Magyar Nemzet, 1958. január (14. évfolyam, 1-26. szám)

1958-01-19 / 16. szám

"Száz pár mozog, egyszerre mind,­­ Lesz véghetetlen lábgrinth, Egy össze­szőtt­ font tömkeleg, Megfoghatatlan egyveleg, Melyben, a hány pár, annyiféle A tánc alakja és szeszélye: Mégis azonegy zenemérték Kormányozza mindenki léptét...« Arany Jánosnak a magyar táncra írt szép sorainál szebbet aligha lelhetsz, hogy kifejezd farsang táncos han­gulatát ... Tánc és zene, zsongás a termekben, ahogy a lá­bak ritmusra fordulnak a parketten. Minden táncban — régiekben és újakban egyaránt —■, bármiféle ritmust is vezényel a kor zenei ízlése, van valami közös báj és közös varázslat. Köszöntünk, dolgos, szép fővárosunk, Budapest — munka után táncoló, vigadó népe!... cM­CL bÁr. . . Táncolni sokat és sokfelé lehet Budapesten. Hirdetik öt­letes zenei és dalműsorukat, dizőzeiket és kiváló zongoris­táikat különböző eszpresszók és szállodák, bárok. Több felé olvashatjuk reklámtáblákon, hogy melyik szórakozóhely kí­nál táncot nemcsak éjjel ket­tőig, hanem hajnali négy óráig is. De a bál az — valami egészen más. Sokkal több, mint a legdivatosabb és gyönyörű­vé tatarozott szálloda báljá­nak ötórai teája, esti táncos műsora. Hogyan dicsőítheti a farsangi krónikás a bált más­képpen, minthogy — bál?!... Családias bál - hatsafát részvevővel A hétköznapok az egysze­rűbb táncos esték szórakozá­sát ajándékozzák, de aztán jönnek a szép báli esték. Ré­gen, talán húsz évvel ezelőtt volt bálközi blokk, a maga jellegzetes ficsóreival és vol­tak bálok "pálcás urakkal"... Most hálózunk blokk és pálcás urak nélkül, de jókedvvel, mesterséges hangulat nélkül, éppen úgy reggelig, mint ré­gen. Jártunk családias bálon Cse­pelen. Béke és barátság! — így hirdették, azaz nem is hirdet­ték, mert a családiasság jegyé­ben kereken hatszáz meghívót küldtek szét. Békebizottsági elnök volt a "bálapa". Bál­­anyákról nem gondoskodtak, de pompás vacsorát főztek. És nem éjfélkor ették — nem is jó vacsorázni éjfélkor! — sen­kinek nem jutott eszébe, hogy szuppénak nevezze, mégis pat­togott éjfél után a szuppé­­csárdás. Csak éppen csárdás­nak hívták egyszerűen. És ke­reken három óra hosszat húzta a jókedvű bálozók talpa alá a népi zenekar. No, ezalatt leg­alább pihent a sok szakszo­­fonista, s aztán hajnal felé ők is érzelmesen játszották azt, hogy: Séta az esőben. Persze eső nem esett, sem a csepeli utcákra, sem másfelé. Még a hagyományos farsangi hó sem hullott, hogy fehér hermelinbe borította volna Budapestet. A vacsora ízlett, még a meghí­vott politikusok is táncoltak Valaki meg is kérdezte: tán­colhat-e egy politikus? Mire azt felelte egy táncoló szép­asszony: a politikus táncolhat, még mindig szerencsésebb eset, mintha őt táncoltatnák. De azért erre is sor került, mert­ hajnal felé­ hölgyválasz is volt, a csárdás után. Keringővel kezdték. Nyilatkozik a bálrendező A mai bálrendezésről kér­deztük meg a Hazai Fésttsfonó kultúrotthon igazgatóját. Hrus­­tyák György fiatalember. Maga is szeret táncolni. Azt felelte: a táncért minden fiatal gondolkodás nélkül kiöltözik, felveszi legszebb ruháját és eljön. Ha a táncot, mint bált hirdetik meg, valamivel keve­sebben vannak, nincs minden­kinek estélyi ruhája. Ezért ő például olyan mulatsággal nyi­totta meg a farsangot, hogy vidám színjátékot adatott elő jól begyakorolt színjátszó cso­portjával. És utána csak két óráig folyt a tánc. Kis­ bál volt. De most jön a nagy, a díszes. Erre már "megkérték" bizal­masan a táncolókat, hogy lehe­tőleg tiszteljék meg a bál ha­gyományait a kisestélyi ruhá­val. Mi lányok sokkal köny­­nyebben ruházkodnak, mint a fiúk. A férfiak eleganciája többnyire a utcának szól és nem a bálnak. A rendezés egyéb munkája a legkönnyebb. A titka csak annyi, hogy nem szabad utolsó pillanatban kap­kodni, jó előre kell gondos­kodni zenekarról és tárgyalni a büfé vállalattal. Gyakorlat dolga az egész. Báli naptár Budán, a Gellért Szállóban újra fényes bálokat láthatunk, a kupolacsarnok csillogó kö­vezete csak hét közben síkos a fürdőző vendégek cipőtalpától. Hét végén báli cipellők tipeg­nek, sok régi bálra emlékez­tetve. Fodrászok, sportegyesü­letek, kisipari szövetkezetek báli naptárának pirosbetűs napjaira készülnek a vén Gel­­lértben. Lesz konfetti, tom­bola, jelmez- és táncverseny. A Béke Szálló báltörténeti jelentőségű kupolatermét is le­foglalta néhány bálrendező. Három szakmai bál is lesz a farsangban. A szombat esti táncosok választhatnak tehát. Vagy belépőt váltanak a bálra, vagy erre a néhány alkalomra másutt ropják a táncot. A MOM kultúrházában Szól a jazz címmel indult el a far­sang. Nem árultak léggömböt, sem piros fezt, de Zsoldos Im­re és szólistái ugyancsak ven­­gédmarasztaló muzsikálást mű­veltek. Régen hét vármegyére szólt a mulatság híre, úgy hisszük, Budapesten több mint hét kerületben szerteröppent a hír: érdemes elzarándokolni Budára a MOM legközelebbi báljára is. Sok volt az esté­lyiruha és sokféle új frizura is sikert aratott. A fodrászok is elküldték megfigyelőjüket és a neves budai fodrász szö­vetkezet elnöke jelesen álla­pította meg, hogy a legtöbb szép frizurát az ő mestertársai készítették. A legkedveltebb sláger vi­szont az Égő szerenád volt. Záray Márta dúdolgatta a bá­­rozók fülébe. Ezúttal nem pendlizett, hanem ott maradt a MOM-ban­­ hálózni. Azt mondta, elvégre egyszer ő is pihenhet. (szabó) Bal a Diákszállóban — Add kölcsön a cipődet... — Kinek van egy zöld nyak­kendője ? Szombat este, amikor lent a nagyteremben és a két klub­szobában már gyülekeznek a táncolni vágyó fiatalok, álta­lános cipő- és nyakkendőcsere kezdődik a Hess András téri diákszálló lakói között. A szo­bákban benzin, gőz, cipőkrém és egyéb szagok keverednek, nyakkendőket tisztítanak, va­lakinek félig odaégett a zseb­kendője, amit gyors szárítás céljából a fűtőtestre borított. Ingeket vasalnak, gondosan ügyelve arra, hogy a nyaka és az eleje kifogástalanul sima le­gyen. Amikor nyolc óra felé meg­jelennek a­­ táncterem ajtajá­nál, frissen és »elegánsan«, senkinek sem jutna eszébe, hogy öltözetüket darabonként szedték össze. Hát ez eddig megvolna. Igen ám, de vala­hogy be is kellene jutni a te­rembe. Az ajtó előtt ugyanis jegyszedők állnak, és oly szi­gorúan kérik a jegyeket, mint­ha sose lettek volna diák­szállá­­sok. Persze, nem drága a jegy: három forint (nagyobbszabású rendezvényeken hat vagy tíz forint), de hát van olyan is, aki még ennyi pénznek is szű­­kiben van. Akinek van jegye, az bemegy. A többiek »szer­­vezkedni« kezdenek. Hárman körülfogják a jegyszedőt, be­szédbe elegyednek vele, a »leányállományról« érdeklőd­nek egyre szenvedélyesebben, s amíg kérdeznek és magyaráz­nak, a többiek minden feltű­nést mellőzve, besétálnak. Ha­a KPDSZ művelődési ottho­nának, terme csillárok ragyo­gásában a hét végi este meg­szokott képét vetíti elénk, össztánc van, vasárnapi "bál" — farsangkor is olyan, mint akármelyik vasárnapon. Csön­des mulatság, este 7-től 11-ig. A belépődíj 7 forint. A férfiak viselete: sötét öltöny és diva­tos "pillangó"-nyakkendő. A leányokon tündöklenek a szép szoknyák, selymesen fénylő blúzok, jószagúan a friss va­salástól. Halkan játszik a ze­nekar, megállás nélkül szol­gáltatja a talpalávalót. A han­gulat "szolid", az összesimuló párok szabályos tánclépések­ben forognak, az uralkodó tán­cokat járják, a lassú blues-tól a sebes mambóig. »Már a kerin­gő is letűnt?" — kérdezné a régi idők lovagja, aki a tova­­reppenő múlt romantikáját ke­resi a tánchelyen. Ám ekkor, összecsapja te­nyerét a táncmester, aki a rendre is­ felügyel: — Három a tánc!... S ropogós csárdással kezdve, gyors viharzásba indul a fé­nyes terem, míg le nem intik. Szünet. Az előtér megtelik füsttel és a jókedv zsivajával — odabent szellőztetnek. Ifjú pár kerül elénk. A fiatalasz­­szony — nem kirívó szépség — gépírónő. Férje, egy vállalat technikusa, szintén mindenna­pi embernek látszik. — Hallgassa meg három tánc történetét — mondja a táncmester. — Erről a fiatal párról szól... S már mondja is. Három évvel ezelőtt, éppen farsang idején ismerkedtek meg. A keringő már akkor sem volt divatban. A fiú természe­te elviselhetetlennek látszott. Rossz társaságban forgott, ba­rátai a táncos összejövetelek­re azért vitték el, hogy "bolon­dozzon", erre mindig kapható volt. — Ki kellett volna tiltani — emlékezik a táncmester —, de egy napon, tánc közben, össze­találkozott a leánnyal. Ez volt az első táncuk. S egy-két hét múlva a fiatalem­ber már csak a leány kedvéért jelent meg a táncnapokon. Feltűnő változáson esett át, rom kint maradt barátjuknak szereznek a visszatérő­ jegye­ket, akik azzal jönnek be­­ a másik ajtón. Végre bent van mindegyi­kük. Áll a bál. A két klub­szoba és a nagyterem zsúfolá­sig megtelt, nagy a hőség, a táncosok egymáshoz préselőd­­nek és szabályos tánclépések helyett inkább csak helyben mozognak — de ki törődik­­ most ezzel, amikor mindenki jól, otthonosan érzi magát. Nincs kisestélyi ruha a közép­­iskolás és egyetemista lányo­kon, pulóverben vagy blúzban­­szoknyában táncolnak — de sehol nem hangzik el annyi szerelmi vallomás, mint itt. A jó hangulatban nagy szerepe van a hattagú zenekarnak is: azoknak az egyetemistáknak, akik nem is annyira pénzért, mint szívességből és saját szó­rakozásukra játsszák a legnép­szerűbb táncszámokat. Egyébként a diákszálló a műegyetemisták kulturális központja és legfőbb szórako­zóhelye. A szállónak saját kes­­kenyfilmes mozija van, ahol a belépődíj három forint. He­tenként háromszor vetítenek a telt ház mellett. A klubszo­bában ingyenes a televízió, a lemezjátszó. Egyetlen kérésük van az egyetemistáknak: kedvezmé­nyes színházjegyeket szeretné­nek kapni, mert az ösztöndíj­ból nehezen tudják megvenni a színházjegyeket. Remélhető­leg a Műegyetem KISZ kultu­rális bizottsága megoldja ezt a problémát is. (tóth) megtanult "viselkedni", leszo­kott durváskodásairól, szolgá­latkész és kedves volt minden­kihez. Az októberi ellenforradalom elszakította őket egymástól. A fiú Budán lakott, a nyughatat­lan barátok őt is rábeszélték, hogy nekivágjon a világnak. A művelődési otthonban hónapo­kig szünetelt az élet , soká tartott, míg az Eötvös utcai kapura ismét kitehették a táb­lát: "Tánc — minden vasár­nap!" A leány az első alkalommal megjelent. A fiú valahol túl a határon egy lágerben mor­­zsolgatta napjait. Eredetileg Svájcba igyekezett volna, de ez a terve meghiúsult. — Egyszer — mondja a táncmester — váratlanul le­velet kaptam tőle ... »... Napokig hunyt szemmel fekszem a szalmazsákon. Most, míg e sorokat írom, éppen har­­monikázik valaki és néhányan táncolnak is, ezzel altatják el magukban a fájdalmat. De ez a tánc nekem eszembe juttat­ja a régi szép vasárnapokat. Milyen szívesen ott lennék most újra a barátok között!..." — A levelet elküldtem a leánynak. — S aztán? — A leány írt neki, lelket öntött belé, rávette, hogy jöj­jön haza. S valamelyik vasár­nap már együtt jöttek ide. Ak­kor, hosszú idő után úgy tűnt, mintha másodszor táncoltak volna itt. Aztán összeházasod­tak. A zene újra szól. Visszame­gyünk a terembe. Nézem őket. A fiatalasszony gépírónő, a férje technikus. — S látja, most itt táncol­nak. Ez a tánc — a harma­dik. A tánc hozta közel őket — mondja a táncmes­ter. — Nem, mamák ma már nem kísérik el kislányaikat a bálba. Még az én időmben, emlékszem, a tánc amolyan fértfogó iskola is volt, de a házasságok többségét mégsem a táncteremben kötötték. Ma, amikor állítólag az életben már kevesebb a romantika, in­kább megtörténik. S mosolyog ... (magyar) Három a tánc!... örvénylő forgatag, ritmikus dobpergés, még áll a tánc, szí­nes reflektorok hangulatfényé­ben, aztán új fény villan a ri­valdán, csend lesz és meg­kezdődik a műsor. Farsang­ról van szó, a műsor tehát be­tét csupán, hogy pihenjenek a táncoló párok is egy kicsit. Zümmögnek a szívó ventillá­torok, füstmentes a Budapest Kávéház helyisége. Sokan vannak, nincs is üres hely a kis asztalkáknál, idegenek is összeülnek már a páholyokban, folyik az ismer­kedés, a túlsó oldalon pezsgő durran. Külföldiek. Azért sze­retnek idejönni — mondja a pincér —, mert olyan a mű­sor, hogy nem kell hozzá nyelvtudás. Főleg Kardos Magda száma tetszik, a Pyg­­malion paródiája. Lőrinczy Pál zenekara a műsor után ismét munkál­kodni kezd, s amikor össze­csapódik a függöny, "felme­rül" a süllyesztőből a zongora, a dob, a szakszofonok ismét ri­­koltozni kezdenek, s örvénylik a táncosok forgataga. A figyelmes pincérek szemé­ből is látni: jó a közönség. Nincsenek jampecek, nem látni lófarkas frizurákat, sok a középkorú ven­dég és az idő­sebb korosztály is megtalálja itt a farsangi hangulatot. A színházakból ilyenkor sokan nem mennek mindjárt haza,"be­néznek" még egy órácskára va­lamelyik zenés helyre. És a Budapest Varieté zenekara jó hangulatot tud csinálni, Buda­pest népe pedig táncol, hiszen farsang van és mindenfele tömve vannak a szórakozó­helyek, vidám az élet hajnali ötig. A Duna-bárban nem első báljukra izgatottan készülő lánykák táncolnak, az bizonyos. A szállóban lakó külföldi vendégek jönnek fel a bánba esténként. Sokat hal- HANGULAT lettak a vidám Budapestről és kíváncsiak­, hogyan farsangol a magyar főváros. Végigjárták már az összes ismert helyeket, voltak a Jerevánban, a Pipacs­ban, most betértek ide, kipirul­­tan egy feketére vagy konyak­ra. És egy slowfoxra vagy rumbára. De lehet mambó is, Beamter Bubi ül a dobnál, Szabó József a zongoránál. Melódiák szállnak lágyan, a dob csak távoli zümmögés, tam-tam, a szív dobog így. Selyem, taft, csipke, bársony, üvegsarkú cipő, francia szó, német válasz. . A diplomáciai testületek tagjainak egy része is itt farsangol majd minden este. Ma az angolok a házi­gazdák, holnap a franciák lát­ják vendégül a németeket és olaszokat. Éjfél után új társaság érke­zik. Idegenek ezek is. — Zigan? — kérdezi egyi­kük egy fiatal leányka. A pincér előzékenyen elma­gyarázza, hol lehet cigányzenét hallgatni. Mert van itt min­den, kinek mi kell: rumbatök, nagydob, szakszofon, klarinét, harmonika, cimbalom, és per­sze, cigányzene is. Nagy a vá­laszték. Minden zenekarra sok ezer láb jut s ropja a sok ezer láb a csárdástól a mambóig, a slowfoxtól a tangóig. (Illés) TÁNCISKOLA Szvingelünk, gyerekek! Zárt alapállást kérek! — Két pon-to-zó lé-pés, egy sas­-szé! Poont... Po-ont, sa­­a-sszé! Ru-góz-va! Lágyabban. A VI. kerületi Tánc- és Ba­lettiskola művészközösségének Lenin krt. 64. alatti "tanter­mében" javában folyik az ok­tatás. Kezdő tanfolyamra top­panunk be. Fiúk, lányok kör­­befogózva himbálóznak, mint a harang nyelve. Körben áll egy »»­kislányka«, Kovács Edit táncpedagógus, aki előtáncol­ja és tagolt hangsúllyal irá­nyítja a lépéseket. De nem­csak kecses mozgásra nevel, hanem illemre is. — A fiúk helyre kísérik a lányokat! Pista, ne fordíts há­tat... Hajolj meg előbb ... A tánciskolák mindig fon­tos társadalmi funkciót töltöt­tek be — mondja Nagyváradi Ernőné, akinek éppen »lyu­­kas« órája van. — A mai élet irama csak fokozza felelőssé­günket, hiszen a fiatalok lé­nyegesen szabadabban élnek, és temperamentumosabbak, mint azelőtt., Bizony nehéz fékentartani a pesti "srácokat". Kedvük huncut, képzeletük csapongó. A szilaj szemű Balogh Julis — aki fodrásztanuló és össze­sen tizenhat éves — például így jellemzi önmagát: — Két szenvedélyem van: a rock and roll és a költészet. Elképedésemet látva hozzá­teszi: — Mindkettőben a ritmust szeretem. A zenében is, meg a versekben is. Érthető? Csak.. — Csak? — A rock and roll divat, ami elmúlik, de a költészet­ örök. No lám! Micsoda kópé filo­zófus. A többieknél is akad indok bőven. Olkovna János a tangóért rajong, mert azt "érzéssel" le­het táncolni, a zenegimná­ziumból színiakadémiára vá­gyódó Kerényi János pedig a “■mutatós* keringőért. A tán­cért — úgy általában — vala­mennyien lelkesednek. Repíti őket a farsangi kedv. Az iskolában egyébként minden régi és modern tán­cot tanítanak, csak épp a ké­tes népszerűségű­k rockit" nem. Az egyik teremben polka és keringő idézi a századvégi hangulatot, a másikban mam­bó, samba és boogie-woogie járja. Változó turnusokkal balettra, steppre, karakter­táncra is jut idő. Érdekes (és valljuk be: szomorú), hogy csárdást milyen kevesen akar­nak táncolni. Pedig hát abban is van annyi “ritmus”, mint a rock and rollban. Ez utóbbit korántsem azért mellőzik a tanárok, mert fél­nek a tömeghisztériától, vagy misztifikálni akarnak egy kö­zönséges hóbortot, hanem­ semmi értelme foglalkozni egy tánccal, amelyben nincs szép­ség. Az évszázadok során ugyanis a tánc és szépség fo­galma összeforrt. Ha hiányzik belőle a szépség, hiányzik be­lőle a művészet is. Lélektelen rángatózássá válik. A tánciskolába mintegy húszéves korig látogat az ifjú­ság. Ebben a korban még fo­gékony a lelkük, egészséges ízlést lehet és kell is fejlesz­teni bennük. Felszabadult zsivajgással ér véget az óra. Kezdődik az össztánc. Szép testtartással, elegáns, finom mozdulatokkal táncol­nak a fiatalok. A teremben egyetlen hangos szó nem esik. A lépcsőház azonban annál zajosabb. Csak falon belül tartják meg az illemszabályo­kat a fiúk. R. 1. harmadik emeleti lakó valamennyi bérlő nevében pa­naszkodik: — Kibírhatatlan lárma ... Trágár szavak! Az ember nem meri kiengedni a gyerek­ét a folyosóra. A tánciskolában farsangi maszkabálra készülődnek, ál­arcokat, jelmezeket terveznek a tánctanárok... Ebből az al­kalomból is figyelmeztethet­nék a gyerekeket, hogy a fel­­netteltség nem “álarc”, amit hol le­, hol feltesz az ember, hanem az élet bensőséges tör­vénye, amely tánciskolán kí­vül is kötelező. Kun

Next