Magyar Nemzet, 1960. június (16. évfolyam, 129-154. szám)

1960-06-05 / 133. szám

4 SZÁZ A­UTÓBUSZ A LE­VEGŐBEN A Magyar Nemzet röviden beszámolt az IL—18-as szov­jet gyártmányú magyar re­pülőgép első Budapest—Moszk­va—Budapest útjáról. Hűvös Sándor, a Magyar Légiközle­kedési Vállalat vezérigazgatója vezette a szakemberekből, új­ságírókból, rádió- és televízió, valamint fotóriporterekből ál­ló magyar küldöttséget, amely­nek tagja volt mun­katársunk is. Talán először a HA­ MOR nevet viselő, légcsavaros, gáz­turbinás repülőgépről. Iljusin, a világhírű szovjet repülőgép­­tervező alkotta a MALÉV leg­újabb gépét. Nagy távolságok berepülésére alkalmas. Pél­dául a Moszkva­-Irkutszk 8600 kilométeres útvonalat le­szállás nélkül teszi meg és még egy óra tartalék­ üzem­anyaga is marad. Szinte törpének érzi magát az utas, amikor felnéz a Feri­hegyi repülőtér betonján las­san mozgó ezüstmadárra. Né­hány érdekes adat "születési bizonyítványából". A törzs hossza 38 méter, legnagyobb magassága 10 méter — tehát egy falusi lakóház magasságá­val egyenlő —, felszálló súlya 61 000 kiló, a szárnyak fesztá­­volsága 37 méter. Ezt a fémtömeget és 89 uta­sát, 7—8 kúlométeres magas­ságban, óránként 650 kilomé­teres sebességgel négy hatal­mas, gázturbinás hajtómű re­píti. A budapesti Nagykörúton a Csepel-Diesel — Ikarus far­motoros autóbuszokat kb. 160 lóerős motor hajtja. Érdemes kis összehasonlítást tenni a nagykörúti autóbusz és a le­vegő új gépmadara között. Az IL—18-as gépben összesen 16 000 lóerős motorok dolgoz­nak, ezek teljesítménye tehát 106 nagy autóbuszéval egyen­lő., Kis epizód A­­repülőgép sebességéhez ho££P fell tenni, hogy a Bu­dapest*—Moszkva utat három órara­m teszi meg. A távolság kb. 1800 kilométer és a gép teljesítményét akkor érzékel­hetjük igazán, ha összemérjük például a vasútéval. Gyorsvo­nattal három óra alatt Buda­pestről Karcagig vagy Gyo­­máig, a Balaton-expresszel Fo­nyódig, személyvonattal pedig csak Kecskemétig jutunk el. A nagy távolságokat legyőző szovjet gyártmányú repülőgép­óriás tudását híven tükrözi az alábbi kis epizód. Moszkvából visszatérőben már magyar terület felett haladtunk. A gép örökké mosolygó sterwar­­desse így bíztatta a vacsoráját lassan fogyasztó utast: — Szíveskedjék egy kicsit tempósabban enni. Jászberény felett vagyunk és nyolc perc múlva megérkezünk Feri­hegyre. Nekti is érdekes, hogy Buda­pest és a Szolnok megyei­­ helység között légvonalban mekkora a távolság, sokkal in­kább az, hogy a bőséges va­csora fogyasztását már Kijev, vagy Lvov felett, szovjet terü­letei kell elkezdeni, hogy Bu­dapestig be lehessen fejezni. — Milyen az utazás az óriás­­gépén­? Sokan tették fel a kérdést, a felelet egy szóval: csodálatos. A négy motor zúgása alig hal­latszik be a kényelmes utas­térbe. Fent a 7000—8000 méte­res magasságban a felhők gazdag változata köti le figyel­münket. — Most megyünk a tejfölbe — mondotta egyik utastársunk találóan, amikor már sűrűbb hófehér réteg következett, a ""szappanhab, tej, savó" és egyéb néven "elkeresztelt" sokféle alakú felhőgomoly után. A kis ablakon át meg­számlálhatatlan formájú felhő vonult el előttünk. Két milliomos A gép jó bizonyítványáról már szóltunk és most emlékez­zünk meg az IL—18 első hiva­talos útja két kiváló dolgozó­járól. Az egyik Kapitány Ist­ván főpilóta, aki a levegőben már csaknem két millió kilo­métert utazott és olyan keze van, amelyről va­lóban el lehet monda­ni: aranyat ér. A nagy súlyú gépet szinte rezzenés nélkül "tette le" a vnukovói és Feri­hegyi repülőtér betonjára. Édesanyák szokták ilyen hoz­záértéssel, gonddal ágyba he­lyezni szenderedő kicsinyeiket pihenőre. A legkiválóbb ma­gyar pilóta és egyben oktató, ő tanítja a fiatalokat erre az érdekes hivatásra. Az IL—18 másik "milliomo­sa" Gerőfi Sándorné stewar­­dess. Még nem érte el az egy­millió kilométer utat a levegő­ben, de erősen közeledik hoz­zá. Csupa mosoly, derű a csinos­­barna hajú stewardess. Há­rom idegen nyelven beszél: oroszul, angolul, németül. Vé­letlenül került erre a pályáira. Amikor megkapta diplomáját az Eötvös Gézánál Tudomány­­egyetemen a politikai gazda­ságtan, földrajz és történelem­szakos tanárnő, éppen felvé­tel volt a MALÉV-nél, jelent­kezett. A tanfolyamon megta­nulta a repülőgépismeretet, meteorológiát, egészségügyet, okmánykezelést, a büfé- és szervirozási teendőket és 1957- ben, első útján Szófiába re­pült. — Izgalom? — Mindig anélkül. Nyugodt alaptermészetű vagyok, soha­sem izgulok. — Érdekes élmény? — Ami nekem érdekes, másnak nem az, de ha nagyon akarja, tessék, egy­néhány, Európa 18 államába utazom rendszeresen. Egyszer én is utas voltam és engem szolgál­tak ki, rész­t vettem az elmúlt év őszén a nemzetközi stewar­­dess-kongresszusom. Egyszer véletlenül férjem is ugyanazon a gépen utazott Siófokra, ame­lyen én stewardess-ként dol­goztam. Gerőfi Sándorné arra ké­szült, hogy valamelyik közép­iskolában fiúkat, lányokat ta­nít politikai gazdaságtanra, földrajzra, történelemre, de véletlenül arra a bohanós pá­lyára került, amely Iránt a fiatalok nagyon vonzódnak Megszokta, kedveli. Verebesfalu és hat magyar város Moszkva vnukovói repülő-­­­terére ráillik a nagyüzem jel­ző. Óriási a forgalom, szinte­­ percenként szállnak le a gépek , Ázsia, Európa városaiból jövő­vet. A betonon TU—104 és 1­114/a gépek sorfala közötti értünk az Aeroflot épülete elé.) Kint a főhomlokzat előtt taxik , sokasága: Zimek, Volgák, Pob­­jedák. Néhány perccel később­ robogunk a négysávú, gyors-­ forgalmi betonúton Moszkva­ szíve felé. Fél óra után feltűn­nek a délnyugati városrész­ 8—9 emeletes lakótömbjei. Vo­i­robszkajának, magyarul "Ve-­­rebesfalunak" hívták annak­­ idején ezt a területet. 1949-ben­­ kezdődött itt a nagy iramú­ építkezés, négy év alatt fel­­ épült a Lomonoszov Állami­ Egyetem és sok-sok lakótömb.­ Ma délnyugati városrész a hi­vatalos neve és tíz év alatt­ kétszázezer ember telepedett­ le. Olyan nagy városrész épült­ itt, mint nálunk jelenleg Kecs-­­kemét, Kazincbarcika, Komló,­ Sztálinváros, Várpalota és­ Sopron lakossága együttvéve. A 8 kilométer hosszú Lenin­ sugárút mentén a városrész-­­ben most folyik a gépesített­ fásítás. Teherautók hozzák a­ dúslombú fákat, tövüket a ki-­ emelés helyén a földdel együtt­ ládába csomagolták és a beül­tetésnél autósdaruk segédkez-­ nek. Tömb-iskola és uszoda A lakótömbökben mindkét­ oldalon, a jelenlegi gyermek­­létszámot és a fejlődést figye-l lembe véve, építenek általá­nos iskolákat, napközi ottho­nokat a gyermekeknek, akik­nek nem kell átmenniük a 60—70 méter széles nagyfor­galmú úttesten. A legújabb in­tézkedés szerint az építészek az új iskoláik számára már sa­ját uszodát is terveznek a tor­naterem mellé. Moszkvának hét felhőkarco­lója van, ezek egyike a 32 emeletes Lomonoszov Állami Egyetem központi épülete. Az egyetemi tömb 40 000 helyiség­ből áll, a fő épületben 22 000 a szobák száma. 14 fakultáson 14 000 diák tanul, ebből 6000 bentlakó. Egy matematikus ki­számította, ha valaki az egye­tem minden helyiségében öt percet töltene, négy hónapig tartana, amíg az utolsót el­hagyná. A csodálatos már­vány remekmű a technika és a kényelem minden eszközével fel van szerelve. Ha a diák például valamilyen okból nem hallgatott meg egy számára fontos előadást, akkor a kije­lölt teremben magnetofonról lehallgatja. Minden fakultás­nak saját olvasóterme van. Az 5. számú olvasóteremben ép­pen akkor jártunk, amikor az egyik hallgatónak a Balaton­ról szóló magyar nyelvű köny­vet és egy amerikai útleírást hozott fel a központi könyvtár­ból a könyvtári l­ft. A világhírű Lenin Könyvtár­ban már 20,5 millió kötetet őriznek és a könyvtárt napon­ta 7000 ember keresi fel. A polcok hossza 250 kilométer és ha egymás mellé helyeznék, öt oszlopsort adna ki Budapest Déli pályaudvar és Gárdony között. Önkiszolgáló busz és garázs Végül néhány közlekedési érdekességről. A 8 milliós szovjet fővárosban a jármű­­forgalom óriás­i. A trolibusza­­­kon és autóbuszokon nincsen kalauz, önkiszolgálási rend­szert vezettek be. Az utas ur­nába dobja a viteldíjat és a korongról letép egy jegyét. A gépkocsivezető mikrofonon át közli az állomást. Elöl-hátul fel lehet szállni. Rengeteg a magánautó. Elhelyezésük ott is gondot okoz, de nagyon öt­letesen segítenek ezen. A sta­dion környékén, bekerített, nagy telken autóbuszkarosszé­riák százait állították fel és a Moszkvics, Pobjeda, Volga magánszemélygépkocsik a ki­érdemesült benzines határok gyomrában találnak helyet éj­szakára. Vig István A Hunnia Filmstúdió a "Noszty fiú esete Tóth Marival" c. film felvételei­hez megvételre keres régi álló asztali és függő petróleum lámpákat, burás petróleum csillárokat, továbbá a felvételek tarta­mára kölcsön — díjazás ellenében — barokk, empire, biedermeier és századvégi bútorokat Telefon: 297—250. Berendezési osztály. Maon Nemzet Több tejbolt vasárnapi nyitvatartására van szükség Mióta beköszöntött a nyár, Budapesten vasárnap délelőt­tönként 7-10 ór­a között körül­belül 300 tejbolt, vidéken pedig az üzleteknek mintegy 15 szá­zaléka árusít tejet. A nyitva­­tartó üzletekben a főváros la­kossága 70 000 liter körüli friss tejhez jut. Ennek a mennyi­ségnek 30 százalékát a boltok­ban árusítják, a többit pedig a kórházak és más intézmények egyenesen a tejipartól kapják. Az elmúlt néhány meleg va­sárnap bebizonyította, hogy az erre kijelölt bolthálózat nem képes a szükséglet kielégítésé­re, elsősorban azért, mert a vá­sárlók gyakran csak közleke­dési eszközzel tudnak eljutni tejért, a lakásuktól messze fek­­vő kijelölt üzletekbe. Az illetékes szervek úgy lát­ják, hogy helyes lenne, ha a vasárnap tejet árusító üzletek számát felemelnék 500-ra és így 150 000 liter friss tej jutna el a fogyasztókhoz. Javasol­ták, hogy a kiszolgálás meg­gyorsítása érdekében több na­gyobb üzletet is kapcsoltattak be az árusításba. Megnyíltak, a hidegvízű strandok A Fővárosi Fürdőigazgatóság közli, hogy a hidegvizű strand­fürdők (erzsébeti, lőrinci, kis­pesti, rákoscsabai és cinkotai) június 5-én, vasárnap meg­nyílnak s ezzel az összes fővá­rosi strandfürdő a közönség rendelkezésére áll. * A Fővárosi Autóbusz Üzem közli, hogy június 5-től kezdő­dően a strandidény tartama alatt az S-járat a Szabadság strandfürdő és a Béke tér kö­zött körforgalomban közleke­dik. ■v Kiállítások ERNST MÚZEUM (VI., Nagymező u. 8.): Bornemusa Géza festő­művész kiállítása. FÉNYES ADOLF TEREM (Vll.,, Rákóczi út 30.): Róna Erky grafikusművész, kiállítása. KÖNYV KLUB SZINYEI MERSE TEREM (VI., Liszt Ferenc tér 1.): A legszebb magyar könyv 1960. KULTÚR­ÁLIS KAPCSOLATOK INTÉZETE (V., Dorottya u. 8.): Ruzicskay György festőművész kiállítása (Róma, Párizs, Velen­ce). MŰCSARNOK (XIV., Dózsa György út 37.): Kínai népi és iparművészeti kiállítás. PETŐFI IRODALMI MÚZEUM (V., Egyetem u. 16.): Sugár­­Kata fotóművész emlékkiállítása. (A kiállítási termek hétfő kivé­telével naponta 0—19 óráig lá­togathatók.) –Vasárnap, 1960. Június 5 Az ünnepi könyvhét forgalma nagyobb a tavalyinál Az Állami Könyvterjesztő Vállalathoz már érkeznek a je­lentések az ünnepi könyvhét forgalmáról. A vállalat ötnapi forgalma — még nem ellenőr­zött adatok szerint — mintegy tízmillió forintra becsülhető. (Ebben természetesen nincsen benne a Magyar Könyv által eladott és a SZÖVOSZ által forgalomba hozott könyvheti könyvek értéke.) Az Egyesült Izzóban az ötnapi forgalom a tavalyinak kétszerese volt, a Győri Wilhelm Pieck Vagon­gyárban kevésnek bizonyultak az ünnepi könyvhét kiadvá­nyainak példányai. Várpalotán és Sztálinvárosban az első há­rom nap alatt csaknem 15 ezer forint értékű könyvet vásárol­tak meg a munkások. A tata­bányai napi bevétel 20 000 fo­rint. A székesfehérvári könyv­terjesztők eddigi adatai szerint a forgalom mintegy 25—30 szá­zalékkal magasabb a tavalyi­nál. SZÍNHÁZAK heti műsora Állami Operaház: V: A diótörő (Bérletszünet) (de. 11), Bánk bán (A-bérlet 9.) (7) — K: Don Juan (Svéd Sándor vendégfelléptével) (A-bérlet 10.) (7) — Sze: A dió­törő (Munkás-bérlet V. sor. 5.) (7) — Cs: Othello (M-bérlet 10.) (7) — P: A szevillai borbély (Szemere­­bérlet 10.) (7) — Szó: Báthori Zsig­­mond (Bemutató előadás, bérlet­szünet) (7) — Jövő V: A diótörő (Bérletszünet) (de. 11); Walkür (Márkus-bérlet 10.) (7). Erkel Színház: V: Parasztbecsü­let, Bajanzók (Ifjúsági előadás) (de. 11); Bohémélet (A. Marinko­­vics vendégfelléptével) (Basilides­­bérlet 10.) (7) — K: Ludas Matyi (7. bérlet 10.) (7) — Szó: Paraszt­becsület, Bajazsok (Munkás­bérlet VI. s°r. 5.) (7) — Cs: Tosca (3. bérlet 10.) (7) — P: Carmen (Bér­letszünet) (7) — Szó: Három a kislány (Rékai-bérlet 10.) (7) — Jövő V: Hunyadi László (Ifjúsági előadás) (de. II); Cigánybáró (Bér­letszünet) (7). Nemzeti Színház: V: Üzenet (8) — H: Vizkereszt (7) — K: Üzenet (Abonyi—Szacsvay-bérlet. 7.) (7) — Szó: Bánk bán (7) — Cs: Sok hűhó semmiért (7) — P: Szentivánéji álom (Shakespeare-ciklus, G-bér­­let 6.) (7) — Szó: Szentivánéji álom (7) — Jövő V: Üzenet (Szi­geti—Vízvári-bérlet 7.) (7). Katona József Színház: V: Bie­­dermann és a gyújtogatók (7) — H: Pygmalion (7) — K és jövő V: Biedermann és a gyújtogatók (7) — Szó: Tartuffe (7) — Cs: Candida (7) — P: Nincs előadás — Szó: Lyuk az életrajzon (7). Ódry Színpad: V, K és jövő V: Emlékezz haraggal (7) — H: Cs: Fekete vagy vörös (7) — P és Szó: A színházrendező IV. évf. vizsga­­előadása (du. fél 3) — Szó: Ma­gyar Elektra (7). Néphadsereg Színháza: V: Cy­rano de Bergerac (G-bérlet 6.) (7) — H: Lysistrate (7) — K: Há­ború és béke (7) — Szó: Cyrano de Bergerac (7) — Cs: Cyrano de Bergerac (M-bérlet 6.) (7) — P: Az öreg hölgy látogatása (V) — Szó: Idegen partok előtt (7) — JÖVŐ V: Cyrano de Bergerac (R-bérlet 6.) (7) — Jövő H: Ilyen nagy szere­lem (7). Madách Színház: V: Vihar (de. 11); Különleges világnap (7) — H: Sze, Cs: Különleges világnap (7) K: Varjú doktor (7) — P: Cse­resnyéskert (7) — Szó: Vihar (7) — Jövő V: Donna Diána (du. fél 3 és este 7). Madách Kamara Színház: V: A fák állva halnak meg (7) — H: De nehéz a feltámadás (7) — K, P: Szó: Fekete ventillátor (7) — Szó, Cs: A fák állva halnak meg (7) — Jövő V: Lady Windermere legye­zője (7). Petőfi Színház: V: A XX. szá­zad fia (7) — H és jövő H: Mesébe illik (7) — K és jövő V: Svejk (7) — Szó: A napfény nem eladó (7) — Cs: Égi háború (7) — P: Kime­nő (7) — Sze: A XX. század fia (7). Jókai Színház: V: Parázs (de: fél 11 és este 7) — H: Trisztán (7) — K és jövő V: A teremtés koro­nája (7) — Sze: Kigyómaras (7) — Cs, Szó: Parázs (7) — P és jövő H: Türelmetlen szeretők (7). József Attila Színház: V: Fel­nőnek a gyerekek (du. fel 3 és este 7) — H, K, Cs és jövő H: Bekopog a szerelem (7) — Szó: Ugorj ki az ablakon (7) — P: Kis­polgárok (7) — Szó: Szókimondó asszonyság (7) — Jövő V: Érdek­­házasság (7). Fővárosi Operettszínház: V: Szép Heléna (du. negyed 3); Há­rom tavasz (fél 8) — K. Szó: Három tavasz (7) — Cs. P: Szép Heléna (7) — Szó: Nyugtalan boldogság (7) — Jövő V: Irodalmi délelőtt (Állami Könyvterjesztő) (de. 10); Nyugtalan boldogság (du. ne­gyed 3); Vők iskolája (7). Blaha Lujza Színház: V: Ne­báncsvirág (du. fél 3); Narancshéj (fél 8) — K. Szó: Narancshéj (7) — Cs: Nebáncsvirág (7) — P. Szó: Római vasárnap (7) — Jövő V: Nebáncsvirág (du. fél 3); Római vasárnap (7). Vidám Színpad: Minden este fél 6-kor (­ du. fél 4-kor is). Mi a panasza? — H: Nincs előadás. Kis Színpad: Minden este 7-kor (­ du. 3-kor is). Álomlovag — H: Nincs előadás. Állami Bábszínház: V: Jancsi és Juliska (de. 11); Argyilus királyfi (du. 3); János vitéz (du. 5); Szőke ciklon (fél 8) — K. Cs: Ludas Matyi (de. 10) — Sze: Ezüstfurulya (de. 10) — P: Ludas Matyi (de. 10); Biztos siker (fél 8) — Szó: Ludas Matyi (du. 9); Biztos siker (fél 1) — Jövő V: Hófehérke (de. 11); Ludas Matyi (du. 3 és 5); A szőke ciklon (fél 8). Kulich Gyula Szabadtéri Szín­pad (VIII., Kulich Gy. (Kálvária) tér). V: Csárdáskirálynőtől a Há­rom tavaszig (8). Fővárosi Nagycirkusz: Minden este 8-kor (Cs, Szó,­­ du. 4-kor is). Májusi műsor (prolongálva). Budapest Varieté: V: Tavasszal kell a szerelem (du. fél 4 és este 7) (Szezonzáró előadás). Bartók-terem: V: Chanson a di­vat (8). Az Országos Rendező Iroda (ORI) heti műsora: Szombat (június 11): Bartók­terem (8): Chanson a divat. Vasárnap (június 13.): Bartók­­terem (8): Chanson a divat. A Néphadsereg Színháza nyári körszínházának első be­mutatója, az Iphigenia Aulis­­ban című Euripidész-tragédia próbái Kazimir Károly rende­zésével megkezdődtek. Dokumentumok Eichmann magyarországi rémtetteiről Adolf Eichmann-nak, milliók­­ gyilkosának magyarországi tevékenységéről igen sok do­kumentum igyekszik képet ad­­­ni. Nálunk elkövetett bűnlajst­­­romának összeállításához két­­­ségkívül a magyar háborús fő­­­bűnösök pere és a nürnbergi­­perben elhangzott vallomások­­szolgálnak a leghitelesebb for­gásul. A magyar történelem­­­kutatók most e vallomások­­összevetésén, a rendelkezésre álló adatok tanulmányozásán­­és ellenőrzésén fáradoznak. E­­munka végeztével bontakozik­­majd ki Eichmann magyaror­szági rémtetteinek teljes képe, amely már megtisztul a fel­tevésektől, a különféle valószí­nűsítésektől. A munkát bizonyos mérte­ikig nehezíti Eichmann rendkí­vüli óvatossága.­­Magamra­­nézve semmi esélyt nem látok ■a háború győzelmes befejezé­­­sére" — mondta az emberbőr­­­be bújt szörnyeteg Hoettlnek, a Waffen SS és a hadügymi­nisztérium összekötőjének 1941 ]nyarán Budapesten egy bizal­­lmas beszélgetés közben. S e­­felismerés tudatában kevés írá­­­sos nyomot hagyott maga után. [Egy ízben, amikor valamelyik i­ntézkedésének végrehajtására [a magyar zsidóság vezetői írás­beli útmutatást kért ele tőle, h­­ Idegen megtagadta a kérést:­­"Én nem papírháborút viselek ■a zsidók ellen...* — mondta. Bűneit mégsem leplezhette el, azokat az egész világ számon tartja. A feladat: biológiai és teljes kiirtás Amikor közvetlenül a német katonai megszállás után Eich­­mannn Magyarországra érke­zett, nem kis részben az ő sze­mélye keltett világszerte bal­jós előérzetet. A Kossuth­-rádió drámai felhívásban jósolta meg: "Nem néhány százra, nem is néhány ezerre, de tíz­es százezrekre megy azoknak a magyaroknak a száma, akik üldözött vaddá lesznek saját hazájukban.* A Reuter iroda tudósítója így kommentál: "­A Magyarországra érkezett Ges­­tapo-vezetőket ismerve, félő, hogy a katonai megszállást zsi­dóüldözés követi, a Herren­­volk nem hagyja kihasználat­lanul az alkalmat, hogy zsidó vérben fürödhessen." Hogy ezek az aggodalmak jogosaik voltak, arra a nürn­bergi per során kihallgatott s azóta kivégzett Wisliceny SS Hauptsturmführer tanúvallo­mása vet fényt. Ebből némi fo­galmat alkothatunk a történe­lem egyik legnagyobb tömeg­gyilkosságának előkészítéséről és Eichmann szerepéről. Brookhart alezredes, az ame­rikai ügyész helyettese: — Mi volt Eichmann beosz­tása? Wisliceny: Eichmann az RSHA-ban (Reichssicherheits­­hauptamt) a Gestapo IV. osztá­lyának vezetője volt... Ez a csoport Eichmann-nal az élen volt a felelős a német megszál­lás alá került országok zsidó­kérdésének megoldásáért. B: A zsidók elleni intézkedé­sekben voltak-e egymástól megkülönböztető szakaszok? W: Igen ... A harmadik pe­riódust nevezték a zsidókérdés "Végleges megoldásának". B: Kérte annak idején e ki­fejezés magyarázatát? W: Eichmann megmagya­rázta nekem, mit jelent ez. Azt mondta, hogy a zsidók bioló­giai és teljes kiirtását jelenti a keleti vidékeken. B: Tett ön megjegyzést Eich­mann hatalmát illetően? W: Eichmann magyarorszá­gi tevékenysége mindarra ki­terjedt, ami összefüggött a zsi­dókérdéssel. Jól tudtam, hogy feladata végrehajtása néhány millió ember halálos ítéletét jelenti. Azt mondtam neki: »Ne adja Isten, hogy ellensé­geinknek lehetőségük legyen mindezt a mi népünkkel meg­tenni." Azt válaszolta, hogy ne legyek érzelgős ... Eichmann szadizmusára és elvetemültségére jellemző volt az átfogó megsemmisítési ter­vek apró részletekig menő ki­dolgozása. Érdekes bizonyíté­kot tár elénk könyvében Mun­kácsi Ernő, az 1944-es esemé­nyek egyik tanúja. Megírja, hogy március 31-én reggel fél 9-től háromnegyed 10-ig a Ges­tapo Majestic­ szállóbeli főha­diszállásán ismertette "prog­­­ramját" Eichmann a zsidóta­nács tagjai előtt. Hosszasan foglalkozott például a sárga csillag viselésével. Részlete­sen ecsetelte, hogy mikortól, kiknek, hogyan kell hordaniuk. Tanácsolta a megjelenteknek, hogy sürgősen lépjenek érint­kezésbe valamelyik gyárral, mert körülbelül­­hárommillió csillag elkészítéséről kell gon­doskodni két hét alatt. Kifej­tette, hogy a csillagoknak egy­forma méretűeknek kell len­niük, ezért már a gyáraikban darabolják szét azokat; még azt is elmondta, hogy hetven­ezer méternyi anyag szükséges a csillagokhoz, amelyeket véle­ménye szerint darabonként 3,5 pengőért lehet forgalomba hozni. A hihetetlen aprólék­osság, amellyel Eichmann program­jának csupán ezt az egy pont­ját magyarázta, sejtetni enged­te: a tömegírtás előkészítésé­ben és megszervezésében már előzőleg, a többi európai or­szágban páratlan rutinra tett szert. Személyes irányítás és közreműködés 1944. április 7-én a belügy­minisztérium kis tanácstermé­ben megbeszélés folyt le, ame­lyen egy megtalált jegyző­könyv szerint Baky és Endre államtitkárokon, valamint több vidéki csendőrparancsnokon

Next