Magyar Nemzet, 1901. február (20. évfolyam, 32-59. szám)

1901-02-27 / 58. szám

e MAGYAR NEMZET. ___ 1901. február 27. Művészeti tanács mandátuma régebben lejárt ; ezt meg nem újítottam, tehát nem létezik, mert egyhangú volt a vélemény, hogy a tanács abban a szervezésében fenn ne tartassák. Ennek követ­keztében új képzőművészeti tanács szervezésével foglalkoztam; ezt nagyon jól tudják a művészi körök, a­kikkel szintén többször megbeszéltem e kérdéseket. Igen természetes tehát, hogy be­állítottam a költségvetésbe ennek költségeit, mert az idén már azt, hiszem, négy-öt hét alatt meg is fog jelenni a szervezet, vagy talán még előbb is; hát csak kellett gondoskod­nom a költségvetésben arról, hogy a költ­ségek fedeztessenek, tavaly pedig azért volt benn, mert már tavaly meg akartam valósítani ezt a tervet, de éppen a kérdés nehézségeinél fogva, a­melyek a művészekkel való tárgyalások köz­ben kiderültek és mert lehetőleg minden érdek­­kört ki akartam elégíteni, tavaly még nem va­lósítottam meg, tehát az az összeg még nem fo­­lyósíttatott, de abban éppen semmi baj nin­csen, de azért maga a képzőművészeti tanács nem létezett, hanem ez azért van beállítva, hogy egy új képzőművészeti tanács létezzék és az új tanács szervezete már készen is van, leg­följebb a szabályzaton az utolsó simításokat teszem. Meg is mondhatom mindjárt, hogy miből fog állani ez a tanács (Halljuk! Zaj a szélső­baloldalon.) Kérem, Pichler úr, a t. képviselő úr sürgette a tanács szervezését; azt hiszem tehát, megkövetelhetem a képviselő úrtól, hogy, különösen mikor neki válaszolok, bizonyos figye­lemben részesítsen. (Élénk helyeslés.) A tanács fog állani négy szakosztályból: egy képzőművészetiből, egy iparművészetiből, egy építészetiből és minden valószínűség szerint — bár erre még kötelező ígéretet nem tehetek — zenészeti osztályból is. Ez tehát egy művészeti tanács lesz. Most előre bejelentem ezt és kérem tudomásul vételét, hogy, ha esetleg­­művészeti tanácsinak nevezem majd, a rendeletben ne kifogásolja a Ház, hogy magában a budgetjavas­­latban képzőművészeti tanácsról van szó. Az elnevezés egyébiránt nagyon mellékes. Ez a tanács lesz minden művészeti ügy­ben, ösztöndíjak odaítélésénél, képvásárlásoknál, monumentális építkezéseknél a közoktatási kor­mány véleményező orgánuma. Minden miniszter fordulhat hozzá, és ha majd úgy fog működni, hogy a miniszter urak bizalmát teljesen kiérdemli, azt hiszem, nem is fogják elkerülni. (Helyeslés jobbfelől.) Ily tanács szervezése, azt gondolom, rend­kívül jótékony hatással lesz. (Úgy van!) De azután támogatni is kell ám nehéz feladataiban, mert bizony nem könnyű dolog ösztöndíjak oda­ítélésére, azután képvásárlásokra vonatkozólag mindenkit megnyugtató véleményt mondani. (Úgy van­ jobbfelől.) Nagy újítás lesz a képzőművé­szeti tanács szervezetében, hogy nem szavazat­­többséggel kívánom a kérdéseket eldönteni, hanem vélemények mondatnak, azok indokolandók és a miniszternek van fentartva a döntés a miniszteri felelősség elvénél fogva. Nem a tanács fog tehát minden felelősség nélkül ezekben a kérdésekben dönteni. Pichler Győző: Művészeti kérdésekben a miniszter fog dönteni? Wlassics Gyula vallás- és közoktatásügyi miniszter: Még csak egyet akarok felemlíteni. A t. képviselő úr beszédében arról szólott, hogy a festészet terén mi nem kultiváljuk eléggé a nemzeti tárgyakat. Rám azt a benyomást tette a t. képviselő úr beszéde, — lehet, hogy téve­dek — hogy a nemzeti tárgyat összetéveszti a nemzeti művészettel. Rám legalább azt a be­nyomást tette, pedig a kettő nem egy fogalom. Nemzeti tárgyat lehet idegen művészet segélyé­vel is festeni, nemzeti művészet csak az,amely­nek saját egyéni jellege van, mint azt igen jól méltóztatik tudni. Én abban a nézetben vagyok, — olvastam is valahol és igen jól volt ott kifejtve — hogy a művészetek nem internáczionálisak. A művészetek csak annyira internáczionálisak, mint a­mennyire internaczioná­­lis a beszéd, de nem internaczionális az a nyelv, a­melyen beszélünk, így van ez a művészettel is. Nekünk arra kell törekednünk, hogy a ma­gyar művészet minél nagyobb és hatalmasabb legyen. Könnyű is erre törekedni, mert, hála Istennek, olyan magyar művészetünk van, a­mely magyar művészetre és a magyar művészek nagy sokaságára büszkék lehetünk. És hála Istennek, kezdik a magyar művészet értékét j­elentőségét a társadalom minden rétegében kellő­leg méltányolni. Nem luxustárgy tehát többé a művészet, hanem a nemzeti tőkének egy hatal­mas része. Jól fogta ezt fel Colbert, XIV. Lajos nagy minisztere, a­ki tudta, hogy a­mit művészeti czélokra áldoz az állam, az busásan jövedel­mező. Akkor azután nem leszünk gyarmatosai semmi más országnak, — például csak az ipar­­művészetre gondoljunk — hanem megteremt­hetjük azt magunk is, ha a kellő áldozatokat meghozzuk. Ennek a nagy magyar nemzeti mű­vészetnek a fellendülésére törekszem és iparko­dom a rendelkezésemre álló eszközökkel oda­hatni, hogy ezt el is érjük. (Élénk helyeslés.) Ajánlom a tétel elfogadását. (Általános élénk helyeslés.) A Ház a tételt megszavazta. A konyn­a tételénél Buzáth Ferencz a miatt panaszkodik, hogy olyanokat is segélyeznek, a­kik a segélye­zésre egyáltalán nem méltók s ezekről ki­mutatást kér. A zsidók 20.000 koronát kapnak. Ezt nem vetheti a miniszternek szemére, bár te­hetné. Kéri a kormányt, hogy az örmény­ katoliku­sok egyházi érdekei előmozdítására nagyobb ösz­­szeget vegyen fel, mint a­mekkorát itt preliminál­­tak. Szó volt több ízben, hogy ezeknek az örmény­­katolikusoknak a részére új, külön püspökséget statuáljanak. Ennek az ideának ő már nemzetiségi szempontból sem barátja. Wlassics Gyula vallás- és közoktatásügyi miniszter : T. Ház ! Igen röviden akarok vála­szolni a képviselő úrnak, a­ki nagyon sok és különböző kérdést hozott fel. Mindenekelőtt az örmény-katolikus felekezetre nézve azt vagyok bátor megjegyezni, hogy az örmény-katolikusok jelenleg az erdélyi római katolikus püspök ha­tásköre alatt áll és mikor segélyre szorulnak az örmény-katolikus felekezet papjai, ő azokat fel­terjeszti és a rendelkezésemre álló dotáczióból a segélyt az illető lelkészek megkapják. Ismerem az egész örmény-katolikus mozgalmat és figyel­memet, legyen róla meggyőződve a képviselő úr, nem kerülte ki. A t. képviselő úr most is kiván, azt, hogy a kongrua-törvény, az úgynevezett akatolikus kongrua-törvény alapján adott segélyről kimu­tatás terjesztessék a Ház elé. Én, mint minisz­ter, a törvény végrehajtására vagyok utasítva, a törvényt végre kell hajtanom úgy, a­hogy a törvény előírja, már­pedig ott kimutatás közlé­séről szó nincs. Nagyon tessék vigyázni, össze ne zavarjuk a hatalmi ágakat. A parlamentnek joga van mindent ellenőrizni, hanem, ha én minden adminisztratív aktával idejövök a Ház elé, hogy azt ellenőrizni tessék, az még­sem az országgyűlés feladata. Adminisztrálni a kor­mánynak kell. Ez felel meg az alkotmány­nak. (Igaz ! ügy van­ jobbfelől.) Tetszett volna a törvény tárgyalásánál ezt indítványozni és abban ezt kötelességévé tenni a miniszternek, hogy évenként kimutatást terjeszszen elő, de így nem érzem magamat kötelezve, hogy ezt megtegyem. De nem is szükséges ez, mert a kellő ellenőrzés meg­van a számszékben stb. és a miniszteri felelősségben. Főbb vonásokban úgy is az évenkinti jelentésekbe be szoktunk fog­lalni a főbb adatokat. Hiszen a katolikusokra vonatkozólag is az utolsó évi jelentésben álta­lános tájékoztatás van. A­mi a katolikus lelkészekre vonatkozó észrevételeit illeti, mintha az a segély talán korteskedés vagy hasonló szempontból osztat­nék ki, erre nézve már mondtam a t. Háznak, hogy mindig a püspökök meghallgatása után osztjuk ki ezeket az összegeket. Ez ideiglenes jellegű in­tézkedés és püspökök meghallgatása után álla­­píttatik meg. Természetesen itt nem lehet egy rendes segély­határt szabni a kongrua összegé­ben, mert nem végleges a rendelkezés; ez fenn van tartva, a külön eljárás folyamatban van, de addig is segíteni akartunk rajtuk és ezért 250.000 forintot fordítunk az állam pénztárából erre. Itten semmiféle korteskedésről szó sincsen, hanem a szegény papok javadalmainak kiegészí­téséről. A zsidó egyházakra vonatkozólag azt mél­­tóztatott mondani, hogy azokban nincs meg a felebaráti szeretet, stb. Ennek taglalásába nem megyek bele. De ilyet nem is mernék soha állí­tani. Azt akarná a képviselő úr, — mert azt is mondta — hogy mutassák be a zsidó egy­házak hitelveiket és hitágazataikat. Erre vonat­kozólag én csak azt tudom, hogy van egy tör­vényünk, a­mely a vallás szabad gyakorlatáról szól. A vallás szabad gyakorlatáról szóló tör­vénynyel együttesen hoztuk meg a zsidók rec­ep­cziójáról szóló törvényt. Ennél a törvénynél kel­lett volna ezt az indítványt megtenni, hogy t. i. hitágazataikat és hitelveiket mutassák be. De a hitágazatok bemutatásáról szó különben sem lehet, mert hiszen a zsidó vallás hitelvei általá­nosan ismeretesek. Buzáth Ferencz: A miniszter úr sem ismeri! Wlassics Gyula vallás- és közoktatásügyi miniszter: Dehogy nem ismerem. Ott van az ó-testamentum és mindazon könyvek, a­melyek közkézen forognak. Egy reczipiált vallást arra kényszeríteni, hogy mutassa be hitágazatait, semmi esetre sem lehetséges. A­mi azt illeti, hogy miképpen osztatik fel az az összeg, mely a zsidó egyházak számára van föntartva, arra nézve azt felelem, hogy fel­osztanak a szervezett zsidó egyházak között. Kapnak belőle az ortodoxok, kapnak a kon­gresszusi alapon állók is. A zsidó hitközségek egyáltalában szervezve vannak, mindegyiknek meg van a maga külön szervezeti szabálya, habár nincsen törvényileg szervezett autonómiájuk, így tehát — úgy látszik — egyikét sem teljesíthetem azoknak a kívánságoknak, a­me­lyeket a tisztelt képviselő úr előadott és kérem a tételnek megszavazását. (Élénk tetszés és he­lyeslés jobbfelől.) A Ház a tételt megszavazza s változatlanul elfogadja a többi tételt is s a minisztert zajosan megél­jenzi. Tudomásul vette a Ház ezután az Erzsébet­­Főiskola telkére vonatkozó pénzügyi,, és a tanítói nyugdíj- és gyámalap 1899-ik évi állapotáról, vala­mint az 1894: XXVII-ik törvénycikk alapján létesített Országos Nyugdíj- és Digámintézet 1899 ik évi állapotáról szóló közoktatási bizottsági jelentést. Elnök az ülést öt perc­re felfüggeszti. Szünet után következik az gazságügyi tárcza költségvetésének tárgyalása. Emmer Kornél előadó ismerteti a törvényjavas­latot. Szól az új bűnvádi perrendtartásról, a­mely csak a múlt évben lépett életbe. Epochális reform, a­mely semminemű történeti fejlődésre nem tá­maszkodik s a legnagyobb mértékben vette igénybe a hazai jogélet alkalmazkodó képességét, nagy terhet rótt a szakközegekre, bírákra, ügyé­szekre, ügyvédekre, közigazgatási tisztviselőkre, a rendőrségre, sőt még a csendőrség közegeire is. . Bevonta szférájába még a laikus elemet is az­által, hogy az esküdtszéki intézményt a legsúlyo­sabb bűntettekre is kiterjesztette. Egész sereg mélyreható reform vár most élet­­beléptetésre. E sorozatban első az általános polgári törvénykönyv, a­melynek első tervezete közkézen forog és mely egész megjelenésében a jogászközön­ségre appellál, a jogászközönséghez­ fordul. Attól beható éles kritikát, hiányainak felderítését, hibái­nak kiküszöbölését, hézagainak kiegészítését várja és követeli. Mondjuk talán, hogy sokban a német általános polgári törvénykönynek az utánzata ez, mi ezt a művet mégis hálával és rokonszenvvel kell, hogy fogadjuk, mert ez a javaslat, mai jog­tudományunknak, kodifikatórius képességünknek, a maximumra megerőltetett leírásunknak tükre és mértéke. Magánjogi irodalmunk nem nagyon produktív. Alig van jó tankönyvünk és azok az erők, a­me­lyektől valóban várhatnánk tekintélyesebb bírálatot, mind engage-álva voltak részint a szerkesztő, részint a tanácskozó­ bizottságban, úgy­, hogy kritikusnak alig marad már több ember, így voltunk Csemegi munkájával is. Alig akadt kritikus. Rövid életűek nálunk a törvénykönyvek. A Code Napoleon száz­éves fenállása után még teljes életerőben áll. Az osztrák polgári törvénykönyv hasonló szívósságú, még nálunk is érvényben van és nehezen fognak tőle megválni azok, a­kik érvényességi területén laknak, holott kereskedelmi törvényünk huszonnégy évi fenállása után már túlérett a revízióra. A jogászvilág érdeklődését a legnagyobb mérv­ben vonja magára a polgári törvénykezési rend­tartásról most megjelent tervezet. Egy évekkel ezelőtt benyújtott határozati javaslatomat, a­mely szerint az igazságügy­miniszter utasítta­tik, hogy a szóbeliség, köz­vetlenség és nyilvánosság elvein alapuló polgári törvénykezési rendtartás elkészítésére és a tábla dec­entralizácziójára szükséges előmunkálatokhoz fogjon haladéktalanul és addig is minden idevágó törvényjavaslatnál a szóbeliségre, mint mentői előbb elérendő czélra legyen tekintettel. »Boldogok a könnyen hivők«, azt kiáltotta közbe Madarász József t. képviselőtársunk, a­mikor a miszternek, — hisz félig már meg is van — megfelelő ígé­retét tudomásul vettük. A miniszter azonban ko­molyan vette a Ház utasítását és úgy magyarázta az azonnali hozzáfogást, hogy a t. igazságügy­miniszter urat, az akkori egyetemi tanárt és engem küldött ki a szóbeliségen alapuló jelesebb percen.-

Next