Magyar Nemzet, 1970. június (26. évfolyam, 127-151. szám)

1970-06-27 / 149. szám

4 A­Z­ EGYMÁST váltó tár­latok a Műcsarnok kö­zépső teremsorában — Bar­­csay Jenő, szentendrei mozaik­jának bemutatója, Schaár Er­zsébet friss műveinek sorozata és végül, most, Vilt Tibor új szobrainak felvonulása — örömteli és felelősségteljes ponthoz juttatták képzőművé­szetünket. Társaikkal, Kondor Béla, Szántó Piroska és Ko­vács Margit kiállításaival egy­behangzóan ugyanis ezek a bemutatók jelzik, hogy képző­­művészetünk, legjobb meste­reinknek szellemi irányításá­val, fontos fázisát éli. Az ösz­­szefoglalás és a továbblépés korát. Az eredmények való­ban főműveket szülő összege­zése és a továbblépés utakat nyitó törekvése egymást tá­mogatva juttatja új, magasabb szintre alkotóinkat. Egyszers­mind a közönségtől is megkí­vánja a szellemi felkészültsé­get a befogadásra. Mert Vilt Tibor kiállítása — akárcsak Barcsayé, Schaá­­ré vagy Kondoré — nem tárul fel előttünk, ha a régi igé­nyekkel és eszközökkel köze­lítünk hozzá. Vilt szobrai ugyanis — mint ő maga akar­ja és vallja — nem „lakberen­dezési” és nem a szó szokvá­nyos értelmében vett mú­zeumi” tárgyak, hanem új tar­talmú közösségi, tömegekhez szóló, az utcára, a mai építé­szet környezetébe kívánkozó művek. A művész, a szobor és a közönség új típusú, intel­lektuális kapcsolatára appel­­lálnak: mai társadalmunk és ipari korszakunk viszonyaira építkeznek. Bármiképp is fogjunk hozzá tehát körüljárásukhoz, a velük való kapcsolat megteremtésé­hez, mindig világuk egészére kell figyelnünk, ha új és fon­tos közlendőiket megérteni akarjuk. Csak a formák, csak a stíluskorszakok szempontjá­ból ugyanis semmiképp nem közelíthetőek meg. Hiába vesz­­szük sorra Vilt Tibor immár 45 esztendős szobrász!s pályájá­­nak ilyen vagy olyan korsza­kát, ez a maga ,,fejlődési gra­fikonjával” csak a dolgok egy részét tárhatja fel. A részletek pedig nem elegendőek. Nem elégedhetünk meg azzal, hogy „kipipáljuk” Wilt első, az egyiptomi szobrászat hatásaira válaszoló, majd második „neo­klasszicista” befolyást mutató, végül harmadik, expresszív felületkezeléssel megújuló, a háború, a barbárság elleni til­takozássá erősödő, drámai kor­szakát. Nem elég megemlíteni monumentális műveit, köztük a Tiszalökön felállított szim­bolikus figurát, remek portréit, s felmérni bátran és sikeresen kísérletező szobrászaténak minden dokumentumát, ered­ményét és fázisát. Nem elég belőlük eredeztetni mostani műveit, monumentális plaszti­káit és üvegszobrait. Ilyen féligazságokkal, rész­­eredményekkel semmire sem mehetünk, hiszen a forma bár­milyen fontos szerepet játszik is minden művészetben a gon­dolatok, a dolgok hordozója­ként — önmagában elemezhe­­tetlen. Legalábbis keveset árul el, akárcsak a szóhasználat, vagy a mondatszerkezet elem­zése egy írói műben, ha a ben­ne megfogalmazott tartalmat figyelmen kívül hagyjuk. N­em újabb „stílust” ALKOTOTT MAGÁNAK az utóbbi években készült szobraival Vilt Tibor — ezt két­ségek nélkül leszögezhetjük. (Egyébként is, hogyan magya­rázzuk meg akkor nagyszerű Madich-szobrának megszüle­tését, vagy örömét, amelyet legújabb szobrának mintázása szerez neki — „annak ellené­re”, hogy sem egyik, sem má­sik nem tartozik bele „formai­lag”, új korszakának áramá­ba?) Szobrászaténak az új ki­állításon dokumentált kibom­lása, forma- és anyagkísérle­teinek az építészettel kapcsola­tot tartó dinamikája, nem stí­lus, nem felületi, nem egysze­rűen „nyelvi”, hanem egyszer­re tartalmi és formai ered­mény: nem a kéz,, hanem az értelem gyümölcse. A tárlat, a mai művek mel­lett az előzményeket is bőséges sorban felvonultató ívével, ilyenformán Vilt Tibor szob­rászaténak, múltjával, jelené­vel és a művek által megjelölt perspektívájával ismertet meg. „Múltját” — ezt a nagyon is élő, a friss eredmények tala­jául szolgáló múltat — a kis­plasztikák sorozata jelenti. A Fej, a Ketrec, a Közöny, a Piéta, az Ülő, a Kis álló fi­gura, továbbá a Satu és szo­bor, valamint az Állvány és szobor variációs köre. Vilt pszichológiai töltésű, érzékeny, mindig pontosan fogalmazó, megrendítő, eleven gondolati töltésű szobrászatának javát állítja elénk. A „jelent”, a monumentális kompozíciók sora képviseli. Az 1963-as velencei biennálén be­mutatott szobrok és társaik: a Bírák, a Dorottya, a Galamb­dúc, a Kategóriák, a Kentaur, a Merengő, az Orfeusz és az Üdvözlet Velencének, illetve az üvegplasztikák, az igazi méretüket váró üvegszoborter­­vek: a Duna, az Emlékműterv, a Három forma, a Ház, a Ta­nulmány és a Zene. Valameny­­nyi az idei év szülöttei. CSOPORTJAIK ÖSSZE­­CSENDÜLÉSE világosan jelzi: Vilt szobrászata nem „változott”, hanem a művészet új feladataihoz növekedett. Múltjából, régi önmagából és a jelen követelményeiből össze­gezte mai irányát, törekvéseit és eredményeit. Megteremtett szimbólumrendszere, drámája és hűvössége, expresszivitása és egzaktsága, tartalmi és for­mai egysége lehetetlen lenne Vilt régi törekvéseinek alapja és mai világunk dolgaira adott feleleteinek átgondolt precizi­tása nélkül. Hiszen a Zene vagy az Emlékműterv vertiká­lis vonalainak hallatlan inten­zitású lüktetése ugyanolyan szoros rokonságot tart korunk fizikájával, „műszerkultúrájá­val”, mint amilyent a kate­góriák, a Kentaur és társai építészetünk plasztikai fogal­mazásmódjával. Vilt Tibor szobrászatának és korunknak minden vonását magába sűríti ez a plasztikai sorozat, amely előttünk felso­rakozik. Nyílt és zárt, nyugodt és sokféleképp zaklatott, kér­dező és válaszoló világa, hívó és taszító, nyugtató és felka­varó tereinek egysége és ellen­téte ugyanolyan bonyolult és áttekinthető egyszerre, mint a kor, amelyben élünk. A­zonban nemcsak er­ről — s főként nemcsak önmagáról — akar beszélni a kiállítás, Vilt Tibor műveinek sora. Hiszen Vilt a lehetőséget felhasználva, tárlatát elsősor­ban alkalomnak tekinti arra, hogy — mint írja — „a plasz­tikai tevékenységet természe­tes működésében, az építészet­tel kapcsolatban” mutassa be. És ezért kell igazat adni neki második premisszáját és vég­következtetését olvasva: „ ... az építészet adta tereknek és a plasztikai művészetnek szinte szétválaszthatatlan együttese sokkal inkább tra­díció, mint akár a táblakép, vagy a staffelei szobrok. Ezért kiállításomat igyekeztem a szobrokat felölelő nagyobb együttesek keretébe állítani — kollektív alkotásként fel­fogni.” Vadász György építészeti tervei Óbuda városközpontjá­nak kialakítására és Vilt Tibor szobrainak ebben a centrum­ban, mintegy az emberi élet központjában való elhelyezé­sére — a tárlat harmadik ter­mében —, így hát nem igazo­lását jelentik ennek a koncep­ciónak, hanem a felhasználást, a megvalósítást követelik. Horváth György Vilt Tibor új szobrai a Műcsarnokban A magyar vásári bábjátékok figuráiból, a népi bábjátszást Magyarországon meghonosító Hincz és Kemény család örök­ségéből ad ízelítőt a szent­endrei József Attila Művelő­dési Központban péntek dél­után megnyílt kiállítás. A század első felében oly nép­szerű népligeti bábszínház hangulatát idéző kiállítást, a Szentendrei Hetek jelentős eseményét Szilágyi Dezső, az Állami Bábszínház igazgatója nyitotta meg. A különös érté­kű bábukról Chidy Lehel, az érdekes bemutató rendezője, a bábszínház bábtörténész-színé­­sze beszélt, majd Kemény Henrik, a bábszínház nívódíjas művésze, a magyar népi báb­játszó dinasztiák „utolsó mo­hikán­já”-nak előadásában a legfiatalabb népi bábjátékhős, a magyar Vitéz László kedves, csintalan kalandjai elevened­tek­ meg. ------------Madar Nemzet-----------­ A Mk-vonósnégyes és Kovács Béla estje a l­­iscelli Tri Múzeumból. MOZART HÁROM REMEK­MŰVE szerepelt a Kiscelli Múzeumnak ezen a gyönyörű koncertjén. A megnyitó- és a zárószám egyaránt abból a kvartett sorozatból származott, melyet Mozart 1782 és 178­5 között komponált és elég érett­nek tartott arra, hogy a vonós­négyesműfaj legnagyobb mes­terének, J. Haydnnak ajánlja. A d-moll (K. 421.) és a C-dúr (K. 465.) kvartett keretezte az­­egyedülálló szépségű, úgyneve­zett Klarinétötöst (A-dúr, K. 581.), melynek fúvósszólamát Kovács Béla játszotta. A Bartók-vonósnégyest (Komlós Péter, I. hegedű; De­­vich Sándor, II. hegedű; Né­meth Géza, mélyhegedű; Bot­­vay Károly, cselló) jelenleg a világ első vonósnégyes-együt­tesei között tartják nyilván. Ezt az előkelő helyet minde­nekelőtt átütő erejű és ugyan­akkor tiszta, virtuóz hangzá­sával, illetve játékával vívta ki. A Juilliard-kvartett mel­lett az elsők egyike, akik a ka­maramuzsika műfaját a mo­dern koncertpraxis szükségle­tei szerint alakították át, il­letve értelmezték újra. A KAMARAMUZSIKA veti fel talán a legélesebben a ke­letkezés és a mai elhangzás között mutatkozó ellentmon­dást, az előadóművészet egé­szén belül. Míg az egyházze­ne és a zenekari muzsika vi­szonylag gyorsan és könnyen kerül át a hangversenyterem­be, hiszen már eleve kisebb­­nagyobb nyilvánosság számá­ra született, addig a barokk vagy klasszikus kamarazene, miként a neve is mutatja, va­lóban házi használatra készült. A modern kamaraegyüttesek­re tehát nem kisebb feladat hárul, mint az, hogy e házi ze­nét félezer, vagy esetleg több ezer hallgató előtt, valóságos koncertzeneként interpretálja. Már ebből is kitűnik, micso­da metamorfózison kell ke­resztül mennie ennek a zene­­fajtának. A Bartók-vonósnégyes Mo­­zart-interpretációja itt-ott ta­lán a kelleténél nagyobb en­gedményeket tesz a tömegha­tás követelményeinek, ám ez sehol sem válik zavaróvá. A lá­zasan lüktető, zaklatott és ola­szosan — szinte teátrálisan a szenvedélyes d-moll kvartett szinte felkínálja azt az előadá­si módot, amely minden effek­tust maximálisan kiaknáz és a benne rejlő hatáslehetőségeket gátlástalanul megvalósítja. Csupán az első tételben érez­tünk egy bizonyos nyugtalan­ságot és idegességet, amelyet nyilvánvalóan a bizonytalan időjárás és a repülőgépberre­gés számlájára kell írnunk. Ám a zene szövete ilyenkor is tisztán és világosan szólalt meg, semmi sem maradt a partitúrában. Kiemelkedően szép volt­ a Menuetto-feliratú harmadik tétel, melyben a fő­rész tragikus hangját a közép­rész („Trió”) gáláns és köny­­nyed dúrja­ oldja fel. Még to­vább fokozódott örömünk a C- dúr, úgynevezett Dissonanzen- Quartett hallatán. A lassú té­tel már a szó legmagasabb ér­telmében vett zenei nyugal­mat árasztott, tiszta és himni­­kus szépséggel szólt, az utol­só pedig szinte pezsgett az ön­feledt, virtuóz és örömteljes előadásban. A Klarinétötös — Mozart egyik legnagyobb kamaraze­nekari remeke — valahány­szor Kovács Béla játssza, szinte újjászületik. Minden hangszert összevéve alig isme­rünk olyan mestert, mint ő, akinek­­ egyetlen elveszett hangja, egyetlen technikai fél­recsúszása sincs, aki ilyen anyanyelvi szépséggel és biz­tonsággal talál rá a leggyö­nyörűbb megoldások hosszú sorára. Klarinétja a lassú té­telben­ a „Figaro" grófnőjének hangján szólt, a menüett má­sodik triójában népies Land­­ler-hangon, az utolsó tétel lassú epizódjában pedig olyan szépséggel, mely a mesterope­rák tenorszerepeit jellemzi (Belmonte, Tamino, Don Otta­­vio). Kitűnő kamarapartne­rekre akadt ezúttal Kovács Béla (külön ki kell emelnünk az utolsó tétel brácsaszólós moll-variációját), és ennek eredményeként a közönségnek ritka szép kamarazenei él­ményben lehetett része. Pernye András Bemutatkozott a genovai Teatro Stabilé a Madách Színházban Péntek este bemutatkozott a Madách Színházban a genovai Teatro Stabilé társulata Gol­­doni egy nálunk nem ismert vígjátékával, az Egy karnevál­végi éjszaká­val. Az olasz együttes negyven napos euró­pai körútjának egyik utolsó ál­lomása Budapest — néhány nappal ezelőtt még Varsóban játszották ugyanezt a Goldoni­­darabot. Mint a péntek dél­előtti sajtófogadáson a színház vezetői a Kultúrkapcsolatok Intézetében elmondták, a ge­novai színház tizenkilenc éve működik, jelenleg Ivo Chiese és Luigi Squarzina főrendező vezeti. Az intézménynek Ge­novában három helyisége van: az Eleonore Duge nevét viselő 610 férőhelyes színházterem, a Politeama Genovese nevű, az előbbinél majdnem kétszer na­gyobb színház és egy kis, mindössze 76 személyes kísér­leti színpad, a Teatrino di Piazza Marsala. A színház évente három-öt bemutatót tart — a mi színházainkhoz képest azért ilyen keveset, mert egyrészt az évad során vendégül szokta látni falai közt más olasz városok társu­latait, másrészt mert maga is turnézik hazájában is, külföl­dön is. Műsorát klasszikus és félklasszikus művekből — Shakespeare, Moliére, Goldoni, Beaumrchais, Shaw, Pirandel­­lo, O’Neill drámáiból — ala­kítja ki, de játssza természete­sen a kortárs drámairodalom alkotásait is, elsősorban mai olasz írók drámáit. A genovai Teatro Stabile most van át­alakulóban úgynevezett reper­toár színházzá, olyan színház­zá, amely régebbi műsordarab­jait felváltva játssza,új bemu­tatókkal. E tekintetben az első ilyen jellegű színház Olaszor­szágban. Budapesti vendégjá­tékának részletesebb ismerte­tésére lapunk még visszatér. NAPLÓ Hadrovics László mai, 60. szüle­tésnapján a nyelvészt, az iroda­­lom­tudóst és a történészt illeti a köszöntés. Mert a tanszékvezető egyetemi tanár, akadémikus eddi­gi pályafutása szinte arányosan oszlik meg a magyar és a dél­szláv nyelvtudomány, történelem és szellemi irodalmi kapcsolatok vizsgálata és művelése között. A hozzá közelállók tudhatják, hogy az alkotóereje, alkotókedve leg­­feljében levő tudóstól mi mindent várhat tudományos életünk, leg­utóbb például egy funkcionális magyar mondattan újszerű kon­cepciójával lepte meg nemcsak a szőkébb haza, de a külföld tudo­mányos köreit is. Nevét fáradsá­gos, páratlan kitartást és munka­bírást igénylő szótárszerkesztői munkájával tette ismertté: az orosz—magyar szótár vaskos kö­teteit ,,Hadrovics—Gáldi”-ként emlegetik fordítók, tudósok és nyelvkutatók. Mint irodalomtudós elsősorban a középkori magyar irodalom történetét gazdagította felfedezéseivel, haló poraiból tá­masztva fel a magyar nyelvű lo­vagregény hagyományát. Rendkí­vüli irodalomtudományi lelemény­nyel tárta fel a magyar Trója-re­­gény és Nagy Sándor-regény délszláv fordításokban fennma­radt változatait, amelyek a XVI— XIII. századból erednek. De ha­sonló ötletességgel tért ki több ta­nulmányában a magyar—délszláv irodalmi kölcsönhatások és érint­kezések sok más mozzanatára is. Tudományos munkássága mellett — igényes műfordítói teljesít­ményként — a horvát és szerb prózairodalom néhány kivételes darabját is megszólaltatta magya­rul, jugoszláv írókat mutatott be olvasóinknak, aminthogy ott lát­hatják nevét például a nemrég megjelent szerb és horvát iroda­lom kistükrének szerkesztői kö­zött is. (V. D. Sz.)­­ Pénteken nagy részvéttel el­temették a Farkasréti temető­ben a hetvenéves korában el­hunyt Fekete István írót. A Magyar Írók Szövetsége és a barátok nevében Nemeskürti István, a Móra F. Kiadó kép­viseletében Petrovácz István búcsúztatta a népszerű írót. A Kis Színpad—Vidám Szín­pad társulata a hétfői dunaúj­városi vendégjátékkal zárja idei évadát. Az évadzáró tár­sulati ülést —­ a Dunán tart­ják meg; az egész társulatot Dunaújvárosba viszi a Tahi nevű gőzös. Szombat, 1970. j­ú­n­i­u­s 27. Az 57 éves „bújtatott analfabéta" és egyéb gondok a felnőttoktatás vitáján A klubban reggel 9-kor gyü­lekeznek az előadók, pedagó­gusok: Bakró László, a IV. ke­rületi dolgozók iskolájának igazgatója, Magyar József­né igazgatóhelyettes, matematika­­tanár, Haszlánszki József ta­nácselnök-helyettes, Lenkei László, a kerületi népfront el­nöke, dr. Balogh Jánosné, a kerületi népfront titkára, Krajcár Imréné, a népműve­lési osztály vezetője és még néhányan. Az értekezletre tu­lajdonképpen az üzemek kép­viselőit hívták meg, hogy va­lahogyan kimozduljon a fel­nőttoktatás a holtpontról. De telnek a percek és még min­dig a meghívottaknak alig egytizede érkezett meg. Talán el kellene halasztani a megbe­szélést? Már itt ebben a várakozó, kissé ideges légkörben is ren­geteg értékes információt ka­punk a Hazafias Népfront IV. kerületi klubjában. Az­ Egye­sült Izzóban, mely pedig egyi­ke a legjobban szervezett üze­meknek, ötezer olyan negyve­nen aluli dolgozó van, aki még a nyolc általánost sem végez­te el. De van olyan 57 éves ember is, aki idáig úgyneve­zett „bújtatott analfabéta” volt és most iratkozott be az isko­lába, hogy nyugdíjas korában legalább az újságokat el tudja olvasni. Találtak 17 éves kis­lányt is, aki a nevét sem tudta leírni. Márpedig néhány év múlva még az érettségi sem lesz elég az egyes munkafolya­matok áttekintésére. Rövide­den hiány lesz középkáderek­ben. Mégis egyelőre igen sok ütemben az a meggyőződés uralkodik, hogy a targoncave­zetéshez nem kell különösebb műveltség és az iskolába já­rást senki sem támogatja. Ter­mészetesen a pedagógusok is tudják, hogy felnőtt embernek nem könnyű tanulni. Tanítani sem könnyű őket. Bakró igaz­gató megemlít egy esetet, hogy egy asszony fél éven keresztül megszólalni alig volt hajlandó. Csak azután derült ki, hogy voltaképp milyen jó tanuló. A felnőtt számára már az sem könnyű, hogy kiálljon a fekete táblához, és ott — eset­leg hibásan — feleljen. Kiveri a veríték, fél a megszégyenü­­léstől. — De ezekkel az érzelmi dolgokkal mi el tudunk bán­ni! — mondja Magyar József­­­né matematikatanár. — Van ennél súlyosabb is: az idő­hiány. Mi mindenben alkal­mazkodunk az üzemek beosz­tásához; műszakos oktatást szervezünk, ahol délután ugyanazokat a tanárokat ta­lálja meg a tanuló, mint dél­előtt. Saját beosztásához ké­pest váltogathatja az iskolába járás idejét. Hogy a felnőtt ember is mi­lyen kitűnő eredményt tud el­érni, arra példa az a 48 főnyi csoport, mely heti négy alka­lommal jött iskolába. Nők és férfiak vegyesen. Két osztályt végeztek el összevonva. Ebbe az osztályba csak kalaplevéve szabad belépni — mondja a tanárnő. Egyike azoknak a pe­dagógusoknak, akik naponta négyszer szállnak autóbuszra, hogy az egyes üzemekben lé­tesített osztályokba eljussa­nak. De hát semmi áron sem mondanának le a felnőttok­tatásról. Ez küldetés. Végig lehet kísérni, hogyan jön rendbe néhány elfuserált élet. Egy házaspáré például. Előbb a férfi végezte a nyolc általánost és most az asszony utána siet; együtt tanulnak, s ettől a házasságuk rendbejön. Végül az előadók úgy hatá­roznak, hogy megtartják az ér­tekezletet. Lenkei László kije­lenti, hogy elszomorítja a meg­jelentek arányszáma, a meghí­vottakéhoz képest. Holott való­ban minden üzemnek alapvető érdeke lenne, hogy dolgozói közül senki se legyen, aki bi­zonyos minimális műveltséggel nem rendelkezik. Bakró László igazgató, vita­indító bevezetőjében, statiszti­kai adatokat sorol fel: 1961- ben 933-an iratkoztak be és 611-en végeztek. 64-ben 650-en iratkoztak be és 574-en vizs­gáztak le a kerületben. Az­ idén 315-re csökkent a beirat­kozottak száma és összesen 215-en végeztek. Pedig az iskola igazán al­­kalmazkodik a kor követel­ményeihez. Új, kitűnő tan­könyvek jelentek meg, külön a felnőttek számára; olyan jók, hogy több főiskolai hall­gató kérte már kölcsön, mert jobban tud, belőlük készülni, mint saját jegyzeteiből. Az összevont osztályoknál nincs nyári kiesés. Mégis csökkent az érdeklődés az üzemekben a felnőttek általános iskolai ok­tatása iránt. Csak a középis­kolai oktatásra néznek a mun­katársak tisztelettel. Holott, ha például egy 38 éves műve­zetőről kiderül, hogy csak 6 általánost végzett, nem közér­dek-e, hogy ezt pótolja? Akkor fogunk rádöbbenni, milyen hiba volt a felnőttok­tatás elhanyagolása, amikor bizonyos munkafolyamatokat azért nem lehet majd bevezet­ni, mert nem elég a megfelelő ember, aki azokat végrehajtja. Azt sem lehet eléggé hangsú­lyozni, milyen emberi hatást tesz az iskolai oktatás a rész­vevőkre. Nemcsak a tudásuk növekszik, de az emberségük is. A tanárok valami módon az egész emberrel törődnek. — Akik már az ötödiket, hatodikat is nálunk végzik — mondja az igazgató —, azok­nál a legfeltűnőbb az előnyös­­változás, még akkor is, ha gyermekkorukban egyszerűen nem voltak hajlandók tanul­ni. Hazánkban két és fél mil­lió embernek nincs meg a nyolc általános iskolai vég­zettsége. És még mindig kö­rülbelül 130 ezerre tehető az analfabétáik száma. Az egyes üzemekben csak ott tudunk jól dolgozni, ahol valaki az üzemben mellénk áll és szív­ügyének tekinti a felnőttokta­tást. Az üzemekben ugyanis van bizonyos gazdasági „köz­hangulat”, mely fél a munka­erőkieséstől, a háromnapos plusz szabadságtól, ami a ta­nulóknak jár. Pedig az iskola hajlandó lenne az „év végi hajrák” idején szünetet adni a tanulóknak, hogy módjuk legyen túl sok áldozat és túl sok lemaradás nélkül tovább tanulni. Felszólalásában Zimmler Károlyné, az Egyesült Izzó képviselője elmondta, hogy az üzemekben nincs olyan társa­dalmi igény, amely az embe­reket művelődésre serkentené. Sőt, azok a vezető beosztású dolgozók, akiknek maguknak sincs megfelelő képzettségük, bizonyos fokig odahatnak, hogy az utánuk jövőknek se legyen könnyű azt megszerez­ni. Krajcár Imréné művelő­désügyi osztályvezető szemlé­leti problémának tartja a fel­nőttoktatás kérdését. 1960 köz­ben még nagyobb figyelmet szenteltek ennek a kérdésnek. Most valahogy eltolódott az emberi példakép a művelt em­berről a jólétet megszerző em­berre. Ez elősegíti azt, hogy újratermelődik egy réteg mai fiatalokból, akik nem végzik el a nyolc általánost sem. Ezt a tünetet pedig észre kellene venni és néhány ütemben meg kell vizsgálni a műveltségi színvonal és a termelékenység arányát. Ő a maga részéről felajánlja, hogy a könyvtárak­ban minden olyan könyvet, mely a tananyaghoz segítséget nyújthat, sokszoros példány­számban rendel meg és szíve­sen szervez előadássorozatot, kémiai, fizikai, kísérleti bemu­tatókkal. Dr. Bagi Ferenc tanár igen megértően magyarázta meg végül, milyen nagy áldozatot és kockázatot vállal minden felnőtt tanuló. Mennyi túlóra­pénztől esik el. És, ha az üze­mek gondolnak arra, mi lesz tíz-húsz év múlva, amikor a segédmunkásra alig lesz már szükség, s a tisztán fizikai munka aránya a minimumra fog csökkenni, viszont fokozot­tan szükség lesz természettu­dományosan képzett dolgozók­ra, talán nem volna túlzás, azt ajánlani, hogy az üzemek va­­lahonnan vegyenek le jövedel­mükből egy aránylag csekély összeget, és emeljék fel ezzel a továbbtanulók órabérét. Azt hiszi, hogy ez a kis biztatás hatalmas eredménnyel járna. Mindenesetre több propagan­da kellene; ebben állapodnak meg végül is az ankét részve­vői. F. A.

Next