Magyar Napló, 2015 (27. évfolyam, 1-12. szám)

2015-09-01 / 9. szám

NYITOTT MŰHELY_________________________________________________ Minden írás nyomozás Beszélgetés Vitéz Ferenccel Vitéz Ferenc ötvenéves korára valóságos intézményévé vált a debre­ceni irodalmi és képzőművészeti életnek, akárcsak a felsőoktatás­nak. Költőként, prózaíróként, műfordítóként, a frankofón kultúra szerelmeseként temérdek könyvében hamisítatlan világpolgárnak mutatkozik, de soha nem csábította el a főváros: ragaszkodott a fel­nevelő régióhoz, Kelet népéhez. Doktorált, nemzedékeket tanított irodalom- és sajtótörténetre, kommunikációra. Manapság nemcsak a festőművész Holló László művészetének egyik legavatottabb ismerője, de szerkesztőként oszlopos tagja volt a Hajdú-Bihari Naplónak, a Debreceni Krónikának, a Debrecen hetilapnak, később a Nagyítás képzőművészeti rovatának is. Élete „főműve” azonban kétségkívül az egyedül írt, szerkesztett és mene­dzselt Nézők Pont folyóirat, amely több mint félszáz számot ért már meg, s a maga nemében Németh László Tanújához mérhető vállalkozás.­­Falusi miliőből, az északkeleti fertályról indultál útnak. Mennyi­re befolyásolt téged ez a felhőtlen, bár anyagiakban nem dúskáló életkezdet? - A gyermekkor boldogsága számomra nemcsak a falusi lét szabadsága, hanem a felelőtlenség is volt. Azt már csak most mérem föl, miután az én gyerekeim is megszülettek, s már javában isko­lások, hogy mennyire felelőtlen vol­tam, és az is maradtam negyven­éves koromig. Ilyen értelemben negyvenévesen még gyermek vol­tam, majd a második lányom meg­születése után - a harmadik házas­ságom menthető tükörcserepeinek összeszedegetése közben - föl kel­lett nőnöm. - Mit jelentett ez a felelőtlenség? - Csak a lehetőségekkel számol­tam, de nem mértem föl a követ­kezményeket. Nem voltam képes a komoly tervezésre. Természetes­nek vettem az élet ajándékát, de gyakran elmulasztottam a köszö­netét. Pedig tulajdonképpen pon­tosan az ellenkezőjére neveltek a szüleim, noha az ő sokszor fájdal­mas alázatukból folyton kivilág­lott az én érvényesülési vágyam. Kilenc-tízéves lehettem, rögtön az első verseim megírása után, ami­kor kijelentettem, hogy én költő, tanár és újságíró szeretnék lenni. Erre amúgy senki nem ösztönzött, soha nem mondták meg, hogy mi legyek, csak az volt a fontos, hogy tanuljak tovább. Apámtól azt az ösztönzést kaptam, hogy ne akar­jak vasutas lenni, s örököltem a makacsságát és a kommunisták iránti ellenszenvét. Az írói vénát talán édesanyámtól örököltem, mert ugyan későn, de ő is elkezdett írni: 2004-ben, a hatvanadik szü­letésnapjára szerkesztettük egybe az öcsémmel istenes verseinek kö­tetét, amit az Ethnica Kiadó jelen­tetett meg. S hogy végül költő, tanár és újságíró lettem, ez még­sem jelenti azt, hogy megtervez­tem volna az életemet. A tudatos tervezés csak negyvenéves korom után kezdődött el. - Számított, hogy hová szü­letsz? - Újkenéz, ez a kis, Vásáros­­namény melletti, Tisza-parti falu alkalmas volt az idillre. Kisvárda, a gimnázium is alkalmas lett vol­na rá, annak ellenére, hogy ott még az 1983-as érettségim idején is „tanár elvtársnak” és „tanár elv­társnőnek” kellett szólítanunk az oktatókat. Elhúzódó kamaszko­rom bennem felejtette a lázadását. - Ezért adtad 1991-ben megje­lent első verseskötetednek is a Lá­zadó galamb címet? - Talán éppen ezért, az elhúzó­dó kamaszkor miatt, s önző módon személyes nyafogásomat igyekez­tem egzisztenciálisan is kiterjesz­teni, ahol a galamb lázadásának az lett az eredménye, hogy „vala­hol elkallódott az olajfa ága”. - Tipikus első generációs értel­miségi sors... - Én nem igazán érzékeltem ezt a státuszt. A gimnáziumban már bajban voltam, amikor egyetlen rubrikát sem tudtam beikszelni a szülők foglalkozásánál: nem illet­tem a „munkás, paraszt, értelmisé­gi” kalickákba, maradt az „egyéb”, mert az apám irodista volt a vasút­nál, az édesanyám meg háztartás­beli. De éppen azért kaphattam tanulmányi segélyt, mert nem vol­tam értelmiségi származású. Igaz, hogy amikor megtanultam olvas­ 2015. szeptember www.magyarnaplo.hu

Next