Magyar Nemzet, 1967. november (23. évfolyam, 258-283. szám)

1967-11-26 / 280. szám

12 KÖZÉLET A KÉPERNYŐN "Az információ záporában — ezt a címet választotta múlt szombati előadásához dr. Szecskó Tamás; a tömegkom­munikációs eszközökről, azok hatásáról beszélt. Ebben az információ-záporban a Ma­gyar Televízió is sűrűn ontja a maga cseppjeit. Felmérések, beszélgetések, levelek tapasz­talatai bizonyítják nálunk a televízió elsőrendű szerepét a közvélemény tájékoztatásá­ban, alakításában. Tudjuk, milyen korszakalkotó válto­zást hozott például az iskola­televízió, elsősorban a vidéki, falusi gyerekek oktatásában, mit jelent a világesemények helyszíni közvetítése és mit jelentenek a filmriportok, az ismeretterjesztő műsorok a földrajzi, történelmi, politikai tájékozottság, érdeklődés nö­vekedésében és kielégítésé­ben. Meglepő tehát, ha még most is vitatná valaki a tévé infor­­mátori feladatainak elsőren­­dűségét, s pusztán a jól-rosz­­szul szerkesztett szórakoztató program alapján ítélné meg az egész műsort. H­a mégis lábra kaphattak olyan néze­tek, amelyek a televíziót kizá­rólag szórakoztató intézmény­nek tartják, szórakoztató programjai szerint ítélik meg, abban az információs műsorok egy része is ludas. A magyar információk záporában ugyan­is jó néhány langyos, lagy­matag csepp is hull, ezeket valóban fölöslegesnek érez­heti a néző, anélkül, hogy észlelné a vízcsepp összete­vőit, a benne oldott kristályo­kat, sókat A langyos, unalmas csep­pek mellett szerencsére érde­kes, tartalmas, gondolatéb­resztő információt is ad a té­vé. Az ipari rovat műsora, a Sokszemközt például szelle­mesen, meggyőző jegyzetek­ben, riportokban tárgyalja a régi mechanizmus ellentmon­dásait, , bemutatja a készítlő-a­­dást az újra. A falurovat a mezőgazdaság termelési kér­déseivel foglalkozik rendsze­resen, méltánylandó erőfeszí­téssel, és sorolhatnánk a töb­bi rovatot is, amely a maga műsoridejében feldolgozza, sugározza a hasznos informá­ciók tömegét Jegyzetek, kommentárok, viták, nyilatkozatok hangza­nak el. Szakszerűek, de nem mindig eléggé népszerűek. A művészi műsorok közérthető­ségének, népszerűségének ügyét gyakran firtatják. A tá­jékoztatás, a közéleti progra­mok népszerűsége, közérthe­tősége legalább olyan fontos, mint a televízióra átdolgozott, modern irodalmi műveké. A televízió szorgosan, gyakran megérdemelt sikerrel készíti úgynevezett rétegműsorait, viszont nem mindig találja meg, vagy nem újítja meg elég gyorsan a társadalom va­lamennyi rétegéhez szóló köz­érdekű tájékoztatás műsor­­formáit. Nem zár le idejében, vagy nem elevenít fel kifá­radt sorozatokat, beletörődik egy-egy műsortípus egyhan­gúságába. Előfordul például, hogy a kedvelt híradó egy-egy riport­ja végére már elfelejti a néző, hol épült fel a létesítmény, amelynek avatását bemutat­ták. Vitaműsorok alatt meg­esik, hogy a második negyed­órában elmosódik, ki milyen álláspontot képvisel, s a vé­gén kiderül: nem is volt en­nek semmi jelentősége, mert csak a protokoll kedvéért osz­tották fel az információt több személy, több illetékes, több interjúalany között Jó példákat is említhetünk. A Kék fény-1 például. Nem egyenletes szín­vonalon, összhatásában azon­ban jól, elevenen közvetíti hasznos mondanivalóját. Megtalálta hangját a Szü­lők, nevelők egymásközt tava­lyi sorozata is, majdnem elér­te a jó szórakoztató műsorok népszerűségét, pedig jellegze­tesen informatív program volt, a pedagógiai szemléle­tet fejlesztette, a pedagógiai gondolkodást terjesztette. Más eszközökkel arat sikert a kül­politikai rovat illusztrált jegyzete, a Parabola. Jobb számai mellett akad ugyan gyenge, fáradt, vitatható is, egészében azonban méltán népszerű a Parabola, plety­káival illúziókat oszlat el, tár­sadalmi, politikai tendenciá­kat tár fel. A három sorozat annyiban hasonlít egymáshoz, hogy von­zó eszközökkel közvetíti In­formációit. A Kék fény a rendőrség kulisszái mögé vi­szi el néha a nézőt, ami a mai krimi-kedvelő divatban, tetéz­ve a dokumentum hatásával, eleve nagy vonzerő. Interjú a bűnözővel, vagy a sértettel, egy-egy eset krimisszerű re­konstruálása, vagy legalább­is jelzése, a bűnüldö­zés munkájának ismerteté­se, s a többi tájékozta­tás úgy jelentkezik, hogy a néző nem az erkölcsi intelmet érzi ki belőle elsősorban, ha­nem az érdekességet, amely után maga is levonhatja a ta­nulságot Eleven a Parabola hatása is, ugyanakkor például az ugyancsak közéleti jellegű Hazai tükör csak elvétve tud igazi érdeklődést kelteni. A jegyzet, a szóló-publicisztika nem tévé-ellenes műfaj. El­lenkezőleg, fontos, gyümöl­­csöztethető műsortípus, sok szép eredményt ért el már ve­le a televízió, például a Sok­szemközt jegyzeteiben, az Új könyvekről szóló kis beszá­molókban, a híradó kommen­tárjaiban. Kivált a külpoliti­kai rovatban alakult ki a tévé erős publicista gárdája. Las­san — sajnos, meglehetősen lassan — bontakoznak már nálunk is azok a televíziós egyéniségek, akik fel tudják oldani a feszültséget önma­gukban és a műfajban, s nem a hivatalos személy ünnepé­lyességével, hanem a család vendégeként köztik gondola­taikat. S vannak is érdekes gondolataik. Ez az egyéniség, emberközesség hiányzik még gyakran nem­csak a jegyzetekből, hanem az interjúkból, nyilatkozatokból, kerekasztal beszélgetésekből is. A képernyőn időnként unalmasan szólnak fontos té­mákról, s az unalmasság a legnagyobb hiba, amelyet a televízió elkövethet, szóljon akár belpolitikáról, akár a nemzetközi helyzetről, akár az atomról vagy a repülő csé­szealjról. A napokban jelent meg va­lahol, hogy a Parabola stílu­sát mennyire meghatározza állandó bemondója, Varga Jó­zsef. Valóban, az ő hűvös iró­niája teszi ezt a programot személyes jellegűvé, mint ahogy például Antal Imre jel­lemzi a Halló­t — az utóbbi időben ez a program is veszí­tett már erejéből fáradtnak látszik, reméljük, képes még a megújulásra. Vitray Tamás közvetlenségének jelentős ré­sze volt a Tizenkét szék sike­rében. A Tv jelenti fogalma pedig egyre inkább Kovalik Károlyhoz kapcsolódik, nem mintha kollégái rosszul vezet­nék a műsort, mégis Kovalik riporter-egyénisége, dinamiz­musa és közvetlensége terem­ti meg a program jellegzetes atmoszféráját. A Mai vendé­günk sorozatban is egyre több az érdekes, közvetlen hangú riport, vagy legalábbis törek­vés a hivatalos hangnem fel­oldására. A kezdeti évekhez viszo­nyítva tehát fejlődtek a tele­vízióban a közéleti, tájékozta­tó programok. Gazdagodtak is, de a mennyiség, a tematika bővítése még nem elegendő a sikerhez. Az információk zá­porában a jelentős mondani­való elsikkad, ha a műsor nem köti le a figyelmet. Nem elég a fontos közölnivaló, a téma gondos kiválasztása. Ér­dekes emberek, érdekes for­mák, jó ötletek, áttekinthető illusztrációk, tehát jó műso­rok kellenek, amelyek a néző­re hulló információ-zápor cseppjeinek ízt, színt, formát adnak, hideget és forrót nyúj­tanak, nem langyos szürkesé­get. Különben alig vesszük észre hogy új információhoz jutottunk. Vilcsek Anna Magyar Nemzet Reklám és esztétika un sin mn mm A Magyar Hirdető filmdra­maturgiájára évente mintegy száz kisfilmet készítenek elő (ezeket a MAFILM egyik stú­diója, illetve a Pannónia rajz- és bábfilm stúdiója ki­vitelezi), és esztendőnként kétszázötven tévé-minifilmet gyártanak saját stúdiójukban. Két munkacsoport dolgozik szakadatlanul; a rendezőket és az operatőröket alkalman­ként szerződtetik. A stúdió egyik sarkában áll saját ké­szítésű trükkasztaluk, az elő­szobát pedig csöppnyi vetítő­vé alakították át. A tévé­adások technikájához alkal­mazkodó vetítőgépet ugyan­csak maguk fusizták. Az új mechanizmus előjele­ként növekszik az érdeklődés a reklámfilm iránt, gyarapo­dik a megrendelők tábora. Egyre több például a vidéki megrendelő (közülük sokan az úgynevezett filmdiát kedve­­velik, ami filmre vett álló­kép, esetleg egy-két mozdulat csupán: szöveg és zene). A törzsvendégek — Állami Biz­tosító, OTP — mellé fölzár­kóznak a szolgáltató vállala­tok, színházak, mozik, a ke­reskedelem mellett mind több­ször rendel reklám­filmet az ipar. (Az egyik cipőgyár pi­hentető és gyógyító hatású papucsokat tervezett, a keres­kedelem — így mondják — nem rendelt belőle. A gyár csináltatott egy reklámfilmet. A tévé­adás másnapján a ve­vők keresték már az újfajta t­áz­cipőt.-a-, boltokban. Az ér­deklődés arra késztette a bol­tokat, hogy sürgősen rendelje­nek ötvenezer már gyógyszan­­dált.­ Alkalmazott filmművészet A legfontosabb, persze, hogy amit hirdetnek, valóban jó legyen, kapható, hozzáférhető, megbízható. A reklám hatá­sának azonban esztétikai kö­vetelményei is vannak. A stúdió munkatársai ezt így mondják: -A reklámkövetel­mények érdekében a filmmű­vészet legmodernebb lehetősé­geivel kell élnünk, tömören és hatásosan, a legjobb szö­veggel és kitűnő kísérőzené­vel­. Tudják tehát, hogy a jó reklámnak mi a titka, miért, hogy filmjeinknek egy része mégsem tükrözi ezt a fölisme­rést, noha dramaturgjuk az esztétikában és a reklámpszi­chológiában egyaránt jártas és képzett, noha neves film- és tévé­rendezőket, kitűnő opera­tőröket szerződtetnek vendég­munkára? (Bár az is előfor­dul, hogy egy-egy vendégmű­vész a­­reklámfilmben inkább a pénzkereseti lehetőséget látja meg, semmint a művé­szi kifejezés sajátos gyakor­latát.) Hiányzik Karinthy A reklám­szemléletben van a hiba. A megrendelők szeretik a cselekményes reklámfilm­eket, a sztorit. Tagadhatatlan, hogy a reklámfilmnek ez is egyik lehetősége, de nem az egyetlen. Szinte teljesen hiányzik manapság az úgy­nevezett márkareklám. Pedig évtizedekkel ezelőttről is mennyire emlékezetesek az ef­féle reklámok: -Haladjon ön is a korral, süssön Váncza sütőporral". -Kétszer kettő négy. Flóra szappant vágya. -Mondja marha, mért oly hús? Olcsóbb a hal, mint a hús­. Igaz, efféle sz­ogene­­ket akkoriban Karinthy Fri­gyes is faragott: manapság oly jól megy az íróknak, hogy emlékezetes, találó rek­lámszöveg ritkán terem, s ak­kor is véletlenül. De ha találkozik, rákapnak, és elkoptatják. A reklámfil­mekben így burjánzott el pél­dául a telitalálat. A stúdió munkatársai megkísérlik, hogy lebeszéljék róla a megrende­lőket, hiszen kevés találé­konyságra vall, hogy minden­ki ezt a bemondást követeli, s erejét is veszti, ha mindig, minden csupa telitalálat, de mégsem tudnak mindenkit le­beszélni róla. Mert manapság a reklámfil­meket ritkán írják mai Ka­rinthy Frigyesek, annál több­ször a vállalatok igazgatói, fő­könyvelői, főmérnökei, vagy propagandistái. Szunnyadó te­hetségüket szeretnék sokan ki­bontakoztatni. Ők hozzák a sztorit. Régi, közismert, köz­helyekből összetákolt sztorit a leggyakrabban, de dédelgetett, kedves történetet, amelyen ők maguk nagyszerűen mulat­nak. Kiosztják a szerepeket is. Azután, mert ők a megren­delők, ők fizetnek, ragasz­kodnak az elképzelésükhöz. Mindent és semmit meg, hogy a pénzükért so­kat kapjanak. Eziért zsúfolnak bele egy-egy percbe mindent: a reklámozott cikk minden fajtáját, vagy a meghirdetett bolt minden áruját, fiókját. A percet ki kell használni. (A tenyérnyi vetítőben fölgyul­ladt a lámpa- Az igazgató, két helyettese, és a propaganda­előadó az órájára nézett. Egyszerre mondták: -Ez csak­ ötven másodperc!" Csákugyári. És ragaszkodtak hozzá, mert egy percet fizetnek, a tarifa szerint megkezdett percenként számláznak, hogy a hiányzó tíz másodpercet is kitöltsék, ha másképp nem, hát a cég jelvényét mutassák a képer­nyőn. Hosszabb lett, és rosz­­szabb a reklám.) A bőség tévedése az is, hogy a reklámfilm — elsősorban a manapság leginkább hatásos, és ezért leginkább kedvelt televíziós reklám — ömleszt­ve, csoportosan jelentkezik Tízperces blokkokban, rend­szerint tíz egyperces reklám füzéreképpen. A stúdió mun­katársai arra törekszenek hogy valamiféle értelmes szerkezetbe állítsák a tíz rek­lámot, de ez a módja a hirde­tésnek esetleg önmaga hasz­nát csökkenti. Egy nyíl a céltáblában Ebben, természetesen, része van annak is, hogy sokáig a reklámot a szocialista gaz­dálkodástól idegen, sőt vele ellentétes valaminek tartottuk, s ha egyáltalán műveltük, rös­­telkedve, félrenézve. Az adás elejére tettük, amíg a készü­lék bemelegszik. Csakhogy időközben a gazdasági élet is bemelegedett, s kiderült, hogy a reklám — a jó, esztétikus reklám — a szocializmusban is szükséges, hasznos. Arról továbbra sincsen szó, hogy Lear király, mielőtt a tenyér­be lép, leszóljon a képernyő­ről: -Kalucsnit a Cipőbolt­ból!", s a Bolond, mikor ezt mondja: »Ó, komám, az ud­vari szentelt víz többet ér száraz házban, mint ez az esővíz házon kívül­, tegye hozzá. A lyukas ereszt megja­vítja a Lakatos ktsz. fiókjaink minden kerületben. De a tíz­perces, ömlesztett reklámmű­­sorokat föl kellene váltani a műsorszünetekben elhelyezett, a körülölelő műsorokkal össz­hangban, de legalábbis nem ellentétben levő, egy-két per­ces kis reklámokkal. Hatáso­sabb lenne. Mart­a reklámfilmjeink modorában szólva —, a cél­táblán csak elvetlen nyílvesz­­sző érhet el telitalálatot. A többi be!''ütközik a célba talál­t nyílba, és lehull Zay László Vasárnap, 1961. november . Ki mit tud­ LÁTNI? Gondok és eredmények a vizuális kultúrában A látás művészete korunk egyik legtöbbet emlegetett, legtöbbször vitatott kérdésévé emelkedett az utóbbi években Szakemberek százai vitatják meg alkalmazásának, fejlődé­sének tendenciáit — könyvek, cikkek és tanulmányok tucat­jaiban véve bonckés alá egyes területeit, ankétok, tanácsko­zások során foglalkozva az ál­tala felvetett lehetőségek taglalásával, s a még nyitott problémák megoldásával. A vizualitás, a látáskultúra fogalma azonban meglehető­sen tág, s ennek következté­ben nagyon nehezen körvona­lazható. Határainak megálla­pítására egyetlen kritérium áll rendelkezésünkre: a befo­gadó érzékszerv, illetve a ren­delkezésre álló művészi kifeje­ző eszközök köre. S így, eb­ben az értelemben kétségte­lenül a vizuális művészetek sorába tartozik például — többek között — az építészet és a formatervezés ugyanúgy, mint a képzőművészet vala­mennyi ága. Hatalmasak tehát azok a különbségek, amelyek e kö­zös kategórián belül elválaszt­ják egymástól a vizuálisan be­fogadható művészeteket, s népes családjuk valamennyi ága sajátos és csak egyenként megoldható kérdések özönét veti fel E­z a különös­­hierar­chia", amely a művészetek között az idők során kialakult, sajátos módon a praktikumot szolgáló, s az ily módon köny­­nyebben megítélhető, befogad­ható műfajok felé billenti a mérleg nyelvét. Mindenki tud­ja például, hogy milyen kere­settek lettek az utóbbi évek­ben a célszerű és egyben esz­tétikailag is magas színvona­lat képviselő modern búto­rok, vagy milyen népszerű­ségnek örvendenek a forma­­tervezett gépek és háztartási eszközök , amelyekről szá­mos pszichológiai­­ vizsgálat mutatta ki immár, hogy meny­nyivel használhatóbbak, sőt termelékenyebbek kevésbé gondosan formált, bár sok esetben ugyanolyan konstruk­ciós előnyökkel bíró társaik­nál. A köztudat azonban máig is értetlenül, vagy — jobb esetben — jóindulatú beletö­­­rődéssel fogadja a vizuális művészetek másik, rendkívül fontos csoportja: a képzőmű­vészet eredményeit, a festők, szobrászok és grafikusok mun­káit. A dühös visszautasítás, amelyet nem egy alkalommal tapasztalhattunk, világosan jelzi, hogy vizuális kultúránk épületén még ma is hatal­mas rések tátonganak, s hogy ezek nagyon sokszor egyene­sen a konstrukció alapjaiban indulnak ki: forrásuk a meg­közelítés módja, amely fogód­zó és mérce nélkül, előkészítés nélkül­­hozza létre­ a talál­kozást az alkotás és a néző között. Ismerjük tehát a bajt, tud­juk a forrását is. És keres­sük rá a gyógyszert — tanú­sítják ezt a megjelent írások, és az ankétok sora, legutóbb pedig az a konferencia, ame­lyet november 23-án és 24-én rendezett meg a Magyar Kép­zőművészek Szövetsége és a Képzőművészek Szakszerveze­te. E tanácskozás egyik elő­adója, Banszki Pál, a Nép­művelési Intézet művészeti osztályának csoportvezetője Társadalmunk vizuális, képző­­művészeti, esztétikai kultúrá­jának jelenlegi állapota címen tartott referátumában rend­szerbe fogva ismertette azt az állapotot, amely­­ellen­ küzd­ve meg kell kísérelnünk a fel­­emelkedést, de amely — mint előadásából is kiviláglik — tendenciáival egyben bázist is jelent ehhez a küzdelemhez. A Bánszki Pál által ismer­tetett egyik felmérés négy művész egy-egy alkotásába sűrítette a jelenleg élő ha­ladó hazai festészeti törekvé­sek legjellemzőbb irányait. • így — Kurucz D. István­ Ál­lami gazdaság csikósa, Németh József: Hóolvadás, Orosz Já­nos: Nap, Hold és állatok, va­lamint Kondor Béla: Repülés című művét tekintve a közvé­leménykutatás alapjának — mérte fel 860 megkérdezett személy válaszai alapján az általuk képviselt csoportok vizuális­­ képzőművészeti fel­­készültségét, ismertetve­­vá­lasztásukat". A kérdésre adott feleletek összesítésénél kide­rült, hogy a megkérdezettek legnagyobb része Kurucz D. István képe mellett foglalt ál­lást (A megkérdezett hódme­zővásárhelyi kiállítás látoga­tók 39,8 százaléka választotta az ő művét. 22,9 százalékuk Németh József, 13,1 százalé­kuk Orosz János, 11,1 száza­lékuk pedig Kondor Béla al­kotását részesítette előnyben. A lakásukon felkeresett sze­mélyek közül — a reproduk­ciók segítségével feltett kér­désre — 61 százalék Kurucz D. István, 24 százalék Németh József, 8.3—8,3 százalék pedig Orosz János, illetve Kondor Béla művét választotta ki.) A tanulságok — amelyeket e vizsgálat alapján, Bánszki Pállal együtt, levonhatunk — nyilvánvalóak. A közönség nagy része — különösen azok, akik nem látogatják a kiállí­tásokat — előnyben részesíti azokat a műveket, amelyek megközelítésére és befogadá­sára a köznapi tapasztalat alapján kialakult, a tárgyak egyszerű felismerésének ké­pességét jelentő ismeretekkel is képes Az a kép vagy szo­bor, amely ennél többet kí­vánna tőle, nem számíthat­­megértésére" é s csak szeren­csés esetben kerüli el -sznob*, -nevetséges­, -érthetetlen* ás hasonló jelzők áradatát. A másik, a -biztató- felmé­rés, amelyet Bánszki Pál is­mertetett, a fiatal képzőmű­vészek tavalyi, Stúdió 66 cí­mű reprezentatív kiállításán készült. Kidolgozói azokat a reakciókat igyekeztek­­feltér­képezni­, amelyeket a bemu­tatott képek a tárlat látoga­tóiból kiváltottak. A legfonto­sabb az, hogy a megkérdezet­tek -stílusválasztásban- meg­mutatkozó ízléskülönbségek már nem mutatnak olyan, sokszor végletes, polarizáló­dást, mint a vásárhelyi közön­ség esetében. A látogatókat —­­ez esetben javarészt fiatalokat — többé-kevésbé egyformán vonzották a különböző felfo­gású képek; választásukat tehát nem annyira a stílusok külsőségei irányították, hanem a művek belső tartalma. Ez is tendencia azt mutatja, hogy a fejlődés — bár nem min­dig halad a kívánt irányban és ütemben — a képzőművé­szeti műveltség területén is kétséget kizáróan létező való­ság. A helyzetet persze — mind­ezek ellenére — nem ideali­zálhatjuk. Hiszen az említett Stúdió 66 című tárlatot össze­sen 12 840-en tekintették meg. Ez a szám átlagosnak mond­ható, és nagyon kevés — kü­lönösen ha egy közepes film milliós nézőseregével vagy a tévé minden este képernyő elé ülő négy-ötmilliós néző­táborával hasonlíjuk össze. Egy-egy kiállítást persze soha nem fognak ennyien felkeres­ni. Ez lehetetlen volna. A ma­gunk elé tűzött mércét azon­ban a mostaninál jóval ma­gasabbra kell emelnünk. Ám, hogy ezt megtehessük, ahhoz nem elég az óhajok kifejezé­se: összefogott, tervszerű munkára, tettekre van szük­ség. Olyanokra, mint az is­kolai művé­zeti oktatás hely­zetének megnyugtató megol­dása — s az irodalmi és a ze­nei nevelés­­szintjére való felmelése —, a kortárs mű­vészetet bemutató állandó fó­rum létrehozása és egy rend­szeresen megjelenő képzőmű­vészeti hetilap, amely végre betöltené azt a szerepet, ame­lyet az ízlésnevelés és a kép­zőművészeti kritika terén je­lenleg a napilapok és az iro­dalmi folyóiratok kénytelenek vállalni, valamint a már most is rendelkezésre álló eszkö­zök jobb, tervszerűbb, egysé­ges koncepcióra épülő fel­­használása. Horváth György Budapest történetét és mai életét bemutató kiál­­tás nyílt meg pénteken Stockholm leg­nagyobb kiállító termében. A tárlatot svéd részről Cári Al­bert Andersson, Stockholm fő­polgármestere és Hjalmar Mehr városi tanácsnok, ha­zánk részéről Kőmives is várt, a fővárosi tanács végrehajtó biz­tts­nak elnökhelyettese nyitotta meg.

Next