Magyar Nemzet, 1969. augusztus (25. évfolyam, 177-202. szám)

1969-08-05 / 180. szám

4 A RÁDIÓ MELLETT­ ­ Párbeszéd a nagyvilággal­­ Nagy dolog a holdutazás. A holdport rugdaló űrhajósok közvetlen párbeszéde a Föl­dön maradottakkal. De még nagyobb dolog szerintem, ha a Földön maradottak nem holdtávolságokat, csupán né­hány száz vagy ezer kilomé­tert áthidalva folytatnak pár­beszédet, akkor is, ha más vi­lágban, más politikai közeg­ben élnek". Más a véleményük világról és emberről , s ér­veiket mégsem úgy tetézik, hogy egymásnak esnek, mond­juk egymás hajának, ősi ma­nufakturális módon, vagy ép­pen előrehaladottabb formá­ban, szuperszonikus bombá­zókkal. Provinciális Föld-lakó vagyok, engem e pillanatban még sokkal inkább meghat az efféle harcmentes dialógus. Igen, meghat, mert a holduta­zást nemrég kezdtük el, a Földön viszont már meglehe­tősen régen lakozunk: ha ösz­­szevetjük az első holdutazás évének párbeszédét azzal a néhány békés kimenetelű dia­lógussal, amit földi létezésünk százezer évei alatt sikerült létrehoznunk, akkor nyilván­való, hogy statisztikailag is mennyivel rosszabbul állunk ez utóbbiak terén, őszintén tisztelem tehát a holdutaso­kat. De örülni, meghatottan örülni mégiscsak annak tudok inkább, ha a földi holdtávol­ságok csökkennek. Erről meditáltam, mialatt szerdán este a Rádió új soro­zatának — Párbeszéd a nagy­világgal — első adását hall­gattam. Technikailag is impo­nált nekem a vállalkozás — a beszélgetők egyfelől a BBC londoni, másfelől a Magyar Rádió budapesti stúdiójában foglaltak helyet —, de valójá­ban az tetszett, amit ez a technika hordozott: a külön­böző nézetek egymással küz­dő, de egymást nem agyon­csapó csörtéjét. Mi történt te­hát? A londoni stúdióban ült Arnold Hauser professzor, aki — ahogy itthon szeretjük mondani — magyar szárma­zású, de ő a beszélgetésben egyszer határozottan magyar­nak vallotta magát, és aki majdnem fél évszázada kül­földön él, mégis meghatóan jó ízzel beszél magyarul, a mű­vészetszociológia egyik világ­tekintélye, nemrégiben nálunk is megjelent A művészet és irodalom társadalomtörténete című fontos munkája. A buda­pesti stúdióban pedig Lukács György ült, akit Arnold Hau­ser a fellobbanó vitában mes­terének nevezett, Ortutay Gyula, aki a néprajztudós, és Huszár Tibor, aki a szocio­lógus vívóállásából kapcsoló­dott a dialógusba, végül Kézdy Beatrix, aki a mű magyar ki­adóját képviselte. A beszél­getést, rokonszenves tartózko­dással, de a megfelelő pilla­natban mindig művelten és felkészülten közbelépő Rap­­csányi László vezette. Miről beszélgettek? Sokfé­léről, fontos dolgokról. A plu­ralizmusról, amiről természe­tesen Lukácsnak és Hauser­­nak teljesen eltérő a vélemé­nye, vagy az ortodox marxiz­musról (Hauser) és a sztálini korszak karikatúra-marxiz­musáról (Lukács), a remény­telen társadalmi káoszról (Hauser) és a reményteli rend­ről (Lukács), a művészet sze­repéről, feladatáról a modern világban, a történelemről, mint legfőbb tudományról (Hauser), a népművészet ere­detéről és mai funkciójáról (Ortutay), a társadalomkuta­tás legfrissebb általános és kelet-európai tendenciáiról (Huszár). Nem feladatom most, nem is tudnám teljesí­teni, hogy az egyórás vita anyagát rögzítsem, inkább azt hangsúlyoznám, hogy e nehéz fajsúlyú beszélgetés —­amiről az imént felvázolt kulcssza­vakból is fogalmat alkothat az olvasó — milyen élvezete­sen és érthetően pergett. Gyár­igazgatói interjúkból általá­ban sokkal nehezebben (vagy egyáltalán nem) értem meg, hogy mi a baj a dugóhúzó­fronton — most pedig, korunk legbonyolultabb filozófiai, szo­ciológiai, művészeti problé­máiról beszéltek professzorok és akadémikusok, első hallás­ra világosan és érthetően. És ráadásul nem is volt ez amo­lyan „száraz” tudósbeszélge­tés, nem hiányoztak emocio­nális mozzanatok sem (az év­tizedek előtt barátsággal el­vált Lukács és Hauser felsza­badult hangulatú, igazán él­ményszerű találkozása a rá­dióhullámokon) vagy olyan jó sűrű drámai pillanatok, mint a vita hevébe belelendült Hauser professzor ütemes asz­­talver­egetése Londonból, vagy egy félelmetesre kihegyezett, kivédhetetlen Lukács-replika után beálló sokatmondó csönd. Kitűnő és nagy horderejű vállalkozás ez, csak a legna­gyobb elismerés illeti mind­azokat, akiknek szerepük volt benne. Kíváncsian várom a negyedévenként jelentkező so­rozat további adásait. Legkö­zelebb Szent-Györgyi Albert lesz a vitapartner. Görgey Gábor NAPLÓ Négy kiállítás nyílt meg va­sárnap. Molnár János művelő­désügyi miniszterhelyettes mondott beszédet az idei Sze­gedi Nyári Tárlat megnyitó­ján a Móra Ferenc Múzeum Képtárában. Nagymaroson 15 művész munkáiból rendeztek kiállítást a művelődési ház­ban. Martyn Ferenc rajzkiál­lítása Niklán nyílt meg a Ber­zsenyi Dániel Emlékmúzeum­ban. Deim Pál festőművész ké­peiből Szentendrén a Feren­­czy Múzeumban nyílt meg tárlat. El­egyrázkódással szállították kórházba szombat délután Vit­­torio Gassmannt. A művész Cortina d’Ampezzóban tölti szabadságát. Fiával korcso­lyázott, amikor egy másik kor­csolyázó meglökte. Gassmann elesett és elájult. Az orvosok szerint állapota elég súlyos. 4* Nagyezsda Krupszkaja nap­lója alapján forgatják a moszkvai népszerű tudomá­nyos filmstúdióban az 1917 március—április című doku­­mentumfilmet. Az új munka a Lenin életéről készülő 14 dokumentumfilmek egyike. Augusztus 5 Magyar műsort sugároz augusztus 20-án a moszkvai rádió. A félórás zenés prog­ramot a Magyar Rádió mun­katársai állították össze. A műsor címe: Zenés séta Bu­dapesten. Képzőművészek dolgoznak hétfő óta egy hétig a bonyhá­di Zománcgyárban. A tolnai és baranyai művészek tűzzo­mánccal készítenek faliképe­ket, kísérleteiket a gyár tá­mogatja. Az elkészült művek­kel a Zománcgyárat és a bony­hádi járási művelődési házat ajándékozzák majd meg. De Balázs Béla születésének 85. évfordulójára értékes aján­dék érkezett a szegedi Somo­gyi Könyvtárba — Balázs Béla szülővárosába — az odesszai könyvtár igazgatójától. Balázs Bé­la 1936-ban az odesszai filmstúdió­ban filmet készített Karcsi kaland­jai című ifjúsági regényéből. A könyvtár igazgatója, V. Tyetyenko felderítette a film születésének tör­ténetét, gazdag fényképanyagot gyűjtött, s az értékes dokumentu­mokat küldte el Szegedre. ­ A gödöllői Agrártudományi Egyetem Csárdás táncegyüt­tese háromhetes vendégsze­replésre Franciaországba uta­zott. Maon Nemzet Petőfi emléke Szobrot lepleztek le, kiállítás nyílt meg Vasárnap délelőtt Szalk­­szentmártonban, a költő édes­apjának egykori háza mellett felavatták Petőfi Sándor két és fél méter magas bronz­szobrát, Marton László Mun­­kács­y-díjas szobrászművész alkotását. Az avatáson a falu és a járás vezetőivel együtt — mind fővédnök — részt vett Nyers Rezső, az MSZMP Poli­tikai Bizottságának tagja, a Központi Bizottság titkára. Madarász László, a megyei tanács vb-elnökhelyettese mondott avatóbeszédet. Kiskőrös, Petőfi szülőhelye is megemlékezett vasárnap a költő halálának 120. évfor­dulójáról. Állandó emlékkiál­lítást nyitottak meg Petőfi életútja címmel, a költő szü­lőháza mellett kialakított mú­zeumi épület három helyisé­gében. A kiállított anyag na­gyobb részét a fővárosi Pe­tőfi Irodalmi Múzeum adta át Kiskőrösnek. Nyolcvan ere­deti Petőfi-dokumentummal gazdagodott a szülőfalu. A múzeumba került a költő szü­lőházában őrzött irodalmi ha­gyaték is. Az emlékkiállítást Váci Mihály Kossuth-díjas költő nyitotta meg. Egy amerikai magyar grafikus a stílusról és az asszociációkról Peterdi Gábor festő- és gra­fikusművész — Peterdi Andor és Várnai Zseni fia — néhány napja családja, s barátai láto­gatására New Yorkból Buda­pestre érkezett. Fiatal volt, alig 16 éves, amikor 1931-ben elhagyta az országot, hogy már egy sike­res — 1930-ban az Ernst Mú­zeumban rendezett — tárlattal a háta mögött külföldön foly­tassa tovább tanulmányait, s két esztendeig Olaszországban, utána pedig — egészen 1939-ig — Párizsban tökéletesítse tu­dását. Közben dolgozott, s a szívós munka rövidesen ide­genben is meghozta számára az elismerést. 1937-ben a pá­rizsi világkiállításon már aranyéremmel jutalmazták a Szellemi Együttműködés Pa­lotájában festett freskóit. A világháború kitörése előtt két héttel, 1939 augusztusában érkezett meg Amerikába, ahol véglegesen letelepedett. Jelen­leg — elismert festőként és grafikusként tevékenykedve — művészi munkája mellett a fiatal amerikai grafikusok egyik szellemi vezetője és mestere, a Yale Egyetemen a sokszorosított grafikai tan­szék­ vezetője. A grafikusmű­vészetek technikájáról — szá­mos hasonló tárgyú előadáson és tanulmányon kívül — könyvet is írt Printmaking címmel. E­z számos kiadást megért — munkáját ma már az amerikai egyetemek mellett a Japánban működő művészeti iskolák is tankönyvként hasz­nálják. Amikor családja körében felkerestük Peterdi Gábort, természetesen hamarosan a művészetre, munkásságára ke­rült a szó, s műveit, grafikáit lapozva — festményeit sajnos nem hozhatta magával — egy sajátos, a mű felépítésével mindig már született érzések hullámai szerint csapongók Peterdi Gá­bor metszetei és rézkarcai, ezért nem köti őket sem meg­szabott forma, sem stílus, és ezért fér meg sorukban béké­sen egymás mellett egy fa or­ganikusan pontos képe, az al­konyat színeit sűrítő (a Nap­lemente és utána című vers­hez csatlakozó) lap, a tájak, sziklák, tengeri szivacsok és halak „asszociációival”, és a kalligráfiák szabad fegyelemmel alakított forma- és szín­játékával. Születésük, formába öntésük indítékát és folyamatát Pe­terdi így fogalmazta meg a beszélgetés során: — Ha dolgozom, sohasem az éppen akkor látott egyedi tárgy érdekel, hanem az álta­lánosabb dolgok: a konkrét dologból, élményből kibontha­tó asszociációk. Ezért nem ér­zem szükségét annak sem, hogy egyetlen „stílusban” dol­gozzam, hogy előre el- és meg­határozott formarendszer kös­sön. A stílust véleményem szerint mindig a mondanivaló­nak kell kialakítania. Hiszen fordítva, a stílus falai közé kényszeríteni a gondolatot, képtelen vállalkozás, és csak az lehet az eredménye, hogy a stílus „önállósul”, és eszköz­ből modorossággá válik. Ez a gondolat irányította Peterdi Gábort minden művé­nek készítésekor. Grafikáinak másik két csoportja: a Nap­­fogyatkozás című sorozat és a Hawaiiban született, vagy az ottani élményeket tükröző ak­­varell- és metszetsorozat ugyanúgy a tudatosan irányí­tott és felhasznált benyomá­sok és a belőlük kibontott ál­talánosabb tanulságok tükre, mint a Genesis. ______________H. Gy. a természethez kötődő, de a stíluskategóriák korlátait, a látvány primér benyomásait egyértelműen elvető művész világa tárul fel előttünk. A lapok — céljuk és intel­lektuális indíttatásuk szerint — három sorozatba rendeződ­tek. Az elsőt — a John Ciardi költeményeihez kapcsolódva született és velük közös al­bumban megjelent — Gene­­sist a költmények gondolatai­nak vizuális kibontása inspi­rálta. Mégsem illusztrációk ezek a kompozíciók, legalábbis a szó hagyományos, „szabá­lyos” értelmében nem, hiszen alapjuk, s céljuk nem a ver­sek vagy az egyes verssorok képeinek „megjelenítése” volt, hanem az általuk elindított asszociációs sorok papírra ve­tése a grafika eszközeivel, a szellemükhöz való csatlakozás, és tartalmuk megvilágítása egy új és más nyelven fogalmazott gondolatkör szembesítésével. Ezért lehettek azután ilyen szabadok, szinte a versek nyo­ Kallódó műkincsek Több száz, magánkézen levő védett műtárgy állapotát el­lenőrizték az év első felében az Iparművészeti Múzeum szakértői. Az ellenőrzés hosz­­szabb idő óta meglehetősen vigasztalan képet mutat. A szakemberek a műkincseknek csupán 70—80 százalékát ta­lálják meg, a többi eltűnik, elkallódik, holott a tulajdono­sok rendszerint tudják, hogy törvény szabályozza a védett­nek nyilvánított tárgyak gon­dozását, eladását és ajándé­kozását. Hazánkban hozzávetőleg 1500 műtárgytulajdonost tar­tanak számon, ezek közül csak 150 a tulajdonképpeni gyűj­tős­ök óvják, gondozzák mű­kincseiket. A védett műkin­csek eladását vagy elajándé­kozását be kell jelenteni a művelődésügyi miniszternek. A tulajdonos köteles gondos­kodni a tárgy­­megóvásáról, szakszerű helyreállításáról. Az a műtárgytulajdonos, aki az előírásoknak nem tesz eleget, háromezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható. Kedd, 1969. augusztus 5. ZENEI jegyzetek NÉMETH GYULA szervezte és vezényli azt a kamarazene­­kart, amely — egyelőre még név nélkül — a Kiscelli Mú­zeumban szerdán mutatkozott be a közönségnek. A mind nagyobb mértékben kibontakozó magyar kamara­­zenekari kultúra kétségkívül tovább gazdagodott ennek az együttesnek megalakulásával. Hangzásképüket korántsem tarthatjuk véglegesnek, ám amit produkálnak, már most is élvezetes és főként ígéretes. Túlnyomórészt tisztán játsza­nak, ha nem is mindig telje­sen ritmikusak. Tagadhatatla­nul van bennük valami ama­tőrjelleg, ám ez a dolog ter­mészetéhez tartozik, semmi­képpen sem kellene a továb­biakban arra törekedniük, hogy a szó szoros értelmében profikká váljanak. Az amatőr zenélési mód szabadságát és lelkesedését megtartva kell to­vább haladniuk a megkezdett úton. Ami Németh Gyula vezény­lési módját illeti: jó és egész­séges kapcsolatot hoz létre együttesével. Talán egy fokkal több gondot kellene fordítania a barokk vonószenekari hang­zás alapját alkotó basszusvo­nósokra, a felső, mozgó — te­matikus dallamos — szólamok szinte önmaguktól értelmet nyernek, ha van mire épül­niük. A műsor első száma, Han­­del d-moll concerto grossója,­ mint mindig, ezúttal is felve­ti azt a problémát, hogy a pontozott ritmusú, méltóság­­teljesen vonuló „francia nyi­tány”-t vajon nem lenne-e he­lyesebb széles és nagy mozdu­latokkal vezényelni. A szokott ritmikus aprózás ugyanis ép­pen a vonulójelleget semmisí­ti meg. Ugyanez vonatkozik a harmadik számként elhang­zott Á-dúr Händel-concertóra is. Ami a gyors tételeket ille­ti, abban a karmester igen jó szólistacsoportra támaszkodha­tott, élén Négyessy György­­gyel, a kamarazenekar kon­certmesterével, aki könnyed, olaszos lebegéssel és túlnyo­mórészt tisztán hegedül. Mind­két concerto grosso, valamint a műsort záró Corelli „Kará­csonyi concerto” minden erő­szaktól mentes, bensőséges muzsika benyomását keltette. Ifj. Kovács Imre gyermek­korát meghazudtoló bizton­sággal és fölénnyel játszotta Vivaldi F-dúr fuvolaversenyét. Ha produkciójában egyelőre még nehéz is megkülönböztet­ni azt, ami „beállított”, attól, ami valóban a sajátja — nem mindennapi muzsikusképessé­gei vitathatatlanok. Perényi Eszter Tartini d­­moll hegedűversenyét nagy felkészültséggel és lendülettel, viszont a kelleténél talán egy árnyalattal súlyosabb hangon és kevéssé felszabadultan adta elő. Igaz, hogy negatívumai­ban nem kis része van a mű­barokk és romantika között el­döntetlenül imbolygó, tisztá­zatlan karakterének. (A ro­mantikus jelleg nyilván az át­dolgozó Emilio Pente keze nyoma.) A produkció minden­nek ellenére számos megraga­dó részletszépséget tartalma­zott KOMOR VILMOS hétfői, Károlyi-kerti Dvorák-koncert­­je az Állami Hangversenyze­nekarral jó zenei légkörben és hangulatban folyt le. Mező László Dvorak közis­mert csellóversenyét a tőle megszokott abszolút biztonság­gal és minden részletében ki­­dolgozottan adta elő. Nála már valóban csak a legmaga­sabb fokon beszélhetünk bizo­nyos hiányokról és azok már­­már kívül esnek a megfogal­­mazhatóság, sőt, a szorosan vett csellóművészet határain is. (A dolog paradoxiája, hogy a legmagasabb értelemben vett művészet e szűken felfogott határokon kívül fekszik.) Ta­lán a lassú tételben hiányzott a leginkább valamiféle meg­hatódottság és bensőség, ami­kor a gyönyörű főtéma a kla­rinétokról a csellóra kerül, majd amikor a cselló mintegy kommentálja a klarinétok dal­lamát, az egyszerűség és a sze­retet hiányzott egy kissé, amely ezt a kamarazenei té­telindítást különösen vonzóvá teszi. Vagy amikor a lendüle­tes harmadik tétel közepetá­­ján egyszercsak lelassul a tempó és — megintcsak — a klarinétok, valamint a fagot­tok kíséretével megszólal a népien tiszta és egyszerű csel­lóének (G-dúrban) — ilyen és még jó egynéhány ehhez ha­sonló pillanat ihletett és meghatott szépsége hiányzott. És mindezt — hangsúlyozzuk — már csakis azon a fokon le­het szóvá tenni és értelmezni, amelyen Mező László techni­kája és muzikalitása mozog. Ez a szint ugyanis kivételesen magas. Dvorák V. (ún. „Új világ”) szimfóniája már csak azért is érdekes élményt jelentett ez­után, mivel a csellóverseny el­ső és a szimfónia utolsó téte­lének főtémája — ritmizálási különbségekkel — szinte hang­ról hangra azonos: mindkettő sajátosan népi koloritját ugyanaz a lefelé hajló penta­­ton dallamgyök biztosítja. Az előadás ezúttal különlegesen jól sikerült: a zenekar lelke­sen és helyenként virtuóz mó­don követte Komor Vilmos — minden terrorizmust nélkülö­ző, de mégis egyértelmű — mozdulatait és ezzel együtt ze­nei intencióit. Az utolsó tétel kifejezetten lelkesítő előadás­ban részesült. SULYOK TAMÁS csütörtö­ki koncertjén Varsányi László Csajkovszkij b-moll zongora­­versenyét játszotta. Varsányi különleges pianis­ta rátermettségét és technikai készségét már többször volt alkalmunk méltányolni, és ez már magában véve is nagy do­log. Csajkovszkij versenymű­vének lendületes nagyságát azonban nem sikerült elénk­­tárnia. Mintha a részletek ki­munkálása foglalta volna le minden figyelmét és energiá­ját: briliáns futamokat, oktá­­vokat és pergő skálákat hal­lottunk, ám azok egymásután­jából csak itt-ott bontakozott ki a nagyforma sodró dina­mizmusa, főként azokon a he­lyeken, ahol a dinamizmust fokozás és erősítés is biztosít­ja. Ennek ellenére tisztelettel kell adóznunk Varsányi vir­tuozitásának. Csajkovszkij V. szimfóniája — a koncert második és egy­ben utolsó száma — szép rész­letmegoldásokkal, kissé me­chanikusan, de azért igen ha­tásosan szólalt meg Pernye András A taorminai filmfesztivál díjait szombat este osztották ki. A „Donatello Dávid”-ja nevű díjat, amelyet az Oscar­­díj olasz változatának tekin­tenek, Rod Steiger, Alberto Sordi és Nino Manfredi kap­ta, megosztva a legjobb férfi­szerep alakításáért. . Megosz­tották a legjobb női alakítás díját is Mia Farrow, Barbara Streisand, Gina Lollobrigida és Monica Vitti között. Két rendező kapott díjat: Franca Zeffirelli és Roman Polenski . Sikeres finnországi vendég­­szereplés után hazaérkezett az esztergomi Monteverdi Ka­marakórus. A 26 tagú, arany­diplomás együttes a kuopiói kórus meghívásának tett ele­get; szerepelt a többi között Finnország legrangosabb ze­nei eseménysorozatában, a sa­­vonlinnai fesztiválon is. A helsinki rádió egyórás felvé­telt készített a magyar ének­karról. SZÍNHÁZAK mai műsora Budai Parkszínpad: Palastrevü ’69 (8) — Ligeti Óriás Sátorcirkusz: Moszkvai Jégcirkusz (8). PEZSGŐ BÁR XII., Márvány u. 19. Minden este 11 órakor új műsor (vasárnap szünnap): RITMUS COCKTAIL Dalok, táncok a világ minden tájáróL Zene, tánc. Pezsgősorsolás KIS ROYALÉTTEREM Tel.: 159—051 Vacsorázzon Buda exkluzív éttermében. Magyar, francia konyha. Cigányzene A legmelegebb napokon is kellemes környezet a­­ KERTHELYISÉGBEN!

Next