Magyar Napló, 2013 (25. évfolyam, 1-12. szám)

2013-10-01 / 10. szám

SZEMHATÁR mája volt. Miként szeretett professzorom, Keresztury Dezső hívta fel figyelmünket az egyetemen - van kor­szak, amikor »gyönyörüket inni« is állásfoglalást jelent, mert aki »netán csak lelkesedni rest, / már azt is gyűlöl­ték, akár a pestisest.« Az itt következő versek lassan már negyven éve lesz, hogy megszülettek, a pártköltészet, a pártos irodalom virágzásának idején. (...) Nekünk (...) nem kellett revideálni semmit, negyven éve is az volt a véleményünk, hogy a bolsevizmus egy elavult XIX. századi ideológián alapuló embertelen és bizantikus, halálra ítélt rendszer, esztétikája, a szocialista realizmus pedig nemhogy hibás, de nem is létezik. (...) Néha valóban azt éreztük bent, hogy a fejünk felett kezet fogtak a bolsevizmussal a nyugati, sőt, az ameri­kai értelmiségiek is. Mégse inogtunk meg, egy pilla­natig nem kétkedtünk a magunk igazában. A gyökere­kig nyúltunk vissza, a zsoltárokig, Szapphóig, Pla­tónig, Horatiusig, a középkori himnuszokig, Dantéig, Szent Ferencig, Lorenzo de Mediciig, Shakespeare-ig, Villonig, Ronsard-ig, Goethéig, Schillerig, Hölder­­linig, Heinéig, Byronig, Shelley-ig, Keatsig, akitől az antológiák mottóját is kölcsönöztük: »Beauty is truth, truth beauty« - »A szép, igaz, s az igaz: szép!«, és for­dítottuk még Poe-t, Walt Whitmant, Puskint, Lermon­­tovot, Nyekraszovot, Oscar Wilde-ot, Chestertont, s ezzel a sor még közel sem teljes.” Ш. Kikről is van szó? Kik voltak a „váci füveskertiek”? Béri Géza, aki novellistaként sem volt utolsó, és nagy gondolati költeményei mellett talán kinin-keserű epigrammáiban jutott a legmagasabbra, és ki tudja, még mi minden születhetett volna meg a tolla alatt, ha az Illatos úti szívlapátolás, az állandó zaklatások és megfigyelések, az irodalmi bandázásba beilleszkedni nem tudás föl nem őrli az idegrendszerét, és 1979 karácsonyán véget nem vet az életének! Gérecz Attila, aki egyébként Béri cellatársaként és pártfogoltjaként került a körbe, s akinek tiszta és egye­nes jelleme, élsportoló múltja már önmagában is impo­nálhatott a füveskertieknek, hát még amikor előkerül­tek első versei, élükön az így bocskorosan cíművel. Legkiválóbb költeményeinek minden idők antológiá­iban ott volna a helyük, s ha 1956. november 7-én nem hal hősi halált a Klauzál térnél, minden bizonnyal figyelemreméltó irodalmi karrier várt volna rá. Kárpáti Kamil, akinek költői, prózaírói és iroda­lomszervezői tevékenysége nem csupán a füveskertiek sorában kiemelkedő, de nemzedéke egyik legnagyobb­jaként kellene számon tartanunk őt. Az 1988-ban indí­tott Stádium című kétnyelvű folyóiratában és az azóta is működő könyvkiadója több kötetében itthon a leg­többet tette egykori börtöntársai munkásságának reha­bilitálásáért és megismertetéséért. Reneszánsz művelt­sége, szerelmi filozófiája, a szürrealista és realista ele­mek ötvözésének jegyében felépült mitologikus költé­szete a legjobbak közé emelték őt. Szathmáry György, aki „kedves költője, Paul Valéry távolságtartó artisztikum-központú szemléletét tette magáévá, erre predesztinálta kényes ízlése, nagy műveltsége és igen alapos mesterségbeli tudása” (Tóth Bálint). A forradalom leverése után azonban elhallga­tott, bárzongoristaként kereste kenyerét az országot járva egészen 1990-ben bekövetkezett haláláig, s az asztalfiókjából egyetlen vers nem került elő többé. Tollas (Kecskési) Tibor, a kör rangidőse, a titokban összeszerkesztett Füveskert-antológiák verseit és műfordításait - köszönhetően szép, kalligrafikus írá­sának - ő másolta mindig s gyűjtötte egybe. A forra­dalom leverése után az NSZK-ba emigrált, s az ott megalapított, de a világ számos pontján terjesztett Nemzetőr című lapjával emberfeletti küzdelmet foly­tatott a füveskertiek, de általában a börtönből szaba­dult alkotók és a Rákosi alatt tiltott költők, írók iránti figyelem ébrentartásáért az emigrációban. Tóth Bálint, aki Kárpáti mellett szintén bekerülhe­tett a hazai irodalmi életbe, barátságot kötött több nem­zedéktársával (Bella Istvánnal, Marsall Lászlóval...), s az 1991-es válogatott kötetének, a Krisztinavárosi körmenetnek az élvonalba kellett volna emelnie őt, s talán sikerült is volna, ha korán jelentkező betegségei fokozódó és máig tartó visszavonulásra nem kénysze­rítik őt; az utóbbi tíz-tizenöt évben már szinte nem is publikál. Ezért is örültem 2011 -es Magyar litánia című verseskötetének. Említhetnénk még Hámory Jenőt és Ghéczy Istvánt, akik azonban a börtön után nem írtak többé, vagy legalábbis nem tudunk róla - és kitérhetnénk még a Füveskert ködlovagjaira is, akiknek azonosítá­sa ma már szinte lehetetlen, vagy emberpróbáló filo­lógiai munkát igényelne. A szakirodalom nem füveskertiként tartja számon Csendes Bélát, pedig egy ideig ő is aktív tagja volt a körnek. A költészet kései virágzását is megcsodálhat­juk az esetében, amikor 1991 és 1996 között, élete alkonyán, az egyre elhatalmasodó rák halálos árnyéká­ban megajándékozott minket bölcs, bukolikus verses­könyveivel. A MAGYAR37 NAPLÓ 2013. október www.magyarnaplo.hu

Next