Magyar Nemzet, 1969. augusztus (25. évfolyam, 177-202. szám)

1969-08-08 / 183. szám

Péntek, 1969. augusztus 8. Érdekes tanácskozás Oxfordban a műemlékvédelem és az idegenforgalom kapcsolatáról Magyar vezetőségi tag a Műemlékvédelem Nemzetközi Tanácsában A napokban érkezett haza a műemlékvédelem Nemzetközi Tanácsa (ICOMOS) oxfordi kongresszusán részt vevő ma­gyar delegáció. A kongresszus két szempontból is érdeklődés­re tarthat számot: témájánál fogva, amely a műemlékvéde­lem és a kulturális idegenfor­galom kapcsolata volt, más­részt pedig azért,­mert műem­lékvédelmi erőfeszítéseinket elismerve ismét részt kaptunk a nemzetközi — nyugodtan mondhatjuk: világszervezet vezetőségében. Felkerestük dr. Bercsényi Dezsőt, az Országos Műemléki Felügyelőség Kos­­suth-díjas igazgatóhelyettesét, hogy az oxfordi kongresszus témájáról és eredményeiről tá­jékoztassa olvasóinkat. — Bizonyára emlékeznek a­­­agyar Nemzet olvasói, hogy 1966-ban az UNESCO Végre­hajtó Tanácsa — amikor első ízben tartotta ülését szocialis­ta államban — Budapesten a műemlékvédelem és az idegen­forgalom kapcsolatát tárgyalta meg. Azóta mind az UNESCO Közgyűlése, mind pedig szak­értői a tárgyalások sorozatán továbbfejlesztették ezt a prob­lémát, érthető, ha a Műemlék­­védelem Nemzetközi Tanácsá­nak II. kongresszusa is ezt tűzte napirendre.­­ Tudomásunk szerint az UNESCO Végrehajtó Tanácsa a legnagyobb elismeréssel nyi­latkozott a magyarországi mű­emlékvédelemről. Volt ennek valamilyen látható jele Ox­fordban is? — Igen. Azok a jó nemzet­közi kapcsolatok, amelyeket a magyar műemlékvédelem ki­épített és a budapesti tanács­kozás bizonyos tekintélyt szerzett küldötteinknek. Az egész téma felelőse, Ali Viio- Zsi, az UNESCO igazgatójának különleges megbízottja, sze­mély szerint is jó barátunk, amit mi sem bizonyít jobban,­ mint hogy nagyon meleg hangú előszót írt a közeljövőben — sajnos, s csak angolul és fran­ciául — megjelenő, s a ma­gyar műemlékvédelemről szó­ló könyvemhez. A magyar álláspont sikere — Milyen határozatok szü­lettek az idegenforgalommal kapcsolatban ? — Az UNESCO-szervek gyakorlata szerint az egyes nemzeti bizottságok részletes elaborátumban fejtették ki vé­leményüket az idegenforga­lommal való kapcsolat szüksé­gességéről és problémáiról. A 18 nemzet szakvéleményét De Angelis d’Ossat, a római egye­tem professzora foglalta ösz­­sze és ebben igen előkelő részt kapott a magyar álláspont. Egyike volt azoknak, ame­lyekre a legtöbbet hivatkozott. Alapvető véleményünket, hogy bármennyire is szükséges szo­ros kapcsolat a műemlékvéde­lem és az idegenforgalom kö­zött, ez nem mehet a történe­ti hitelesség kárára, nemcsak ő emelte ki, hanem a kongresz­­szus határozataiban is első helyre került.­­ Nagyon sok jó gondolatot kaptunk az Oxfordban elhang­zott felszólalásokból, hiszen minden delegáció írásban vagy szóban igyekezett bemutatni, mi a helyzet saját országában, hogyan lehet az idegenforgal­mat kulturális témák iránt is aktívabbá tenni, hogyan érhet­jük el azt az eszmei célt, ame­lyet egy rövid jelmondattal a vi­lág idegenforgalmi szervezete úgy határozott meg, hogy „a turizmus útlevél a békéhez”. Az írásos vélemények és a fel­szólalások alapján­­ könnyű volt megállapítani, hogy Ma­gyarországon az idegenforga­lommal már eddig is kialakí­tott szoros kapcsolatunk he­lyes, nyugodtan mondhatjuk, hogy e téren is jó úton já­runk. — Hallhatnánk valamit az ICOMOS szervezetéről és mun­kájáról? Öt fontos probléma — A műemlékvédelem nem­zetközi legfőbb szerve 1964- ben Velencében alakult meg. Azon a kongresszuson, amely elfogadta a műemléki helyre­állítások elvi szabályait, az úgynevezett Velencei Cartát. Jelenleg 38 nemzet tagja, az olasz elnök Piero Gazzola mellett Ivanov professzor, a szovjet delegátus, a spanyol Almaro és az amerikai Gar­­vey az alelnökei. A vezetőség mellett egy 14 tagú végrehaj­tó bizottság működik, amelybe 1965-ben bennünket is bevá­lasztottak. Oxfordban titkos szavazással újraválasztották a vezetőséget, kisebb személyi cserék történtek, a területi elv érvényesülése érdekében be­választották Tunéziát és Ghá­nát. A magyar delegátus va­lamennyi szavazatot megkap­va, megtartotta helyét a vég­rehajtó bizottságban. — Úgy tudjuk, hogy ez ön, tehát többet tud mondani a világszervezet munkájáról. — Igen. Az ICOMOS jelen­leg öt fontos műemléki prob­léma megoldásán fáradozik: a történeti városközpontok vé­delme és helyreállítása; ez ügyben Prágában, Spanyolor­szágban, Franciaországban és Tunéziában tartottak már nemzetközi konferenciákat. Ez ma az egész világ műemlék­­védelmének legégetőbb és leg­fontosabb kérdése. Mi ezen a téren sem állunk rosszul, elég talán utalni a budai várne­gyed, Eger, Kőszeg, Sopron belvárosának helyreállítási munkálataira. Az épületek nedvesség elleni védelme, a fa- és kőkonzerválás mind­máig megoldatlan problémája és végül egy internacionális műemléki dokumentációs köz­pont létrehozása a legfonto­sabb feladat. Ez utóbbi témák­ban olasz, belga és német szakemberek szerveztek több nemzetközi tanácskozást. Míg az első téma inkább jogi és szervezési, hiszen nagyon sok műemlékvédelemben élenjáró államban, mint Olaszország­ban, Ausztriában, nincs meg a törvényes lehetőség egy-egy városrész védelmére, ami ná­lunk már 1964 óta megvan, addig a következő három té­ma a világszerte folyó kuta­tások koordinálása, olyan nemzetközi együttműködés létrehozatala, amely ezekben a mindmáig megoldatlan kérdé­sekben végre korszerű tudo­mányos módszereket ajánlhat az egész világ műemlékvédel­me számára. — Szeptemberben Leninn­­grádban a Szovjetunió tart műemléki konferenciát, amely nem kisebb súlyú témát tár­gyal, mint a műemlék szere­pét a társadalomban. — Szóba került a három év múlva megrendezendő III. kongresszus helye is, mi Buda­pestet javasoltuk, de ugyanak­kor a Szovjetunió, NSZK és Mexikó is kérte, hogy náluk rendezzék ezt a nemzetközi műemléki találkozót. Döntés a végrehajtó bizottság novembe­ri ülésén lesz. Lajstromozzák a parkot Július közepéig 53 000 turis­ta kereste fel Fertődöt, hét­ezerrel többen, mint tavaly ilyenkor. A gyönyörű Ester­­házy-kastély vonzza a turistá­kat belföldről, külföldről is. A kastély gazdái ezért őrködnek olyan hűségesen a nevezetes hely szépségén. Most fejeződött be Fertődön az Udvaros ház felújítása, s a kastélyban foly­tatódik tovább a termek rend­­behozatala. Egy-egy terem felújítása milliókba kerül és évekig el­tart. Az építészek mellett a természetszerető k­özségbeliek is megtalálják tennivalójukat. Társadalmi munkában három kötetbe foglalják a kastélyhoz tartozó park fáit. Ennek alap­ján tudják majd pótolni a hí­res park kipusztult fáit, bok­rait, cserjéit. Szeretnék elér­ni,­­ hogy védetté nyilvánítsák ,a parkot Magyar Nemzet 5400 hiba egy épületen Több ezer lakás hibáinak rendbehozására kötelezte a Gazdasági Döntőbizottság a kivitelezőket A Fővárosi Gazdasági Dön­tőbizottsághoz az év eleje óta száz lakásszövetkezet nyújtott be keresetet több ezer lakás építési hibái miatt. A döntő­­bizottsági vizsgálat kiderítet­te, hogy legalábbis részben, valamennyi panasz jogos és kötelezte a kivitelező vállala­tokat a hibák rendbehozására. A lakásszövetkezetek épít­kezéseit lebonyolító Fővárosi Építőipari Beruházó Vállalat a kivitelező kapacitáshiánya és nem egyszer túlzott köve­teléseik miatt gyakran átvett olyan épületeket, amelyekbe csak további Toldozás-foldozás után, hónapokkal később köl­tözhettek be a lakók. A Nép­színház utca 28. szám alatti 16 emeletes házat például olyan időpontban vette át, amikor a lakásokban még 4000 hibát és hiányt találtak. A Bem rakpart 30. számú épüle­tében az átvétel után még 800 ezer forint értékű munkát kel­lett végezni, a kelenföldi lakó­telep L.31-es épületében pe­dig több mint 5400 tételt tar­talmazott az átvételkor a hi­ba- és hiányjegyzék. Egy év alatt 784 haláleset a vasúti síneken Meggyorsítják a veszélyes vasúti átjárók felszámolását Sok szerencsétlenség törté­nik a vasúti útátjáróknál. Többnyire figyelmetlenség, gondatlanság okozza a tragi­kus, halálesetet okozó balese­teket. Páldy László, a KPM tanácsi közlekedési főosztá­lyának főelőadója tanulmány­ban foglalkozik a pályaszint­ben levő vasúti útátjárók szá­mának csökkentésével. Fog­lalkozott ez­zel a kérdéssel a Budapesti Műszaki Egyetem vasútépítési tanszéke is. Megállapították, hogy a fő vonalakon 3481, a mellékvo­nalakon 7672 útátjáró keresz­tezi a sínpárokat. Átlag 1000— 1200 méter távolságban van­nak ezek az átjárók, ami nem egyeztethető össze a korszerű vasút követelményeivel. Fel­tétlenül szükséges az átjárók számának fokozatos csökken­tése. Ha csak a fővonalak át­járóinak fény-, illetve félso­rompóval történő felszerelését tekintjük, a 380 000 forintos átlagköltség figyelembevéte­lével 1325 millió forintra len­ne szükség, a műtárgyak fenn­tartási költsége pedig további évi 122 millió forintot igé­nyelne. Az átjárók megszüntetését a vasút kezdeményezi és rend­szerint a vonalkorszerűsítések kapcsán jelölik ki a megszün­tethető átjárókat Az elmúlt években évi 100—130 közúti útátjáró szűnt meg, tavaly en­nél is több, szám szerint 205 vasúti átjárót számoltak fel. Ez azonban a meglevők szá­mához képest még mindig igen kevés. Tavaly 17 417 személyi sérülés történt a vasúti átjá­róknál és a balesetek 784 sze­mély halálát okozták. Alkoholista házaspár drámája: A részeges férj leszúrta ittas feleségét Egy monori házaspár állt csütörtökön a Pest megyei Bí­róság Korpássy-tanácsa elé. A vádlott a férj Y°­f. Göbölyös Mátyás, az Élelmiszeripari Szerelőgépgyár áruforgalmi osztályának raktári dolgozója. A sértett a feleség, aki az ÉM Iparművészeti Vállalatának árukézbesítője. Az alkohol jut­tatta őket a bíróság elé. Évek óta mértéktelenül italoztak mindketten. Ittasságuk miatt gyakori volt házaséletükben a vita, a tettlegességig fajuló ci­­vakodás. Ez év május 3-án Göbölyös Mátyás nagyméretű rozsdás disznóölő kést kapott fel, és amiatti dühében, hogy felesé­ge ittasan várta otthon, ahe­lyett, hogy ebédet főzött volna neki, kétszer is az asszony nyakába döfte. A családi drá­ma után Göbölyös kirohant az utcára, segítségért kiáltozott: — Megöltem a feleségemet! Véletlenül arra ment a mo­nori rendőrkapitányság veze­tője, ő hívta ki a mentőket is a szinte már haldokló Göbö­­lyösnéhez. Az asszony életét a mentők rohamkocsijában al­kalmazott újszerű technikai újraélesztési eljárás mentette meg. A bíróság Göbölyös Mátyást emberölés kísérletéért 6 évi börtönre ítélte. ij Autóstopos tolvaj házaspárt ítéltek el Büntetett előéletű egri há­zaspár lopási ügyében ítélke­zett a Nyíregyházi Megyei Bí­róság. Varró Aladár és fele­sége Egerből — útiköltség hiá­nyában — autóstoppal akart Karcagra utazni. Nyékládhá­­zától Tiszavasváriig a jármi Alkotmány Tsz tehergépkocsi­ján tették meg az utat. Tisza­­vasváriban az autó vezetője betért egy étteremben, de a házaspár ott maradt azzal, hogy vigyáznak a kocsira. E­­helyett azonban a gépkocsi­­vezető kint hagyott kabátjá­ból kivettek 2900 forintot és elindultak — gyalog — Tisza­­lök felé. A tolvaj házaspárt két óra alatt elfogták. A Me­gyei Bíróság Varró Aladárt jogerősen húszhónapi, felesé­gét egyévi börtönbüntetésre ítélte. A feleségnél elrendelte a korábban kiszabott 8 hónapi felfüggesztett börtönbüntetés végrehajtását is. TÖLTSE A SZEPTEMBERT A BALATONFÜREDI ÜJ MARINA SZÁLLODÁBAN SZEPTEMBER 1-TÖL KEDVEZMÉNYES ÜTŐIDÉNY ARAK! NAPI PANZIÓ 120,— FORINT Ebből: reggeli 15,— Ft ebéd 35,— Ft vacsora 35,— Ft JELENTKEZÉS: HUNGARHOTELS INFORMÁCIÓS IRODA Budapest, V., Petőfi Sándor utca 16. Telefon: 383—117, 180—642 Legyen hitele a kereskedelem hitelezésének Érdeklődéssel olvastam Ba­log Jánosnak, a Magyar Nemzet július 19-i számában megjelent „A kereskedelem hitele” című vezércikkét. Ál­talában egyetértek vele, külö­nösen konklúziójával: a hely­zet kulcsa az ipar kezében van. Az­ egész kereskedelemre vonatkozóan helytálló az a megállapítás, hogy a statisz­tikai adatok szerint 1968-ban és 1969-ben is csökkentek a készletek. Ha azonban figye­lembe vesszük az 1968. január 1-i árváltozásokat (csökkenés), úgy 1968-ban 560 millió forint készletnövekedés következett be. Ebből a növekedésből a bolti kiskereskedelemre 386 millió, a nagykereskedelemre 180 millió jut. 1969-ben való­ban csökkentek a készletek, úgy azonban, hogy a bolti kis­kereskedelem készletei lénye­gében nem változtak, a nagy­kereskedelem készletei viszont 1,6 milliárddal csökkentek. Szükséges és helyes volt a nagykereskedelem készletei­nek csökkenése? Megítélésem szerint — igen! Az új gazda­ságirányítási rendszer beveze­tésére másfél milliárd értékű kereskedelmi tartalékkal ké­szültünk fel azzal a céllal, hogy esetleges vásárlási láz esetén is biztosíthassuk az el­látást Ez a készlettartalék teljes egészében a nagykeres­kedelemnél volt. Vásárlási láz nem mutatkozott. A nagy ér­tékű készlet pedig, jórészt azért, mert erősen ki volt té­ve a divat változásának, sür­gős felhasználást kívánt. Ez azonban csak a piac felvevő­­képessége erejéig sikerülhe­tett. Így került sor később a megrendelések mérséklésére. Bizonyára erre gondolt a cikk írója, amikor arról beszélt, hogy a bank a kereskedelmet készletei csökkentésére kész­tette.­­ Hosszabb időszak vizsgálata esetén azonban kitűnt volna, hogy az 1968. évi „csökken­tett” készlet jóval magasabb a több évi készletszintnél. Ilyen egybevetésből kitűnt volna, hogy a nagykereskedelmi készletek csökkentése egy át­meneti készletcsúcsnak indo­kolt, részleges leépítése volt. Ennek következtében a nagy­kereskedelem készletei norma­lizálódtak, és most már na­gyobb a lehetőség arra, hogy a kurrens cikkekből megfele­lő választékot tartson raktá­ron. Hozzáteszem: a bank nem szólt bele mereven a nagyke­reskedelem készletezési gya­korlatába sem. Igaz, a tartó­san lekötött készletekre rövid lejáratú hitelt nem nyújtott. Ha a nagykereskedelmi válla­lat fejlesztési alapja a kívánt fejlesztést lehetővé tette, a bank középlejáratú hitellel rendelkezésére állt. Az egyéb ágazatoknál foly­tatott gyakorlattól eltérően azonban a bank a bolti kiske­reskedelemtől nem követelt olyan mértékű fejlesztési alap lekötést, mint más ágazatok­ban. Csupán ahhoz ragaszko­dott, hogy a kiskereskedelem ne rontsa a forgóalapjának és forgóeszköz állományának a forgóalap-rendezést követően kialakult arányát. A bank ru­galmas hitelezési gyakorlatát is bizonyítja, hogy időközben ezt a megkötést is enyhítette — amint erre a cikk is utal. A bolti kiskereskedelem szá­mára — a folyó évben­ ki­áramló magasabb vásárlóerő­vel összefüggően, a várt ma­gasabb forgalom miatt — hi­telt nyújt olyan készletezés­hez, amit annak tulajdonkép­pen saját fejlesztési alapból kellene fedezni. Balog János szerint ha­sonlóan kellene eljárni a nagykereskedelem hitelezésé­ben is. Ezzel nem értek egyet A kiskereskedelem közvetlen kapcsolata a termelőkkel ugyanis igen nagy ütemben bővül és ezért a forgalom fel­futás a nagykereskedelemben általában olyan mértékű, hogy az azzal kapcsolatos finanszí­rozási szükségletre a képződő fejlesztési alapok elégségesek. Mindannyian tudjuk: van­nak választéki problémák, vannak ellátási nehézségek. Igaza van Balog Jánosnak, hogy ezek megszüntetése min­denekelőtt a kereslethez job­ban alkalmazkodó ipari ter­meléstől várható, de hozzáte­szem: segíthetne ebben a ke­reskedelem ösztönző rendsze­rének bizonyos módosítása is. Nem állítom, hogy az elmúlt másfél évben nem fordult elő itt-ott feszültség a hitelezés­ben. Bizton merem azonban állítani, hogy az ellátási hiá­nyok igazi okait hiba a hite­lezés körül keresni. Ha a hely­telen hitelezési gyakorlatot fo­gadnánk el oknak, magunkat csapnánk be és késleltetnénk az igazi okok felkutatását és azok hatásának megszünteté­sét. Lehr György „Kalauz nélküli” javaslat A kalauz nélküli közlekedés bevezetése különösen idősze­rűvé teszi autóbusz-villamos közlekedésünk egy hiányának kiküszöbölését. Az utast már koriban­­ is jó lett volna szemléletesen tájékoztatni a járat útvonaláról és megállói­ról, most azonban, amióta nincs felvilágosítást adó ka­lauz, ez egyszerűen nélkülöz­hetetlenné vált Külföldi példákra hivatkoz­­hatom, amikor azt javasolom a közlekedési vállalatnak, hogy az autóbuszokon és vil­lamosokon jól látható helyen szereljenek fel térképeket, amelyek a kocsi útvonalát és megállóit mutatják. Nem bo­nyolult mappát — ilyenen az utas a fáktól nem látná az er­dőt —, hanem egyszerűségé­ben sokat, minden szükségest elmondó vázlatot. Ez tüntes­se fel, milyen utcákon halad végig a járat, a megállók ne­veit és esetleg még a fonto­sabb keresztutcákat. Szembe­szökő, világos és esztétikus tervezését grafikus szakem­berre kellene bízni. Autóbusz­ban a vezetői fülke hátsó üvegtáblája és a tető közti, kihasználatlan fémsávon le­hetne elhelyezni. Egy-egy ko­csiban esetleg több példány is elhelyezhető, nem ártana a kocsi külső oldalán is, a fel­szállásoknál, ott, ahol koráb­ban a kalauz nélküliségre utaló táblák lógtak. A részle­tekben a közlekedési vállalat szakemberei bizonyára meg­találják a legjobb megoldáso­kat. Persze utcán, a megállóknál is hasznos lenne a térkép (egy időben kísérleteztek ilyennel s­imitt-amott még látható a nyoma, illetve a roncsa), eh­hez azonban a felelőtlen ron­­gálók megnevelésére is szük­ség lenne. R. Gy. Háklis bácsi Július 31-én délután, téli szalá­mit vásároltam a hajdúszoboszlói ABC-áruházban. Az eladónő cso­magolás nélkül lemérte a rudat, amely 132,5 dekát tett ki. Ismerve a kialakult szokást, szó nélkül tu­domásul vettem a kerekítést. Le­gyen 133 deka. Az elad­ónő most zsírpapírba csomagolta, újramérte, 135 deka. „Hogy-hogy? A zsírpa­pír ára 2,— Ft?” „Az árut csoma­golva kell mérni.” „De egy kg zsírpapír nem kerülhet 100,— Ft­ba.” — „Akkor csomagolás nélkül adom, ami szabálytalan.” — „Jó, adja csomagolás nélkül, de kérem a panaszkönyvet.” Ekkor már el­adók és vevők is felfigyeltek a je­lenetre. — „Háklis egy bácsi!” — hangzott az eladónő ítélete és be­csomagolva az árut megszámította — kivételesen nekem — 113,— Ft­­ban. Arcomon e megjegyzés bé­lyegével távoztam, illedelmesen köszöntem. Az eladónő nem viszo­nozta, s hátamon éreztem tekin­tetét, amint méla undorral nézett utánam. Is. e.) Sok a szúnyog a Velencei-tónál A Velencei-tó környékén annyi a szúnyog, hogy a rengeteg ven­dég nem tudja élvezni a helyet és a pihenést. A tókörnyéki üdülő­telepeken elfelejtették az illetéke­sek végrehajtani a repülőgépről történő szúnyogirtást. A Duna tel­jes hosszában és a Balatonnál, de másutt is, ahol szükséges volt, végreh­a­jtottak. Miért maradt ki a Velencei-tó? Lestár Károly, Gárdony 5

Next