Magyar Nemzet, 1957. december (13. évfolyam, 73-96. szám)

1957-12-31 / 96. szám

Kedd, 1997. december 31., Ne alkudjunk mi sem, mint ahogy Petőfi sem alkudott Emlékünnepség Kiskőrösön a költő születésének évfordulóján Kiskőrös népe ünnepi héten emlékezik meg a község szü­löttének, Petőf­i Sándornak születése 135. évfordulójáról. Az ünnepi hét legjelentősebb eseményei vasárnap zajlottak le. Délelőtt koszorúzási ünnep­ség volt. A kiskőrösi dolgozó­kon kívül ott voltak a környék lakosságának képviselői, eljöt­tek Dunavecse, Fül­öpszállás, Kiskunfélegyháza és sok más kiskunsági község dolgozói. Az­­ Este a kiskőrösi művelődési ház előadótermében irodalmi emlékestet rendeztek, ahol Ortutay Gyula, a Hazafias Népfront főtitkára, az Eötvös Loránd Tudományegyetem rektora mondott ünnepi em­lékbeszédet. — Éppen tíz esztendeje lesz annak — kezdte beszédét —, hogy itt Kiskőrösön megkezd­tük 1848 százéves fordulójá­nak ünnepségeit. Petőfi Sán­dor szülőházához zarándokolt az ország népe s nem, véletlen, hanem a jelkép tudatos meg­választása volt, hogy a felsza­badult magyar nép Petőfi esz­méihez fordult. 1956 októberében vérbe, gyalázatba akarták fojtani fel­­szabadulásunk minden ered­ményét, csakhogy elragadják a néptől a hatalmat, akár egy harmadik világháború árán is. Hogy ez megtörténhetett, hogy Petőfi nevére, 1848 eszmé­jéire való hivatkozással akarta visszaállítani elnyomó ural­mát a régi rend, emlékezetes kell hogy maradjon számunk­ra. Emlékezetes azért is, mert a mi hibáink is benne voltak abban, hogy a belső reakció — ha csak néhány napra is­­— megbonhatta sorainkat. — Mindez meghatározza mai ünnepünk mondanivalóját — folytatta ezután. — Történeti visszapillantás vagy esztétikai elemzés helyett születésének 135. évfordulóján arra hívom fel a figyelmet, amire ma ta­nít Petőfi Sándor. Petőfi poli­tikus volt, költészetében, egész magatartásában politikusnak tudta magát. —­ ,Szolgaságunk idegében minden ember csak beszélt. Mi valánk a legelsők, kik tenni mertünk a honért’ — írja Márciusi ifjak című versében. Mi se alkudjunk, ha a nép szabadságáról esik szó . Kezdettől fogva a sza­badságharc és a forradalom egységét látja és a Márciusi Ifjak, a Fiatal Magyarország és az Egyenlőségi Társulat balszárnyán következetesen harcol a népszabadság és a társadalmi forradalom plebe­jus eszméiért. Egész életét ez ünnepségen részt vettek a­­ Művelődési Minisztérium, a Hazafias Népfront, az Irodal­­­mi Tanács, a KISZ, a Petőfi Irodalmi Múzeum, az Orszá­gos Béketanács, a Magyar, Nők Országos Tanácsa képvi­­selői, valamint számos magyar és külföldi újságíró. A koszo­rúzási ünnepségen Király Ist­ ,­ván, a Hazafias Népfront kis-­ körösi járási bizottságának el-■ nöke emlékezett a költőről. ’ a következetes politikai állás­­, foglalás és a tiszta belső lo­gika jellemzi. Ez adja meg hazaszeretetének értelmét is. I­­ — Elveiért megharcolt min­denkivel. Elveiért az egész | nemzet színe előtt is vállalja | a népszerűtlen feladatot, a keserű szókimondást. S hány ’ versében ostorozza imádott nemzetének hibáit! — Petőfinek ez a kérlelhe­tetlen, a jó politikai elveihez életen és halálon keresztül, a­­ népszerűtlenséggel mit sem­­ törődő ragaszkodása is példa-­­ kép legyen ma Tanuljunk­­ állhatatosságot, elvhű szilárd-; Ságot tőle. Ha a nép szabadsá- j­gáról — ami egy a dolgozó név hatalmával — esik szó, ne alkudjunk mi sem, mint aho­gyan Petőfi sem alkudott. Együtt a két zászló — Azt se feledjük, hogy Petőfi a magyar nép szabad­ságharcának legtragikusabb pillanatában sem adta fel a reményt. Hadd idézzük, ho­gyan rögzíti Pest tragikus ki­ürítése, a debreceni napok idején a szabadságharc fel­adatát éppen az árulók, a belső ellenség elleni küzde­lemre. ..Megrázott bennünket, az ellenség megrostált. A szen s mét és konkoly kihull, a java , meg bennmarad. Most minden­­ félbarátunk és titkos ellensé­­­­günk átmegy a győzedelmesek-­­­hez, s hogy eddig is mi nem­­ vagyunk a győzők, onnan van, mert ezek közöttünk voltak. Míg azt nem tudjuk, ki minden ellenségünk, ho­gyan diadalmaskodhatnánk? — Mennyi aktuális, s meny­nyi nekünk szóló kemény fi­gyelmeztetés van Petőfi sza­vaiban! A nemzet véres áldo­zata, a mártírok sora figyel­meztet, hogy különböztessük meg a barátot az árulótól, a hűséget a félbarátok megalku­vásától. — Jellemének ezekkel a vo­násaival, politikai tisztánlátá­sával függ össze, hogy szemé­lyes sérelmeinek, politikai megaláztatásának legnehezebb pillanataiban sem fordul népével szembe. Szen­vedélye­­sen szerette a magyar népet. Ez a fiatal költő kora ma­gyarjai között egyike volt a a legműveltebbeknek. Tájéko­zott volt az európai irodalom nagy alkotásai között és a kor leghaladóbb eszméiben is. Ady jogosan mutat rá híres Petőfi­­tanulmányában, hogy forradal­­misága mennyire összefügg internacionalizmusá­val. A magyar nemzeti színű zászló mellett elveiben is, köl­tészetében is mindig ott látta lobogni a világszabadság vörös zászlaját. Elég vétke Petőfi­­kultuszunknak, hogy ezt a ta­nítását nem értette meg telje­sen a maga mélységében. Itt az idő, hogy megértessük: a mi nemzeti színű zászlónk is akkor loboghat fennen, szabadon, ha mellette van a világszabad­ság, a nemzetközi munkás­­mozgalom vörös zászlaja. Ezt a zászlót a népünket, népünk hatalmát kétszer is megmentő Szovjetunió tartja magasan. Értse meg nemzetünk, hogy a magyar nép valóságos nemzeti célja tehát a valóságos haza­­szeretet, a nemzetköziségnek ettől az értelmétől elválasztha­tatlan. A nagyszámú hallgatóság élénk tetszéssel fogadta Or­­tutay Gyula ünnepi beszédét. Az emlékest második részé­ben Bitskey Tibor, a Néphad­sereg Színházának tagja, Pa­lotai Erzsi előadóművésznő és Fogarassy Mária, a kecske­méti Katona József Színház művésze Petőfi-verseket adott elő, Török Erzsi Kossuth-díjas nedig Fg'esfi',r—Petőf­i-'So’fo­kat, valamint alföldi népballa­­dákat Ōno-Vojt András Pél­a zongoraművész kíséretével. Ju­hász Pál, a sá­psi'-arnéti Ka­tona József Színház művésze János vitéz-részleteket és Pe­­tőfi-dalokat énekelt Kerny Kálmán karnagy zongorakísé­retével. Nagy sikerrel szere­pelt még a műsorban a kiskőrö­si Petőfi általános iskola ének­kara Vékony Antal, valamint a helyőrségi tiszti klub zene­kara Kiss Sándor vezényleté­vel. A felszabadult magyar nép Petőfi eszméihez fordult ­ A költő szobránál ünnepelt vasárnap délelőtt Kiskörös. Pi­pázó öregek, nagykendős asz­­szonyok jöttek el, akik nagy­apáiktól még sokat hallhattak a kocsmáros fiáról. De ott vol­tak az iskolások ezrei is, a legpöttömebb általános isko­lástól a gimnazistáig. A beha­vazott utcán emberek ezrei álltak. Nem hiszem, hogy vol­na ember Kiskőrösön, aki ne ismerné Petőfit, ne tudná, mi­kor született. Igaz, mindennap ott mennek el a ház előtt, amelyen emléktábla hirdeti: »Itt született Petőfi Sándor 1822 Szilveszterén.­* A költő büszkeségük és szeretettük ré­szese lett, s a gyerek már a szülőtől örökli ezt a szeretetet és büszkeséget. Most elhozták ide szerete­­tüket az emlékünnepélyre, és megfigyeltem: jó érzéssel néz­ték az újságírók és fotóripor­terek sürgő sokaságát. Pedig ők már nem nagyon tudnak hozzáadni a költő dicsőségé­hez, legfeljebb csak azt tudják már elmondani: Kiskőrösön nagyon-nagyon szereti a nép ezt a vékony, lobogóhajú és lo­­bogószavú költőt. Amikor az emlé­kbeszéd és koszorúzás után elindultak megenni a vasárnapi ebédet, egy kicsi öregasszony azt mondta az urának: — Ennyi koszorút még sohasem ka­pott... Egy kurta mondatban benne volt, hogy ez a költő az övék, s ők már olyanféle mér­cével mérik a világot, hogy mennyire becsüli meg a világ az ő költőjüket.­ ­ A szobor körül kis iskolá­sok álltak. A tanító intésére énekelni kezdték az egyik megzenésített Petőfii-verset. »Oh, ha tudná, mily nyomor­ban élek..." — szállt a han­gok kristályos folyama a tér felett. Néztem ezeket a gye­rekeket. A lábukon fényes új cipő. Mindegyiken szép, me­leg kabát. Az apjuk talán még kondás volt gyerekkorában, iskolaéves malacok mellett teltek el, télen pedig csak másnaponként mehetett isko­lába, mert két gyereknek volt egy pár cipője. A megváltozott életű nép házain és viseletén kívül min­den átformálódott. A nép­viselet ezen a vidéken a leg­­élőbb az országban. Csengődi Marika tizenhét éves. Egyelőre még többet tö­rődik a harangként ringó ró­zsás, bő szoknyákkal, a hím­zett, csipkés-szalagos blúzok­kal, mint a legényekkel, ő és barátnői hűségesen őrzik és gyűjtik a szép, kiskőrösi ru­hákat. A főbb szín ezekben a fehér, s ahogy telnek a nő évei, úgy váltanak sötétebbre a színek, fogynak a ruhákról a fodrok és a csipkék. A köz­ség lányai jelenleg két cso­portra oszlanak, egyik a bő­­szoknyásoké, akik még őrzik a múltat viseletükben, a má­sik az »iparos-ruhásak« cso­portja, akik a csipkés, négy­öt alsószoknyát, a virág­­kehely pompázatú szoknyákat városias öltözékre cserélték. Már az utóbbiak vannak több­ségben. De a bőszoknyások lá­bán is nylon harisnya feszül. Egyszer talán ők is átváltoz­nak egészen. A csipkés, bő­aljú blúzok és a harangvirág­­szoknyák bekerülnek a ládák mélyébe, ott élik majd az el­felejtett holmik szomorú éle­tét, mint az az ország sok vidékén, Matyóföldön és más­felé is történt. Kár értük ... Pedig lassanként minden át­alakul itt is, a célszerűség tör­vényei szerint. Jáljabka Pálék háza felé megyünk. Szemben velem egy bőszoknyás asszony jön és mo­dern, drága gyerekkocsit tol maga előtt. A kísérőim arról beszélnek, hogy bölcsőt las­sanként csak a helytörténeti múzeumban lehet már látni, a házakban gyerekkocsi és rá­csos kiságy van. Jaljabkáék háza egyik leg­régibb ház a községben. Az idő tájt épült amikor Petőfi szüle­tett. Falai tapasztással készül­tek és ásóval nyesegettél­ si­mára. A konyha falát, amely­ben valamikor nyitott kémény volt, most is tányérok sokasá­ga díszíti, az elsüllyedt idők hagyományai szerint. Néme­e­lyik tányér még vendégül lát­hatta Petőfit is. De a konyha öreg bútorai között már ott áll a modern, áramvonalas kony­haszekrény. A szoba még tel­jes egészében őrzi a múltat. Jallabkáék házánál már csak Petőfi szülőháza öregebb. Konyhájában még szabad ké­­­mény van, a kéményben annak s a tűznek a korma, amelyet­ Petőfi édesanyja gyújtott, hogy­ Petrovics István uramnak jól ebédet készítsen. Ott van a­ házban a jó öreg tajtékpipa is,­­ amelyből ebéd után Petőfi ap­ja eregette a füstöt. A sarok­ban ott áll az ágy, amelyben Petőfi született s a belső szo­bában ott az az öreg láda is, amelyen az »Anyám tyúkja" kotkodácsolt. Áll a ház és őrzi az időt. Ab­lak szemeivel nézi a megválto­zott életű községet. Nézi a bő­­szoknyás lányokat és a gyerek­kocsit, a múlt és a jövő össze­torlódását Kiskőrösön. Ladányi Mihály Kiskőrösi jegyzetek Magyar Nemzet Véget ért a Szovjetunió Képzőművészeti Akadémiájának jubileumi ülésszaka Vasárnap véget ért a Szov­jetunió Képzőművészeti Aka­démiájának háromnapos jubi­leumi ülésszaka, amelyet az akadémia fennállásának 200. évfordulója alkalmából hívtak össze. A Szovjetunió Képzőművé­szeti Akadémiájának elnöksé­ge vasárnap este jubileumi fogadást adott A fogadáson megjelentek a szovjet főváros művészeti és tudományos éle­tének vezető személyiségei, Moszkva és Leningrád párt- és tömegszervezeteinek képvise­lői. 2* Az emberiség békéjét őrizni és védeni az egyház embereinek is elsőrendű hivatása Egyházi személyeket tüntetett ki az Elnöki Tanács Egyházi személyeket tüntet­­ tett ki hétfőn délelőtt a Ma­gyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa. A kitüntetéseket, amelyeket az ellenforradalom alatt a népi hatalom mellett tanúsított bátor helytállásért és az azóta eltelt egy év alatt szocializmust építő hazánk és népünk érdekében a békemoz­galom területén, valamint az állam és egyház jó viszonyá­nak érdekében kifejtett áldo­zatos munkásságért adományo­zott az Elnöki Tanács, az or­szággyűlés Munkácsy-termé­­ben Dobi István, az Elnöki Tanács elnöke nyújtotta át. Az ünnepségen jelen voltak: Kris­tóf István, az Elnöki Tanács titkára, Péter János, az El­nöki Tanács tagja, a Kulturá­lis Kapcsolatok Intézetének elnöke, Mihályfi Ernő, az El­nöki Tanács tagja, művelődés­­ügyi miniszterhelyettes, az Evangélikus Egyház felügye­lője, Horváth János, a Mű­velődésügyi Minisztérium Egy­házügyi Hivatalának elnöke, Hantos János és Herling Ja­kab, az Országos Béketanács titkárai, valamint az egy­­ázi élet több vezető személyisége. Jelen volt a kitüntetések átadásánál Kvan Hsun-ting püspök vezetésével a kínai protestáns egyházak hazánk­ban tartózkodó küldöttsége is. A Magyar Népköztársaság Zászlórendje II. fokozatát Be­­reczky Albert református püs­pöknek, dr. Vető Lajos evan­gélikus püspöknek, országgyű­lési képviselőnek, a Magyar Népköztársaság Zászlórendje III. fokozatát dr. Horváth Ri­­chárdnak, a­­bpesti róm. kat. belvárosi alkantarai lelkészség igazgatójának, országgyűlési képviselőnek, dr. Beresztóczy Miklós címzetes prépostnak, a budai római katolikus Erzsé­­bet-templom igazgatójának, or­szággyűlési képviselőnek, Mag Béla címzetes apátnak, az Opus Pacis ügyvezető igazga­tójának, dr. Bartha Tibor re­formátus teológiai tanárnak, debreceni parochusnak, Sós Endrének, a Magyar Izraeliták Országos Irodája elnökének, Berki Feriz görögkeleti espe­resnek, Szabó Lászlónak, a baptista egyház elnökének és dr. Pákozdy László Márton re­formátus teológiai professzor­nak; a Magyar Népköztársa­ság Zászlórendje IV. fokozatát dr. Potyondi Imre nagypré­postnak, a bpesti Római Ka­tolikus Központi Szeminárium rektorának, Miháczy József címzetes apátnak, buda­pesti római katolikus plébánosnak, Regős Gyula címzetes kano­noknak, debreceni római ka­tolikus plébánosnak, Vatta­­mány Imre hajdúdorogi római katolikus templomigazgató­nak, Hajdú Péter református esperesnek, budapesti paro­chusnak, Mekis Ádám evan­gélikus esperesnek, békéscsa­bai parochusnak, Szamosközy István esperesnek, budapesti parochusnak, Nyáry Pál re­formátus püspökhelyettes, ka­posvári parochusnak. A Ma­gyar Népköztársaság Zászló­rendje V. fokozatát Rozsák­ Menyhért római katolikus es­peresnek, verpeléti plébános­nak, dr. Halász György cím­zetes apátnak, a Budapest belvárosi Szent Mihály-temp­­lom igazgatójának, dr. Var­ga Sándor érseki tanácsos­nak, gyöngyösi római kato­likus plébánosnak, Langmár Lipót címzetes apátnak, sió­foki rom. kat. plébánosnak és Huszti Kálmánnak, a Re­formátus Konvent csoportve­zetőjének, a Református Béke­bizottság titkárának. Dobi István a kitüntetések elnyújtásakor hangsúlyozta: — Püspök urak, kedves ven­dégeink! A Népköztársaság el­nöki Tanácsa nevében szere­tettel és barátsággal köszön­töm önöket abból az alkalom­ból, hogy a békemozgalom te­rületének kiszélesítése érdeké­ben végzett munkájukért, va­lamint az ellenforradalom, majd a konszolidáció idején tanúsított magatartásuk, mun­kájuk elismeréseként kor­mánykitüntetésben részesül­nek. — Érdemes és igen nagy emberi cselekedet a béke biz­tosítása érdekében munkál­kodni, fáradhatatlannak lenni, dolgozni, világnézetre, foglal­kozásra, nemzetiségre való te­kintet nélkül az egész világon — folytatta. — Az Elnöki Ta­nács nevében megköszönöm önöknek az ellenforradalom idején tanúsított magatartá­sukat, amivel a rendet, a nyu­galmat törekedtek szolgálni és megköszönöm azt a munkát, amit a konszolidáció, a béke érdekében az ellenforradalom leverése után végeztek. Amikor a kitüntetéseket át­adom, az Elnöki Tanács és a magam nevében is kívánom, hogy viseljék azt hosszú ideig jó erőben, egészségben. To­vábbra is sok sikert kívánok munkájukhoz és békességes, boldog újesztendőt — fejezte be szavait Dobi István. Dobi István szavaira dr. Bereczky Albert református püspök válaszolt. Kijelentette: — Hálás köszönetet mondok azért a megtisztelő kitünteté­sért, amelyben bennünket, mint az egyház szolgáit Nép­­köztársaságunk Elnöki Taná­csa részesített. Köszönetmon­dásunk lényegesen több, mintha csupán személyünket érte volna kitüntetés. Teljesen tisztában vagyunk vele, hogy ez alkalommal nem a magunk személyét, hanem egyházain­kat és egyházaink szolgálatait érte és éri a kitüntetés. — Különösen három téren láttunk és látunk magunk előtt egyházi szolgálatot is az új magyar életforma kialakí­tásában — hangoztatta. — Az egyik: a közösségi lelkűlét éb­resztése és ápolása. A másik terület a mun­kaerkölcs ápo­lása. A munka most nemcsak a dolgozó ember életfenntar­tását biztosítja, hanem általa a közösség, a nemzet épül s a jövendő alapjai rakódnak le. Többszörösen fontos tehát a munka értékének és becsüle­tének elismertetése a közgon­dolkozásban. A harmadik te­rület a legszélesebb és legmé­lyebb, de ugyanakkor lehatol a családi és egyéni élet gyö­keréig, a békességszerzés szol­gálata. Rámutatott ezután: ahhoz, hogy hazánk felépíthesse a munkán alapuló jobb és igaz­ságosabb társadalmi rendet, mindenekfelett külső és belső békére van szükség. Minden jót akaró embernek legfőbb feladata, hogy segítse a hábo­rú fenyegető rémét legyőzni és a béke erőit diadalmaskodni. Az emberiség békéjét őrizni és védeni, az egyház embereinek is elsőrendű hivatása. — Engedje meg Elnök Úr és az igen tisztelt Elnöki Tanács, hogy a magunk szerény szol­gálatait hazánk, szocializmust építő népünk és a békességet sóvárgó emberiség javára tisztelettel felajánlhassuk. * A kitüntetéseik átadása után a Magyar Nemzet munkatár­sának nyilatkozott DR. BERECZKY ALBERT református püspök: Püspök úr beszédében kifejtet­te azt a hármas feladatot, amely­nek megoldásában a református egyház részt kíván venni. Hogyan, milyen módon óhajtja az egyház ezt­ a munkásságát a népfront ke­retén belül megvalósítani? — Az egyház a békét hirde­ti, ez első feladata és ezt a munkáját sohasem végezheti el elkülönülve a többi emberek­től — mondotta Bereczky Al­bert. — Szoros kapcsolatban kell állnunk azokkal, akiknek ugyanazok a célkitűzések fek­szenek a szívükön, elsősorban a szocializmus, a munka­erkölcs, különösen pedig az egész emberiséget érintő béke kérdésében. Az egyház segítő­társ. Szolgálni kívánja a hazát és az ország polgárait. Ezért biztatja arra lelkipásztorait és a hívőket is, hogy a közössé­gért dolgozzanak, tevékeny­kedjenek mindenütt, ahol le­hetséges. Véleményem szerint erre a legalkalmasabb terület a tisztességes, jószándékú embe­rek összefogó szerve, a Haza­fias Népfront. A református egyház ennek keretében — úgy látja — hasznos tevé­kenységet képes kifejteni. Milyenek a református egyház és az állam kapcsolatai? Rövid­del ezelőtt Grósz József érsek, a katolikus püspöki kar elnöke is kifejtette álláspontját egyháza ré­széről. — Egyházunk és az állam viszonya egészen jó. Hivalko­dás nélkül mondhatjuk, hogy mi voltunk az elsők, a­kik az állammal egyezményt kötöt­tünk, s már sokszor elmondtuk, hogy ez az egyezmény bevált. Látjuk, hogy milyen nagy támogatást ad az állam az egyháznak, s ez nagy hálára és kötelezettségeink fokozot­tabb végrehajtására kötelez bennünket. VETŐ LAJOS evangélikus püspök kijelen­tette: — Ami az egyház és az ál­lam kapcsolatát illeti, arra törekszünk, hogy az népköz­­társaságunk alkotmányának és a megegyezésnek szellemében alakuljon. Az ellenforradalom bizonyos nehézségeket támasz­tott ezen a területen is, de ma már ismét a helyes irányban haladunk. Ezt, mint lelkész, s mint állampolgár is igen fon­tos dolognak tekintem. Jó re­ménységgel nézünk előre. — A Hazafias Népfront a nép szolgálatát tűzte maga elé s a pártonkívülieket vonta be a haza szolgálatába és a po­litikába. Én, személy szerint is, egyetértek célkitűzéseivel, de érzem és tudom, hogy né­pünk és lelkészeink józan több­ségükben ugyancsak támogat­ják azt. Az új esztendőben to­vább kívánjuk fejleszteni e népfronttal máris meglevő kapcsolatainkat, örömmel lát­juk, hogy a Hazafias Népfront az ellenforradalom leverése óta gyümölcsözőbb munkát vé­gez, mint korábban, s már ez ideig is hasznos eredményeket ért el SÓS ENDRE, a Magyar Izraeliták Országos Irodájának elnöke a követke­zőket mondotta: — Az a kitüntetés, amelyben részesültem, az én személye­men át mindazokat a zsidó vallású magyarokat is érte, akik hazafias áldozatkészséggel és lelkesedéssel vesznek részt a szocializmus építésében, tevé­kenyen közreműködnek a Ha­zafias Népfrontban és minden erejükkel támogatják a béke­­mozgalmat. Az úgynevezett ■­ maradék-zsidóság", amely túl­élte a fasizmus borzalmait és amelynek minden tagja "két­­lábú csodának" tekinthető, tu­datában van annak, hogy a háború, a fasizmus és az anti­szemitizmus minden tekintet­ben összetartozó hármasikrek. Mind a három ellen teljes erő­vel küzdenünk kell. A zsidó vallású magyarok, akik a haza egyenjogú fiai, ott lesznek mindig ebben a küzdelemben, ezzel is meghálálva azt a vallásszabadságot és az ország más lakosaival egyenlő életle­hetőséget, amelyet a nép álla­mának köszönhetnek. Vallás­szabadságunkat semmi sem bizonyítja jobban, mint az a körülmény, hogy a világ nagy zsidó szervezeteivel is szaba­don tarthatunk fenn vallási és vallás-kulturális kapcsolatok­kat.

Next