Magyar Nemzet, 1965. július (21. évfolyam, 153-179. szám)

1965-07-10 / 161. szám

A Húsz óra sikere Moszkvában „Megrázó hatású“ — „Méltó a legpozitívabb értékelésre“ Péntek délelőtt mintegy hetven szovjet és külföldi új­ságíró jelent meg a fesztiválra érkezett magyar filmdelegá­ció sajtóértekezletén. Fábri Zoltán, a Húsz óra rendezője, Páger Antal és Horváth Teri, a film szereplői, valamint Papp Sándor,­­a Művelődésügyi Minisztérium filmfőigazgatója válaszolt a kérdésekre. A szovjet lapok nagy teret szentelnek a fesztiválon be­mutatott magyar filmnek. A Pravdában L. Pogozseva mél­tatja Fábri rendezését. Hang­súlyozta: a film az első jele­nettől kezdve megragadja a figyelmet, a nézőt arra kény­szeríti, hogy érdeklődéssel kö­vesse a szereplők sorsának alakulását, a szerző gondola­tainak kibontakozását. — Csak örülni lehet a magyar filmművészet sikerének — írja a Pravda. — Olyan filmet mutattak be, amely nézetünk szerint méltó a legpozitívabb értékelésre. A Tred pénteki számában D. Orlov a Húsz óra megrázó hatásáról ír. Megállapítja, hogy a négy főszereplő, bár meghatározott tendenciákat testesít meg Magyarország történelmi fejlődésében, hatá­rozott egyéniség. Összeütközé­sük nem csupán a testet öltött jelképeké, hanem eleven jel­lemeké. A lap nagy elismerés­sel szól Páger Antal és Görbe János játékáról. A Komszomolszkaja Pravda összehasonlítja a Húsz órát az egy nappal előbb bemutatott jugoszláv filmmel, amelynek hasonló a mondanivalója. Megállapítja, hogy mindkét film napjaink fontos problé­máiról szól elgondolkoztató módon. A szereplők egyéni sorsa összefonódik a nép tör­ténelmi sorsával. A kritikus elismeréssel adózik a film társadalmi mondanivalójának és érdekes művészi megoldá­sának. Beszélgetés Kisfaludi Stróbl Zsigmonddal moszkvai és volgográdi látogatásáról "Korunk egyik legnagyobb szobrásza", — ezzel kezdi a Kisfaludi Stróbl Zsigmondról a Szovjetunióban megjelent, gazdagon illusztrált monográ­fiát a szerző. Vucsetics, a vi­lághírű szobrászművész, a ber­lini felszabadulási emlékmű alkotója. A magyar mestert — akinek a leningrádi Ermi­­tázsban, a moszkvai Pus­kin múzeumban és más szov­jet múzeumokban vannak ki­állítva alkotásai —, őszinte megbecsülés és meleg baráti szeretet övezi a Szovjetunió­ban. Idei, nyolcvanadik szüle­tésnapját követően meghívta őt a Szovjet Művészeti Aka­démia, hogy pihenésre, üdü­lésre töltsön néhány hetet, szovjet barátai között. Kisfa­ludi Stróbl Zsigmond nem utazott üres kézzel, Bartók és Kodály portréját vitte magá­val. Mindkét munkáját a Szov­jet Zeneművészek Szövetségé­­nek ajándékozta. A kedves epizódokkal, ün­nepi fogadásokkal, nagy sé­tákkal, pihenéssel, baráti be­szélgetésekkel, vidám pohara­zással telt négy hét emlékeit eleveníti föl most sajátos han­gulatú nagy­matermében, mely egy termékeny alkotó élet szakadatlan munkásságá­nak sokszínű tükre. Ha be­szélni tudnának e műterem falai... De a sokat látott, so­kat megélt műterem helyett maga a mester, Kisfaludi Stróbl Zsigmond mesél ne­künk színes, ízes nyelvén. Most írja önéletrajzát, mely remélhetőleg nemsokára sajtó alá kerül. — Kezdve attól, hogy foga­dásomra tizenegyen jelentek meg a repülőtéren, látogatá­som utolsó pillanatáig a leg­nagyobb szeretet vett körül. A Szovjetunió művelődésügyi minisztere, Furceva asszony óhajára orvosi vizsgálatnak vetettem alá magam. Az orvo­sok eltanácsoltak a tengertől. Így kerültem egy Moszk­va közelében fekvő sza­natóriumba, illatos, pompás fenyőerdő kellős közepébe, ahol remek sétákat tettem a görög szobrokkal ékesített parkban, a romantikus kis tó partján, tolmácsom, az Öblö­mön írójának leszármazottja, a fiatal Goncsarov társaságá­ban. — Alig töltöttem néhány na­pot a szanatóriumban, amikor legnagyobb örömömre Vorosi­­lov marsall látogatott meg. Majd Vucsetics repült hozzám Volgográdból, ahol most dol­gozik századunk legnagyobb szabású plasztikai alkotásán: most van készülőben a Honvé­dő Háború emlékműve. Viszo­noztam Vucsetics látogatását. Megrendített a gigászi hősi emlék pompás, lenyűgöző lát­ványa, kifejező ereje, szépsé­ge. A Volgától emelkedő úton lépcsőzetesen alakul ki a mély gondolatokat, drámaiságot ki­fejező emlékmű. Az egyik szoborcsoport például siárori- Szóros f­élziir­ágyságoá it egy holttestet letakaró női alakot ábrázol. A több szoborcsoport­ból álló emlékművet egy 51 méter magas női alak koro­názza. Ez még befejezésre vár, előreláthatólag az év vé­gén lesz készen. Vucsetics ki­látásba helyezte, hogy művé­nek befejezése után ellátogat hozzánk. Én a legnagyobb sze­retettel várom látogatását s biztos vagyok benne, hogy ugyanilyen meleg érzésekkel fogadja a kiváló szovjet szob­rászművészt a magyar nép. Sok-­sok fénykép örökíti meg Kisfaludi Stróbl Zsigmond Szovjetunióban tett legutóbbi látogatását. Az egyiken Ha­­csaturjánt látom, amint a Ze­neművészek Szövetsége nevé­ben átveszi a Bartók és Ko­dály portrékat. De talán leg­kedvesebbek azok a fotók, melyek Vorosilov marsall tár­saságában ábrázolják.­­ — Ottlétem utolsó vasár­napját Vorosilov marsall nya­ralójában töltöttem. Úgy érez­tem magam, mint itthon, hi­szen — ha kifejezhetem így magam — régi barátság fűz a marsallhoz. Az ebéd magyar nótázással végződött, ki szö­veggel, ki szöveg nélkül da­lolta a régi, szép magyar nó­tákat. Drága vendéglátó házi­gazdám azzal búcsúzott el tő­lem: “Mondja meg a magyar népnek, hogy szívemnek fele az övéké.­* A Szovjetunióban töltött négy hét felfrissítette, való­sággal megfiatalította Kisfa­ludi Stróbl Zsigmondot. Ter­vek, újabb munkák megvalósí­tásai foglalkoztatják s most fe­jezi be életművének talán leg­nagyobb szabású vállalkozását, a »Végvári harcok.« című nagyméretű, háromfigurás lo­vaskompozíciót. D. M. RRORTEREM Magyarul beszélő szovjet film Bemutató: július 15 SZÍNHÁZAK mai műsora Körszínház: Fiorenza, Starto és a varázsló (Bemutató) (S) — Tóvá­rosi Nagycirkusz: Randevú a cir­kuszban. — Nemzetközi BTtléta műsor (hu. fél 4 és fél 8) — Bar­tók színpad: KISZ Központi Mű­vészegyüttes műsora az árvízkáro­sultak javára (*) — Kulich Gyula Szabadtéri Színpad: Zeng a gitár (8) — Margitszigeti Szabadtéri Színpad: Pécsi Balett (8). A Budapesti Zenei leiek programja Ansermet, Doráti, Markovitch vendégfellépése Pénteken délelőtt az Orszá­gos Filharmónia vezetői sajtó­­tájékoztatón ismertették az idei őszi Budapesti Zenei He­tek és az ezzel párhuzamos zenei verseny programját. Szeptember 11-én kezdődik:­ a zenei verseny, amelyet az idén három fúvóshangszer — fuvola, fagott, klarinét — fia­tal előadóművészei számára rendeznek meg, s ehhez kap­csolódik a fúvósötösök számá­ra kiírt kamarazenei verseny. Szeptember 18-án megkezdő­dik az Erkel énekverseny, amelynek keretében ária- és dalénekesek mérik össze tudá­sukat. A napokban lezárt ne­vezési lista szerint a fúvós­­versenyre közel kétszázan, az énekversenyre több mint negyven résztvevő jelentke­zett. Nevezések érkeztek olyan távoli országokból is, mint Kanada és Chile. Mind a fúvós-, mind az énekverseny kötelező anyagá­ban több magyar mű szerepel. Az énekesek a döntőben le­zárt borítékban egy Janus Pannonius-vers latin szövegén­ írt dalt kapnak, amelyet né­hány perces felkészülés után első látásra kell elénekelniük. A dal szerzője, Kodály Zoltán, aki ezt a kis kompozícióját kü­lön erre a célra, a versenyiro­da felkérésére írta. Szeptember 20-án a világ­hírű svájci karmester, Ernest Ansermet hangversenyével megkezdődnek a Budapesti Zenei Hetek. Az ünnepség-so­rozatot az idén Bartók Béla halálának 20. évfordulója al­kalmából a nagy komponista művészetének jegyében rende­zik meg. Szeptember 25-én Ferencsik János vezényel Bartók-hang­­versenyt, amelyet Európa több nagy rádióállomása­­közvetít, ezenkívül a Telstaron keresz­tül számos tévéállomás is su­gározni fog. Olyan kiemelkedő vendége­ket várnak az idei fesztiválra, mint Doráti Antal, a külföldön élő világhírű magyar karmes­ter, Dean Dixon, aki a hesseni rádiózenekarral lép fel, és Igor Markevitch. A szólisták között többek között pódium­ra lép Erica Morini világhírű hegedűművésznő és Nikita Magaloff, napjaink egyik ki­emelkedő zongoraművésze. A verseny és a fesztivál iránti nemzetközi érdeklődésre jellemző, hogy a Zenei Hetek alkalmából megfigyelőként ha­zánkba érkezik a berni és a római rádió igazgatója, vala­mint a bayreuthi Wagner­­fesztivál rendezőségének tit­kára és a Bécsi Ünnepi Hetek elnöke. Meghalt Weiner Tibor, Dunaújváros főépítésze Weiner Tibor, Ybl-díjas épí­tész, Dunaújváros főépítésze csütörtökön, 59 éves korában elhunyt. Az Építésügyi Minisztérium, a Magyar Építőművészek­ Szö­vetsége, Dunaújváros pártbi­zottsága és a városi tanács végrehajtó bizottsága Weiner Tibort saját halottjának te­kinti. Temetéséről később tör­ténik intézkedés. * Diplomáját 1929-ben szerez­te meg a Budapesti Műegye­temen, * a gazdasági válság éveiben kénytelen volt kül­földre menni. Rövid ideig Né­metországban dolgozott, innen azonban baloldali politikai tevékenysége miatt hamarosan kiutasították. A Szovjetunióba emigrált, ahol nemcsak szak­májában tevékenykedett, ha­nem bekapcsolódott a nemzet­közi munkásmozgalomba is. 1937-ig élt a Szovjetunióban, majd Párizsban, 1939 végétől pedig Dél-Amerikában dolgo­zott. Chilében néhány éven át a santiagói egyetem nyil­vános tanára volt. 1948-ban tért vissza Ma­gyarországra, s első hazai megbízatása egész életén át végigkísérte. Dunaújváros megtervezését kapta felada­tul. A dunaújvárosi tervező vállalat irodájának vezetője, s a város főépítésze lett Wei­ner Tibor élete a pentelei ho­mokból kinőtt új, szocialista, város falai között folytatódott. Minden ház, amely az elmúlt másfél évtizedben a városban felépült, minden fa, mely az utóbbi években itt lombot hajtott, s melynek a város­képet kellett szépítenie, a vá­ros levegőjét egészségesebbé tenni, az ő keze munkáját is dicséri, ő tervezte meg Duna­újváros városképét, az ő el­képzelései nyomán nőtt, szé­pült, s vált otthonossá a vá­ros. S neki, aki viszonylag korán távozott az élők sorá­ból, megadatott a ritka aján­dék, mely keveseknek jut osz­tályrészül: még életében lát­hatta munkája gyümölcsét, nap-nap után kedvtelve gyö­nyörködhetett abban, amit egykor, 17 évvel ezelőtt, ter­vekbe öntött.­­ na. A város lakói ismerték, be­csülték és szerették­­ főépíté­szüket, ezért választották be 1959-ben a dunaújvárosi ta­nács végrehajtó bizottságába, amelynek 1963-ig elnökhelyet­tese volt. A társadalmi meg­becsülésnek más jeleivel is találkozhatott: eredményes vá­rosépítési és tervezési mun­kásságáért Munka Érdemren­det kapott, és elnyerte az Ybl­­díj első fokozatát is. Külföl­dön gyakran képviselte a ma­gyar építőművészetet: többek között részt vett a Szovjet­unió legutóbbi építészeti kong­resszusán, s a brüsszeli világ­­kiállítás alkalmából rendezett építésztalálkozón. Weiner Tiborral egy szocia­lista gondolkodású, kommu­nista építészszakember távo­zott el az élők sorából. El­ment egy művész, aki várost álmodott a puszta homokon, s akinek megvalósított álmát egész Európa ismeri. (g­­i.) NAPLÓ Július 10 A Balatoni Nyári Szabad­­egyetem idei előadás-sorozatát július 15-én nyitja meg dr. Polinszky Károly művelődés­­ügyi miniszterhelyettes a Veszprémi Vegyipari Egyetem épületében.★ Gacs Gábor Munkácsy-díjas grafikusművész kiállítása jú­lius 11-én nyílik meg a hód­mezővásárhelyi Tornyai János múzeumban. -f­ A tiszántúli fejfák és a ke­leti bálványok »rokonságáról« ír tanulmányt dr. Lükő Gábor, a kiskunfélegyházi múzeum igazgatója. A tanulmány a töb­bi között bizonyítja a rokon észak-ázsiai népeknél és a ti­szántúli falvakban szokásos fejfa-típusok azonos eredetét.­­ Józsa János grafikusművész munkáinak a kiállítása pénte­ken nyílt meg a Váci utcai Gondolat könyvesboltban. A kiállításon a művész Brecht, József Attila, Illyés Gyula és Radnóti műveihez készült il­lusztrációit mutatják be. Társadalmi erdei szolgálatot szervezett a Nógrád megyei Természetvédelmi Bizottság a védett területek őrzésére. A szolgálat legfontosabb felada­ta, hogy kidolgozza az ipoly­­tarnóci őslelőhely fejlesztési tervét. Ez a munka elsősor­ban azért jelentős, mert 1967- ben ismét Magyarországon tartják a nemzetközi paleon­tológiai kongresszust, amely­nek a fő témája az ipolytar­­nóci ősemberi lelet.­­ Bazaine-nél, az egyik leghí­resebb­­párizsi festőművésznél rendelték meg a Saint-Severin műemlék-templom nyolc nagy üvegablakát. Chagall és Villon után tehát Bazaine is a monu­mentális üvegfestő művészek sorába lép.­ Közös könyvkiadásról ta­nácskoztak Szarajevóban Ju­goszlávia, Bulgária, az NDK, Csehszlovákia és a Szovjet­unió ifjúsági könyvkiadói. A megállapodás szerint minden évben más ország adja ki legalább nyolc nyelven a többi országok számára is az év leg­szebb gyermekmeséit. ZENEI Két hangverseny a Károlyi-kertben HENRYK CZYZ lengyel karmestert évről évre rendsze­resen láthattuk vendégül és így nyomról nyomra követhet­tük művészetének nagyívű fej­lődését. Ennek ellenére, két legutóbbi szereplése alkalmá­val olyan minőségi ugrás ta­núi voltunk, amely magasan túlszárnyalta a hozzáfűzött legvérmesebb reményeinket is: Czyz a nagy karmestervirtuó­zok sorába lépett. Erről győzött meg bennün­ket a tavaszi évadban tőle hal­lott Erkel-színházbeli hang­verseny — a többi között Men­delssohn Olasz szimfóniája — és szerdai estje a Károlyi-kert­ben. Már a műsort indító Kodály Galántai táncok hangzásképe is a legjobb értelemben eltért minden megszokott interpretá­cióétól. Czyz valami egészen különös, szuverén biztonság­gal nyúlt a partitúrához és a zenekarhoz egyaránt. Legfőbb titka abban rejlik, hogy “van ideje” egy-egy formarész ki­csengetéséhez, hogy soha nem siet, mivel bizonyos benne, hogy a formarészeket elválasz­tó szünetekben is történik va­lami. Ezáltal könnyedén elke­rüli azt az általános előadói veszélyt, amely egyfajta gon­dolattorlódásból származik s tagolatlansághoz vezet, meg­akadályozza a zenemű nagy­formájának lélegzését. Persze ez a “­nagy­ ritmus" csakis akkor jöhet létre, ha az általános értelemben vett ritmus sziklaszilárdan valósul meg. Nos, Cryz nem is rit­must, hanem magát a zenei lüktetést, a zene lélegzetét ve­zényli. Ütései elevenen rugal­masak, s félreérthetetlenül biztos keretet nyújtanak a ze­nekar számára, olyan keretet, amelyet minden muzsikus bol­dogan tölt ki zengő anyaggal. Szinte semmi sem kerüli el fi­gyelmét, ami a zene lényegi eleméhez tartozik. S ami a leg­fontosabb: mozdulatai nem­csak a zenét magát fejezik ki, hanem minden intése mélyen át van hatva a megszólaló mu­zsika élményével is. Cryz el­sősorban és végső fokon azért nagy kar­m­ester, mivel szug­­gesztív módon képes kivetíteni saját, magas rendű zenei élmé­nyét. A Galántai táncok tempója egy árnyalattal lassúbb volt a megszokottnál, de néhány má­sodperc elég volt arra, hogy minden hallgatóját meggyőzze és magával ragadja. A rendkí­vül hatásos befejező részben a gyorsaság érzetét szilárd rit­musával és nem a tempó ér­telmetlen fokozásával keltette fel és ezért aratott nagy si­kert. Csajkovszkij VI., Patetikus szimfóniája azután újabb, ra­gyogó meglepetést hozott. Ez a hosszú időre emlékezetes pro­dukció először is arról tanús­kodott, hogy Czyz végképpen feladta a lengyel muzsikusokat éveken át béklyóba szorító “objektív iskola" elveit, és hogy a szerző intencióin kívül semmi egyéb meggondolás nem feszélyezi. A sokrétű első tétel kontraszthatásait meg­rendítő élményszerűséggel élezte ki, olyan “elektromos töltéssel" robbant egy-egy vá­ratlan forte-akkordja, mint valami természeti jelenség, mint a fülledt nyári est ide­ges feszültségét jólesően kiol­dó vihar... És a harmadik té­tel győzelmi indulója után ve­le együtt kellett átélnünk a halálba és megsemmisülésbe vezető utolsó rész tragédiáját. Az est közreműködője, Sze­gedi Anikó Chopin f-moll zon­goraversenyét adta elő. Pro­dukciója szervesen illeszkedik egyenletesen felfelé ívelő mű­vészi fejlődésébe, sőt, e fejlő­dés jelentős állomásának érez­tük. E fiatal zongorista egyál­talán nem ismeri a művészet határain kívül fekvő hatásle­hetőségeket, hanem játékának minden eleme az adott műben gyökerezik. Ezúttal is magával ragadott bennünket fölényesen biztos, megalapozott zongora­tudása, hangszerének szép csengése, amely még a Káro­lyi-kerti akusztikai viszonyok­kal is sikeresen birkózott meg. Talán csak a lassú­ tételt kel­lett volna oldottabban játsza­nia, kevesebb tekintettel az ütemvonalakra és nagyobb fi­gyelemmel a dallam belső rit­musára. Az utolsó tétel hangu­lata és jelentése azonban olyan erőteljes szépséggel valósult meg, hogy minden fenntartást eloszlatott. LEHEL GYÖRGY hétfői est­je az Állami Hangversenyze­nekar élén szép zenei élményt jelentett. Itt kell megjegyez­nünk, hogy az Állami Hang­versenyzenekar mindkét estén — Czúz és Lehel keze alatt egyaránt — kitűnő produkciót nyújtott és rugalmasan valósí­totta meg mindkettejük zenei elképzeléseit. Az utóbbi alka­lommal Szabó Csilla Bartók III. zongoraversenyét adta elő. Szabó Csilla egész egyénisé­ge a zongorára termett — ezt már többször meg kellett álla­pítanunk róla. Alapvetően ro­mantikus lelki beállítottsága folytán a modern muzsikát nem egykönnyen veszi birtok­ba, minden modern műért fo­kozottan kell megharcolnia. Bartók III. zongoraversenyét már nem először halljuk tőle. Ez alkalommal megállapíthat­tuk, hogy további lépéseket tett a mű teljes birtokba vé­telére. Főként a korálszerű lassú­ tétel himnikus szépsége ragadott el minden jelenlevőt és az utolsó tétel fölényesen biztos technikai megoldása ér­demel dicséretet. Lehel Györgytől megszok­tuk, hogy minden előadott mű­ről pontos elképzelése van, hogy általában sohasem lép ki az adott alkotás szellemi- és hangzásképéből, köreiből. Ez­úttal is ezt az otthonos bizton­ságot élveztük Weber Bűvös vadász-nyitányánál és Brahms II. szimfóniájánál­ egyaránt. Természetesen a szabadtéri hangverseny bizonyos enged­ményekre kényszeríti az elő­adót , s csak ennek tulajdo­níthatjuk a Brahms-szimfónia utolsó tételének felhőtlen-dia­dalmas harsogását, amelyet Lehel egyébként mindig a szerző művészetéhez közelebb fekvő, sötét színezetű, belső drámaisággal szokott interpre­tálni. Az első tétel indítása — és különösen a gyönyörű mel­léktéma — azonban igazi Brahms-hangulatot teremtett, nemkülönben a tűnődő­ játékos harmadik, melynek bonyolult, többrétű érzelmi világát Lehel György a tőle megszokott és közismert biztonsággal vetítet­te elénk. Pernye Andris •Szombat, 1965. július 1. Új tagok az Operaházban Az Állami Operaházban az 1965—66-os évadból kezdve rendes tagként működik Bar­­lay Zsuzsa, Kozma Lajos, Szirmay Márta, Ütő Endre, akik eddig ösztöndíjasok vol­tak, továbbá Szellő Lajos, aki eddig tagja volt a debreceni Csokonai Színház operaegyüt­tesének is. Új ösztöndíjas ta­gok lettek: Szabó Rózsa, a Miskolci Nemzeti Színház volt tagja, Kovács Eszter és Bordás György, a Zeneakadémia most végzett operaszakos növendé­kei. ösztöndíjas lett Kőháti Attila is, aki eddig geológus volt, s magánúton tanult éne­kelni. öt próbaéneklése alap­ján szerződtették. »Filmsexiválnak« nevezi a Neues Österreich című napi­lap a nyugat-berlini filmfesz­tivált, amelyet a túlhajtott erotika jellemez. ÉRTESÍTJÜK ÜGYFELEINKET, hogy az ARANYBEVÁLTÁS folyó év augusztus hó 9-től 28-ig SZÜNETEL Felhívjuk a figyelmet, hogy a leadott anyag­ból elkészült félk­észgyártmány­ok július 6-ig vehetők át. Bogarany beadásának határideje: augusztus 6. ORVOSI MŰSZERKERESKEDELMI VÁLLALAT

Next