Magyar Nemzet, 1959. január (15. évfolyam, 1-26. szám)

1959-01-15 / 12. szám

Csütörtök, 1939. január 15. Magyar Nemzet A GRAVITÁCIÓ BILINCSEIBŐL SZABADULVA... Az első kozmikus sebességtől a végtelenbe való utazásig Földünk nem elszigetelten kering a Nap körül. Boly­gónk életét eltéphetetlen köte­lékek fűzik az univerzumhoz. De ez a kapcsolatunk a Föld kialakulása és az élet kifejlő­dése óta teljesen passzív jel­legű volt. A szovjet holdra­kéta most túlhaladta a máso­dik kozmikus sebességet s vég­legesen legyőzve a gravitáció bilincseit, megteremtette az emberiség első aktív kapcsola­tát a kozmosszal. Ha Földünk egyedül volna a világegyetemben Ezekben a napokban a koz­mikus sebességekről esett ta­lán a legtöbb szó. Nem ártana tisztázni, mit is értünk ez alatt. Ha egy testet a kozmi­kus sebességek bármelyikére felgyorsítunk, akkor mester­séges égitestté válik s mozgá­sát az égi mechanika törvé­nyei szerint végzi. Az első kozmikus sebességet körsebes­­ségnek nevezzük, ennek ér­téke a Föld felszínére vonat­koztatva 7904 méter másod­percenként Ha Földünk sima felszínű golyó és légkör nél­küli égitest volna, akkor az ilyen sebességre felgyorsított test soha többé nem zuhanna vissza a felszínre, hanem mes­terséges holddá válva kör­pályán keringeni kezdene. Kö­rülötte a körsebesség értéke az égitest tömegétől és átmé­rőjétől függ. Holdunkon en­nek értéke már csak 1680 mé­ter. A Föld légköre miatt a mesterséges holdakat nagyobb magasságú pályára kell jut­tatni, ahol a körsebesség foko­zatosan csökken. Ezer km ma­gasságban már csak 7,4 km és 60 földsugár távolságban, ahol természetes Holdunk kering, a körpálya megtartá­sához alig 1 km-es sebesség is elegendő. Ha az első koz­mikus sebességet túllépjük, körpálya helyett — a sebes­ségtől függően — egyre el­­nyúltabb elliptikus pályákat kapunk. Elméletileg olyan elliptikus mozgás is elképzel­hető, melynek során a pálya körülzárja a Holdat is. A se­besség további növelése ered­ményezi a második kozmikus sebességet. Ennek értéke 11,2 km/mp s az a test, mely erre egyszer­ szert tesz, örökre meg­szabadul a Föld vonzóerejé­től, ezért elszakadási vagy szökési sebességnek is nevez­hetjük. Hivatalos elnevezése egyébként: parabolikus sebes­ség, mert az ilyen sebességgel mozgó test parabola alakú pá­lyán hagyja el bolygónkat. Ez a 11,2 km-es érték úgy függ össze a körsebességgel, hogy annak értékét négyzetgyök 2-vel, azaz 1,4142-vel meg­szorozzuk. A parabolikus pá­lyán távozó test — ha Föl­dünk lenne a kozmosz egye­düli égiteste — elméletileg a matematikai értelemben vett végtelenig jutna s ott a se­besség éppen nullára csökken­ne. Ezt a sebességértéket még a múlt század elején Chladni német fizikus ismerte fel elő­ször. Elméletileg kiszámította, hogy mekkora végsebességgel zuhanna a Földre az a test, melyet a végtelenből indítot­tak el. Eredményül 11,2 km-t kapott és tudta, hogy mindez fordítva is érvényes: a 11,2 km/mp sebességgel elindított test a végtelenbe távozna. Hiperbolikus sebességek A szovjet rakéta tényleges sebessége 11,5 km/mp lehetett s ezt már hiperbolikus sebes­ségnek nevezzük. Ez annyit jelentene az előző fejezetben használt hasonlat alapján, hogy az ilyen sebességű jár­műnek még a végtelenben is lenne némi maradék sebes­sége, tehát ott sem állna meg. A rakéta azonban a Nap boly­gója maradt, mert a Naprend­szer elhagyásához tovább kell növelni a hiperbolikus sebes­ség értékét, mindaddig, míg a harmadik kozmikus sebessé­get elérjük. Ennek értéke a Napra vonatkoztatva, attól 159 millió km-es távolságban 42,1 km másodpercenként. Ez a sebesség akár mi is elérhető már, mert a Föld napkörüli keringése folytán a természet­től már eleve ajándékba ka­punk 29,8 km/mp sebességet. Ha tehát egy űrhajót a Föld haladási irányában indítunk el 12­ 3 km­mp-es sebességgel, ak­kor az már legyőzte az egész naprendszer vonzó erejét. So­kan úgy hiszik, ilyen kísérletre nemsokára sor kerülhet, hi­szen a szovjet rakétát — ha utolsó fokozata néhány száz kg-mal könnyebb lett volna — semmi sem akadályozta volna a harmadik kozmikus sebesség elérésében. Ilyen kí­sérletet aligha fognak végre­hajtani; ennek csupán elvi je­lentősége volna s azt bizonyí­taná, hogy az emberiségnek olyan eszközei vannak, me­lyek segítségével képes egy egytonnás testet kidobni boly­górendszerünkből. Hova jutna az ilyen rakéta, melyet né­hány millió km-es út után végleg szem elől vesztenénk? Ilyen sebességű járműbe em­bert nem szabad ültetni, hi­szen túl a naprendszer hatá­rain a legközelebbi állócsil­lagig 41 billió km-es utat kell befutni. Az állandóan csök­kenő sebességű űrhajó a leg­közelebbi csillagszomszédun­kat — feltéve, hogy az be­várná — talán millió év alatt érné el! A naprendszer elha­gyásához olyan sebességre lesz szükség, mely a fénysebesség­gel összemérhető. Évszázadunk végére talán elérhetünk 500 km/mp-es sebességet, de még ezzel is 2700 év kellene a leg­közelebbi csillag felkeresésére. (Fénysebességgel ez az út oda­­vissza 9 évig tartana!) Marad­junk tehát abban, hogy a nap­rendszert viszonylag csekély sebességgel akár ma is elhagy­hatjuk, de ennek gyakorlati értelme nincs. A csillagokat egymástól olyan roppant tá­volságok választják el, hogy a harmadik kozmikus sebesség­re felgyorsított rakétával soha nem érnénk célt. A negyedik kozmikus sebesség Ha a jövő embere űrhajó­jának sebességét tovább fo­kozza, elérheti a negyedik kozmikus sebességet. Ennek azonban éppúgy nincs és nem is lesz gyakorlati jelentősége, mint a harmadiknak. Ha egy űrhajó végleg el akarja hagyni csillagrendszerünket, a 100— 150 milliárd csillagból álló Galaxist, akkor legalább 350 km/mp sebességet kell elérnie. A Galaxis 100 ezer fényév át­mérőjű s a peremvidéken levő Napunkat a rendszer cent­rumától 27 ezer fényév vá­lasztja el. A Nap sebessége 240—250 km másodpercen­ként s ennek négyzetgyök 2- vel való szorzata adja a Tej­­útrendszerből való szökési, másnéven negyedik kozmikus sebességet. Az előbbiekből már láttuk, hogy az ilyen — viszonylag csekély — sebes­séggel még a naprendszert sem érdemes elhagyni, hát még a Tejútrendszert. Egy ilyen utazás csak akkor volna megvalósítható, ha űrhajónk sebessége megközelítené a fénysebességet, hiszen a leg­közelebbi világszigetig (And­­roméda köd) 1 514 000 fényév távolságot kell befutni. Igaz, ilyen nagy sebességek esetén már nem érvényesek a klasz­­szikus fizika mozgástörvényei és helyettük a relativitásos mi­tét egyenleteit kell alkalmaz­nunk. A gyorsan mozgó űr­hajóban az idő lassabban te­lik, mint a Földön s ha raké­tánk végig 10 m/mp gyorsu­lással halad, akkor az Andro­­méda ködöt, a rakéta órája szerint 14—15 év alatt elér­hetjük, mialatt a Földön más­fél millió év telik el! A távoli égitestek felkere­sése esetén — ha erre valaha is sor kerül — az űrhajó se­bességének mindenesetre sok­szorosan felül kell múlni a negyedik kozmikus sebességet. Gauser Károly Szép téli történet Amikor az a nagy hóvihar dühöngött a Dunántúlon, s úgy hordta a havat a szél, mintha füstöt hajtana, két ember in­dult el az iszkaszentgyörgyi határba. Két testvér: Nagy Ist­ván és Imre. Akkor találkoztam velük, amikor visszajöttek, olyanok voltak, akár a hóemberek: szemöldökükön és bajuszukon is vastagon pillegett a zúzma­ra, kabátjuk pedig kopogósra fagyott. Bevallom, nem értet­tem, miért kellett nekik ilyen időben a határba menni, de nem szóltam erről rögtön. Ül­tünk sokáig a kis szobában a kályha mellett, hallgattuk, hogy zuhog a tűz, s hogy bir­kózik, viaskodik a szél a ké­ményben a kiáradó meleggel. A jó hír A megyénél hallottam, Szé­kesfehérvárott, hogy termelő­­szövetkezet alakult a faluban. Ezért jöttem most Iszkaszent­­györgyre. Kíváncsi vagyok: hogyan történt, mikor kezdő­dött? Ki tudna erre pontos választ adni? Talán már esztendők óta érik a szívekben, talán csak hónapok óta. Az is lehet, hogy most kezdődött decem­berben, amikor egy szép napon útnak indult a falu néhány gazdája, hogy megtekintse Ba­racska, Kápolnásnyék és Szé­kesfehérvár termelőszövetke­zeteit. Sokat beszélte­k erről az uta­zásról, hosszú ideig készülőd­tek az útra. Arról akartak meggyőződni, hogy nem min­den termelőszövetkezet olyan rossz, mint a falubeli Új Élet, amely csak 23 forintot fizet egy munkaegységre. Senki sem akar belépni közéjük, önma­guk meggyőzése érdekében volt szükség az utazásra, hogy lássák, hogyan dolgoznak a jobb termelőszövetkezetek és mennyit keresnek ott a tagok. Eleinte harminc ember akart menni. Egy nappal az indulás előtt, tizenhatra apadt a szá­muk. Végeredményben pedig csak nyolc parasztember szállt be másnap reggel az autóbusz­ba. A többiek otthon marad- e­­ak, ki betegségre, ki másra­­ hivatkozott. Meggondolták ma-­­­gukat. — Odafelé menet nagyon szomorú voltam — mondja a fiatalabb Nagy. — Hiszen he­tekig szerveztem az utat be­­­­széltem a fél faluval. Nem is­­ szóltam én egész úton. A töb­­­­biek sem igen beszélgettek­­ odafelé. De visszafelé! Néha hárman is egyszerre. Annyi­­ mondanivalónk volt régen , nem éreztem olyan izgalmat,­­ mint amilyen akkor elfogott, összeszorította a torkom, alig ismertem meg saját hangomat.­­ Hoztuk a jó hírt a falunak. Elhallgat. Csak hogy lélegze­­­­tet vegyen, de erre a rövid idő-­­ re is megváltozik az arca. , Mintha felhő suhanna át raj­­­­ta. Kifelé figyel, ahol csak a szél süvítését hallani. Az ud­varon becsapódott az ólajtó, nagyot dörrent. Nem hittek nekünk. A kapu kinyílik Valóban, mintha nem az ő hangja volna. Előbb az öröm változtatta meg, most a szomo­rúság. Hozták a jó hírt a falu­nak és a falu nem hitte. — Hazajöttem, bezártam a kaput mögöttem. Az utcára se léptem ki. Két napig. A har­madik nap kopogtak: "Ki az?* "Én vagyok. Székely András.* "Mit akarsz?* "Beszélni aka­rok veled!* Beengedtem, hoz­tam neki bort a pincéből. Így ült itt, szemben velem, mint most maga e­z, mutat felém. — Ült és hallgatott. Én meg elmondtam neki mindent, amit láttam. Aztán felállt és azt mondta: "Rám számít­hatsz!* Így nyitt ki Nagyék kapuja ismét. És Székely András után jöttek a többiek: Bokányi István földmunkás, két gyer­mek apja, Mátyus János 8 hol­das gazda, Titli István, volt urasági cseléd a grófi birto­kon. Kopogtattak, benyitották a kiskaput, leültek az asztal mellé, hallgattak és kortyol­gatták az olasz rizlinget, amelyből 80 hektoliter termett másfél holdon. Olyan gazdá­nak, akinek ilyen bora van, ilyen portája, ilyen állatállo­mánya, ilyen tekintélye, annak csak elhiszik, amit mond? Mit is mond? Hetvenforintos munkaegységről beszél, egy­­egy tag 30—40 ezer forin­tos jövedelméről, nagy is­tállókról, amelyekben törzs­könyvezett állatok heverész­­nek. Közben kipirosodik az ar­ca, mintha láz tüzelne benne. Micsoda láz! Soha még ilyet nem érzett. — Te hiszed? Mondd. —• Én láttam. — És azt mondod, hogy ná­lunk is meg lehetne csinálni? — Azt. — Akkor legyél te az elnök. Így lett elnök a termelő­szövetkezetben, amelynek még neve sem volt. Székháza sem volt, földje sem volt. Nem volt más, csak tizenhat ember és ennek a tizenhat embernek a hite. De ez a hit nagyon erős volt Valaki jött És most? Ülünk a kis szobában, a gazda, azaz az új szövetkezet elnöke, s töltögeti a bont Hu­szonkét cukorfoltos volt a mustja. Csattan ismét se, udvaron valami. Egymásra nézünk. Lábdobogás. Valaki jött Ko­pog, s belép. Szurok József kovácsmester. — Nem kellene nektek egy kovács? — kérdi. — Nagy a terület. Ezer hold. — De bizony! — nyújtja a kezét az elnök, majd hellyel kínálja. — De hát ebben a cu­dar időben? Várhatott volna holnapig. Annyira sürgős? —A nevet Eszembe jut, hogy ő is ebben a cudar időben járt egy órával ezelőtt a határban a bátyjával. Furdal a kíváncsiság, miért volt olyan fontos az útjuk? Nem várhattak volna holna­pig? Mit csináltak a határban ilyen dühöngő hóviharban? Megkérdem. Nagy csend lesz. Huhog a tűz, jajgat kint a szél A két testvér egymásra néz. Miért is jártak ők kint a határban? Ezer hold Veorg az elnök megszólal: — Hét hold földön dolgozom, amióta a magam gazdája va­gyok. Megéltem belőle szépen. Mindennek megvolt a helye, a kukoricának, búzánnak, takar­mánynak. Most meg, hogy összefogtunk, hát számolga­tunk a bátyámmal: harminc­három hold gyümölcsösünk lesz, ez községi tartalékföld volt ezelőtt. Kaptunk 46 hol­das erdőt. A legelőbizottság­­ átadta a földet, a tagok is hoz­tak be, az Új Élet is hozzánk csatlakozik. Számolgatunk, tervezgetünk, mennyi állatot nevelünk, szarvasmarhát, ju­hot. Egyszer csak azt mondja a bátyám: -Te, Imre, tudod, hogy több mint ezer holdunk van?- Ezer hold? Elakad a lé­legzetem. Gróf Pappenheim Sándornak volt csak ezer holdja. Számolunk újra, való­ban: több mint ezer hold a Haladás Termelőszövetkezet birtoka. Ekkor szó nélkül felvették a kabátjukat. Kucsmát nyomtak a fejükbe és elindultak. Hogy százkilométeres sebességgel fújt a szél és hordta a havat? Hogy cson­ttáf­agy­ott a kabát­juk és megfagyott arcukon a szemükből kipotyogó könny­csepp? Mit számított az? Ezer hold föld gazdái! Akik meg­szokták a hétholdakat, a nad­­rágszíjparcellákat, akik meg­szokták, hogy lábbal is kimé­rik a föld hosszát, azoknak csodálatos érzés lehet ezer hol­dat birtokolni. Látni akarták Végigjárni. Ízlelgetni, kóstolgatni az örö­möt Érezni és hallgatni, mi­lyen hangosan dobog a szívük. Ezért mentek ki a viharba is. Most már megértem őket. Szép téli történet ez. Illés Sándor Paksi parasztok látogatása AZ ERŐMŰ­JAVÍTÓBAN Voltam már sok lakoda-­ lomban, banketten és kereszte­lőn, de ilyen szívélyes légkör-­­­ben vendég még sehol nem voltam, mint itt a gyárban. Lá­togatásunk egész ideje alatt éreztem, több ez, mint mun­kás-paraszt találkozó, itt a szí­vek találkoztak, az egy célért dolgozó magyar emberek, akik­nek a kasza nyelétől és a ka­lapácstól kérges a tenyerük. Ezeket mondta Molnár Ist­ván paksi egyéni gazda, ami­kor társaival kijött az Erő­műjavító és Karbantartó Vál­lalat kapuján. Hatvanketten jöttek fel tegnap reggel Paks­ról, hogy megismerkedjenek egy angyalföldi üzem munká­jával, bepillantsanak dolgozói­nak életébe. Ezért csak eny­­nyien, mert többen nem fértek­ fel az autóbuszra, a későn je­lentkezők otthon maradtak. Egy országos mozgalom első fecskéi —• A madocsaiak csináltak kedvet nekünk ehhez az úthoz — mondja Gosztola János, a paksi tanács titkára. — Tőlük hallottuk, milyen szeretettel fogadták őket a munkások. Egy kicsit irigyeljük is őket, hogy az országban először ők kezdték el a Hazafias Nép­front támogatásával, munká­sok és parasztok személyi kap­csolatainak ilyen nagyszerű kiépítését ismerve falvaink lakosságának a munkások iránti növekvő szeretetét, meg­becsülését, úgy gondolom, hogy egy országos mozgalom első fecskéi vagyunk mi is. A madocsaiak és a paksiak példá­ját hamarosan követik majd az ország más részén levő fal­vak parasztjai is. A paksiak egy egész dél­előttöt az üzemben töltöttek. Velük tartott Vass Istvánná, országgyűlési képviselő, a Ha­zafias Népfront országos titká­ra, meg a budapesti és kerületi népfront vezetők, akik ezt a ta­lálkozót megszervezték. Az egyik munkás, Arany László mutatott a vendégeknek egy füstös kis műhelyt Innen in­dultak el 1953-ban harminc munkással és két rossz eszter­gapaddal. Ma több mint két­százan dolgoznak a vállalatnál és ötször nyerték el az élüzem kitüntetést. A gyár jelenleg a legmodernebb gépekkel van felszerelve és energiatermelé­sünk folyamatos biztosításában igen nagy szerepe van. Eddig az aratást tartották a legfontosabb munkának A gyár egyik tágas műhely­­csarnokában nagy forróságot árasztó kemence mellett dol­goznak a lakatosok és a ková­csok. Fogóval, gyors mozdu­latokkal izzó vaslemezeket emelnek a présgép alá. Olyan feketék, mint a kéménysep­rők. Sokáig nézi őket Vácz Ferenc paksi gazda, aztán azt mondja a mellette álló Koch Józsefnek: — Eddig én az aratást tar­tottam a legnehezebb munká­nak. Most látom, a gyárakban is akad hozzá hasonló nehéz munka. Itt is éppúgy megdol­goznak a kenyérért, mint mi, kint a földeken. A vendégeknek megmutat­ták az üzem két büszkeségét is. Az egyik egy hatalmas ba­lanszírozógép, amelyből csak kettő van az országban, a másik egy óriás eszterga. Az esztergapadon most éppen a Tiszapalkonyai Erőmű egyik kilenctonnás turbináját javít­ja Főfai Jenő esztergályos. — Mennyit keres? — kér­dezik tőle a látogatók. — Havi 2200—2600 forint között mozog — hangzik a fe­lelet. Till Márton egyénileg dol­gozó paraszt is a fizetés után érdeklődik Simon Lászlónál, aki egy modern német gépen fogaskerekeket mar. Elmond­ja, hogy a fizetésével elége­dett, 2000—2300 forintot ke­res. Hozzáteszi még, hogy ta­valy nagyon jól dolgozott az üzem, így tizenhét napi fize­tésnek megfelelő nyereségré­szesedést kapnak. — Hát a bort szereti-e? — kérdi tőle Till Márton. — Mert van ám kint az autó­buszban egy demizsonom, tele paksi borral. Simon László azonban nem szereti a bort. Él-hal viszont a füstöletlen, fagyasztott fehér szalonnáért, amit Pesten csak néha lehet kapni. Till Márton erre azt mondja, akkor csak jöjjön le ő hozzá Paksra, mert ő éppen nemrég vágott egy hízót és a szalonnáját így készítette el. A műhelyek megtekintése után a gyár kultúrtermében ebéd várta a vendégeket. S amíg a zenekar kellemes dal­lamokat játszott a színpadon, a munkások és a parasztok a régi időkről és a jövőről be­szélgettek. A gyár igazgatója, Barta Béla, a múltra emlékez­ve, arról beszélt, hogy a gyár­­tulajdonosok, a politikai vezé­rek mindenáron a magyar dolgozók megosztására töre­­kedtek. Előttük, munkások előtt a büdös parasztról* be­széltek, falun viszont "naplopó proliként* emlegették a gyá­rak dolgozóit. Az így keletke­zett bizonyos ellentétek az elmúlt tizenöt év alatt nem­hogy eltűntek, de az utóbbi két évben a legteljesebb ba­rátság alakult ki a két osz­tály között. Ma már a mun­kás is aggódva néz az égre, ha nyáron későn jön az eső, hosz­­szú az aszály, és a földeken szántóvető parasztnak is job­ban ízlik az étel, ha tudja, a munkások sem nélkülöznek, nem hiányzik asztalukról a kenyér. Már búcsúzáshoz készülőd­tek a paksiak, amikor azt mondották, hogy a gyári dol­gozók és a közöttük levő ba­rátságnak van egy feltétele. Még­pedig az, hogy az Erő­műjavító és Karbantartó Vál­lalat munkásainak is le kell, hogy jöjjenek hozzájuk a kö­zeljövőben, hogy megmutat­hassák nekik, milyen is az a paksi vendégszeretet, milyen zamatosak a paksi borok, ho­gyan főzik a jó paksi halász­lét Keserű Ernő i­l * Február végén megkezdik az 1958. évi nyereségrészesedések kifizetését A részesedés irányelvei változatlanok Az ország valamennyi válla­latánál folyamatban van és a legtöbb helyen még ebben a hónapban befejeződik a múlt évi mérlegbeszámolók készíté­se. Az érintett üzemekben en­nek alapján állapítják meg a nyereségrészesedés nagyságát. A mérlegbeszámolókat az or­szág különböző részein 600— 700 revizor vizsgálja felül, akik az év végi leltárak készí­tésekor már megkezdték mun­kájukat. A revizorok tevé­kenysége körülbelül áprilisig tart. A Pénzügyminisztérium­tól kapott tájékoztatás szerint a mérlegbeszámoló elkészülté­től függően a nyereségrésze­sedés kifizetését február vé­gén , március elején kezdik meg, s erre a célra 1957-hez hasonlóan ismét több százmil­lió forintot fordítanak. A nyereségrészesedés rend­szere 1959-re is fennmarad és alapelvei is változatlanok. Az új termelői árrendszer beveze­tése meglehetősen bonyolulttá teszi a tavalyi és az idei nye­reség összehasonlítását, a be­érkezett több mint 30 javaslat közül illetékes szerveink mégis azt az indítványt fogad­ták el, amely a nyereségrésze­sedést továbbra is a tavalyihoz képest elért fejlődéshez köti. A jutalom ugyanis ebben az eset­ben ösztönöz leginkább na­gyobb eredmények elérésére. Az új termelői árrendszerből adódó átszámítások módszerét 1959 első negyedévének ta­pasztalatai alapján dolgozzák ki, ezért az idei nyereségrésze­sedés részletes feltételeit csak körülbelül májusban ismerhe­tik meg az üzemek dolgozói. A legfőbb feltétel azonban már mos­t ismeretes, mégpedig az, hogy a tavalyinál jobb mun­káért nyereségrészesedés jár.­­ Növelik a bitumen ex­portját. A Mineralimpex Kül­kereskedelmi Vállalat 180 ezer forintot juttatott a Zalai Kő­olajipari Vállalatnak a bitu­men-export növelése érdeké­ben. — Nógrád megye első erdő­gazdasági gépállomása épül másfélmillió forintos költség­gé a Balassagyarmaton.

Next