Magyar Nemzet, 1955. május (11. évfolyam, 102-126. szám)

1955-05-06 / 105. szám

Péntek, 1955. május 7.• KÉPZŐMŰVÉSZETÜNK TÍZ ÉVE A MŰCSARNOK KIÁLLÍTÁSA A felszabadulás ünnepének­­ tizedik évfordulóján ösz­­szefoglaló seregszemlét tartott a magyar képzőművészet is. A Műcsarnokban kiállították az elmúlt évtized termésének válogatott képeit, szobrait, grafikáját és plakáttermésünk javét. A művészetek történe­tében tíz esztendő általában nem nagy idő, nem elegendő ahhoz, hogy a maradandóság időrostája legyen, de a most elmúlt évtized a mi történel­münkben olyan korszakalkotó volt, amely az élet minden munkaterületén rendkívüli teljesítményeket hozott. A kultúrforradalomnak ebben az első évtizedében a képzőmű­vészek tevékenységéről öt egy­mást követő reprezentatív ki­állítás számolt be. Ezeken a nagy tárlatokon az új magyar kritika nyomon követte, ele­mezte és mérlegelte művésze­tünk nekilendüléseit, ingado­zásait, megtorpanásait. Meg­próbálta felmérni új művésze­tünk értékeit, megpróbálta felfedezni benne az előre­mutatót, s ha néha túlkövetelő vagy kételkedő volt is, min­dig Lenin tanítását igyekezett követni: »A művészet a népé, legmélyebb gyökereit a széles dolgozó tömegek sűrűjébe kell lebocsátania, ezek előtt a tö­megek előtt kell érthetőnek és kedvesnek lennie. Ezeknek a tömegeknek érzéseit, aka­ratát kell összefognia, bennük kell a művészt felébresztenie és kifejlesztenie.« Az elmúlt tíz év képzőmű­vészetének termését így együtt látva megállapíthatjuk, hogy az alkotóművészet és a kritika küzdelme valóban e tanítás gyakorlati megvalósításáért folyt és jelentékeny maradan­dó értékeket hozott létre. Mű­vészetünkben és a kritikánk­ban sikerült megvetnünk a szocialista realizmus alapjait. Az esztétikai bizonytalanság hosszú évtizedei után sikerült megfogalmazni és tudatosítani annak a művészetnek kere­teit, amely emberábrázolásban, történelmi tablókban, élet­képekben, típusokban korunk embereit, jeleneteit rögzíti meg, mégpedig olyan művészi eszközökkel, amelyek nagy múltra tekintő képzőművésze­tünk legjobb hagyományaiból merítve iparkodnak az alakuló új életnek hű tükröt tartani. K­épzőművészetünk felszaba­­dult és kitört az öncélú­­ság és elzárkózottság szűk te­rületéről, átlépte a műterem küszöbét, kilépett az életbe. Nagyobb távlatokat képes már betekinteni és élményszerűen magába fogadni. Mindennek eredménye elsősorban a tema­tika gazdagodása. Képzőmű­vészetün­k igyekszik minél mélyebben meglátni ipari ter­melésünk, építő munkánk nagyszerűségét, új városaink, újjá változó tájaink szépségeit. Meglátta az ember megválto­zott viszonyát a munkához, a munka pátoszát és derűjét és ez a megváltozott látásmód természetesen az emberábrá­zolás új realista lehetőségeit tárta fel s egyúttal képzőmű­vészetünk pszichológiai hori­zontjának szélesedését jelen­tette. Újjászületett történeti fes­tészetünk olyan képeket alko­tott, mint Kádár György és Konecsni György »Dózsa« képe, Bán Béla, Bernáth Aurél munkásmozgalmi pannó-soro­­zata, Konecsni »Rákóczi« kom­pozíciója. De ezeken a mara­dandó értékű alkotásokon kí­vül is történt jónéhány biztató kísérlet a közelmúlt történel­me lelkesítő és tanulságos mozzanatainak művészi meg­fogalmazására is. A tematika gazdagodását és tágulását ün­nepeltük akkor, amikor a III. képzőművészeti kiállításon a közönség elé kerültek Szőnyi István és Domanovszky Endre nagyszabású pannói, amelyek már a megváltozott munka­­körülmények közé került dol­gozó parasztság új életét jele­nítették meg megkapó derűvel, a táj nagyszerű színpompájá­ban, magas művészi eszkö­zökkel. Ezek a pannók az el­múlt öt év távlatába helyezve még értékesebb útjelzőknek látszanak a magyar képző­művészet új tartalmú, új esz­­meiségű fejlődésében. Természetesen a tíz év alatt a sokrétű és sokirányú fejlő­dés nem volt és nem is lehe­tett egyenletes. Egyszer a tör­ténelmi festészet, máskor az emberábrázolás, típusalkotás terén mutatkoztak a megtor­panás jelei, de ugyanakkor például jelentős előrelépés történt a meghittebb életkép­festészetben, mely oly hosszú évtizedekig szinte megvetett műfaj volt nálunk. Az új élet tartalmának őszinte átélése új lelket öntött ebbe a műfajba is, művészeink közül jónéhány bensőséges, erőteljes opti­mista kifejezőre talált, s ma is örömmel látjuk viszont pél­dául Bencze László és Fényi Géza a mai életet tolmácsoló képalkotásait. A nagy felkészültségű és gazdag kifejező eszközök­kel rendelkező idősebb nem­zedék mellett a fiatalok je­lentékeny gárdája nőtt fel ez alatt az évtized alatt. Ezek a fiatalok különösen a grafiká­ban és a kisplasztikában máris magas művészi rangot értek el. A kisplasztika álta­lában nemcsak a megmunká­lás árnyaltságában, hanem az emberábrázolás mélységében is nagyot fejlődött. Szobrásza­t­unkat a kultúrforradalom olyan nagy feladatok elé ál­lította, amelyeknek eredmé­nyei nem is férnek be a ki­állítás keretébe (köztéri szob­rok és emlékművek, mint Kisfaludy-Stróbl Zsigmond gellérthegyi emlékműve, a Sztálin szobor, az új Kossuth­­emlék és még számos monu­mentális plasztika). Szobrásza­­tunknak az a törekvése, hogy egy nagy, közösséget érdeklő tartalmat fejezzen ki, nem volt sikertelen. Ha a monu­mentális téren és formailag nem is tudott mindig lépést tartani a kisplasztika színvo­nalával, a nép, a közösség felé fordulása nyilvánvaló. Nagy megelégedéssel és vára­kozással tekinthetünk szobrá­szatiunk helyesirányú fejlődése felé,­ mert egész sorát látjuk az idősebb és fiatal mesterek­nek, akik értékes művészetük gazdag fegyvertárával mun­kálkodnak plasztikai művé­szetünk továbbvitelén. Sok szép, megindító, időálló alko­tással gazdagították művé­szetünket olyan nagy meste­reink, mint Medgyessy Fe­renc, Ferenczy Béni, Pátzay Pál, Kerényi Jenő, Borsos Miklós, Mikus Sándor, Somo­gyi József. S nem felejtkezhe­tünk meg az ifjabb nemze­dék olyan kimagasló eredmé­nyeiről, mint Kiss István Dó­­zsa-emlékműve, Somogyi Ár­pád leányalakja, Vigh Tamás, Mak­sa István, Kis-Kovács portréi és érmei. E néhány példa kiemelésé­vel csupán tíz év művészi munkájának néhány kiemel­kedő határkövét akartuk meg­jelölni. Maga az a tény, hogy az utóbbi öt esztendő kiállí­tásait egyre nagyobb tömegek látogatják, bírálják, mérlege­lik egyre fokozódó érdeklő­déssel, azt bizonyítja hogy kép­zőművészetünk megtalálta a helyes utat, közelebb került a mai emberhez, a társadalom­hoz. S ha meggondoljuk, hogy mindehhez csak az elmúlt év­tized második felében, a for­dulat éve után kezdett hozzá joggal lehetünk büszkék ered­ményeinkre. Ez a seregszemle arról győz meg tehát, hogy a magyar képzőművészet nemcsak vál­lalta, de teljesíteni is iparko­dott nagy feladatát, hogy ré­szese lehessen az épülő új kul­túrának, az új társadalomnak. S bizonyság arra is, hogy mennyi őszinte akarás, a hala­dó hagyományokba való be­kapcsolódás s a növekedéssel, a kiforrással járó nehézség árán tör előre a cél felé, hogy felelősségteljes hivatását a szo­cializmust építő társadalomban méltóképpen betölthesse.­­k­épzőművészetünk egyre AV jobban megértette hát azokat az elveket, magáévá tette azokat az alkotó módsze­reket, amelyek a szocialista realizmust diadalra vihetik. Ha vannak is megtorpanások, képzőművészetünk több pozi­tívumot mutathat fel, s a to­vábbi fejlődésnek megvan minden anyagi és szellemi biz­tosítéka, mellette áll a nép ér­deklődése, az állam bőkezű tá­mogatása. Dutka Mária Magyar tudósok utaztak a Lomonoszov Egyetem jubileumi ünnepségére Fogarasi Béla, a Marx Ká­roly Közgazdaságtudományi Egyetem rektora és Kiss Ár­pád Kossuth-díjas, a Szegedi Tudományegyetem rektora csütörtökön Moszkvába uta­zott, hogy részt vegyen a Lo­monoszov Egyetem alapításá­nak 200. évfordulója alkalmá­ból rendezendő jubileumi ün­nepségen. ÁGNES »Gyakorló kohómérnök va­gyok a most "Élüzemmé* nőtt Óbudai Hajógyár vasöntödéjé­ben** — így kezdődik a cí­münkre érkezett levél, s így fejeződik be: » ... kohász üd­vözlettel, jó szerencsét! Árkos Ágnes.* Ki-ki beleélheti magát a le­vél olvasójának helyzetébe. Mit is láthat, aki­kor a szavak mögött, képzeletében egy »gyakorló kohómérnöknő« Után kutat? Talán megenged­hető, hogy vállas, jól megter­mett energikus asszonyembert sejt, hiszen a kohók körüli munka általában nem holmi csipkeverés. Aztán egyszeresek ott va­gyok az öntöde bejáratánál, keresem a mérnöknőt. — Ág­nes! Ágnes! — kiáltoznak máris utána kormos, vasporos munkatársai. — Erre tessék, éppen csapolás van, kicsit vár­ni kell, a szikrákon nem tud átjutni, — s otthagynak az ezer csillagszóró erejű szikra­folyam partján. Valóban, itt áthatolni lehetetlen. Várok. S akkor megjelenik az én gyakorló kohómérnöknőm. Ap­ró, vékonyka lány, de meglepő erejű zengő hanggal. Úgy buk­kan elő, mint a mesebeli kis­lány, az aranyesőből. Fejebúb­­ján a »gyakorlás« nyomait vi­selő svájcisapka, aládugdosva a haja. Kezes­lábasa olajos, munkától nyűtt, s óriás gumi­csizma a lábán. — Én vagyok! — kiált, s példát mutatva biztat. — Ne féljen! Jöjjön! Majd én tere­lem a szikrákat! Mintha tudná! És mégis egy­szerre hittem neki, olyan ha­tározott volt, s a kézfogása. Igen, a kézfogása valóban „ vállas” is. A csapolás lassan befejező­­­dik. Ágnes kedvére mutogat­hatja birodalmát. Kedvére, — s ez a szó nem véletlen itt. Minden vasdarabról van egy története, — fel kell másznom vele a kemence hőségtől tik­­kadó tetejére, s végig muto­gatja a sáros udvaron az ócs­kavasat is. A hideg, »fantá­­ziátldha, a kézen nyomban rozsdaport hagyó, esetlen vas­darabokhoz úgy nyúl hozzá, ahogy a jó lovasok veregetik kétíves lovuk nyakát. Tán még súg is nekik valamit, mint azok teszik. Egyszóval, ért a vas nyelvén, ez rögtön lát­szott. Hogyan tanulta meg ezt a nyelvet, közben arról mesélt. 1948-ban az Óbudai Hajó­gyár üzemi bizottságának volt gyors- és gépírónője. Ha sza­bad perce támadt, szaladt az Irodából az üzembe. Akik lát­ták, biztatták, csak menjen, ha érdekli, mi van az üzem­ben? Nevetve mondta mindig: — Fura ez, az apám világéle­tében tűzoltó volt, én meg így szeretem a tüzet, még látni is. Árkos Ágnes, tűzoltó apa és házmester anya lánya — egy a nyolc gyerek közül. — Ked­vet, tehetséget érzett a mű­szaki munkára, a mérnöki pá­lyára — 1948-ban. S ma, 1955- ben itt áll előttem az indexe, utolsó oldalán ezzel a bejegy­zéssel: "Első munkahelye Hajóipari Tröszt, Óbudai Ha­jógyár. Diplomatervének té­mája: színesfém, cső- és rúd­­gyártás.« A miskolci műszaki egyete­men tanult, ők voltak az új egyetem második csapatának diákjai. Akkor volt »gólya«, amikor csak gólyalábakon le­hetett néha megközelíteni a dudajkai domb táját, az egye­tem épületeit, mert folytak még az építkezések, s nagy volt a sár. Ötvenötből öten voltak lá­nyok. A köteles tisztelet mellé meg kellett szerezniük és tar­taniuk a megbecsülést is. Fel­adatuk volt, hogy a régi vá­rost megbarátkoztassák új egyetemével, a miskolciakat az egyetemistákkal. Sokszor, ha kellett, maga is beállt épí­tőnek. Mindig tele volt tenni­valóval. «Országos ügyekkel« foglalkozott szüntelenül — úgy érezte. S így érzi valahogy ma is, amikor mint művezetője mondja: — Sosem torpan meg, ami­re szüksége van az öntödének, előkeríti ha a föld alól is! A művezetőtől, Eszlinger Jó­zseftől persze azt is megkér­dezzük rögtön, mit szólnak, hogy az öntödének ilyen ifjú nő lett a kapitánya? — Ifjú? Nő? — nevet. — Mindegy az! Már pedig ha egy öreg öntő így beszél, azt csak dicséret­nek könyvelhetjük el. — Miért dicséri? — Mert örökké kérdez. Hogy van, mi van, hogyan kell? — bele nem fárad. Pokol lenne az élete ennyi régi szakember közt, ha nem látnánk, hogy tud ugyan, de még többet akar tudni, így aztán hallgatunk egymásra. Hogy tud is, akkor derült ki, mikor a Kénsavgy­árnak újabb üstfedelet kellett önte­­niök. Csináltak már ilyet, de az az anyag elfogyott, új ösz­­szeállítástól meg féltek, ne­hogy a hatalmas öntvény meg­repedjen. Ágnes törni kezdte a fejét. Mit is tanult a kémiá­ban? » . Hogy milyen úton érjük el, milyen összetételből, az nem fontos, csak végül az eredmény legyen ugyanaz.« Ezen az alapon saját felelősé­gére rendelte el az öntést. És sikerült. Azóta? Szeretik, becsülik — még a háta mögött is. Láttam én ott egy píromé­tert. Nem igazit, csak fából faragott esetlen változatát. Ágnes szerint műemlék értéke van, mert társai, beosztottjai ajándékozták meg vele, annak jeléül, hogy­­befogadták... Befogadták, megszerették, hallgatnak egymásra. Pedig Ágnes vezetési elveiből nem hiányzik a kemény szigor sem. Ahogy mondja, megtanulta az egyetemen, nemcsak utasítani kell, hanem ellenőrizni is. Le­gyen a vezető emberséges, de ne nézze el a hibákat. Az el­lenőrzés mindig csak azt bánt­ja, aki valamiben ludas. Legfőbb ludasságnak, hu­szonöt éve minden lelkesedé­sével, az ifjúság jobbik részé­nek szemléletével a közönyt és a nemtörődömséget tartja. Legyen szó embertársa szemé­lyes igényeiről, vagy az tízem közös gondjairól. Perel is ezért, néha tán túl nagy láb­bal. Olyankor szemrehányzást kap, vádakat, hogy elforgá­csolja magát, bakancs-ügyek­kel törődik, s ahelyett, hogy csak a mérnöki teendőket vé­gezné, azt hiszi, övé, ha nem is a világ, de az öntöde, s a munkatársak valamennyi gondja. Az ilyen szemrehányás, ki­csit dicséret is. Különösen ha tudjuk, hogy nincs semmi hiba a mérnöki teendőkkel sem. Akármennyire »gyakorló« ez az üzemmérnök, az ország egyetlen kohómérnöknője, se­­lejtet még nem gyártott. Ott a szeme mindenen, mindenkin, ahol tanulni, vagy tanítani lehet Joggal kértem számon ezek után előbb Ágnestől, aztán a munkatársaktól: őrajta ki tartja a szemét? Segítenek-e neki ideje, s ereje okos be­osztásában? Huszonötéves. Az üzemmérnöknő után, kíváncsi voltam a huszonöt éves lány­ra is. S kiderült, ebben ő a ludas! »Majd fog szórakozni, majd szakít időt színházra, olva­sásra is, majd egyszer eljön az ideje a párválasztásnak is!« Most? Ilyesmire nincs ideje. Az öntödében, az irodában — szénmonoxiddal telített le­vegőben —, nyolc helyett, na­ponta tíz, tizenkét órát is ül, de főleg fut, vágtázik, sürög, forog, égve abban a nagyszerű harminchatfokos lázban, mely­ről legkedvesebb költője, Jó­zsef Attila énekelt. Rászoktatták a védőitalra, az igaz. Megissza az öntőknek járó tejadagot mindig. Az az óriás csizma sem egyszerűen a sár ellen szolgál a lábon. Mesélik munkatársai: azért kérték számára elsősorban, hogy komótosabba kényszerít­sék a járását. "Energiatakaré­kosság" céljából. De ennél to­vább nem jutottak. S ha még ezekből az innen­­onnan odamázolt ecsetvoná­sokból sem kerekedett ki a képe , s itt csábít a szójá­ték, hogy esetleg példaképet mondjunk —, segítsen ez a kis pillanatfelvétel legutóbbi tele­fonbeszélgetésünkről, amely a májusi verseny utolsó napjai­ban folyt le. — Te vagy az? — kérdezte feltűnően izgatottan. — Fogj ceruzát és papírt. Írjad. Egy: a Rétfalvi DISZ-brigád a májusi versenyben naponta 220—250 százalékot teljesít. Kettő: a G35-öS traktorhoz készülő hengerfejeket úgy csi­náljuk már, hogy száz közül, ha három-négy akad selejt. Három: Tegnap voltak itt a Sztálin­városiak tanulni tőlünk! Négy: Május 1-ig 3 százalékos túlteljesítést érünk el! — Csak? — szóltam közbe. — Na igen! 18 százalékkal emeltük a tervet márciushoz képest! Így nem »csak«, remé­lem. Ki ne hagyd egyiket sem, mert ez a lényeg, nem én! ... Azóta elutazott Sopronba üdülni. Sopron szeretett váro­sa, tudom. Tapasztalatcserén járt ott a Vasöntödében. Ahogy bemutatták, s ameny­­nyire ismerem, attól tartok, hogy mint hajdan az ÜB iro­dát, most a Lővereket — két hét szabadságát —, hagyja ott naponta, be-beszökve a sopro­ni vasöntödébe... Palotás Márta ­ _ Magyar Nemzet NAPLÓ Pr Marie Tauberová, érdemes művész, a prágai Nemzeti Színház magánénekkesnője csü­törtökön este az Állami Opera­­ház Traviata előadásán mu­tatkozott be először a buda­pesti közönség előtt, Violetta szerepében. A vendégművész­nő kiváló produkcióját az Operaház közönsége nagy tetszéssel fogadta. po Diszk­ötésben adta ki a ro­mán irodalmi és művészeti könyvkiadó Ady Endre ver­seit Eugen Jebeleanu fordítá­sában. A kiadó nemrég adott közre egy gyűjteményt "Mai magyar költészete címmel.­­ A Magyar Tudományos Aka­démia vendégeiként Magyar­­országra érkeztek: dr. Heinz Bielka és dr. Werner Scheler, a Német Tudományos Aka­démia orvostudományi és bio­lógiai intézetének tudományos munkatársai.­ A Pest megyei Túra község­ben export-szövetkezet alakult a túras hímzések, kézimunkák iránt mutatkozó külföldi igé­nyek kielégítésére.­­ Kovács István Kossuth-díjas egyetemi tanár, a Magyar Tu­dományos Akadémia levelező tagja, a Központi Fizikai Ku­tatóintézet igazgatója, a ma­gyar—bolgár kulturális egyez­mény keretében a Magyar Tudományos Akadémia kikül­dötteként háromhetes tapasz­talatcserére Bulgáriába uta­zott.© A Magyar Néphadsereg Színháza május 21-én mutatja be Marcel Pagnol "Topáz­című vígjátékát Kolozsvári Grandpierre Emil fordításá­ban.© Brocky Károly festőművész halálának 100. évfordulója al­kalmából a Szépművészeti Mú­zeum emlékkiállítást rendez a művész alkotásaiból. Az em­lékkiállítás rendezősége kéri mindazokat, akiknek tulajdo­nában Brocky-kép van, a ki­állítás tartamára adják köl­csön azt a múzeumnak. Érte­sítéseket levélben, vagy tele­fonon az Új Magyar Képtár címén Bíró Béla nevére kell küldeni.A Cervantes drámájából új francia opera készült, a "Nu­­­mancia". Zenéjét Henri Bar­­raud szerezte. Mátyás Mária dalestje Az éneklés művészetének legsajátosabb feladata a sza­vak és képzetek, a költői esz­me tökéletes ötvözete a zené­vel. Az­­alakítása itt annyit jelent, hogy e kettős problé­mát az előadóművész sikere­sen oldja meg. Amikor a szö­veg kötőlében vonja maga után a dallamot vagy fordítva: a melódiában elvész a szöveg, az egység megbomlik és az ének széthull. Ha azonban maradéktalanul sikerül az igék és melódiák házassága, meg­születik szemünk előtt talán a legforróbb, legintimebb, leg­­magasabbrendű csoda: az igazi dal. Ezt a csodát köszönjük Má­tyás Máriának, Kossuth-díjas művésznőnknek, aki április 30-i dalestjén feledhetetlen él­ményt nyújtott hallgatóinak a Bartók-teremben. Ez a szár­nyaló, szélesen ívelt dalolás megkap, mert üdítő, emberi és reális. Nincs benne semmi a chanson-sznobság mester­kélt, parfümözött hangvételé­ből, abból a sokszor kiállhatat­­lan, erőszakosan dalító szava­lásból, amelyben elvész az őszinte kifejezés és csak mű-* virág marad a kezünkben. Má­tyás Mária énekében szabadon árad a melódia, mint a rétek illata. Ritmikájának természe­tes szökellése, töretlen, kere­setlen lejtése, sohasem ízléste­len, arányos dinamikai lendü­lete, a szövegképek hű tolmá­csolása és lágyságukban, ere­jükben egyformán tökéletes kifejezése Mozarttól Kodályig és Rachmaninovig izgalmasan érdekes. Énekhangja, egyénisége, ki­fejezésmódja néhol idegensze­­rűen hatnak a »skolasztikusok­­ra«, de éppen ezek jelezik reális­ énekstílusának új útjait. Legjobban sikerültek szerelmi dalai, akár Mignon dala, akár Szerelmi üdvben (Liszt) a cí­­mük. S Hajdú István "kísérete« kü­lön magasrendű művészi telje­sítmény volt. Szerencsésen ve­gyültek a műsorba Mihály Fe­renc gordonkaszámai (Bocche­­rini, Haydn, Weber, Granados, Schubert, Debussy, Ibert, Rimszkij-Korszakov művek­ből). W. A. A muzsika termőtalaja a béke BESZÉLGETÉS A JUBILÁLÓ FÉNYES SZABOLCCSAL Csak kevesen, ismerősök, jól arátok, s tán egy-két pálya­társ tudja, hogy a népszerű dalok, sok film- és operettzene szerzője, Fényes Szabolcs­­ huszonöt éve zeneszerző. Éppen negyedszázada, hogy alig tizennyolc éves korában első szerzeménye közönség elé került. Erről kérdezzük most a jubilánst: hogyan is kezdődött? — Hadd kezdjem azzal a mondattal, amellyel, gondo­lom, minden könnyűzene­szerző kezdené. Én is "ko­moly** muzsikusnak készül­tem. Amíg el nem csábított az első könnyű dallam. Le­írtam. Így lettem, s marad­tam is könnyűzene-szerző. El­ső munkám, melyet bemutat­tak, az első magyar hangos­film, a Füst muzsikája volt 1930-ban. Ez a film még csak próbálkozásnak számított, összesen háromszáz méterben készült , s azt hiszem, az én akkori munkám is csak pró­bálkozás lehetett. Első komo­lyabb művemet egy évvel ké­sőbb mutatták be: a Maya operettet. Az operett azóta be­járta a fél világot, dallamaira máig is emlékezik a közönség. Legújabb operettem, a Két szerelem, filmzeném pedig a 2X2 néha 5 muzsikája volt. Egyébként huszonöt év törté­netét egy interjú keretében csak számokban lehetne elme­sélni. Kilencvenhárom film zenéjét, húsz operettet, több mint huszonöt rádiójátékot és mintegy hatszáz dalt írtam — eddig. — Miért hangsúlyozza, hogy: eddig? — Mert ha a múltról beszé­lek is, a jövőre gondolok. Nem "slágereket** akarok írni, ez sohasem volt célom. De ope­retteket, dalokat, filmzenét szeretnék komponálni, amit ha "könnyű zenének** neveznek, hát nevezzék azért annak, mert nem nehéz megérteni, megtanulni. Persze ... " Itt egy pillanatra elgon­dolkodik.­­»* Persze, ehhez megfelelő körülmények szükségesek. A muzsika legjobb termőtalaja a nyugalom, a béke. Dolgozni, alkotni akarok s ez számomra egyet jelent a békével. (i. e.) s

Next