Magyar Nemzet, 1970. július (26. évfolyam, 152-178. szám)

1970-07-09 / 159. szám

Csütörtök, 1970. július 9. Magyar Nemzet Bányajáráson Oroszlányban „Rendhagyó” tájékoztatón látta vendégül a sajtó képvise­lőit szerdán az Egyesült Ma­gyar Szénbányák és az Orosz­lányi Bányavállalat vezérkara. A jelzőt egyébként csak azért tettem idézőjelbe, nehogy ide­gen tollakkal ékeskedjem. A megállapítás ugyanis Tamásy Istváné, az Egyesült Magyar Szénbányák elnökéé. Jogosult­ságát igazolja egyrészt a dá­tum, az annak megfelelő har­mincfokos hőség, amikor ugye­bár, szénről beszélni — eny­hén szólva — anakronizmus­ként hat, másrészt a program, amely a szavak régiói helyett a tettek mezejére, a bánya mé­lyére invitálta az újságírókat. Az élet is betört A megszokott rend harma­dik megbontója már maga az élet volt, amely köztudottan nagy rendező, ha nem is min­dig tudunk örülni beavatkozá­sának. Akárcsak most, amikor az oroszlányi bányavállalat központjában az elnök aggódó arcán próbálják mérni a doro­giak telefonjelentésének adás­pontját. A jelentés szerint egyébként szerdán délután a helyzet a következő volt: a Dorogi Szénbányák borókási bányaüzemének XII. aknájá­ban július 7-én 4 óra 15 perc­kor a tengerszint alatt 205 mé­ternél rendkívüli méretű karsztvíz-betörés történt. A hirtelen betört víz elárasztotta a munkahelyeket és a megle­vő vízmentesítő telepek telje­sítőképességét is felülmúlta. Ezért tervszerű visszavonulás­sal az érintett bányamezőket és aknákat ki kellett üríteni. A példaszerű riasztásnak és mentésnek volt köszönhető, hogy emberéletben kár nem esett és sérülés sem történt. Viszont a minden eddigit fe­lülmúló vízbetörés miatt a XII/A, a XII. és a IX. akna feladása folytán igen súlyos veszteség érte a Dorogi Szén­bányákat, mert a vízbetörés hatására a termelő kapacitás 20—22 százaléka esett ki. A borókási bányaüzem körülbe­lül 1100 létszámát átmenetileg szabadságolták. Ez idő alatt a Dorogi Szénbányák megteszi a megfelelő intézkedéseket, hogy az elúszott munkahelyek átte­lepítésével részben pótolni tudja a termeléskiesést imponáló eredmény A dorogi karsztvíz-betörés­ről már reggel is tudtunk, ami­kor kis csapatunk leszállt az oroszlányi XXIII-as aknába. Ezt sem véletlenül említem. Szeretném leszögezni, mindjárt beszámolóm elején — bár­mennyire bizonygatták is na­gyon rokonszenves vendéglá­tóink: Seregi János oroszlányi igazgató, Vass László főmér­nök, Németh Sándor gazdasá­gi igazgatóhelyettes, Moharos Jenő műszaki és gazdasági ta­nácsadó, Berta Imre, az igaz­gatási főosztály vezetője és a többiek, hogy majd meglátjuk, milyen más viszonyok között dolgozik ma a bányász — a bá­nya azért bánya maradt. Az ott végzett munka még a töb­binél is nagyobb tiszteletet pa­rancsol. Ezt szerdán a saját bőrünkön tapasztaltuk. Annak ellenére, hogy valóban szem­tanúi lehettünk annak az óriá­si változásnak, amelyet általá­ban a gépesítési tendencia, a meglátogatott 90 méter széles és két méter magas frontszár­nyon például az új szovjet 2. MKB önjáró, komplex, emul­zióval (100 liter vízben össze­sen 3 liter olajjal!) működő széntövesztő berendezés jelen­tett. Ez a szovjet gépmonstrum a legfiatalabb oroszlányi akná­ban debütál Magyarországon. Május 11 óta dolgozik. Ered­ményei imponálóak máris. Az elmúlt első hónapban 100,2 va­gon volt a napi teljesítménye. Nem beszélve arról, hogy ezt — a régi kézifejtéssel szem­ben — egyharmad létszámmal érte el, s hogy ez a mennyiség a réginek csaknem háromszo­rosa. Mindezen felül — és ez sem megvetendő szempont! — a gép végzi el az ember helyett a kibányászott fejtési üregnek alátámasztását is, amely a leg­veszélyesebb művelet volt a bányászatban eddig. 1970 első félévében a magyar bányák egynegyedében már géppel zajlott a széntermelés. Egy-egy gép éppen a kétszere­sét termelte meg, mint 1950- ben bármelyik magyarországi bányaüzem. A holtpont és a szén A rengeteg elhangzott kér­désből csak a legfontosabba­kat ragadnánk ki azzal, hogy a későbbiekben még visszaté­rünk erre a rendkívül érdekes témára. Az első és legfontosabb kér­dés természetesen: lesz-e meg­felelő mennyiségű szén az idén? A szénbányászat vezetői nyugodtak ez ügyben. Könnye­dén riposztoznak a még oly élesen felvetett, legkényesebb kérdések megválaszolásakor is. Teszik pedig ezt abból a kellemes pozícióból, hogy a magyar szénbányászat kimoz­dult — mégpedig helyes irány­ban! — az 1967-es holtpontról. Tamásy István a következők­ben határozza meg a fejlesztés irányát: tovább csökkenteni a gazdaságilag nem megfelelő bányák számát, mindinkább fokozni a gépesítést, amely egyszersmind megoldja az egy­re erőteljesebb munkaerő­­hiányt. Ugyanakkor — rend­kívül nehéz fizikai munka ki­iktatásával — vonzóbbá is te­szi a bányászkodást a fiatalok előtt. A gépnél ugyanis talál­kozik a népgazdaság, a bánya és a bányászok érdeke. A bá­nya kevesebb létszámmal töb­bet termel, a bányász pedig lényegesen kevesebb fizikai megterheléssel­­ többet visz haza a borítékban. Ami pedig a jól ismert és sok vihart kavart korszerű energiahordozók kontra szén­vitát illeti, erről Tamásy Ist­vánnak a következő a véle­ménye: „A legkorszerűbb energiahordozó az, ami az adott helyen a legolcsóbb!” Azt hiszem, ezt jelmondat­nak is elfogadhatjuk a téma további feldolgozása elé. Ki­vált, ha azt is tudjuk, hogy egy „botcsinálta” szénbányász­tól származik, aki Zalában lát­ta meg a napvilágot és egyet­len vágya az volt, hogy a dip­lomája átvétele után olajbá­nyász legyen. Csillag István VAS ZOLTÁN: A krumplicsata (10.) Kialakult a mindennapos kölcsönös munkakapcsolatunk a szovjet hídépítő alakulatok parancsnokaival, a szovjet hadsereg által igénybe vett gyárak, üzemek katonai pa­rancsnokaival. Szovjet műszaki vezetéssel és katonákkal épültek a hi­dak. Az akkori Ferenc Jó­zsef-, ma Szabadság-híd és a margitszigeti ideiglenes híd. A szovjet parancsnokság a munkához nagyszámú polgá­ri lakosságot mozgósított. Ma­gyarán : befogták „malenkij robotra” a munkaerős férfia­kat. Sok baj származott ebből, ellentét a lakossággal. A hi­dak ideiglenes helyrehozata­la pedig Budapestnek is dön­tően fontos volt. Eljöttek hozzám a két hídépítés pa­rancsnokai. Panaszolták: nem tudják a munkásokat élelmez­ni. Nekik erre nincs módjuk. Ha továb­b Vas megfelelően biztosítja az élelmet, nagyon rövid idő alatt Budapestnek lesz két hídja. Megegyeztünk. Lényegében a nyakunkba szakadt ezzel a két híd megépítése. Jó fej­adagot biztosítottunk a mun­kásoknak, főzőhelyet állítot­tunk fel. Többé nem kellett „malinkij robotra” befogni a munkásokat. Jöttek maguktól. Minden költséget a kormány­biztosság fedezett. Számos anyagellátási kérdést is mi intéztünk. Szívesen tettük. Szovjet— magyar hathatós együttműkö­déssel a két híd ideiglenes helyreállításával Budapest egyik legnagyobb gondja ol­dódott meg. A Szabadság közölte két hét múlva: „Megnyílt a sze­mélyforgalom számára az a híd, amelyet annak idején Fe­renc Józsefről neveztek el. Megnyílt a margitszigeti híd is. A hidak nyolctól délután négyig állnak a személyfor­galom rendelkezésére.” Az emberek tömege indult meg Budáról Pestre és Pest­ről Budára. Nem kell többé uzsoraárat fizetni egy-egy életveszélyes átkelésért a csó­naktulajdonosoknak. Hasonló szovjet—magyar együttműködés alakult ki a szovjet hadsereg által igény­be vett, mintegy kétszázötven fővárosi üzemben. Ezekben a szovjet hadsereg számára vé­geztek munkát. A szovjet hadseregnek számos iparcikk­re, javító és alkatrészgyártó munkásra volt szüksége. Az üzemek szovjet parancsnokai, rendszerint szakember mér­nökök, százféle anyagot, köz­lekedést, villanyáramot bizto­sító támogatásukkal segítet­ték talpraállítani a teljesen széthullott magyar ipart. Az üzemek katonai parancsnokai szovjet hadtápvonalon szerez­tek munkásaiknak némi élel­met. Ez nem volt elég. Hoz­zám fordultak, biztosítsuk a hídépítésnél bevált módon a munkásoknak fejadagot. Megtettük. Ezernyi gond szakadt reánk. Folytonosan jöttek hozzánk a gyárak szovjet ka­tonai parancsnokai. Tárgya­lásaink a gyárak munkásai­nak különleges ellátására, Bu­dapest lakossága szempontjá­ból is nagyon hasznosaknak bizonyultak. Valamit vala­miért igyekeztünk adni a j­ó szovjet katonai parancsno­­­ koknak. Megegyeztünk, hogy­­ a gyárak, a saját munkásaik ellátására, de a közellátás­­ céljaira is, mellékiparágként : a falunak szükséges iparcik­ :­keket, ekéket, lapátokat, szö­get, textilárut gyártsanak. Ezek egy részével az üzemi bizottságok rendelkeznének, hogy szovjet katonai teher­autók segítségével, élelmiszer cserekereskedelmet folytassa­nak a faluval. A falu is elégedett volt ez­zel, mert a debreceni kor­mány, elsősorban pártunk kö­vetelésére, elfogadta a nagy­birtokrendszer megszünteté­séről és a földműves nép földhöz juttatásáról szóló ren­deletet. A nagybirtokok tel­jes feloszlatásával a magyar nép ezeréves pere dőlt el föl­desuraival. Most a tavasz kezdetével a földhöz juttatott parasztok máris meg akarták művelni földjeiket. Ehhez alig rendelkeztek munkaeszközei. Szerény mértékben ezt bizto­sították az üzemek f­élelemért a falunak, árucsere-akcióik­kal. Újabb és újabb csator­nákon érkezett ezzel élelem a fővárosba. Szűkült az éhe­zők köre, amiért mint kor­mánybiztos nagyon hálás vol­tam. Mind a kérdések bonyolul­tan összefüggtek az iparral, külkereskedelemmel, a pénz­ügyekkel. Budapest kormány­­biztosaként­­ akartam, nem akartam — úgyszólván az iparügyi és külkereskedelmi, sőt pénzügyminiszteri jogkört gyakoroltam. A kormánybiztosságnak ez a sokirányú miniszteriális te­vékenysége amiatt is kialakult, mert amint ezt már említet­tem, Debrecen közlekedésileg még mindig messze, távol esett Budapesttől. A kormány nem jöhetett a fővárosba, mert március hattól tizenötö­dikéig a szovjet hadsereg a Balatonnál hadműveletet foly­tatott. A németek mindent elkövettek a Székesfehérvár körüli ellentámadás sikeréért, Budapest visszafoglalásáért. A főváros emiatt továbbra is csaknem önálló hatalom volt. A közellátási kormány­biztosság Budapest gazdasági életének úgyszólván korlátlan intézője. Hozzánk jöttek kér­déseikkel a minisztériumok itteni vezetői, a gyárak igaz­gatói, a bankok vezetői, az üzemi bizottságok. Jöttek a szovjet katonai hatóságok is, most például azzal, hogy kilencvennyolc, eddig általuk irányított gyá­rat visszaadnak a polgári ter­melésnek. Tegyek velük, amit akarok. Nagy gyárak voltak, közöttük a Ganz, a Telefon­gyár, több nagy textilgyár, tejtermék- és húsüzem. Azzal, hogy a kormánybiz­tosság a budapesti gazdasági élet csúcsszerve lett, átcsú­szott ide a főváros gazdasági vezetése is. A főváros vezetői, köztük a két polgármester­helyettes, a szociáldemokrata Bechtler Péter, a kommunista Jámbor Alajos, nem Csorba polgármesterhez mentek gaz­dasági ügyeikben, hanem hoz­zánk. Nekünk kellett példáu Bordás főmérnök vezetésére megépíttetnünk az akkor nagy technikai vállalkozást az új gázvezeték áthozatalát a Duna felett Budáról Pestre Mi vállaltuk azt is, hogy helyreállítva a tönkremen távvezeték-vonalat, Bánhidá­ról behozzuk a villanyáramo Budapestre. Hősi munka volt Aknarobbanás következtében többen elpusztultak. Mi ren­deltünk a németek által fel­robbantott hidak roncsainak kiemelésére egy új úszódaru is, amely nélkül nem lehetet volna újjáépíteni a hidakat (Folytatjuk.) Tizenötezer állás az új diplomásoknak Ezekben a napokban fejező­dik be az idén végzett diplo­mások elhelyezése. A 8800 végzést csaknem 15 000 állás várja. Nagy a kereslet a gyógyszerészek iránt, minden közgazdászra csaknem négy állás jut. Elsősorban a terv­matematikusokat, a pénzügyi, ipari és közlekedési közgazdá­szokat keresik a vállalatok. Változatlanul jelentős a peda­gógushiány a vidéki általános iskolákban. Csaknem ezerrel kevesebben végeznek, mint a meghirdetett állások száma. A több mint ezer ifjú mérnököt több, mint háromezer állás várja. Helyreáll-e az egyensúly AZ ÉPÍTŐIPARBAN? Nem túlzunk, ha azt állítjuk, hogy népgazdaságunk egyik kulcskérdése, hosszabb idő óta megoldatlan problémája az építőipari kereslet és kínálat egyensúlyának hiánya. Évente többmilliárdos kárt szenved gazdaságunk csak azért, mert építőiparunk nem felel meg a követelményeknek, ez pedig többek között arra is visszave­zethető, hogy hosszú éveken át — a többi ágazathoz képest — jóval kisebb mértékben ré­szesedett az összberuházások­­ból, mint azt fontos szerepe indokolta volna. Az arány még 1961-ben is mindössze 1,3 szá­zalékos volt, csak 1967-re érte el az 1,8-at, amivel a szocialis­ta országok sorában az utolsó helyen álltunk. A lemaradás felszámolására kormányzatunk nemrégiben több mint 30 mil­liárdos fejlesztési koncepciót hagyott jóvá, amely megte­remti a kedvező alapot a hely­zet javulásához. Fontos és nehéz téma A bevezetőkben foglaltakból következik, hogy minden épí­tőipari vonatkozású megnyi­latkozás, legyen az a legma­gasabb szintű párthatározat, építésügyi tárcánk helyzetfel­mérése, az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság tanulmá­nya, vagy akár az egyes építő­ipari vállalatok működésével kapcsolatos információ, foko­zott érdeklődést vált ki közvé­leményünkből. Ez nyilvánult meg dr. Laczó Józsefnek a na­pokban elhangzott kandidátu­si értekezésével kapcsolatosan is, amely fontos közgazdasági következtetések levonásával biztatott és a remények egy részét be is váltotta. „Az új közgazdasági szabá­lyozók hatása az építőipar te­vékenységének és fejlesztésé-, nek egyes területein, különös tekintettel az építőanyagipar iparosítására” című tanulmány a kivitelező építőipar gondjai­val foglalkozik. Ezen belül is három területre, a nyereség­­érdekeltség és a jövedelem­szabályozási rendszer, az ár­rendszer és az álló- és forgó­eszköz finanszírozási rendszer vizsgálatára szorítkozik. Ter­mészetesen nem tér ki azok­nak minden vetületére, hiszen egy disszertáció kerete erre­­ feltétlenül szűknek bizonyul. Javaslatai mégis elgondolkoz­tatóak és minden bizonnyal vi­tára, esetleg hozzászólásra is indíthatják közgazdászainkat. A tanulmány szerzője szerint sokan vannak, akik nem tart­ják reálisnak azt az immár na­gyon is sürgető célkitűzést, hogy az építési kínálatnak né­mileg meg kell haladnia a ke­resletet. Azzal érvelnek, hogy az építőipar még nem rendel­kezik a szükségesnél nagyobb munkaerővel, márpedig építő­iparunk kapacitását jelenleg elsősorban a munkáslétszám határozza meg. A másik érv szerint, mivel a szocialista or­szágokban mindenütt ugyan­ezek a problémák jelentkez­nek, meglehet, hogy ez esetleg a szocialista rendszer törvény­­szerűsége. Mi ezekre az érvek­re a helyes felelet? Az iparosítás szükségessége Az első érv ma még valóban helytálló, mert az építőipar kapacitása nagymértékben függ a munkáslétszámtól, ám az építőipar iparosításával ez fokozatosan csökken. Mivel jár az építőipar „iparosítása”? Az iparosítás előrehaladtával egy­re inkább az állóeszköz állo­mány határozza meg a kapa­citás mértékét. Ezenkívül­ ja­vul az építési munka haté­konysága, az építkezések gaz­daságossága. Ebből pedig sok más is következik. 1. Jelentős mértékben emel­kedik a munkatermelékenység színvonala (szerelőjellegű épít­kezés, házgyári termelés). Ez a termelékenység emeli a nép­­gazdasági átlagot is, másrészt a viszonylag alacsonyabb ter­melékenységgel dolgozó építő­iparból a munkaerő átáramlik a magasabb termelékenységű területekre. 2. Jobb a termék­építmé­nyek minősége, használati ér­téke, hosszabb az élettarta­muk. A jobb minőség csökken­ti a fenntartás költségeit. 3. A korszerű szerkezetek súlya csökken, anyagfelhasz­nálásuk kevesebb. A tégla he­lyett fokozott mértékben fel­­használásra kerülő cementége­tés kalóriaigénye alacsonyabb, mint a tégláé. 4. Csökken az építési időtar­tam és ez kedvezően hat a nemzeti jövedelemre. Visszatérve a második érvre, miszerint az építési piac feszült­sége törvényszerűen együtt jár a szocializmussal, Jugoszlávia példája ezt is megcáfolja. Ott az építési kínálat meghaladja a keresletet. heket a jelenlegi 25 százalékról 50-re emelnék. Ennek emelését az eszközlekötési járulék és nyereségadó csökkentésével el­lensúlyoznák, beleértve a ré­szesedési alap adójának csök­kentését is. Az élőmunka költ­ségének emelése és a holtmun­ka költségeinek némi csökken­tése a vállalatokat az élőmun­kával való takarékosságra, a termelékenység növelésére ösz­tönözné. A jelzett jövedelem­szabályozás lehetővé tenné a tiszta jövedelem olyan meg­osztását az állam és a válla­latok között, hogy mindkét he­lyen a kívánt mennyiség ma­radjon. Az építőipari árrendszer ha­tékonyságát Laczó úgy fokoz­ná, hogy — többek között — az egyedi nagy beruházásoknál felszámolható plusz négy szá­zalékos haszonkulcs kifizeté­sét a kivitelezési határidő be­tartásához kötné. A nem egye­di beruházásoknál a kivitele­zőket az árakon keresztül a je­lenleginél jobban érdekeltté kellene tenni az építési idő megrövidítésében. Jövedelemszabályozás és fejlesztés A jövedelemszabályozás to­vábbfejlesztésével kapcsolato­san az értekezés szerzője java­solja: a vállalatnál maradó nyereséget ne osszák kétfelé, hanem bízzák felosztását a vállalatra és a felhasználási céltól függően adóztassák. Az alapadóra két kulcsot állapí­tanának meg: egy magasabbat az előző évi nyereség után, egy alacsonyabbat pedig a többlet­­nyereség után. Ez olyan for­mában ösztönözne a termelés növelésére, hogy az indokolt területen a termelés bővítésé­ből származó többletnyereség­re előnyösebb adókulcsot álla­pítanának meg. Természetesen korrekcióra is lenne szükség, hogy az árszínvonal emelésé­ből származó bevételt „kiszűr­hessék”. A javaslat további részletezése után a szerző meg­jegyzi, hogy a termelékenység emelésére kedvező hatású le­het az egyösszegű utalványo­zás fokozott alkalmazása. Befejezés: idézzük dr. Laczó Józsefnek a fejlesztési célkitű­zések megvalósítására javasolt néhány gondolatát. Véleménye szerint az újonnan létesített állóeszközök után elszámolt amortizációt a vállalatoknál kellene hagyni, a kapacitást növelő korszerű technológiák bevezetését az államnak költ­ségvetési juttatással, előnyös, hosszú lejáratú hitellel kelle­ne elősegítenie. Előnyös lenne a komplex központi telepek, transzport-beton és habarcs­gyárak, könnyűszerkezet-gyár­tó üzemek létesítésére közös vállalatokat szervezni. A be­fejező munkák meggyorsításá­hoz szükséges kisgépeket, ame­lyek főként tőkés relációkból szerezhetők be, importkedvez­ményekben kellene részesíteni. Az érdekes és rendkívül idő­szerű, társadalmilag nagyon hasznos tanulmányt a szakem­berek sokoldalúan megvitat­ták, majd dr. Laczó Józsefet — az értekezés alapján — a kandidátusi fokozat elnyerésé­re javasolták. A sok más el­gondolkoztató felvetés mellett ez is igazolja, hogy a tudomá­nyos értékű munka az érdekelt illetékes szervek részéről is fo­kozott figyelmet érdemel. K. V. Napirenden a gyermek- és ifjúságvédelem A fővárosi tanács végrehaj­tó bizottsága szerdai ülésén el­fogadta a gyermek- és ifjú­ságvédelem társadalompoliti­kai és jogpolitikai elveiről szóló jelentést. Szükségessé vált, hogy a gyermek- és ifjú­ságvédelem elveit, feladatait egységesen értelmezzék mind­azok — a tanács, a rendőrség, a bíróság, az ügyészség —, akik e területen dolgoznak. A fővárosi tanács végrehaj­tó bizottsága javasolta, hogy bővíteni kell a fővárosi inter­­nátusi hálózatot, a tanácsok lakásügyi osztályai elsősorban a többgyermekes családok la­kásgondjait enyhítsék, a mun­kaügyi osztályok segítsék a 14. életévüket betöltött kiskorúak megfelelő elhelyezkedését, a kereskedelmi osztályok szigo­rúbban tartassák be a szeszes­ital kiszolgálására vonatkozó rendelkezéseket, s a népműve­lési osztályok biztosítsanak kulturált, változatos szórako­zási lehetőségeket a fiatalok­nak. A fővárosban évente 6-700 gyermeket vesznek állami gondozásba, nevelésük, gon­dozásuk, testi, szellemi és er­kölcsi fejlődésük családjukban nem biztosított. A végrehajtó bizottság rámutatott: meg kell változtatni azt a szemléletet, hogy csak vétkes szülő gyer­meke kerül állami gondozás­ba. A közvélemény ma egyön­tetűen elítéli azokat a csalá­dokat, amelyeknek gyermeke állami intézetekben nevelke­dik, noha sok esetben éppen a szülő betegsége, csökkent munkaképessége, szociális gondjai teszik azt indokolttá. • Bérpolitika és árrendszer A negyedik ötéves tervben tovább kell fejleszteni az új közgazdasági szabályozókat annak érdekében, hogy a ke­reslet és kínálat kívánt egyen­súlya az építőiparban is létre­jöjjön. Milyen javaslatokat tesz ezekkel kapcsolatosan az értekezés írója? Mindenekelőtt rámutat arra, hogy mivel az élőmunka a holtmunkához viszonyítva túl­ságosan olcsó és mert a nyere­ségfelosztás jelenlegi rendszere is ezt támasztja alá, a vállala­tok inkább a létszám-, mint az eszközbővítésből eredő terme­lésnövelésben érdekeltek. Laczó véleménye szerint — változat­lan árszínvonal mellett — az­zal kellene az élőmunka költ­ségét növelni, hogy a bérter­

Next