőben érkező hagyatékát is befogadta. A Petőfi Tár­saság tagjai egy irodalmi emlékmúzeum alapjait rakták le. Lelkes, mozgósító erejű gyűjtőtevékenységükkel a költőt, Petőfit és az írót, Jókait középpontba állító kiállítás létre­hozásával, a többnyire adakozásból szárma­zó gyűjteményi tárgyak feltérképezésével, tu­dományos, filológiai munka megalapozásával - kimondatlanul - hazánkban először intézmé­nyesítették az irodalmi muzeológiát. A kezdeti, kb. egy évtizedig tartó lelkese­dést követően az önmagát fenntartani nem tu­dó P­ető­fi Ház már 1925-ben a Főváros kezelé­sébe került, s az ide látogatók Petőfi szellemét már kevésbé érezhették, ereklyéinek sokaságát laza rendetlenségben egymás mellé halmoz­va láthatták. Az 1945-ben bombatalálatot ka­pott Petőfi Ház, a hamarosan feloszlatott Petőfi Társaság gyűjteménye a második, világháború után is a Főváros tulajdonában maradt, a Bu­dapesti Történeti Múzeum kezelésébe került. 1946-ban a sérült gyűjteményt díjra nyilván­tartásba vették. A helyreállított, díszeitől meg­fosztott, puritánra változtatott Petőfi Ház 1948. március 15-én újra nyitotta kapuját, ahol 1949- ben új Petőfi és József Attila kiállítás nyitt. 1951-ben a kontinuitást megőrizve, ez az in­tézmény a múzeumügy általános rendezése során a Múzeumok és Műemlékek Országos Központjához, az állami múzeumok sorába ke­rült, s anyaga ekkor, Szántó Judit jóvoltából Jó­zsef Attila hagyatékával bővült. Ez a változás a Petőfi és József Attila Múzeum elnevezésben jutott kifejezésre. Ady Endre kéziratai, relikvi­ái egy részének Bölöni Győr©­ közvetítésével történő megvásárlásával felmerült a Petőfi- Ady-József Attila, azaz a forradalmi költők mú­zeumának megteremtése. 1954-ben az irodal­mi múzeum fontosságát érző, megszületéséért sokat tevő írók (Veress Péter, Darvas József, Keresztury Dezső, stb.) kezdeményezésére, hatására egy miniszteri rendelettel létrejött a Petőfi Sándor Irodalmi Múzeum, amelynek a kiállítási és gyűjtési feladatát is jelentősen ki­terjesztették, így gyűjtési köre kiterjedt a teljes Részlet a Petőfi állandó kiállításból, 2000. Rendező: Kereng Ferenc, látvány: Kemény Gyula Detail of the permanent Pető, exhibition, 2000. Arr­anged by Ferenc Kerényi, designed by Gyula Kemény A Károlyi Palota homlokzata The facade of the Kámlyi Palace 29

Next