Magyar Nemzet, 1958. július (14. évfolyam, 153-179. szám)

1958-07-02 / 154. szám

4 Híren k­u­mnli n­ai Szép szárnyas ajtó Mesterházi Lajos elbeszélései oo Szép szárnyas ajtó — mi jobb, kitárni, vagy befalazni? Mi rejtőzhet mögötte, szépség, szerelem, boldogság, amit meg­álmodunk, amiben hiszünk, hinni akarunk, akkor is, ha a valóság elszórt jelei halkan fi­gyelmeztetnek a nagyra növelt illúziók csalfaságára — vagy kiábrándulás, nagyon mezte­len és nagyon kiábrándító szellemi, erkölcsi sivatag? Be lehet falazni, de — így kiáltja a címadó novella egyik szerep­lője — "Mit segít azon, ami van?". Nem, ki kell nyitni, szélesre kell tárni, hogy szét­hasadjanak az illúziók, hogy a lisztes polgári álarc mögött látni lehessen a kitartót és a kitartottat, a­kik kicsiben és nagyban egyformák, akár egy nőről és egy­­lovagiról van szó, akár a különbségekre és erőszakra épített társadalom­ról. Mindegyik a teljes harmó­nia görcsös látszatát igyekszik fenntartani és megrendül, vagy össze is omlik, ha rányitják a szép szárnyas ajtót, amely az ábrándokból a valóságba ve­sét A többitől elválasztva és ki­emelve, első helyen szerepel a »Szép szárnyas ajtó“. Címadó és programadó a kötethez. Alatta is van »Ars poetica«. Az író kinyitja az ajtót, szé­lesre tárja, hogy a követke­zőkben bepillanthassunk rajta, felfoghassuk, megérthessük, amit eltakart előttünk. A kö­vetkezőkben csak arról fog be­szélni. Húsz esztendő írói termésé­ből válogatta össze Mester­házi Lajos e kötet novelláit. Az ilyen nagy időt átfogó gyűjtemények mindig megkí­vánják a kronológiai rendezést, hogy az írói fejlődés, érés ive követhető legyen. Így van ez ebben az elbeszélés kötetben is, de nemcsak egyszerűen így, a keletkezés sorrendjébe ra­­kottan. Mesterházi két cso­portra bontja válogatott no­velláit és csak e csoportokon belül éri meg az időbeli sor­rendet. Az elbeszélések egy ré­szét “Budapesti novellák-1­' gyűjtőcímmel foglalja egybe, kiemelve és elválasztva az "Egyéb történetekétől. Az el­választás és a fölé adott gyűj­tőcím többet jelent, mint pusz­ta helyrajzi megjelölést. Ezek a novellák mind Budapesten játszódnak, még a látszólag vi­déki milliőbe foglalt "•Szep­temberi ízek" is. A nagyvárosi környezet azonban nagyvárosi társadalmat is jelent, mégpe­dig ezúttal fővárosit. Itt nyil­vánulnak meg legerősebben és az ország, a nép sorsára leg­­kihatóbban a társadalom egy­másnak feszülő erői, akkor is, amikor még a hatalom a "fel­sőbb osztályok" kezében van, s akkor is, amikor már csak az elvesztett hadállások visszaka­­parintásáért küzdenek. A szó köznapi értelmében munká­sokról szóló novella nincs is közöttük, mégis valamennyi a munkásosztály világnézetét, társadalmi harcát fejezi ki közvetve, vagy közvetlenül, de mindvégig következetesen. S hogy ezt a harcot Budapesten és Budapestről írja és szemléli, az együttesen világnézeti és irodalmi állásfoglalás is. Ben­ne van az író osztályharcos ál­lásfoglalása általában és a ma­gyar irodalom különböző tö­rekvéseinek vetületében is. A kötet novelláinak temati­kája és műfaja igen változatos. Találunk közöttük lélektani­analitikus írásokat, derűs gyer­mektörténetet, fantasztikumba hajló szatírát és keretes törté­nelmi oknyomozást, amelyek­nek mégis van egy közös alap­juk: a kommunista író társa­dalomszemlélete. Ebből táplál­kozik mindegyik elbeszélés, bármennyire is lélektani vagy történelmi stb. jelenséget, ala­kot, eseményt rajzol is meg. A húsz esztendő írói munkássá­gának mégis legjellemzőbb vo­nása a kor követése, viharai­nak, változásainak irodalmi követése. Az »Ezerkilencszáz­­harmincn­yolc* éppúgy, mint a "Budai cukrászda* (1948), az­­Igazak* (1954), a "Másnap" (1957),­­A Fertőn* (1947) preg­nánsan az adott évek jelené­ben játszódik, az akkori legiz­­gatóbb és ma visszatekintve is legemlékezetesebbnek, mert legfontosabbnak bizonyult ese­ményeket, vagy azok hatásait tükrözi. A kommunista író őr­ködő lelki­ismere­tére szép pél­da az * Igazak*, amely a vét­kező és ártó egyes embert le­választja a munkásmozgalom­ról, a pártról, szembeszegül az általánosítás hazug és romboló kísérleteivel. Ugyanilyen pél­da más oldalról "Az a gyilkos nap" is, amely Sallai és Fü­rst helytállásáról emlékezik és emlékeztet rá. Ez a novella ál­talában nem kívánna évszá­mot, de azzal, hogy megírásá­nak dátuma 1955, egyszerre megnő a súlya a kommunista író témaválasztásának mérle­gén. Látszatra feleslegesnek tű­nik már hivatkozni arra, hogy a legtisztultabb világszemlélet sem pótolhatja önmagában az írói kvalitást, mint ahogyan szükségtelennek tűnhet annak hangsúlyozása is, hogy Mester­házi Lajosnál a kettő egybe­olvadva, egyaránt megvan. Az esztétikai normákra manapság oly kényes némelyek kedvéért azonban szükséges ezt is hang­súlyozni. A "Szép szárnyas ajtó"-t olyan író tárja fel, aki forradalmi mondanivalóját a művészi ábrázolás biztonságá­val veti papírra. Természete­sen, húsz esztendő hosszú idő­táv, a kifejezés különböző szintjeit kell, hogy magába foglalja, így azután a korábbi novellák (első­sorban a har­mincas években írottak) még a formakeresésről, a hangvétel kipróbálásáról, a saját stílu­sért folytatott belső küzdelem­ről is tanúskodnak. A szerkesz­tés szaggatottsága, a dialogi­­zálás elvontsága, némi kere­settség mutatkozik bennük. Később az író rálel a nyelvi egyszerűség és ezzel együtt a természetesség nyitjára, alak­A tehetséges írónő, Szabó Magda egy jól sikerült re­génye, a Freskó közönségsikere után most a gyermekek örül­hetnek verses meséjének, de bizonnyal a felnőttek is kedv­vel olvassák Bárány Boldizsár aranyos és sok tanulsággal szolgáló történetét. A verses állatmeséknek ha­talmas irodalma van, Aesopus­­tól és Phaedrustól La Fon­­taine-ig s a mi Heltai Gáspá­runkig, és rajtuk túl mai szer­zőinknél is népszerű ez a műfaj. Szabó Magda merít e klasszikus hagyományokból, de ő nem rövid csattanóval és néhány soros tanulsággal vég­ződő kis meséket, apró epizó­dokat választ ki; az ő mese­állatai nemcsak emberi tulaj­donságokkal rendelkeznek, be­szélnek és gondolkodnak, de dolgoznak és hasznos mun­kát is végeznek. Van, aki fod­rász, mint Bárány Borbála, ki pék, mint Cica Kornél, Nyúl Mihály tanító, Bárány Berta­lan, hősünknek, Boldizsárnak atyja kovács, Mókus Dániel pedig orvoslással keresi ke­nyerét. A bűbájos mesében Bárány Boldizsár, a haszontalan lurkó iskola helyett csatangol, ren­geteg galibát csinál, követ dob Lúd Lőrincék tavon ringó ebédjére, ellopja Ponty Piros­ka hozományát, a víziládát száz buborékkal, elcseni Mókus Dánielnek a napon szárítkozó szép bundáját. Aztán Méhisce elől — méz­ torkosság közben — elmenekül, a vidáman rol­lerező Sün Juditnak fut és be­veri orrocskáját. A nadrág­­szíjjal és haraggal várakozó atya sérült orrú csemetéjét látván, megenyhül, a szíj a nadrágra, Boldizsár pedig be­tegen az ágyba kerül. És ek­kor jön az okosan kigondolt, kedvesen megírt tanulság: a meglopott, rászedett, szomorú­ságban hagyott állatok az im­­posztor Boldizsárnak szíves ajándékokat hoznak és ő bűn­tudattól marcangolva éjszaka felkel ágyából, mindent hely­reigazít és reggel elindul az iskolába, Nyúl Mihály tanító­­bácsi rezidenciájába. Ez a megjavulás oly hiteles, hogy a gyermekek nem érzik erőlte­­tettnek, rájuk erőszakoltnak. Amit a klasszikus állatmesék végén két-három sorban ta­nulságként olvashatunk, azt Szabó Magda cselekményben mondja el. A tarka szálakból szőtt me­sét, Bárány Boldizsár meg­­javulásának történetét Szabó Magda verselése, sorainak vir­tuóz játékossága teszi értékes­sé. Verses gyermekmeséink­ben néha előfordul még a dí­jai már két lábbal állnak a földön. Nem más ez, mint az ábrázolás realizmusának egy­fajta felfedezése és alkalma­zása. Minden témáját az ember felől közelíti meg. Nem az ese­mények stiláris illusztrációit, hanem a szereplők agyában, lelkében kiváltott hatását és annak reakcióit ábrázolja. A »Másnap“ ellenforradalomban megrokkant hőse például egy szilveszteri mulatság dance macabre hangulatából, néhány szófoszlányból ébred rá hősies­ségének értelmetlenségbe ful­ladó tragédiájára. Jellemző a novellák fűtött drámaisága, mintegy idézve a kor nagy ösz­­szecsapásainak drámaiságát .A Fertőn* és a rövidebb el­beszéléseknek a klasszikus novella-hagyományokat követő poentírozott lezárása. Sokan azt hiszik, hogy a no­vella csupán rövidebb terje­delmével különbözik az egyéb prózai műfajoktól. Pedig a no­vellának szigorúan megszabott szerkesztési, kompozíciós tör­vényei vannak és mint műfaj­nak, egyúttal nagy hagyomá­nyai is a magyar irodalomban. Mesterházi Lajos valóban is­meri és "érzi" e törvényeket és kiváló folytatója a magyar no­vellairodalom legjobb hagyo­mányainak a kor szintjén. Nem csekélység ez akkor, amikor sokan a "nagy irodalmat" csak trilógiától felfelé számítják. Mesterházi Lajos elbeszélései­nek nemcsak egy műfaj, ha­nem az egész magyar élő iro­dalom legjobb alkotásai között a helyük. Bogáti Péter rettantizmus, a verssorok együgyűsége, a rímek botorsá­ga. Szabó Magdánál nyoma sincs a gyermekek lefitymölá­­sának, ízes verselése, a sorok pergő ritmusa a gyermekek esztétikai érzésének, ízlésé­nek fejlesztéséhez is hozzájá­rul. Öröm olvasni és felolvas­ni ezt a kedves könyvet, amelynek az az egyetlen hát­ránya, hogy cselekménye egy­­végtében, megszakítás nélkül hömpölyög. Fejezetekre tagol­va jobban lehetne élvezni ezt a majd két és fél ezer — ki­csit talán sokra sikerült — verssort. Szabó Magda Bárány Boldi­zsárját Würtz Ádám bájos ál­latfigurái illusztrálják és te­szik a Móra Ferenc Könyvki­adó gondozásában szép olvasmánnyá. Gábor István Szabó Manda: BÁRÁNY BOLDIZSÁR Magyr Nemzet Rádiókrónika HiüPuiniiumiMiimnnirnniuraimnTttn A "SZABADSÁG, SZERE­LEM" egykor a rádió legfon­tosabb irodalmi fóruma volt a kortárs­ literatúra szolgálatá­ban. Sokoldalú, színes és szín­vonalas műsor, bekukkantott az írók alkotóműhelyébe, hírt adott készülő művekről, be­mutatta a legújabb alkotáso­kat és kommentálta a friss irodalmi eseményeket. Vonz­erejét legfőképpen szellemes szerkesztőségi cikkeinek és a személyesen megszólaló írók polémiáinak köszönhet­te. E rádiófolyóirat múlt héten elhangzott száma alig emlé­keztetett a műsor egykori szín­vonalára. Tiszteletre méltó li­­terátoroknak adott helyet, mégis Berkesi András érdekes regényrészletén kívül (nagyon sok múlott ebben Ladányi Fe­renc szuggesztív előadásán) legfeljebb a Kassák-versek szomorkás-ködös hangulat­foszlányai maradtak meg a hallgatóban emlékként. Mind­össze ezt mondhatta a mai ma­gyar irodalom rádiófolyóirata egy irodalmi eseményekben gazdag hónapban? Őszülne talán ez a műsor? A sikeres rádióműsorok "ér­elmeszesedését" úgyszólván mindig a szerkesztői lelemé­nyesség időleges kifáradása okozza, nem pedig a "formai keretek megszokása", amivel vigasztalni szoktuk magunkat. A rádió nem engedheti meg, hogy most, amikor a hallgatók még több, színvonalas prózai műsort kívánnak, a "SZABAD­SÁG, SZERELEM" kidőljön a sorból. Mi tette, és mi tehetné is­mét rádiószerű folyóirattá ezt a műsorkeretet? Az nem elég, ha pusztán folyóiratszerű a "tördelés": versre próza, arra ismét vers, majd riport és hí­rek következnek. Az "élő szó" — költők, írók, kritikusok, könyvkiadók, olvasók, és nem utolsó sorban szerkesztők élő szavára, személyes megje­lenésére, beszélgetésére és po­lémiáira — ezekre lenne szük­ség. Miért nincs a műsornak állandó, nagy tekintélyű szem­leírója, akinek hangját és gon­dolatait örömmel várhatnók hónapról hónapra, hogy véle­ményt mondjon (a rádió véle­ményét!) irodalmi, művészeti eseményekről? Miért nem a rádiónak jut eszébe például a politikai vagy művészeti ki­válóságok megszólaltatása az ünnepi könyvhét alkalmából, jóllehet a rádiónál nincs na­gyobb példányszámban meg­jelenő "folyóirat"? Mozgékonyabbá, frissebbé kellene tenni e műsort. Újszerű, ötletes volt az a "Szellők szárnyán" című mű­sor, amely — Fellegi István színvonalas kalauzolásával és kedves zeneszámokkal fűsze­rezve — megismertette a hall­gatókat a magyar légirepülés eredményeivel és problémái­val. Jó példa volt arra, hogy technikai és termelési kérdé­seket is lehet könnyedén, szí­nesen, rádiószerűen feldolgoz­ni. 8*. Színházi gazdasági konferencia Színházgazdasági konferen­ciát rendezett kedden a Mű­velődésügyi Minisztérium Színházi Osztálya és a Szín­házgazdasági Tanács. Dr. Ko­vács Kálmán, a Színházi Osz­tály vezetője a konferencia megnyitásakor hangsúlyozta: célul kitűzve a színházak gaz­dasági stabilizációját, az irá­nyító munkának el kell jut­nia oda, hogy színházaink a szocialista dráma otthonai le­gyenek. A beszámolót dr. Nyáry László, a Színházi Osztály helyettes vezetője tartotta, a közeli napokban befejeződő színházi idény tapasztalatai alapján. A gazdasági konferencia az­zal az elhatározással zárult, hogy változatlanul döntő fel­adat­ valamennyi állami szín­házunk megerősítése gazda­sági téren is. Meg kell szün­tetni a jól dolgozó Faluszín­ház és a vidéki színházak tá­jolási programjának szervezési egyenetlenségeit. Fokozottab­ban kell küzdeni a "maszek­­brigádok" működése ellen. Több ifjúsági előadást kell tartani. De a SZOT kulturá­lis osztályával egyetértésben, meg kell szüntetni az öntevé­keny színjátszócsoportok üz­leti jellegű tevékenységét, s a vidéki művelődési otthonok munkáját is jobban kell el­lenőrizni. A közönségszervezés meg­javítását szolgálja a SZOT vállalása: a következő idény­ben 500 teltházas szervezést biztosítanak színházainknak. Növelni kell a színházakon belül a takarékossági mozgal­mat, meg kell javítani a szín­házak propagandáját, sorát kell ejteni annak, hogy a szín­házak műszaki és technikai apparátusa is tovább fejlőd­jék, szakmailag és a berende­zések felújításában. Az Állami Hangversenyzene­kar és a Budapesti Kórus Ká­rolyi kerti hangversenyén is­mét nagy siker kísérte Honeg­­ger­­Johanna a máglyán* c. oratóriumának előadását. Lu­kács Margittal az élén, a be­mutató kiváló énekes és pró­zai együttese működött közre Forrai Miklós vezénylete alatt. Az oratórium előtt Bartók­­kórusokat hallottunk az Állami Férfikar előadásában. A Szept. 3-tól 6-ig nagyszabású jubileumi ünnepségeket ren­deznek a soproni Erdőmér­nöki Főiskolán abból az alka­lomból, hogy 200 éves az erdé­szeti felsőoktatás és 150 éve alakult meg az önálló Erdé­szeti Tanintézet, a mai Erdé­szeti Főiskola őse. ■Szerda. 1958. július ) Edvi Illés Aladár halála Kedden hajnalban nyolcvan­nyolc éves korában meghalt Edvi Illés Aladár festőművész, érdemes művész. Vele olyan mester távozott az élők sorából, aki kevés híján hét évtizede érzékeny és finom szemével a haza és a hazai táj mély szeretetével, őszinte áhítatával sok embert tobor­zott nemcsak saját művészeté­nek, hanem általában a művé­szet zászlaja alá. Kora ifjúságá­tól kezdve éltető eleme volt az alkotás, széles műveltsége, nyelvtudása, a zeneművészet­ben való jártassága, a költé­szet iránti vonzalma, mint ál­landóan ihlető erő volt jelen alkotásaiban. A hétköznapok csendes költészete vonzotta, eb­ben találta meg mindazt, ami­­ finom lelkialkatának megfelelt és ebben a témakörben fej­­lesztette ki mindenki számára érthető, magas színvonalú, de-í­rűs szemléletű alkotómódsze­rét. Abban volt nagy, hogy a legigénytelenebb témához is a művesség legmagasabb igé­nyével nyúlt, s reális látását harmonikusan egyeztette ösz­­sze a poézis bensőségével. Leg­nagyobb erénye, az akvarellel való tökéletes bánnitudás vi­lágviszonylatban is becsültté tette művészetét. Egy kivéte­lesen szép, harmonikus, ki­egyensúlyozott életre tett most pontot a halál. A művészetek minden barátja őszinte szívvel áll annak a szeretetre méltó mesternek ravatala mellett, aki értékes életművében gaz­dag örökséget hagyott ránk. A Képzőművészeti Alap munkája egy érdekes kiállítás tükrében A kiállításrendezés magas­iskoláját produkálta az a ren­dezőgárda, amely Doma­­novszky György irányításával a Szovjetunió és a népi de­mokráciák képzőművészeti alapjainak négynapos kong­resszusa alkalmából dokumen­tumok, szellemes, jól szerkesz­tett grafikonok, festmények, plasztikai alkotások, iparmű­vészeti tárgyak jól válogatott együtteséből a Magyar Képző­­művészeti Alap szervezetét, te­vékenységét, életét, mint szer­ves, eleven valóságot tárja elénk. Büszkék lehetünk erre a kiállításra, mert az eszté­tikai élvezeten túl, amit az egyes műtárgyak nyújtanak, betekintést nyerünk a nagy­szerűen működő, szerteágazó műhelyeket, intézményeket összetartó Képzőművészeti Alap saját területén úttörő, példásan szervezett munkájá­ba, amelynek képzőművé­szeink annyit köszönhetnek. De legalább annyi köszönnivalója van a közönségnek is, mert a kongresszus külföldi vendégei­nek felszólalásaiból kiderült, hogy más országokban tá­volról sincs ennyire megszer­vezve és megalapozva a mű­kereskedelem, mint nálunk, ahol az otthon barátságossá té­telére ennyiféle színvonalas műtárgy, iparművészeti alko­tás áll a közönség rendel­kezésére. Átgondoltan, biztos ízléssel, kellemes installációk­kal (a többi között két in­­terieurrel) hozza közel ez a kiállítás az Alapot a közönség­hez. Medgyessy Ferenc és más kiváló szobrászaink művei­től kezdve a festményeken, szőnyegeken, kerámián, ék­szeren stb. át Szabó Panni ta­karos kártyadobozáig minden tárgy művészi igényt, palléro­zott ízlést tükröz. A tárlókban az Alap könyv­kiadásának szép és egyre ha­ladottabb munkáját látjuk, be­tekintést nyerünk fényképe­ken és mintadarabokon a »név« télen mesterek", a bronzöntők, kőfaragók, gobelinszövők mű­helyébe, szintén fényképeken látjuk, hogyan folyik az élet, a munka az alkotóházakban, a műtermekben, s örömmel ol­vassuk a statisztikát az évről évre növekvő magánvásárlá­sokról. A kulturális érdek úgy kí­vánja, hogy a Műcsarnok jobb­oldali termeiben rendezett, a lényeget hangsúlyozó, harmo­nikus, modern szellemű kiállí­tást minél többen lássák. Ezért a Műcsarnok a kiállítást — az eredeti tervtől eltérően — július 15-ig tartja nyitva. d. m. SZÁMADÁS A TALENTUMRÓL Záróvizsga a Színművészeti Főiskolán A Színművészeti Főiskola Ódry Árpád kamaratermében a végzős évfolyam hallgatóit búcsúztatták. A diploma­leve­lek kiosztásának hivatalos ün­nepsége előtt a Főiskola hall­gatói — záróvizsga keretében — számot adtak felkészültsé­gükről, fejlődésükről. A záróvizsga színes, változa­tos műsora, igen örvendetesen, arról a sokoldalú művész­­képzésről adott —­, ha nem is hiánytalan! — képet, amely a Főiskola falai között folyik. A záróvizsgán nyoma sem volt annak a külső és belső lámpaláznak, fojtott izgalom­nak, amely pedig a Főiskola eddigi nyilvános előadásait oly jellegzetessé tette. Pedig a tét ezúttal sem volt kisebb. A vég­zős negyedévesek például elő­ször léptek a nyilvánosság elé maszk, jelmez nélkül, először szólottak hozzánk, kilépve a drámák és szerepek sok külső illúzióval is hitelt teremthető légköréből. S éppen most, ez­úttal derült ki, hogy a Főisko­la az utóbbi hónapokban elért igen komoly és becsü­lésre mél­tó eredményei mellett (Bródy Sándor méltatlanul elfelejtett színművének, a "Dadá"-nak újrafelfedezésére és Bertolt Brecht "Koldusoperájáénak világos, magasfokú művészet­tel megjelenített előadására gondolunk!), hibát vétett, ami­kor vizsgaelőadásai közül egyik sem volt mai témájú, napjaink összetett, bonyolult harcát felidéző dráma! Mind több szó esik végre arról, hogy színházainknak napjaink valóságét ábrázoló drámákat kell játszaniuk, mert a közönség igénye ezt követeli. Természetesnek találnánk te­hát, hogy a Főiskola is a jelen felé forduljon, s elsősorban új magyar drámákon nevelje az ifjú művésznemzedéket. A lehetőségek annál inkább is biztosítottnak látszanak, hi­szen a Főiskolán esztendők óta dramaturgképzés folyik. De vajon milyen eredményei van­nak ennek a munkának? Se­gített-e a Főiskola dramaturg­tanszaka, hogy fiatal dráma­íróink közelebb kerüljenek a színpadhoz, foglalkoztak-e konkréten akár csak egyetlen új magyar darabbal, amely — kísérletképpen — egy főiskolai vizsgaelőadás alapját képez­hetné?! Ezt a hiányosságot a Szín­művészeti Főiskola a jövő esz­tendőben úgy tudja pótolni, ha jobban a jelen felé fordítja fiatal művészjelöltjeinek fi­gyelmét. A tehetséges végzős hallga­tóktól pedig azt reméljük, hogy az elkövetkező években a vidéki színházak kollektívájá­ba illeszkedve, egészségesen tovább fejlődnek, s a vidéki, majd fővárosi színpadokon felmutatják majd — Shake­speare szavaival »a század tes­tének alakját és lenyomatát"! B. T. A Mozgóképforgalmazási Vállalat júliusban és augusz­tusban hat Balaton környéki üdülőhelyen bemutatót rendez az őszi évad filmújdonságaiból. A műsorra tűzött újdonságok: A ház a sziklák alatt című ma­gyar filmalkotás, a brüsszeli filmfesztivál két díjnyertes szovjet filmje, a Múló évek — eredeti címe: Ház, amelyben lakom — és a Csendes Don trilógia első része. Bemutatják még Az országúton című olasz, az Ott a végállomásnál című csehszlovák, a Feleségem a sztár című DEFA, és az Asch őrvezető kalandos lázadása című nyugatnémet filmalko­ tást.A Szombathelyen korszerűsí­tik a Sabaria-mozit, az átala­kítás után a mozi szélesvásznú filmek vetítésére is alkalmas lesz.

Next