Magyar Nemzet, 1961. július (17. évfolyam, 154-179. szám)

1961-07-15 / 166. szám

4 A LISZT-BARTÓK fesztivál gazdag programja A Magyar Sajtó Házában sajtófogadás volt abból az al­kalomból, hogy ősszel meg­rendezik hazánkban a Liszt- Bartók fesztivált, Liszt Fe­renc születésének 150., Bartók Béla születésének 80. évfor­dulója alkalmából. A sajtó­­tájékoztatón ismertették az ősszel kezdődő zenei esemé­nyek programját. Szabolcsi Bence akadémikus tájékoztatta a sajtó képvise­lőit a II. Zenetudományi Kongresszus előkészületeiről. A kongresz- Genst, amelyet Liszt és Bar­tók emlékezetének szentel­nek, szeptember 25—30. kö­zött a Magyar Tudományos Akadémia rendezi meg Buda­pesten. Tizenöt országból öt­ven zenetudós előadására szá­mítanak, előadókat és vendé­geket várnak Angliából, Ausztriából, Belgiumból, Bul­gáriából, Csehszlovákiából, Franciaországból, Kínából, Lengyelországból, az NDK- ból és az NSZK-ból, Romá­niából, Svájcból, a Szovjet­unióiból és Törökországból. A Szovjetuniót és Csehszlová­kiát öt-öt tagú delegáció kép­viseli, a kongresszuson tizen­két tagú magyar előadógár­da — a legismertebb hazai zenetudósok — számol be a magyarországi Liszt és Bar­tók kutatásokról. Az őszi ünnepségek jelen­tős eseménye lesz a Bartók Archívum létrehozása a Várban, az Or­szágház utca 9. szám alatti, most újjáépített házban. Ez az archívum, amelynek egyik szellemi irányítója Denis Dilié belga zenetudós, egy későbbi, zenetudományi ku­tatásokkal foglalkozó intézet­nek magja lesz. A Liszt—Bartók ünnepsé­gekre számos fontos kiadvány lát napvilágot. Jövőre meg­jelenik egy több mint ezer­oldalas kötet a Magyar Tudo­mányos Akadémia gondozá­sában. A Zenetudományi Ta­nulmányoknak ez a tizedik kötete Bartók emlékezetének szentelve a nagy zeneszerző sok érdekes, fontos életrajzi dokumentumát publikálja. Új kiadásban látott napvilágot a Liszt és Bartók életét ismerő,­tető képeskönyv, készül a­ Liszt-dokumentumo­k gyűjte-5 ményes kötete a Tudományost Akadémia kiadásában, három­­ füzetben megjelentetik Liszt) tizennyolc dalát, a Hungáriát című kantátáját és készül egy­ rendkívül érdekes, reprezen-­ tatív célokat szolgáló fakszi-­ mile-kötet, amely Bartókot, a) levélírót, a komponistát, a­ népdalgyűjtőt mutatja be sa­­­ját kezeírásán keresztül,) négynyelvű magyarázattal. ) Sólymos Péter, a Zenemű-­­ vészeti Főiskola tanára a( nemzetközi ) Liszt—Bartók ) , zongoraverseny­­ előkészületeiről szólt. Elmon-­ dotta: a verseny szigorú kö­v­­etelményeire való tekintet-­ tel viszonylag kevés részve­y­vőre számítottak, de a most­ lezárult jelentkezések kelle-­­­mes csalódást okoztak. A­­ zongoraversenynek 58 jelent-y­kezője van, ebből 11-en a­ Szovjetunióból és a népi de-y­mokráciákból, 17-en a többi­ európai országból, 14-en a­ tengeren túli államokból és­ 16-an Magyarországról jelent-y­keztek. A verseny döntő­jé-) ben Liszt és Bartók zongora-­ versenyei között lehet válasz-) tani és Bartók népszerűségére­ jellemző, hogy a jelentkezők) egynegyede Bartók valame-) lyik zongoraversenyét szeret-­­ né eljátszani a döntőben. ) Lakatos Éva, az Állami­ Hangverseny- és Műsorigaz-­ gatóság vezetője a­­ Budapesti Zenei Hetek ) programját közölte a sajtó­ képviselőivel A zenei hete-­ ket az idén ősszel szintén­­ Liszt és Bartók emlékének) szentelik. A Budapesti Zenei­ Hetek szeptember 25-től ok­­ tóber 23-ig tartanak, a meg-j­avító az Erkel Színházban) lesz, ahol a Magyar Állami Hangversenyzenekart Ernest Ansermet vezényli. A máso­dik napon Barbirolli vezé­nyel, utána Ferencsik János főzeneigazgató vezénylete mellett Szvjatoszlav Richter működik közre a koncerten. Világhírű vendégegyüttest üdvözölhetünk a zenei prog­ramban: a Moszkvai Rádió és Televízió zenekara Ale­­kszandr Gauk vezényletével két budapesti hangversenyt ad magyar szólistákkal. Je­lentős zenei eseménynek ígér­kezik a nemzetközi zongora­­verseny győzteseinek koncert­je, amelyen Lehel György ve­zényel. A Budapesti Zenei Heteken a külföldi együtte­sek és művészek mellett köz­reműködnek a legkiválóbb magyar ének- és zenekarok, karmesterek és szólisták. A programban húsz mai ma­gyar zeneszerző művei is el­hangzanak. A Filharmónia az idén országos ünnepségeken akar megemlékezni Lisztről és Bartókról, és ezért nem­csak a fővárosban, hanem a nagyobb vidéki városokban is színvonalas koncertek lesznek. A rádióban is erőteljesen készülnek az őszi ünnepsé­gekre. A Budapesti Zenei He­tek koncertjeinek túlnyomó többségét közvetítik. A rádió által közvetítendő hangverse­nyek iránt rendkívül nagy az érdeklődés a külföldi rádiók­nál is, az UNESCO hat elő­adást kért a Magyar Rádió­tól Liszt Ferenctől. Sok kül­földi rádió Liszt-heteket ren­dez. A televízió a tervek sze­rint körülbelül nyolc koncer­tet közvetít a Budapesti Ze­nei Hetek műsorából. A szeptemberben kezdődő gazdag zenei programra, a Zenetudományi Kongresszus­ra, a nemzetközi zongoraver­senyre és a Budapesti Zenei Hetekre igen sok külföldi vendéget várunk. (*I­­I.) Újabb verzió Hemingway haláláról Az író özvegyének nyilatkozata Ernest Hemingway özvegye a múlt hét végén néhány új­ságírót meghívott idahói há­zába, ahol férje tragikus kö­rülmények között elhunyt. El­mondotta, hogy férje a halá­los baleset előtt ragyogó ke­délyállapotban volt, s renge­teg irodalmi tervet szőtt, amelyekről még halála nap­ján is lelkesen, fiatalos tűzzel beszélt. Mindez kizárja azt a lehetőséget, hogy öngyilkossá­got követett volna el. Halála az özvegy állítása szerint nem úgy esett, ahogy az első hír­adások feltüntették. He­mingway nem tisztogatta fegyverét, a baleset után a szobában semmiféle tisztogató szerszámnak nyomát sem lel­ték. Az történt, hogy az író kézbe vette fegyverét, belené­zett csövébe, s akkor történt a végzetes baleset. Az özvegy, aki egyébként negyedik felesége volt He­­mingwaynek, elmondta, hogy férje irodalmi hagyatékában, tudomása szerint, két publiká­latlan, de befejezett regény, sok elbeszélés és számtalan töredék található. Az egyik regény kéziratát, amely — mint az író egyik barátjának elmesélte, — "a földről, a tengerről és a levegőről szól", egy kubai bank őrzi. A másik regény kézirata egy idahói bankban van, de tartalmáról az író özvegye nem tudott kö­zelebbi részletet Az író nem nagyon sietett műveinek kiadásával, egy­szerűen anyagi meggondolá­sokból. "Minek emeltessem fel a jövedelmi adómat 75 százalékról 95 százalékra? — idézte néhai férje kijelentését, majd hozzáfűzte, hogy az író kiadatlan alkotásait bankbe­tétnek tekintette és ezért he­lyezte el különböző bankok­ban. Olaszországban új módszer­rel próbálkoznak a még min­dig meglevő analfabétizmus felszámolására: a római tele­vízió hetenként háromszor sugároz félórás műsort fel­nőttek írás-olvasás oktatásá­ra. ­ ERDÉLYI MIKLÓS Mozart- testje a Károly-kertben benső­séges élményt nyújtott: a je­­­lenlevő, csaknem háromezer­­ főnyi közönség néhány pilla­­­nat alatt elfelejtette, hogy [ szabad téren van, gyenge [ akusztikai viszonyok között ], és azonosult a muzsikával.­­ Ez a kontaktus különben ilyen és ehhez hasonló kon­­­certeknél igen ritkán jön lét­­­re és még ritkább eset, hogy­­ éppen az oly kevéssé hival­kodó Mozart-muzsika hasson­­ilyen eleven erővel.­­ Pedig Erdélyi vezénylése­­minden inkább, mint sikert­­kihívó, tapsot provokáló pro­­­dukció. Művészete általában­­inkább intim jellegű és gya­­­korta még azokról az első­­pillantásra külsőségesnek lát­­­szó hatásokról is lemond, ,amelyeket pedig a szerző —­­jelen esetben Mozart — egyál­talán nem "szégyellt" leír­­■rri ... így például a Haffner­­- szimfónia (K. 385) a maga , robusztus vidámságával, fel­­­hőtlen boldogság-hangjával ,egyre-másra kínálja a briliáns ■ effektus-lehetőségeket. Mind a­­négy tétele egy tündöklő kora ,nyári nap boldog emlékét­­ idézi, a mester életének leg-­­ gondtalanabb időszakát. 1782­­augusztusában keletkezett ez jó szimfónia, alig néhány hét­­tel a Szöktetés a szerájból ■című opera sikeres bemutató­ja után. (Erre mutat különben ■az utolsó tétel és Ozmin nép­szerű, ún. akasztófaáriájának őszinte hangról hangra való­­egyezése.) Méginkább a fel­szabadult, gondtalan hangvé­­­telt erősíti az a tény, hogy a [Haffner-szimfónia eredetileg­­Szerenádnak készült, máso­diknak a jól ismert Haffner­­, szerenád után. »Az első al­­­legro nagyon tüzes legyen... [az utolsó pedig oly gyors,­­ahogyan az csak egyáltalán [lehetséges" — így határozza [meg maga Mozart a Haffner­­-szimfónia előadási utasításait. Eredetileg még egy "Marsch" és egy második menüett tar­tozott a szimfóniához, de eze­ket Mozart a végleges for­mából elhagyta — így nyerte el a mű a klasszikus négyté­teles tagoltságot. Erdélyi Miklós a mű teljes színskáláját némileg a söté­­tebb színek felé közelítette. A briliáns­ elemet nála többnyire a drámai váltja fel. Színpadi hasonlattal élve azt mondhat­nánk, hogy ebből az opera buffából "semiseriát*, azaz "■középfajú drámát* csinál. És ezt nem azért jegyezzük meg, mintha vitába akarnánk szál­­lani elképzelésével, csupán fo­galmat szeretnénk adni mű­vészetéről. Erdélyinél különös jelentőséget kap minden apró fátyol, mely a szimfónia fé­nyét — aká­r csak egyetlen pillanatra is — tompítja, el­takarja, így például az első tétel kidolgozási részének moll-epizódjai, a gyönyörű fafúvós-függönyökkel és olva­sóhajokkal, amelyek közvetle­nül megelőzik a felcsattanó főtéma visszatérését. Az utol­só tétel is ennek megfelelően bizonyos mértékig Beethoven azonos hangnemben álló II. szimfóniájára emlékeztetett. Erdélyi erőteljes művészi egyénisége folytán azonban ezt is elhihetőnek éreztük. Három évvel korábban, 1779 nyárutóján, Párizsból való hazaérkezése után kom­ponálta Mozart az Esz-dúr Symphonie Concertante-t. Azok a nagy remények, ame­lyeket a mester párizsi utazá­sába helyezett, nem váltak be, párizsi útja inkább ta­nulságokkal, mintsem anyagi eredményekkel szolgált. Meg­ismerte mindenekelőtt azt a régi formát, amelyet német területein már csak az ún. mannheimi mesterek tartottak életben: a concertáló szimfó­nia műfaját, melynél — a ba­rokk concerto grosso mintá­jára — nem egy, hanem több hangszer áll szemben a zene­karral. Ebben a műfajban komponálta fenti alkotását. A concertáló szimfónia elő­adása igen kényes feladat Nemcsak arra van szükség, hogy mindkét hangszer játé­kosa a legapróbb részletekig uralkodjék szólamának tech­nikai és muzikális nehézsé­gein, hanem ezenfelül szinte már kamaramuzsikai összhang is kell hogy legyen a hegedű és a brácsa művésze között. Az előbbi követelménynek Kocsis Albert és Lukács Pál teljes mértékben megfelelt — az utóbbi azonban csupán kö­vetelmény maradt. Kocsis Al­bert közismert erőteljes, szár­nyaló hegedűhangja és Lu­kács érzékien árnyalt, bárso­nyos brácsajátéka külön-kü­­lön megannyi csodálatra mél­tó pillanattal ajándékozott meg bennünket, de ez az örö­münk kissé csökkent, amikor ugyanazt a virtuóz vagy ének­szerű passzázst gyökeresen különböző beállításban hal­lottuk felcsendülni. A nagy mozarti c-moll han­gon megszólaló lassú­ tétel ro­mantikus dallamívelése mindkét szólistához közelebb állott és az összhang itt jött létre a legtökéletesebben. A műsort záró Színigazgató c. kisopera (Szabó Miklós íz­léses verseivel) ezúttal is nagy sikert aratott. A nyitány ve­zénylésénél Erdélyi valóban magára talált, bár a zenekar — amely az első két szám­nál megbízhatóan, lelkesen követte vezetőjét — ezúttal nem tündökölt. A két fősze­replő, Ágay Karola és László Margit a Mozart-stílusban­ való alapos jártasságról tett­ tanúbizonyságot. Szabó Miklós* és Nádas Tibor egészítették ki az együttest, mindketten­ szép, kulturált hangon énekel-t tek.­­ LUKÁCS MIKLÓS hangver-z senye nem volt sem jobb, sem­ rosszabb, mint amilyen szín-¦ vonalat a Károlyi-kertben ál-* tálában megszoktunk. Közis-· mert erényeit itt is csillogtat-t ta: biztos kézzel vezette együt­­ tesét és sikerrel harcolt a­ meglehetősen mostoha időjá-í rási körülményekkel.­­ Sosztakovics I. szimfóniája, mindenesetre alaposabb fel-­ készülést érdemelt volna, kü­l­­önösen a fúvósszólamokat il­­­letően. Érdekes, kétarcú alko-( tás ez: stiláris szempontból a) romantikus és a modern hang-) vétel vízválasztóján áll. Talán­ éppen ez teszi, hogy a legna­­ gyobb karmesterek — élükön) a modern muzsikát bizonyos­ mértékig elutasító Toscanini-­ val — szinte versengve tű­­ zik mindmáig műsorukra, a) mű két feltámasztási pontja,) az irónia és az igaz érzelem) megjelenítése nem mindenütt) sikerült Lukács Miklósnak,) mivel akarva-akaratlan el kel­) lett merülnie az anyagszerű-) ség, a megszólalás technikai) problémáinak megoldásába. )■ Smetana Moldvája zenekari) tekintetben lényegesen jobb) volt, csupán a főmelódiát sze-) rettük volna felszabadulta­b­). bán, boldogabb áradással hal-­ lani. )( Darvas Gábor nagyszerű) hangszerelésében hallottuk) Liszt Patétikus koncertjét.) Antal István azonban ezúttal­ kissé indiszponáltan játszott), és ebből eredően a briliánst passzázsok helyenkint kissé­­ lyukasak voltak. A mű drá-(­ mai vonalvezetése azonban)) töretlen ívben bontakozott ki.)) Pernye András )· ZENEI jegyzetek Maow Nemzet NAPLÓ Július 15 Művészbarátai meleg ünnep­lésben részesítették a Fészek Klubban rendezett vacsorán Csillag István szobrászmű­vészt, a népszerű éremművészt nyolcvanadik születésnapja al­kalmából. Hazai és külföldi múzeumok őrzik értékes mun­kásságának szép darabjait, az érmek, domborművek százai kerültek ki keze alól és korát meghazudtoló munkakedvvel dolgozik ma is. Jelenleg álla­mi megbízásból Balassi Bálint portréját életnagyságú dom­borműben mintázza. * A magyar filmgyártást a moszkvai filmfesztiválon az Alba Regia képviseli. A film hőse — mint köztudott — Homyánszki Károly székesfe­hérvári orvos, akit a Szovjet­unió Legfelső Tanácsának Elnöksége magas kitüntetésben részesített. Homyánszki dok­tor most egy magyar turista­csoporttal a Szovjetunióba lá­togatott és Jevpatorija váro­sában felkeresi Ligyia Martis­­csenkót, az Alba Regia hősnő­­jét.­­ Nagy sikerrel szerepelt ha­zánkban a magyar—lengyel kulturális egyezmény értelmé­ben Magyarországra látogatott Slask lengyel Állami Ének- és Táncegyüttes. A 120 tagú mű­vészegyüttes pénteken Debre­cenből újabb külföldi útra in­dult. A Szovjetunióba utaztak, ahol egy hónapot időznek. A prágai Magyar Kultúrá­ban az idén ismét 500 hallgató végezte el különböző fokon a magyar nyelvtanfolyamot. Dr. Josef Blaskovicnak, a prágai Károly-egyetem docens­en ért irányításával hat oktató 24 tanulókörben tanította a ma­gyar nyelvet. A tanfolyamok legjobb hallgatóinak 40 fő­nyi csoportja szeptemberben Magyarországra látogat .9 Új üzemet kapott a Képző­­művészeti Kivitelező és Ipar­­vállalat, és megkezdte a mű­vészi terrakotta dísztárgyak gyártását. A máznélküli ége­tett agyagszobrocskákat a leg­ismertebb művészek mintáz­zák, köztük Kerényi Jenő, Mi­­kus Sándor, Pátzay Pál és Ol­­csay-Kiss István. A szobrok­ról az üzemben hű másolato­kat készítenek, és ezeket az eredeti terrakottánál lényege­sen olcsóbban hozzák forga­lomba. ■Szombat, 1961. július 19. Két és félmillió hallgató a Szovjetunió felsőoktatási intézményeiben Benke Valéria a szovjet felsőoktatási szakemberek moszkvai tanácskozásáról Négy napon át tartott Moszkvában a szovjet felső­­oktatási szakemberek tanács­kozása. Az értekezleten az oktatásügy továbbfejlesztésé­ről tárgyaltak, az 1959-ben hozott törvény végrehajtásá­nak eddigi tapasztalatai alap­ján. A Moszkvában járt ma­gyar oktatásügyi küldöttség vezetője, Benke Valéria mű­velődésügyi miniszter a ta­nácskozásról a következőket mondotta: " A nagy jelentőségű ta­nácskozás 2500 részvevője kö­zött ott voltak és felszólaltak a szovjet felsőoktatási intéz­mények vezetői, számos ta­nár, a tudományos, a kulturá­lis és a gazdasági élet képvi­selői, továbbá több baráti ál­lam delegációja is. Miután mi is foglalkozunk oktatási re­formmal, a felsőoktatási intéz­mények munkájának tovább­fejlesztésével, a részvétel rendkívül hasznos volt szá­munkra.­­ A Szovjetunióban nagyon kiszélesedett a felsőfokú szak­emberképzés. Ma már a felső­­oktatási intézményekben ta­nulók száma két és félmillió. Különösen megnövekedett az olyan hallgatók szá­ma, akik a termelői munka megszakítása nélkül végzik tanulmányaikat. A re­formtörvény végrehajtása so­rán elsősorban az ilyen to­vábbtanulási formákat fejlesz­tették. Ennek jó megoldása, amikor felváltva egy hétig termelőmunkát végez, egy hé­tig egyetemi tanulmányait folytatja a dolgozó. Az egye­temek nappali tagozatú hall­gatóinak szakmai gyakorlatát a korábbinál ugyancsak lénye­gesen fejlettebb módszerrel oldják meg. Amikor a szak­képzés érdekében és a tanu­lás összekapcsolása azt kíván­ja, hogy fejlettebb munkát végezzenek , diszpécserként, technikusként vagy mérnök­ként dolgozzanak —, akkor ennek megfelelően fokozato­san emelik a termelési gya­korlat idejét. Ez az utolsó év­ben — ha valaki mérnöki munkát végez — fél évre is kiterjedhet. — A diákok munkáját szer­te a Szovjetunióban a felső­fokú oktatási intézmények csakúgy, mint az üzemek a legkorszerűbb technikai fel­szereléssel, laboratóriumokkal, műszerekkel, a kísérletezési lehetőségek messzemenő biz­tosításával segítik. A hallga­tók az állami, a gazdasági és a társadalmi szervek nagyará­nyú támogatását élvezik. Az az elv, hogy az élet és az is­kola szerves egységbe fonód­jék, kölcsönösen szolgálja egymást — teljesen elfoga­dott, s már gyakorlatilag is realizálódik a Szovjetunióban. — Nagyon lényeges tapasz­talata és egyik jelentős téma­köre volt a tanácskozásnak a felsőoktatási intézmények munkájának javítása — foly­tatta a miniszter. Az érte­kezlet igen fontos gondolata volt, hogy a követelménye­ket, a hallgatók tudásszínvo­nalát az eddiginél is maga­sabbra emeljék a reform vég­rehajtása során. Mindehhez átgondoltabb, az elméleti ta­nulmányokat jobban segítő tantervek, valamint olyan tan­könyvek és segédeszközök szükségesek, amelyek lehető­vé teszik, hogy a hallgatók kevesebb idő alatt magasabb elméleti színvonalat érjenek el.­­ Amikor mi az oktatás­ügy fejlesztésével, tehát a tá­voli jövőre is kiható felada­tokkal foglalkozunk, nem sza­bad elszakadnunk mai lehe­tőségeinktől, a realitástól. Még erőteljesebben kell dol­goznunk azon, hogy egész társadalmunk saját ügyének tekintse az oktatást, az if­júság nevelését, szakképzését. Fokozott figyelmet kell fordí­tanunk a felsőfokú oktatás tartalmi kérdéseinek megol­dására. Az egyetemek, a fő­iskolák vezetői, a tanszék­­vezetők ezt a tananyag, az oktatási módszerek korszerű­sítésével segíthetik legjobban.­­ Az a generáció, amely­nek felsőfokú képzését most készítjük elő, már a kom­munizmus építésének nemze­déke lesz. Felsőoktatási in­tézményeinknek tehát — a tárgyi tudáson kívül — olyan gondolkodásmódot és jellem­vonásokat is ki kell alakíta­niuk a jövendő hallgatókban, hogy azok tudásuk, munká­juk állandó tökéletesítésére készek legyenek, s így ké­pesek a kommunizmus építé­sével járó feladatok megold­­ására is — fejezte be nyi­­latkozatát Benke Valéria. ­ Eltemették Rajnai Gábort ) Pénteken a Farkasréti te­­­metőben nagy részvéttel bú­­csúztatták Rajnai Gábor ér­­­demes művészt, a Nemzet­i Színház örökös tagját. A te­­­metésen részt vett Berczellei­­ Antal, a Nemzeti Színhá­­­ igazgatóhelyettese, Malonya­­Dezső, a Vígszínház üzem­­­igazgatója és a magyar szín­­­házi élet számos képviselője . A ravatalnál — a Művé­­szeti Szakszervezetek Szövet­sége és a Nemzeti Színház (társulata nevében — Halás­z Kálmán, a Nemzeti Színház (főtitkára emlékezett az el­­­hunytra. A kortársak és­­barátok nevében Makay Mar­­­git színművész — aki a Víg­­­színházban és a Nemzeti­­Színházban hosszú évekig­­együtt játszott az elhunyttal­­— búcsúzott Rajnai Gábortól (majd a művészeti intézmé­­nyek képviselői, a család, s­­barátok és a tisztelők elhe­­­lyezték a sírra a megemlé­­­kezés virágait. ) Marseille-ben, az idegenfor­galmi filmek harmadik nem­­­zetközi fesztiválján bemutat­ják a Tavasz Budapesten című ■magyar dokumentumfilmet. [ E3 ] Fodor Klára jól sikerült ,előadóestet rendezett "Kaláris* ■címmel a Közlekedési Klub­iban. József Attila, Kosztolá­nyi Dezső, Fodor József, Jan- Ikovich Ferenc és mások meg­zenésített verseit, továbbá nép­dalok és sanzonok sorozatát adta elő. Az est keretében Illés Béla Kossuth-díjas író előadta egyik kitűnő anekdotáját, Sar­­kadi Mária előadóművésznő verseket mondott el, Szetrsén Gyula szavalt és konferált. Arató Pál pedig zongoraszá­­mokkal működött közre.

Next