Magyar Napló, 2019 (31. évfolyam, 1-12. szám)

2019-06-01 / 6. szám

2019. június www.magyamaplo.hu KÖNYVSZEMLE az államilag eltartott intézeti kutatók és a szubkultu­rális méretűre zsugorodott olvasótábor egyre nehe­zebben érvényesül és tájékozódik. És nincs abban semmi csodálatos - mondhatnánk hogy a társadal­mi alrendszerek, jelen esetben a kultúra, megsínyli a változásokat. Kérdés, hogy a fokozatosan kiürese­dő irodalom-projekt működésre bírható-e még egy (a ’60-as, ’70-es évek pangó hagyományát rákap­csoló) „bypass műtéttel”. Soltész egyszerre kénytelen bizakodni a (viszonylagos immanenciával bíró) al­rendszer öngyógyító képességében és a társadalmi­ság felé nyitás eredményességében, és afölött sem borzad el, hogy kutatói szabadságát valójában szakja presztízsveszteségének köszönheti. Annak, hogy már nem annyira számít. A társadalom felé forduló, vele újra diskurzust kez­deményező közvetítővel/értelmezővel azok a makro­­folyamatok bánnak el, amelyek láthatóvá tették ma­gát a krízist. Enyhe önellentmondásnak tűnhet hát, hogy a társadalmiság ideája/ideálja egy megbomlani látszó szerveződés tapasztalatából tud csak kiindul­ni. És itt lép be az erkölcsi megfontolás, az irodalmi­­ság felettes énje. Nem a romló világállapot okozta csalódottságon kell túltennie magát, hanem azon a keserű felismerésen, amelyet Bernhard a gyász le­targiájában megvilágosuló Reger szájába ad. Idézem: „Felhalmozzuk a nagy szellemeket és régi mestere­ket és hiszünk benne, hogy létdöntő pillanatokban céljainkra használhatóak lesznek... [...] Szellemi szé­fünket feltöltjük e nagy szellemekkel és régi meste­rekkel, s a döntő pillanatban hozzájuk fordulunk; de amint kinyitjuk e szellemi széfet, ott áll üresen... [...] Akkor hirtelen tudja, mi az üresség, ha ott áll ezer és ezer könyv és írás között, amelyek teljességgel magá­ra hagyták” (Régi mesterek). Ebből megérthető/leve­­zethető, hogy miért a „kollektív” erkölcsiségre apel­lál az ilyesfajta csalódástól megedződött értelmező. Soltész Márton tanulmánykötetéről végül is ren­geteg jegyzetet készítettem, és számos észrevéte­lemnek, ötletemnek lett ihletője az anyagbőségnek (és nemegyszer szellemes fogalmazásának) köszön­hetően. Például elgondolkodtam azon, hogy ameny­­nyiben az esztétikai jelentésből kinyerhető információ nem releváns az aktuális értelmezési keretek között, akkor honnan hová váltjuk a horizontot. Szabó Mag­da kapcsán a Gyulai Pál-Jókai-affér emléke frissült fel bennem, míg a Kertészről írottak a dionüszoszi élménytől való irtózás és a pátoszel­lenesség össze­függését világították meg számomra. Afelől viszont vannak kétségeim, hogy Soltész kész volna pszicho­­biográfiát írni (bármennyire is érdekli a „szocialista kultúrpolitika lelki-szellemi háttere”), erről a nap­lórészletbe foglalt Bognár Éva-portré győzött meg. Tanulságos lett volna megvizsgálni a „történeti-szo­­ciokulturális hitelesség” eszménye (Veres Péter) és Hayden White történelemszemlélete (tropologikus mezőelmélet) kölcsönös fenntarthatóságának elméle­ti következményeit. Ellenben azon, Ottlik kapcsán tett észrevétele, amely szerint „az iskola a határon saját hatástörténete tette lehetetlenné, hogy a Buda valaha is szerves folytatása lehessen”, egészen kivé­teles, finom kritikai érzékre vall, s őszintén mondom: beérett életművel rendelkező öreg rókák dicsőségére is válhatna. (A tanulmánykötetből megismert) Soltész Már­tont és művét két metaforával tudnám jellemezni. A szerző - tréfásan szólva - az irodalmi Stockholm­­szindróma jegyeit viseli magán: megszereti a fog­lalkozásából eredően rámért Király István- és Nagy Péter-hagyatékot (majd a tudós pálya dokumentumai és hordaléka mögött az embert), a „nyakába sza­kadt” Csalog Zsolt-örökséget és annak gazdáját. Ez­zel leginkább az ő leleménye, a Winnetou-attitűd és a közmédiában már bejáratott Rambo-komplexus előtt tisztelgek (e retorikai forma talán Nagy Péter Martinovics-elmélete miatt lett legitim). Soltész könyve számomra „dobozregény”. Ahogy Csalognál is látta, mindent meg kell őrizni és el­raktározni. Nem bízhatunk az utókorban. A filológus teljességigénye mutatkozik meg a sírbeszédet, ebéd­szünetben fogalmazott levelet, laudációt és szak­­folyóiratban publikált tanulmányt egy kötetbe gyűjtő/ rendező módszerességben. Jól olvasható, gazdag és izgalmas kéziratok ömlöttek Soltész dobozából az Ideológiák horizontváltásába. Kovács Imre Attila MAGYAR InNAPLÓ­­/

Next