Magyar Nemzet, 1958. március (14. évfolyam, 51-76. szám)

1958-03-14 / 62. szám

Péntek, 1958 március 14.. A távlati lakásfejlesztő tervről tárgyalt az Építésügyi Minisztérium kollégiuma Az Építésügyi Minisztérium kollégiuma legutóbbi ülésén tárgyalta az építőipar három­éves tervidőszakának 1958— 1959. évi kutatáskísérleti­­programját. E program alap­ján a tervidőszak utolsó évé­ben, teh­át 1969-ban, megkez­dik azoknak az építőanyagok­nak és korszerű építésmódok­nak a bevezetését, amelyeket a második ötéves terv nagy­arányú lakásépítéseinél al­kalmaznak. A kollégium határozata ér­telmében a kétéves kísérleti időszakban megoldják egyebek között a kohósalak felhaszná­lását beton-adalékanyagként, kidolgozzák a könnyűbeton­­elemgyártás technológiáját és megalapozzák előállítását. Fel­készülnek a könnyűbeton gyár­tásra a tufatörrmelékből, ka­zánsalakból, kohósalakból, ke­­remzitből, porszé­nhamuból. Hozzáfognak a hab- és gáz­­szilikátok, a pernyebeton blokkszerű és paneles fel­dolgozásához. Ez év dere­kán megkezdik a termé­szetes tufa kitermelését fűré­szeléssel és 1959 első negyedé­ben két bányában már kilenc gépegység termel fűrészelt tufablokkot falazás céljára. vasokból milyen összegeket le­het felhasználni lakásépítésre. Ugyanakkor nagy figyelmet fordítanak a magánerőből tör­ténő lakásépítés fokozott segí­tésére. Az állami erőből épülő új lakásoknál, csakúgy, mint a magánerőből készülőknél nagy körültekintéssel akarják kije­lölni azokat a települési helye­ket, ahol az új lakásait, lakó­telepek épülnek. Az Építésügyi Minisztérium a kollégium határozata alap­ján még ebben az évben meg­kezdi a lakás és az egyéb kom­munális építkezések országos távlati tervének előkészítését. Beépített bútorzatú, gépesített lakástípusok Nagy súlyt helyez a terv­ a helyi építőanyagok feltérké­pezésére, a kitermelés és a felhasználás megszervezésére. Hő- és hangszigetelő anyago­kat hazai perlitből, bazaltgya­potból és papíriszapból gyár­tanak. A faanyagtakarékosság előmozdítására berendezkednek mozaikparketta, az ehhez szük­séges ragasztóanyag, továbbá hézagmentes öntöttpadló gyár­tására és bevezetik a kizáró­lag hazai anyagból gyártott olcsó csempét is. A vasbeton technológiában a leggazdasá­gosabb nagyszilárdságú beton­acélokat alkalmazzák. A nyílászáró szerkezetek fa­­takarékos megoldásában, is je­lentős előrehaladást kell tenni — mondotta ki a kollégium. A faanyagokat lehetőleg műanya­gokk­al és alumíniummal kell helyettesíteni. Tovább kell fej­leszteni az épületgépészeti munkák kivitelezésének tech­nológiáját. A Kölcsönös Gazda­sági Segítés Tanácsának hatá­rozata értelmében kialakítják a 20 tonna méreten aluli ösz­­szeszerelő toronydaruk hazai típusait. A kisebb alapterületű laká­sok korszerű bebútorozásának biztosításával továbbfejlesztik a lakáskultúrát. Az új, korsze­rű építőanyagok felhasználá­sával alakítják ki a mintaépü­­letete terveit. A világszerte fejlődő lakáskultúra tapaszta­latai alapján meghatározzák a lakások reális alapterületét és kialakítják a nagy lakóértékű, beépített bútorzatú gépezett lakástípusokat. A társ- és albérleti helyzet enyhítése, a szükséglakások felszámolása A kollégium ezután az or­szág távlati lakásfejlesztési ter­vének elkészítésére vonatkozó alapelveket és munkaprogra­mot tárgyalta meg. Az Építés­ügyi­ Minisztérium tudományos rendszerrel tárja fel, évekre előre kidolgozva, egészen 1975-ig a várható lakásszük­ségletet lakásfaj­tanként és tervidőszakonként, figyelembe véve a lakosság várható sza­porulatát, az épülő és megszű­nő lakások mennyiségét. A la­káshiány fokozatos megszün­tetése érdekében az Építésügyi Minisztérium az érdekelt mi­nisztériumokkal együttműköd­ve intézkedik. Az intézkedések célja a városi lakások jelenlegi túlzsúfoltságának csökkentése, a fennálló társ- és albérleti helyzet enyhítése, a szükségla­kások fokozatos felszámolása. A kollégium szükségesnek tartja a bérbeadó és a bérlő jogainak, kötelességeinek, a karbantartási és felújítási kö­telmeknek a szabályozását. Ki kell dolgozni milyen telepítés­­politikai és közlekedési fejlesz­tési intézkedések szükségesek Budapest túlzsúfoltságának magakadályozására és a fővá­ros távlati tehermentesítésére. A kollégium szükségesnek tartja annak megvizsgálását, hogy a nemzeti jövedelem­ből a lakásépítésre fordítható ösz­­szegen felül milyen egyéb for­rásokból lehet növelni az álla­mi erőből épülő lakások szá­mát, továbbá, hogy­ az állami beruházásokból és egyéb fór­ A 13. HÓNAP A MINŐSÉGI CIPŐGYÁRBAN A Minőségi Cipőgyár egyike volt a legelső üzemelőnek, ahol a pénzügyminiszteri jóváhagyás után kifizették a dolgozók jó munkáját bizonyító nyereség­­részesedést. Nézzük csak meg, kinél, mi lesz belőle? Török Imre sarkaló kereken 2200 forintot vitt haza, vagyis tizenharmadik hónapi fizetést. De nem késett és nem is hiány­zott egyszer sem. Tavaszi ru­házkodásra szánta: magának, gyereknek, asszonynak. Csu­­rilla Pál feleségével együtt dolgozik az üzemben. Kettein 3000 forintot kaptak, ami azon nyomban a bankba vándorolt. Hozzátették a többihez, hogy összegyűljön a lakásra való. Bölcsig Erzsébet, a könyvelés csoportvezetője, ugyancsak 2200 forinton felüli nyereség­visszatérítést kapott. Kiegé­szítette 3000-re és még a ki­osztás napján takarék könyvet váltott. Aki körülnéz a Pest belte­rületén működő fiatal gyár­ban, meglepetve látja, hogy a műhelyek egy-egy óriási ci­­pészműhelyhez hasonlítanak. Buji Péter műszaki vezető megmagyarázza, hogy az üzem kézműipari jellegű cipői fél­­mechanikával készülnek. A kényesebb munkafolyamato­kat kitűnő szakemberek kézi­munkával végzik. A cipő be­fejezését gépekre bízzák. 30 különböző modellt gyártanak ebben az évben, a belföldi piacra 100 000 pár körül jut belőle, de egyre növekszik gyártmányaik iránt az export­igény is. A Minőségi Cipőgyár ké­­szítményeit keresik. Hogy miért, arról könnyen meggyő­ződhet az üzemlátogató. Mert a gyár vezetői figyelembe ve­szik a vásárlók igényeit, igye­keznek lépést tartani a divat­­tól, nem helyezkednek arra az eléggé el nem ítélhető ál­láspontra, hogy “eszi, nem eszi, nem kap mást". Az any­­nyibra keresett törpe tűsarkú, nyújtott formájú pumps­ cipők szürke, drapp, csau, bordó, barna, fekete, piros színben készülnek, igen csinos pehely­könnyű krómtalpú, kérges szandálokat gyártanak. De nem feledkeznek meg a fér­fiakról sem, részükre külön­böző fazonú fekete és barna, rámán varrott cipőket és vi­lágos nyári szandálokat készí­tenek. Sajnos, valamennyiből keveset, a kereskedelem él, a vásárlóik sokkal többet meg­vennének. — Terjeszkedni szeretnénk, de ez itt nem lehetséges — mondja a műszaki vezető. — Felettes szervünk, a Könnyű­ipari Minisztérium is szüksé­gesnek tartja üzemünk na­­gyobbítását, ígéretet kap­tunk, hogy hosszúlejáratú hi­tel igénybevételével rövidesen megvalósíthatjuk tervünket. A számításokkal már elkészül­tünk: háromszoros létszám­mal négyszeres termelést tu­dunk és akarunk a létesülen­dő nagyobb gyárban elérni . .. A nagyobb üzemért dolgo­zik a gyár minden embere. Különböző “bizonyítékok" vannak emellett: egyik, pél­dául, hogy az önköltségcsök­kentésben elért eredményé­vel a Minőségi Cipőgyár ve­zet a könnyűiparban. 1956. el­ső negyedében 95,4 volt az ön­költségcsökkentés mérve; 1957 első negyedéről sikerült 81,4 százalékra leszorítani. 3 200 000 forintot tett ki a gyár háztar­tásában az ily módon meg­takarított összeg, ami nem­csak jelentősem megnövelte a nyereségvisszatérítést, hanem a népgazdaságot is gazdagí­totta. .. ) Magyar Nemze Lengyel hajók az óceánokon Beszélgetés a Gdanski hajógyár igazgatójával­ ­Báthory­nak hívják a leg­nagyobb lengyel személyszál­lító hajót; húsz évvel ezelőtt építették Olaszországban, ta­valy korszerűsítették Ham­burgban, rendes útvonala: Gdansk — Koppenhága — Southampton — New York — Canada; jelenleg a Hawai­­szigeteken és Szumátrában jár. 800 személy a befogadó­képessége, rendkívül gyors­járatú, könnyedén táncol a leg­vadabb óceáni hullámok hátán — 1956-ban Lengyelországban a “Báthory” fedélzetén fogad­ták a magyar hajóipari szak­emberek küldöttségét. Mindezt Wladislaw Mi­­lewsky professzor mondja, a gdanski hajógyár igazgatója, hogy — az ő szavaival — “tör­ténelmi közösségünk” hang­­súlyozásával kezdje interjún­kat. A SIMP-nek (a lengyel gép­ipari tudományos egyesület) a magyar gépipari hét megnyi­tására érkezett küldöttsége néhány napja tartózkodik Ma­gyarországon. Meglátogatták a Del- és a Gorte-hajógyárat, jártak Óbudán. Tapasztalatok­ról még korai lenne faggatni őket a mérnökember fő él­ménye különben is az új mű­szaki adatok, ezek pedig a táska mélyén pihennek egy­előre. Fordítunk hát a kérdé­sek menetrendjén és megkér­jük, hogy beszéljen Gdanskról, a félelmetes emlékű »Danzig-­­ról, amely ma a békés lengyel ipar és kereskedelem egyik büszkesége. — A város, mint tudják, 1945-ben csaknem teljesen el­pusztult. Tönkrement a kikötő, a hajógyár — a felszabadulás után mindent elölről kellett kezdeni. Ha a 45 utáni évek lázas újjáépítésére gondolunk, szeretettel emlékezünk Ma­gyarországra: korszerű futó- és kirakodódarukat, hídszerke­zeteket szállított nekünk már akkor a magyar ipar. Ennek is köszönhető, hogy a “hármas­város” ”, az egybeépült Gdansk, Gdynia és Sopot — kikötője ma Lengyelország óceáni forgalmának egyhar­­madát képes lebonyolítani. — Milyen hajókat építenek a gdanski hajógyárban? — Sokfajtát. Személy- és te­­herhajókat, nagy teljesítményű óceánjárókat. Ez azonban ne tévessze meg: hajóiparunk na­gyon fiatal. Azt, hogy ma már itt tartunk, a Szovjetunió 1945 utáni folyamatos megren­deléseinek köszönhetjük, ál­landó munkával látták el a lengyel hajógyártást. Az el­múlt esztendőben épített leg­nagyobb hajónk 10 000 tonnás. Nálunk 30 darabból áll egy széria — legutóbbi típusunk nyolcadik hajóját készítettük el a közelmúltban. Gordana Nocon főmérnök, a küldöttség egyik tagja kap­csolódik beszélgetésünkbe: — Az első újítás, amit be­vezettünk az, hogy maximális kényelmet biztosítsunk a ha­jók személyzetének, hogy ellás­suk őket a hosszú tengeri utakhoz szükséges egészség­­ügyi és szociális felszerelések­kel, ellentétben a régi kapi­talista hajógyártás embertelen tér- és anyagtakarékosságával. A belföldi szükségleten felül jelenleg egyiptomi és brazíliai megrendeléseken dolgozunk. Prospektusból egy atom­­meghajtású hajó modelljének fényképét nézegetjük. — Építenek ilyet? — A távolabbi jövő termé­szetesen ezeké a hajótípusoké. Szó van arról, hogy tárgyalá­sokat kezdenek nálunk is atommeghajtású hajók terve­zéséről, elhatározás azonban még nem született. Nocon főmérnök a gdanski hajótechnikai intézet kísérleti medencéjéről beszél; kevés ilyen működik Európában. Ha­talmas, áttetsző falú meden­cében, mintegy 20 méter hosz­­szúságban, 3—4 méter mély­ségben tengervíz van. Az épülő hajó modelljét ezekben próbálják ki. A modell tökéle­tes mása a készülő hajónak, statikai, gépészeti tulajdon­ságai tökéletesen megegyez­nek vele, a tenger ugyancsak hűséges cseppje az igazinak: tarajos, hullámos, mély­vizű. A modell “főpróbáján, az óceánon elképzelhető min­den veszélyes helyzetet mes­terségesen felidéznek, s csak ha baj nélkül kiállta a hajó, akkor bocsátják vízre. Szívesebb, kellemesebb ven­dégeink ritkán akadnak, mint a lengyel mérnökök. Megin­vitálnak szállodájukba, út­közben Budapestet dicsérik, fényképekkel halmoznak el, le­késik következő programjukat e hosszúra nyúlt beszélgetés miatt. — Igen sok szervezési és műszaki fejlesztési feladatot beszélünk meg a magyar kol­­légákkal —, mondja befejezé­sül Milewsky professzor —, mindkettőnk hasznára és ke­reskedelmünk előnyére. A Len­gyelországban májusban meg­rendezendő hajóépítő kon­ferenciára már most meghív­tuk a magyar szakembereket. (tamás) — A kiskunhalasi napokat ismét megrendezik. Az ünnep­ségek rendezésében részt vesz­nek a város kulturális intéz­ményei, ipari üzemei, a kör­nyék közös és egyéni gazda­ságai. Műselyemiparunk behozza elmaradását KÖZTUDOMÁSÚ, hogy a magyar selyemipar világszerte ismert ízléses, színpompás ter­mékeiről. Mégis az utóbbi években ez az export szem­pontjából is különlegesen fon­tos iparágunk visszaesett. En­nek oka a kikészítési iparág lemaradásában van. Ez mind­inkább az exportban vált érez­hetővé a műszálaik feltűnése óta. Selyemkikészítő iparunk a második világháború után a mindinkább előtérbe került szintetikus szálak (nylon, per­ion) műselyemmé való feldol­gozásában nagyon lemaradt a külföldi versenyben. Ez ter­mészetesen minőségi eséssel is járt, ami selyemiparunk ex­portjában meg is mutatkozik. A nemzetközi piacon is te­kintélyt szerzett magyar se­lyemipar problémájának meg­oldása sürgős. Ennek első fel­tétele a kikészítés minőségi megjavítása. Már 1950-ben el­határozták, hogy központi se­lyemkikészítőt létesítenek az óbudai Fehérítő-, Festő- és Ki­készítő Gyár telepén. Azóta működik is a Központi Se­lyemkikészítő a rendelkezésre bocsátott néhány alkalmatlan épületben. A korhadt, fafedél­­székes, elavult épületek gát­jaivá váltak a selyemkikészítő ipar fejlődésének. A telep mű­szaki feltételei nemcsak ked­vezőtlenül befolyásolták az ipar fejlődését, de szakadatlan nehézségeket okoztak a bel­földi igények kielégítésében és az exportban is. A SELYEMKIKÉSZÍTŐ- gyár fejlesztése elodázhatatlan feladattá vált, ezt a Könnyű­ipari Minisztérium is elismer­te. Anyagi nehézségeken kívül sok tárgyi nehézsége is van annak, hogy a jelenlegi tele­pen oldják meg a problémá­kat, így a városrendezés több okból is nem nézi jó szem­mel a telep fejlesztését. Az óbudai városrendezési tervek minden területi igényt visz­­szaszorítanak. További tárgyi nehézségek közé tartozik a vízhiány és a csatornázás problémája. Egyik tervet a másik után kellett elvetni. Közben a Könnyűipari Mi­nisztérium állandóan napiren­den tartotta a Központi Se­­lyem ki­készítő megfelelő elhe­lyezését, mert semmiképpen sem akarta megkockáztatni, hogy a műszálak felhasználá­sának újabb nemzetközi fel­lendülése idején megismétlőd­jék a lemaradás. Ennek kö­szönhető, hogy végre is meg­született a megoldás. Ez pótol­ja egy teljesen új, természe­tesen igen költséges és drága időt igénylő gyár felépítését és mégis lehetővé teszi a kikészí­tés megfelelő elhelyezését A MEGOLDÁS az, hogy a pamutkikészítést máshova he­lyezik és az így felszabadult műhelyekben a Központi Se­lyemkikészítő gépeit helyezik, el. A Könnyűipari Tervező Iroda már készíti is a terveket az elavult épületek átalakítá­sára. A Könnyűipari Minisz­tériummal és a Selyemkikészí­tő Gyár vezetőségével egyet­értésben alakulnak ki azok a megoldások, melyek a régi Óbudai Fehérítő háromemele­tes épületének felújítása ré­vén az egymásután következő folyamatokat ésszerűbbé teszik és a termelékenység növekedé­sét elősegítik. Ügyelnek a to­vábbi fejlesztés lehetőségeire is. A beruházás gazdaságossá­gát elősegítik egyes új, nagy termelékenységű gépek beállí­tása és a régi gépeknek az át­rendezés során történő gene­rál javítása. A népgazdaság érdeke meg­kívánta, hogy a magyar mű­­selyemipar mielőbb elfoglalja méltó helyét a nemzetköz piacon. Gy. N. Március 15-én kezdődnek az új értékesítési szerződéskötések Sajtótájékoztató a felvásárlásról, a szerződéskötésről, a tavaszi vetőmag akcióról Az Élelmezési Minisztérium terményforgalmi és raktározási igazgatóságán csütörtökön Pe­­tőházi Sándor, az igazgatóság vezetője tájékoztatta a sajtó képviselőit. Elmondotta többek között, hogy a felvásárlás jú­lius 1-től december 31-ig tartó első félévében a fő terményeit felvásárlási előirányzatát 101,7 százalékra teljesítették.. A har­madik negyedévi terveket ke­nyérgabonából 97,9 százalékra, takarmánygabonából 102,5 szá­zalékra, kukoricából pedig 97,9 százalékra teljesítették a fel­vásárló vállalatok. A piaci ■helyzet általában kielégítő, a jelek szerint a parasztságnak még számottevő terménykész­letei várnak értékesítésre. Március 15-én­ indulnal­ meg országosan az új értékesítési szerződéskötések. Az idén a kenyérgabonán kívül már ta­­karmánygabonafélésére, továb­bá napraforgómagra és a sör­árpára is köthetnek a terme­lők szerződést.. Az értékesítési szerződés hasznos a termelők­nek, mert a csökkenő piaci árakkal szemben az állam tart­ja a szerződéses árakat, ezen­kívül kamatmentes előlegeket is ad zöldhitel formájában. A zöldhitelen kívül a termelőszö­vetkezetek a nagyobb tételek­ben eladott terményeik után külön felárat is kapnak. A szerződés­kötés alapján termelt kenyérgabona, takarmányga­bona és sörárpa átadási határ­ideje szeptember 30-án, a nap­raforgómagé pedig december 31-én jár le. Az év elején megindult ta­vaszi vetőmagakcióról szólva, Petőházi Sándor hangsúlyoz­ta, hogy a termelőknek ma­guknak kell gondoskodniuk a szükséges vetőmagról. Ha­ azonban fennakadás mutatko­zik a vetőmagellátásban, az ál­lam most is készségesen ad kitűnő minőségű nemesített vetőmagvakat, megfelelő csere­­termények ellenében. Most ta­vasszal például első ízben osz­tanak államilag ellenőrzött bel­­tenyésztéses hibrid-kukorica vetőmagvat is. Aláírták az 1958. évre szóló magyar—nyugatnémet áruaereforgalm­i megállapodást Csütörtökön Bonnban alá­írták­ az 1958. évre szóló ma­gyar—nyugatnémet árucsere­forgalmi megállapodást. Ma­gyarország vágómarhát, ba­romfit, tojást, bort, gyümöl­csöt, izzólámpákat, gépeket, acélcsöveket szállít a Német Szövetségi Köztársaságnak, ve­gyianyagok, textilnyersanya­gok, hengerelt áruk és gépek ellenében. A megállapodásról szóló jegyzőkönyvet magyar részről Nyerges János keres­kedelmi főtanácsos, német részről dr. Walter Steidle mi­niszteri tanácsos írták alá. ) A Központi Statisztikai Hi­vatal csütörtökön kiadott je­lentése­ szerint februárban számos fontos cikkből többet gyártott iparunk, mint az elő­ző hónapban. Az ipar terme­lése 2 százalékkal volt maga­sabb a■ januárinál. Bányá­szaink naponta átlag 10 840 tonna szenet termeltek, ami 2 százalékkal több az előző havinál. Nyolcvanezer tonnán felüli napi átlagos termelés eddig csak­ egy alkalommal, 1956 márciusában fordult elő, akkor is vasárnapi túlmunká­val. Sokkal több varrógép, ezen­ kívül több marógép, gőzmoz­­dony, tehergépkocsi, csircsesz­­tergapad, traktor, kerékpár és­ edényáru készült februárban egy-egy nap alatt, mint az elő­ző hónapban. Emelkedett a vegyipar legfontosabb termé­keinek napi átlagos termelé­se; több kénsavat, marónát­ront, benzint, műtrágyát, a gyógyszeripar több penicillint és szuperszeptilt készített. A könnyűiparban elsősorban se­­lyemszövetből, férfiöltönyből, női kabátból, pamutszövetből, kötött áruból, férfi és női ci­póból­­ növekedett a termelés. Ugyanakkor azonban keve­sebb gyapjúszövet, férfiing és munkaruha készült, mint ja­nuárban. Az élelmiszeripar a múlt év februárjához képest 21 száza­lékkal több húsipari terméket, 56 százalékkal több tej- és 28 százalékkal több édesipari ter­méket állított elő. Az élelmi­szeripar egésze 12 százalékkal többet termelt, mint egy évvel ezelőtt. A jelentés megállapítja, hogy iparunk termelése az utóbbi hónapokban általában egyenletes volt, csaknem min­denütt megszűnt vagy erősen csökkent a hóvégi hajrá. A legfontosabb cikkekből a hó­nap első harmadában az egész havi tervnek 32—33 százalékát valósították meg. Az állami felvásárlás alaku­lásáról a statisztikai jelentés kimutatja, hogy gabonából el­sősorban a természetben fize­tett vámőrlési díjbevételek növelték a központi készlete­ket. Kukoricából 15 400 ton­nát vásárolt az állam feb­ruárban, ami az idényhez ké­pest jelentős erdmény. A vá­gó­állat felvásárlás ez év ja­nuárjában és februárjában kevesebb volt, mint tavaly ilyenkor. A kiskereskedelem forgalma februárban is hasonló volt az előző havihoz, de 7 százalék­kal meghaladta az egy évvel ezelőttit. A kereskedelem kész­letei februárban további öt­­százmillió forint értékű áru­val növekedtek, és így a kész­letek értéke elérte a 16,2 mil­liárd forintot. A budapesti piacokra bur­gonya kivételével valamennyi cikkből kevesebb árut hoztal­ fel a termelők, mint egy év­vel ezelőtt, ennek ellenére a gyümölcs- és húsféléktől­ el­tekintve a piaci árak körülbe­lül 9 százalékkal alacsonyab­bak voltak. Külkereskedelmi forgalmunk nagyobb volt, mint 1956 azo­nos időszakában. Nagyobb mennyiségű motorkerékpárt, autóbuszt, tehergépkocsit, esz­tergagépet exportálunk és je­lentős mennyiségű nyersola­jat, szenet, fekete finomlemezt, nyersgumit, nyersgyapotot hoztunk be külföldről. Emelkedik iparunk termelése A februári napi átlagos széntermelés: 80840 tonna

Next