Magyar Napló, 2019 (31. évfolyam, 1-12. szám)

2019-06-01 / 6. szám

KÖNYVSZEMLE Kisebbségi Cseke Péter: Döntéskény­­lethelyzetek - szerben. Egy erdélyi bio­­párhuzamos lógusnemzedék ötven éve, életpályák Korunk-Press, Kolozsvár, 2018. Jó öt évtizede annak, hogy a bentlakásos kolozsvári egyetemen egymás mellé sodródott diákok közt volt két kutatómunkára elszánt biológus (a baráti kettős­höz hozzácsapódott egy külsős is), valamint egy ifjú bölcsész, akik egymás gondolataiban olvastak, egy­mástól buzdítást nyerve merész tervekkel-álmokkal indultak a világba, mit sem sejtve arról, hogy a szoci­alista Romániában az álmok és a realitás „beszélő­viszonyban” sincs egymással. Mit vittek magukkal a hittel és álommal, cselekvő akarattal teli tarsoly­ban? Oly életmodellt, oly életfilozófiát, amely sok év­százados kristályosodás nyomán fogalmazódott meg bennük: életükkel, munkásságukkal nemcsak ön­maguknak tartoznak számadással, hanem a közös­ségnek is, amelyből első vagy második generációs értelmiségként léptek ki a világba. Sorsuk társadalmi modellként tételeződött. Ez a folyamat követhető nyomon Cseke Péter Dön­téskényszer című új kötetében. Az ifjú bölcsészből újságíró lett, aki nemcsak a napi hírek kötelező pen­zuma parancsára szegezte szemét az őt körülvevő vi­lágra, hanem - életsorsok személyes megjelenítésén túl - odafigyelt a közösségekben, az erdélyi magyar­ság életében felmutatható jelenségekre, folyamatok­ra is, beszivárogtatva azokat a sajtó hasábjaira. Rá­ébredt arra, hogy a Balogh Edgár publicisztikai óráin oly gyakran elhangzó közügyiség miként formálha­­tó-alakítható a toll, a szó erejével. Az ideológia kor­látozhatta, szűkíthette a megnyilatkozási teret, de el nem homályosíthatta a szemet és tudatot, amely ekkor is meglátta, felismerte a szellemi kibontakozás búvópatakjainak létét - személyes és közösségi vo­natkozásban egyaránt. Miközben az ő növésterve is alakult, formálódott a Falvak Dolgozó Népe hetilap­tól a Korunk szerkesztőségi szobájáig, sőt azon is túl: az egyetemi katedráig, a romániai magyar újságíró­képzés megteremtéséig. Ki is a három kutatónak készülő ifjú, aki e kötet hőseiként a ’68-ban induló nemzedék életlehetőségei, pályafutása, példája révén a romániai magyar értel­miség léthelyzetét példázza, idézi a mai olvasó elé? Imreh Sz. István, Rab János, Wilhelm Sándor bioló­gus akart lenni, az élet titkainak kuta­tója. Mi volt, mi maradt közös ben­nük? „...döntéseik kényszerrel vagy anélkül sohasem a kényelem párná­ját, hanem a munka üllőjét keresték.” Cseke Péter tízévenként szólította meg őket, összegezte, leltározta újra és újra az életpályák stációit, számonkérte rajtuk, mit is végez­tek az elmúlt időben: Im István a kolozsvári sugárgenetikai laboratórium­ban, Rab János a Hargita megyei, Wilhelm Sándor pedig a székelyhídi katedrán. Kolozsvár-Gyergyó­­szentmiklós-Székelyhíd oly háromszög lett, amelynek csúcspontjait a három ifjú, férfivá érett személyiség gondolatáramlása kötötte össze: számon tartották egymás életfolyamatát, álmait, törekvéseit, lehetősé­geit, teljesítményét. A baráti kapcsolat kötőszövete, az áramkör létrejöttének biztosítéka Cseke Péter volt, aki nem elégedett meg a riporteri igényű bemutatás­sal, mélyebbre ásott, kereste és fölfejtette azokat a szálakat, amelyek általánosíthatóan egy nemze­dék életsorsává magasodnak. Imreh Sz. Istvánét, aki „túlnőtte” a maga teremtette kolozsvári laboratóri­um falait, a világ egyik leghíresebb kutatóbázisán, a rákkutatás Mekkájában, a svéd Karolinska egyete­men teljesíthette ki képességeit. A Magyarországra távozott Rab Jánosét, aki „pályát váltott”, az etno­­biológiában mélyedt el, és vált elismert tudóssá. Wilhelm Sándorét, aki a halbiológiában találta meg a vidék, a Partium kínálta kutatási lehetőségeket. Lényegében mindhárman - eredeti szándékuktól el­sodortatva - kényszerpályán haladtak a kitörési le­hetőségektől évekig vagy végleg elzárva, megküzdve a környezetük meg nem értésével, közönyével, kicsi­nyes gáncsoskodással, elcsüggedve, de sosem bele­nyugodva a felemelkedés elé támasztott sorompók miatt. És mindehhez hozzátársulhatott a szellemi elmagányosodás veszélye. De nem adták fel: meg­keresték az adott helyzet kínálta lehetőségeket, s ha pályakorrekcióval is, de érvényt szereztek értelmi­ségi mivoltuknak. Wilhelm Sándor: „...nem attól értelmiségi az emberfia, hogy megszerzett néhány diplomát, hanem attól, hogy mit produkál. Én csak a szellemi szinten produkáló, önmagát megvalósító embert tudom értelmiséginek nevezni.” A személyes út a romániai magyar tudományosságot megjelení­tő életmodellé magasodott. Rab Jánost idézzük: „korántsem tekinthetjük magunkat »befutótoknak«, in MAGYAR COI NAPLÓ 2019. június www.magyarnaplo.hu

Next