Magyar Nemzet, 1956. május (12. évfolyam, 104-127. szám)

1956-05-04 / 104. szám

á _ Mawl­ieinzil__ Új ötéves tervünkről beszél az ország rend­számai forradalmasítják a magyar vasúti közlekedést­­-al­ondja Tölgyes Lajos, a MÁV vezérigazgatóság gépészeti szakosztályának vezetője . Kevés idő telt el a má­sodik ötéves terv irányelvei­nek megjelenése óta ahhoz, hogy alaposan tanulmányozni lehessen. Mint vasutas elsősor­ban a közlekedésre vonatkozó tervezetet olvastam különös figyelemmel, amely választ ad azokra a kérdésekre, hogy mi­kor történik komoly intézke­dés a vasút fejlesztésére? Har­minc éve vagyok vasutas, s gőzmozdonyok között nőttem fel. Így értékelni tudom, mit jelentenek a terv számai: for­radalmasítják a magyar vas­úti közlekedést — mondja Tölgyes Lajos, a MÁV vezér­­igazgatóság gépészeti szakosz­tályának vezetője. — Úgy gondolom, első fel­adat most részleteiben is ta­nulmányozni az irányelveket. — A második ötéves terv közlekedési vonatkozású része jelentősen segíti, könnyíti majd a vasutasok munkáját, gyorsabbá, kényelmesebbé, kulturáltabbá teszi az utazást. A 360 Diesel- és villamos­­mozdony, a 120 nagy teljesít­ményű gőzmozdony, az új vas­úti teher- és személykocsik és a felsorolt számok megvalósí­tása az ötéves terv végére azt eredményezi, hogy a magyar vasút a világ korszerű vasutai közé lép. — Igen sok feladatot ró ránk az ötéves terv, de öröm­mel vállaljuk a munkát Je­lentős lépés a vasút korszerű­sítésében a villamosítás. A bu­­dapest—hatvani vonalon ezt a munkát rövidesen befejezzük: Hegyeshalomtól Hatvanig már villamosmozdonyok bonyolít­ják le az őszi forgalmat. Gon­dolkozni fogok azonban olyan javaslaton, hogyan lehetne az adott lehetőségekkel 1960-ig újabb nagy forgalmú vonalat villamosítani. — Azt hiszem, minden vas­utast örömmel tölt el a máso­dik ötéves terv. Az ipar veze­tőitől azt kérjük azonban, ve­gyék figyelembe a tervezés­nél, mennyire sürgős ezeknek a megvalósítása. Sokkal jobb minőségű munkát, jobb moz­donyokat kérünk az ipartól. Az új mozdonyok gyártásánál adjanak elég időt a proto­típusok kialakítására és csak a tökéletes típus alapján kezd­jék meg a sorozatgyártást. „Gőzturbina... 370000 kilowatt... 154 százalék* — Úgy gondolom, ezt a számot mi felkerekítjük — mondja Komoróczy László, a Láng Gépgyár fődiszpécsere — Én is nagy érdeklődés­sel olvastam második ötéves tervünk irányelveit — mon­dotta Komoróczy László, a Láng Gépgyár fődiszpécsere. — Természetszerűleg a leg­jobban azok a számok ragad­ták meg figyelmemet, amelyek a mi teendőinket fejezik ki. ..Gőzturbina... 370 000 kilo­watt ... 154 százaléka Úgy gondolom, ezeket a számokat mi felkerekítjük. Pártunk Központi Vezetősége az irány­elvek közreadásával azt várja tőlünk, hogy javasla­tainkkal tökéletesítsük, fino­mítsuk a terv egy-egy részle­tét.­­ Két dologra van ahhoz szükség, hogy gőzturbina gyár­tásunkat az elkövetkezendő években 54 százalékkal és esetleg ennél is jobban fokoz­zuk. Az egyik: üzemünk rej­tett tartalékait fel kell tár­nunk, a munka jobb megszer­vezésével elő kell segítenünk a termelékenység emelését. Ezen túlmenően szükséges, hogy külkereskedelmi szer­veink tevékenységébe jobban bevonják az üzemeket. Nem­rég előfordult például, hogy a Lengyelországban tárgyaló külkereskedelmi szervek a táviratok özönét zúdították ránk, mert nem értettek a turbinákhoz. Ilyen és hasonló esetek természetszerűleg arra vehetnek, hogy vagy nem használják ki a lehetőségeket, vagy pedig a gyártó üzemeket szinte teljesíthetetlen felada­tok elé állítják. Mi a lehető­ségeinket az irányelvek fi­gyelembevételével a közeli na­pokban ismét felmérjük, s úgy számítom, hogy a második öt­éves tervünkben megadott irányszámnál nagyobb fel­adatok elvégzésére vállalkoz­hatunk. Ehhez az szükséges, hogy tágabb teret biztosítsa­nak nekünk és más gyárak­nak is az új konstrukciók ki­alakításának lehetőségében. Üzemi konstrukciós irodánk kapacitása majdnem teljes egészében a napi feladatok el­végzésén fáradozik, s nincs ideje, se ereje a távlati fej­lesztés kérdéseivel foglalkoz­ni. Ezen változtatnunk kell. A második ötéves tervünk kiala­kításához adott irányelvek előttünk, műszakiak előtt ha­talmas távlatokat nyitnak meg. Jóleső érzés tölt el ben­nünket, amikor arra gondo­lunk, hogy részesei lehetünk ezeknek a feladatoknak a vég­rehajtásában. A tervezet hiá­nyosságának látom, hogy nem ferdít elég nagy figyelmet a széleskörű műszaki propagan­da megvalósítására, s ezért a tervezethez ilyen irányú ja­vaslatot dolgozok ki — fejezte be szavait Komoróczy László. A dohányfermentáló mellé építsünk szivarkagyárat — javasolja a nyíregyházi dohányfermentáló vb-elnöke A nyíregyházi Dohánybevál­tó és Fermentáló Vállalat dol­gozói is örömmel fogadták a Központi Vezetőséginek azt a kezdeményezését, hogy széles­körű vitára bocsátotta az új ötéves terv irányelveit. Suska Ferenc ab-elnök töb­bek között elmondotta, hogy az első ötéves tervben Nyír­egyházán épült fel az ország legmodernebb dohányfermen­tálója, ami igen helyes volt, mert Szabolcs-Szatmár megye a dohány hazája. A hatalmas gyár azonban idény­ jellegű, s ennélfogva kapacitása nincs teljesen kihasználva. Különö­sen áll ez a munkaerőre. A főszezon után a munkások létszáma jelentőse­n csökken. Célszerű lenne a második öt­éves tervben az üzem mögött levő üres telken egy szivarka­­gyár létrehozása is. Javasolja Suska Ferenc azt is, hogy a második ötéves tervben építsenek konzervgyá­rat a megyében, a gyümölcs­­termés feldolgozására. Az árleszállítás első napján Budapest áruházainak egy része május 2-án nyitva tartott és az árleszállítás jegyében olyan forgalmat bonyolított le, amilyenre a legoptimistább szakemberek sem számítottak. Tavaly május 2-án a nyitva­­tartó budapesti állami áruhá­zak 1 745 000 forint értékű áru­cikket adtak el, míg most szer­dán 8 millió forint volt a fő­városi áruházak bevétele. A Corvin Áruház előtti téren mintegy 10 000 főnyi tömeg fe­­ketéllett, amikor délelőtt 10 órakor megnyíltak az áruház bejáratai. Az esti zárásig em­ber ember hátán tolongott az áruházban, amely a 30 éves fennállása óta ezen a napon érte el forgalmának rekordját. Május 2-án egyedül ez az áru­ház 2 869 000 forintot árult túl­nyomórészt a leszállított áru­cikkekből. A Divatcsarnokban több mint 200 000 ember for­dult meg. Az újpesti Állami Áruház fennállása óta szintén szerdán jegyezte fel rekord­forgalmát* Háromszor annyian fordultak meg az áruházban, mint más ünnepnapon* * A Vörösmarty téri Áruház ajtajában, a várakozók közül egy csinos, szőke fiatalasz­­szony mellé szegődünk. Pozso­nyi Ignácné, férje műszaki rajzoló Dorogon, már két hete "•megszavazta*" a tavaszi be­vásárlásra szánt ezer forintot asszonyának. Szerencsére rossz volt az idő, Pozsonyiék a pesti vásárlással vártak egy kicsit. •►Annyit szidtam az időt, s íme a rossz időnek köszönhetem, hogy a vásárlásra szánt ösz­­szegért jóval többet tudok kapni, mint ezelőtt!« — mond­ja ragyogó arccal a fiatalasz­­szony. A kiválasztott enciánkék ballonkabát néhány nappal ezelőtt még 620 forintért kel­lette magát a kirakatban. Most pillanatok alatt Pozsonyinéé lesz 530 forintért. A hozzávaló kék retikül 29 forinttal lett olcsóbb. Csinos kék szandál sorakozik párperces válogatás után a ballonkabáthoz és re­tikülhöz, ennél 38 forint a megtakarítás; egy pár nylon­­harisnyát is kell venni, ha már ilyen olcsó lett és 105 forint helyett csupán 72-öt blokkol­nak érte. 918 forintot költött el eddig Pozsonyiné az ezerből s ezért 1108 forint értékű hol­mit vásárolt, vagyis 190 forin­tot »keresett« a vásárláson. Mi is kellene még? Egy üveg kölnivíz, egy pipereszappan, no meg valami figyelmesség a gavallér férj számára. Nem soká kell keresgélni: egy bo­rotvafenő készülékre már ré­gen fáj a foga, most megkapja. Annyival is inkább, mert ed­digi 105 forint helyett 65 fo­rintért kapható ez az ügyes kis szerszám. Ez a kis vásárlás újabb 45 forintos megtakarí­tást jelent Pozsonyinénak, aki csomagokkal megrakodva, örömtől piros arccal indul haza Dorogra. 25-35 SZÁZALÉKOS ÁRLESZÁLLÍTÁS Óra, óraszíj, ajándéktárgy divatékszer cikkekben KZ ORSZÁGOS KULTÚRCIKK VÁLLALAT ÓRA- ÉS ÉKSZERBOLTJAIBAN Budapesten és az ország minden részében A könnyűipar felkészült a keresettebbé vált cikkek gyártásának fokozására Az árleszállítás után a kü­lönböző iparágak áruforgalmi szakemberei érdeklődéssel fi­gyelik a forgalom alakulását, hogy szükség szerint a köny­­nyűipar a tervezettnél na­gyobb mennyiséget állítson elő a legkeresettebb cikkekből. Két és félezer ruhaipari gyártmány árát szállították le. Az első tapasztalatok szerint különösen megnőtt az érdek­lődés a különböző nyári hol­mik, vászon férfiöltönyök, női kosztümök, ballonkabátok iránt. Fokozzák a férfiingek gyártását, mintegy 60 000-et ad át az ipar terven felül a kereskedelemnek. A pamut kötöttholmik közül kb. két­száznak szállították le az árát. A kötöttáruipar szakemberei megegyeztek a kereskedelem­mel, hogy ha szükséges, átcso­portosítást hajtanak végre a keresettebb gyártmányok ja­vára. Ebben a negyedévben csaknem 30 új fazonú pamut­kardigán kerül forgalomba. Az előirányzottnál jóval na­gyobb mennyiségben készül­nek a gyermeköltönyökhöz igen megfelelő vadászvászon és a különböző abroszfélék, noha a len- és kenderipar ezek gyártását a második ne­gyedévben mérsékelni akarta. A harmadik negyedéves tervbe már beépítik azokat az új igényeket, amelyeket a ke­reskedelem támaszt az árle­szállítás tapasztalatai alapján.­ Mindennapi kenyerünk útja : a kemencétől a fogyasztóig A szerkesztőség napi postá­jából özvegy Pillér Jánosné, Horváth László, Csegei Bálint­­né a kenyér kezelése és szál­lítása körüli­­hibákra hívta fel a lap figyelmét. Utánanéztünk tehát, hogyan jut el mindenna­pi kenyerünk a sütödéből a fogyasztóig. Hány kézen megy keresztül, hogyan kezelik szál­lítás közben, s mitől válik a kemencéből kikerülő kifogásta­lan minőségű kenyér formát­lanná, töredezetté? Utunk első állomása az Al­kotás utcai 0101. számú Sütő­üzem. A kemencékben még fo­lyik a sütés: ezen a napon 50 méter mázsa kenyér jut innen a kerület lakóinak asztalára. Amitől megváltozik a kenyér Szerencsénk van: a sütöde előtt két kenyérszállító kocsi áll rakodásra készen, egy har­madikba pedig éppen berakják a friss kenyeret. A ponyvás kocsi belseje frissen súrolt, tiszta. Ám a végében sáros szandálban áll az egyik szál­lító és rakja egymás mellé a még meleg kenyeret, majd a glédában álló kenyérsorokat egy újabbal tetézi. A meleg kenyér a legkisebb nyomásra behor­pad, bele összeragad. A szállító nem használja a kenyérrasko­­dáshoz kötelezően előírt szal­mapapucsot. Miután ezt senki nem ellenőrzi, a papucsok az egyik sarokban használatlanul hevernek. Miért szállítják melegen a kenyeret? A péküzem dolgozói szerint egyik ok az, hogy nincs meg­felelő mennyiségű­­kenyérkiadó­polc, ahol az előírásos három órán keresztül hűlhetne a ke­nyér. Másik: az üzemek csak egészen friss árut akarnak át­venni, mert a vevők csaknem kivétel nélkül a friss kenyeret keresik. Az Alkotás utcai sütöde ke­nyerei szépek, formásak, ami­kor a kemencéből kivéve a ki­adópolcokra kerülnek. Vajon milyen állapotban érkeznek a mintegy 200 méternyi távolság­ban levő 12 428-as közértbe? Nyomon követjük az egyik ponyvás kocsit. Ez a kenyér­­szállító kocsi már egyáltalán nem nevezhető tisztának, a víz átitatja a ponyvát és hátul be­szivárog. Az utolsó kenyeret szedik ki belőle, mi­kor oda­érünk. Három kenyér van már csak a kocsiban: egyik leesett a polcról a kocsi aljába, köz­vetlenül a seprő mellé. Mikor szóvátesszük, a kihordók mél­tatlankodnak: — Hiszen azzal csak a kocsi belsejét seperjük! A kocsiból kiszedett kenyér akkor már a mérlegen tornyo­sodott­, egymás hegyén-hátán. Hogy a piszkos mérlegre­­elfe­lejtették** rátenni az előírásos tiszta papírt, az legkevésbé sem meglepő. Anniál megle­pőbb az, hogy az alig kétszáz méteres út alatt a forró kenye­rek harmadrésze összetört, megöregedett, elvesztette for­máját. Felvágják a különösen összelapult példányokat. Ak­kor derül ki, hogy ezeket a szál­lítás azért viselte meg annyira, mert nincsenek megfelelően átsütve, ragacsosak, félig nyer­sek. Fodor Árpádné, a bolt ve­zetője, hetenként kétszer-há­­romszor találkozik ezzel; Tu­­róczi Antalné és Kiss Jánosné, a bolt mindennapi kenyérvá­sárlói is panaszkodnál­, hogy azelőtt jobb volt az Alkotás utcai kenyér, mostanában nem sütik át eléggé. Ugyanezt tapasztaljuk a Nagyenyed utca 2. szám alatti 443-as Közért­ben, ahol egy­szerre két vevő is visszaadja a vásárolt kenyeret, mert azt nyersnek találja. Több gondot kell fordítania az üzemnek a­­kisütésre, még akkor is, ha a gyengébben sült kenyér anyag­felhasználása előnyösebb képet mutat a tervteljesítésben, így kellene mindenütt A XIII. kerületben le­vő 1307-es Tisza utcai sütőüzem következik. Itt találkozunk az első korszerű kenyérszállítóeszközzel, pol­cokkal ellátott, csukott kenyér­­szállító-autóval. A kenyeret ebben csak egyes sorokban rakják, így néni nyomódik, tö­rik a rárakott súly alatt és for­mája megmarad. A Tisza utcai kenyérnek híre van az egész kerületben. Mél­tán. Ropogósra sült, könnyű, szivacsosbélű, jóízű, jó kenyér. Még a szállítást is jobban bír­ja, mint a kevésbé átsült. Itt lehetőleg kivárják az előírt hű­­lési időt, a kenyérkiadópolco­kon gondosan egymás mellé rakott kenyerek sorakoznak, s csak azután kerülnek szállí­tásra. Nincs is panasz a minő­ségre, ahogy azt a szomszéd­ságban levő 419-es Közért ve­zetője mondja. De a boltban levő háziasszonyok is megerő­sítik ezt: Szabó Istvánné a Huba utcából jár ide kenyé­rért, mert ott nem lehet Tisza utcait kapni, Cselovszky János­né is naponta hazavisz egy szép, pirosra sült kétkilósat. (Ha már itt vagyunk, a bolt­vezető kérését tolmácsoljuk a sütőiparhoz: a környék három iskolájának tanuló ifúsága ré­szére reggel kilencre szeretné a finom pékárut megkapni dél­után 2—3 helyett, hogy pogá­csát, brióst, ron­gyoskiflit, saj­tost és más finom falatot tud­jon adni a gyerekeknek. Bizo­nyára találnak rá módot, hogy a 419-es Közért kívánságát tel­jesítsék.) Hány kézen megy keresztül a kenyér ? Persze a Tisza utcai jó ke­nyérnek nem használ a szál­lítgatás, méricskélés, különö­­sen, ha az nem kellő gondos­­sággal történik. Hiába aki a sütőipar kifogástalan árut, ha szállítás közben tönkremegy és nem tartják be a higiénia leg-* elemibb szabályait sem. Néz­­zük csak, hány kézen is megy keresztül a kenyér, amíg a*fo­gy­asz­tóhoz eljut: 1. A kemencétől a kenyér a kiadópolcra, 2. a polcokról a mázsára (az üzemiben), 3. a mázsáról a kosárba, 4. a kosárból a kocsira, 5. a kocsiról a mázsára (az üzletben), 6. a mázsáról az üzleti pol­cokra, 7. a polcokról az eladó ke­zébe, 8. a vevőhöz, aki csomago­­latlanul, mintha a kenyér héja valami csomagolóréteget ké­pezne, teszi a kosárba, vagy nylonszatyorba. Mindez­­meg­viseli** a friss kenyeret. Hogyan lehetne kijavítani a hibákat? Növelni kell a polcokkal el­látott, csukott kenyérszállító­kocsik számát, megfelelő tá­rolóhelyeket kell biztosítani a sütödéknek, ahol a kenyér ki­hűlhet, s az üzleteknek is, hogy ne kelljen egymásra rakni a friss kenyeret. Szervezési in­tézkedésekkel kikapcsolni egy­két kezet a termelőtől a fo­gyasztóig. Például: ne kilón­ként, hanem darabonként ad­hassák át az árut, ezzel a két mérés kiesne. (Szabványosított kenyérformával érhető el). Nö­veljék az olyan sütödék szá­mát, amelyek mellett elárusí­­tás is van. Hogy ez mennyire bevált, arra legjobb példa a sütőipari mintaboltok árujá­nak minősége, amely nem utolsósorban azért jobb a töb­binél, mert közvetlen az üzem mellett kerül árusításra s így nem megy át annyi kézen. Ad­dig is azonban, amíg a beruhá­zások és átszervezések meg­valósulnak, a szállítás fokozot­tabb ellenőrzésével — amely­­lyel a kerületi sütőipari válla­latok eddig vajmi keveset tö­rődtek — és a higiéniai ren­deletek szigorú betartásának ellenőrzésével lehetne hatéko­nyan és leggyorsabban felszá­molni a mindennapi kenye­rünk körül mutatkozó hibákat. Fehér Rózsa ­onfr»fiiinrnn»iiinnnmnmr»mn­»in wwiiinmn ASTORIA GRILL ASTORIA GRILL ASTORIA GRILL RÁCZ VALI ÉNEKES SZEGŐ LÁSZLÓ ZONGORÁZIK Asztal rendelés: 183—855 V., Kossuth Lajos u. 19 Péttl-c*, wm. nrá?9*e 4 Fogadás Julianna holland királynő születésnapja alkalmából Frederik Willem Craandijk rendkívüli követ és meghatal­mazott miniszter, a Holland Királyság budapesti követe áp­rilis 30-án a holland követsé­gen fogadást adott Julianna holland királynő születésnapja alkalmából. A fogadáson megjelent Bognár József külkereskedel­mi miniszter, Kárpáti József külügyminiszterhelyettes, Ba­czoni Jenő külkereskedelmi miniszterhelyettes, a Külügy­minisztérium, a Külkereske­delmi Minisztérium több ve­zető tisztviselője, valamint a gazdasági és a kulturális élet számos képviselője. Részt vett a fogadáson a Budapesten akkreditált diplomáciai kép­viseletek számos vezetője és tagja. Új háromszáz ágyas kórház nyílt a volt Pajor-szanatórium épületében A májusi felvonulásban új csoporttal gazdagodott az egészségügyi dolgozók népes menete. A Vas utcában, a régi Pajor-szanatórium épületében új modern kórház nyílt meg. Háromszáz beteg találhat el­helyezést a város szívében a száz-száz férőhelyes belgyó­gyászati, sebészeti és nőgyó­gyászati osztályon. Kis kórter­mek, köztük két-három ágyas betegszobák, a legmodernebb röntgen és laboratórium áll­nak a betegek rendelkezésére. A teremnek beillő röntgen­szoba gépeinek minden pará­nyi része Magyarországon ké­szült. Az új kórház látványos­ságszámba is beillő kultúr­teremmel és tetőterasszal is rendelkezik. Dr. Vadas Sára igazgató ve­zetésével különböző gyógyin­tézetekből ismert orvostudóso­kat neveztek ki az egyes osz­tályok élére. Friedrich László tanár vezeti a belgyógyászatot, Klimkó Dezső professzor a se­bészetet, Orbán György fő­orvos a nőgyógyászatot, Szlá­­vik István főorvos a röntgent és Jakab Mihály főorvos a la­boratóriumot. A Balassa (Sánd­srefp)KIX.­ század európai hírű nagy ma­gyar sebészéről elnevezett új kórház a klinika felkészültsé­gét és a szanatórium kényel­mét egyesíti. A KÁLVIN TÉRI SZABADSÁG ÁRUHÁZBAN

Next