Magyar Nemzet, 1970. július (26. évfolyam, 152-178. szám)

1970-07-09 / 159. szám

4 A fiatal iparművészek első országos kiállítása az Ernst Múzeumban Nem azért fontos ez a kiál­lítás, mert „első” és „országos” — hisz az elsőség, vagy a pro­tokolláris csengésű országos jelző még nem tett soha rend­kívülivé, sem rosszá, sem jóvá egyetlen tárlatot sem. Ezt csu­pán egy dolog döntheti el: a bemutatott művek minősége, s ebben nincsen pardon; külö­nösen akkor, ha a minőség olyan vitathatatlan, gyakorlati kategóriákban jelentkezik, mint az iparművészet és az ipari művészet alapkövetelmé­nyeként értelmezhető funkcio­nalizmus, s az ezen belül — és nem ezen felül, vagy túl — értékelendő szépség. Fiatal iparművészeink első közös bemutatkozását is ezek­nek az alapkövetelményeknek a kielégítése teszi lényegessé, bizonyítván egyszersmind azt is, hogy jó ügyet karolt fel a KISZ, az Iparművészeti Ta­nács, a Magyar Képzőművés­­szek Szövetsége, a Kiállítási Intézmények, s a Képző- és Iparművészeti Lektorátus, amikor összefonódó anyagi és erkölcsi támogatásukkal kere­tet és lehetőséget adtak ipar­művészeink ifjabb generáció­jának a jelentkezésre, a kioszt­­tott díjak révén pedig az eset­leges „kifutásra”. Az esztétikai és funkcioná­lis követelmények megvalósí­tásának szándéka természete­sen nem általában, hanem na­gyon is konkréten, sikerült munkák és szerencsésen felve­tett ötletek sorozatában reali­zálódik a fiatalok tárlatán — ha nem is minden esetben egyenletes színvonalon; de hát ez természetes, hiszen minden­ki csak a saját tehetségével és a maga lehetőségeivel gazdál­kodhatott műveinek tervezése és megvalósítása közben. Mielőtt azonban egyenkénti elemzésükhöz fognánk, érde­mes a különböző eredmények mögött szemügyre vennünk e fiatal gárda tehetségét, álta­lánosságban — ha tetszik, nemzedéki szempontból — vizsgálva­­ szellemi, azaz belső, tőlük és neveltetésüktől függő tőkéjüket. S azt,­­­­ogy meny­nyire tudnak élni ezek a fia­tal művészek az alkalommal, van-e alkalmuk egyáltalán a megfelelő mértékű kibontako­zásra, azaz, hogyan sáfárko­dunk mi a képességeikben rej­lő, mindnyájunk számára hasznossá emelhető tőkével. A fiatalok tehetségével alig­ha lehet hiba. A műveikből rendezett bemutató színvonala mindenkit meggyőzhet erről. S egyre kevesebb a probléma a második kérdéssel is, bár azt még korai lenne állítanunk, hogy e problémakör minden részlete megfelelően rendező­dött. Jó jel, annyi bizonyos, hogy a fiatalok nagyobb ré­sze állást vállalt, gyárakban dolgozik, ki-ki a maga szak­területe szerint készítve a nagyipar számára a textilter­veket, üvegtárgyakat, kerá­miákat, bútorterveket. De nem jó jel, hogy ennek ellenére, csak „maszek” aszta­losnál lehet méregdrágán — mondjuk —, jó könyvespolcot kapni, hogy kevés a szép mo­dern bútor, hogy alig lehet hozzájutni cserép étkező- és tálalóedényekhez, szép üveg­holmikhoz, lámpákhoz. Pedig most is itt láthatjuk őket — s nem is először —, a tárlaton. Hova tűnnek el ezek a ter­vek? Az ipar, vagy a belkeres­kedelem bátortalanságán mú­lik-e befulladásuk? Ezekre a kérdésekre mi most és itt, eb­ben a cikkben nem kereshe­tünk választ. Ám nem ártana egyszer feleletet kapni rájuk. Iparművészetünk, környezet­­kultúránk sokat nyerhetne tisztázásukkal, s a nyomában talán megjövő bátorsággal. A tárlat anyagának elemzé­sére térve, Szekeres Károly nagydíjat nyert cserép étkész­letei, teás- és kávéskészlete kétségtelenül sikeres termékei lehetnének belföldön is a vá­­roslődi gyárnak — ha kapni lehetne —, hiszen divatosak, megfelelnek a mai terítési szo­kásoknak, amelyek között mind kevesebb helye van a különleges, ünnepi alkalmakra tartogatott drága porcelánok­nak, nehéz abroszoknak, érté­kes kristályedényeknek, egy­szerű formáik révén jól tisz­­títhatók, kézbefoghatók és (ez sem utolsó szempont), ha el­törnének, könnyen pótolhatók, anélkül, hogy az „utánpótlás” vegyessé tenné együttesüket, hiszen típussorozatok típusda­rabjaiként gyártható minden részük. Mindez közrejátszik abban, hogy — ha az értesü­lések nem csalnak — a város­­lődi gyár egyik sikeres export­cikkévé válhattak Szekeres Károly edényei és készletei. S ugyanezt mondhatjuk el Papp Marianne rétegelt lemez­ből alakított bútorairól, Bu­­rián Judit karszékéről, Polgár Csaba nyomott mintájú füg­gönyanyagáról, Kányák Zsófia, Konsztantinidisz Iraklisz és Borz Kovács Sándor asztali és függőlámpáiról, különböző for­májú, a modern üveggyártás technológiáját messzemenően figyelembe vevő világítótes­teiről, Gemsperger Beatrix frottír törülközőiről, Andráska József és Kénes György po­hársorozatairól — és folytat­hatnánk még hosszan a sort; reménykedve, hogy nyitott ka­pukat döngetünk emlegetésük­kel, mert hamarosan találko­zunk velül a boltok polcain is. A fiatal iparművészek ter­mészetesen nem mindenik mű­vüket szánták nagy szériájú megvalósításra. Ez részben nem lehetséges, részben értel­metlen is lenne, hiszen a klasszikusan értelmezett ipar­művészet kézműves munkájá­ra, az anyaggal való közvet­len kapcsolatot őrző művekre ugyanúgy szüksége van ko­runk emberének, mint a soro­zatokban megvalósítható szép tárgyakra. A kiállítás termeiben ezért láttuk örömmel Gecser Lujza térelválasztó­ szövedékeit, At­­talai Gábor Vörös káró suba­szőnyegét, Cságoly Klára Mak­­rokozmosz című gobelinjét, Fürtös Ilona Piros háromszö­gek, illetve Kelő korong című gobelinjeit, Muharos Lajos fali tálját, Polgár Csaba kéz­zel festett, kitűnő, dinamikus textiljeit, Szilágyi Júlia ele­gáns párnáját, és Temesy Il­dikó szőnyegét. Bosszankodva kell megemlé­keznünk azonban a bemutató indokolatlanul zsúfolt és kap­kodó rendezéséről, amely az Ernst Múzeum rendelkezésére álló helyiségeiből mindössze másfél teremben helyezte el a tárlat anyagát, összekeverve, sőt „eltüntetve” a munkák egész sorát. Ez a bemutató igazán több figyelmet és gon­dosabb munkát érdemelt vol­na, olyat, amely hagyja érvé­nyesülni a tárgyakat, nem pe­dig „tapétáz” velük, a padlótól a plafonig tornyozva őket. Horváth György A Nemzeti Galéria Szobotka Imre festőművész alkotásaiból emlékkiállítás rendezését ter­vezi. Kéri, akinek Szobotka Imre képe van, értesítse levél­ben vagy telefonon a kiállítás rendezőjét, dr. Bodnár Évát, telefon 114—360. oo Sir Allen Lane, a Penguin Books megalapítója, a világ első és legsikeresebb zseb­­könyv-kiadóinak egyike ked­den, 67 éves korában elhunyt. SZÍNHÁZAK MAI MŰSORA Budai Parkszínpad: Maya (8) (esőnapok: 13, 14) — Városmajori Színpad: Charley nénje (8) (eső­­napok : 13, 14). — A HÉT FILMJEI Lány az országútról A szerelmi háromszög örök­zöld témáját frissíti fel né­hány motívummal a neves an­gol színházi rendező, Peter Hall, akinek ez második film­je. Az új motívumok a há­romszögben szereplő „harma­dik” jellemében mutatkoznak meg. A hajdani démoni ka­landornők helyét, a hosszú szipkából füstöt eregető „vég­zet asszonyának” státusát a farmernadrágos, sportszatyros teenager vette át. Ő szédíti könnyű kalandra a tisztes pol­gárférjeket, ő dúlja fel gon­dosan ápolt angol családi há­zak nyugalmát. Az ifjú leány, az országút autóstoppos csa­vargója, ezúttal azzal a trük­kel hatol be alkalmi szerető­jének otthonába, hogy­­ álla­potos. A házaspár gyermekte­len. Az asszony megsajnálja a szerencsétlennek vélt lányt. A férj szabadulni akar a kí­nos helyzetből. A nézőt kecsegtető szirupos megoldás elmarad. Az utak ketté, illetve háromfelé vál­nak. Talán ez a keserű vég­játék is az újabb motívumok­hoz tartozik. Szentimentális happy enddel ma már nem lehet az igényes filmdráma látszatát kelteni. Márpedig a film szerzője minden bizony­nyal erre törekedett. Az igé­nyesség illúziójának ébren­tartását a kitűnő színészi já­ték segíti. Claire Bloom, az angol színművészet legjobb hagyományait követve, meg­ragadó alakításban eleveníti meg a megcsalt asszony figu­ráját. Rod Steiger a férj sze­repében vívódik, hírnevéhez méltó tehetséggel. Csábító teenagerként pedig Judy Geeson bizonyítja, hogy csinos termetén kívül színészi ké­pességeire is érdemes figyelni. Metrózszerelem Egy egész brigád vonul be egyszerre a tengerészeihez az NDK-ban készített új színes vígjátékban. A brigádnak csak egyetlen tagja, az egyetlen leánytagja, marad otthon, a hajógyárban, s később nem­csak a munka meg a tanulás okoz neki gondot, hanem vő­legényének, a matrózzá lett brigádvezetőnek nagyképű vi­selkedése is. Szerencsére a film végére a szerelmesek ki­békülnek. Addigra a matró­zok kiképzése is befejeződik, valamint az új nagyszerű hajó is felépül, tehát mindenki nyugodtan énekelheti a film slágerét, amely arról szól, hogy az élet csupa szépség. S ki tagadna ilyesmit ennyi daliás matróz, valamint a női főszerepet játszó, bájos Re­gina Beyer láttán. V. A. Magyar Nemzet. Három magyar győzelem a nemzetközi kórusversenyen Debrecenben Debrecen lett 1961 óta a nemzetközi énekkari verseny pátriája, akárcsak Angliában Gloucester, Llangollen. Az idén, június 29—július 3 kö­zött, négy napon át délelőtt­­délután, bel- és külföldi együttesek énekeltek a debre­ceni Bartók-teremben. A kórusok nem elkülönülve versenyeztek, mint „öntevé­keny”, „ifjúsági” csoportok, hanem jellegük szerint tago­zódtak. A férfi-, női-, gyer­mek- és vegyeskari tagozato­kon kívül még a folklór mű­veket intonáló karok küzdöt­tek. Az eddigi versenyeken is bevált módszer szerint az el­ső és második fordulónál egy­­egy meghatározott kötelező számot, a jelen esetben kije­lölt Bartók- vagy Kodály­­művet kellett előadnia a ver­senyző csoportoknak, kivéve a folklór tagozatban, amelyben indulhattak tetszés szerint vá­lasztott művek előadásával. Egyébként más könnyítést is adott a rendezőség: a verseny­­szabályzat a kotta nélkül éneklést nem írta elő, melyet például az 1960-as budapesti nemzetközi Erkel szólóének verseny zsűrije megkövetelt. Élt is a kottából való éneklés jogával az igen kulturált, ki­tűnően képzett hangvételű Szilágyi Erzsébet nőikar, a hamburgi vegyeskar, sőt a Rá­dió versenyen kívül szereplő énekkara is. Korhatár sem volt megállapítva, így egyik­másik tagozatban, főleg a fér­fikarokban, túlsúlyra került az idősebb korosztály, s ha egy­­egy kórusban olykor „préselő­hangok” is akadtak, az nem csökkenti a kórus teljesítmé­nyének értékét. Tanulságos az ilyen verseny­közönségnek, karénekeseknek, dirigensnek, zeneszerzőnek egyaránt. Okulhat belőle a ze­neszerző, hallhatja, hogyan hangzik a valóságban az, amit papíron elképzelt, s a dirigens is buzdítást nyerhet egy-egy mintaszerű vezénylésből. A karmesterek általában kitű­nően fegyelmezték „csapatu­kat”. Alig egy-két kórus, így a szófiai és bukaresti kívánta meg a hangmegadást számaik előtt zongorán, mely bizony kizökkentette kissé a hallgató­ságot az ünnepi zenei hét han­gulatából. A magyar énekkarok sike­re kétségkívül fejlett kórus­irodalmunknak is köszönhető, fia a német kórusok teljesít­ménye kissé lemaradt nagy­szerű szimfonikus zenekaraik mellől, annak oka talán erőt­len literatúrájukban rejlik. Az ünnepségek változatos, érdekes műsora dicséretet, el­ismerést érdemel, mert a mieink is, és a külföldi együt­tesek is a XX. század termé­séből válogatták a java mű­veket. Bőségesen szerepeltek fiatal magyar zeneszerzők kompozíciói is. A nemzetközi zsűrinek, melynek elnöke Farkas Fe­renc volt, nem könnyű feladat jutott, amikor annyi kiváló együttes között válogatott. Emiatt volt kénytelen sok dí­jat megosztani, mert a kitű­zött 15 díj sem volt elegendő az igazságos jutalmazásra. Az eredmények így alakul­tak: A gyermekkori versenyben: 1. Sumeni kórus, 2. Komlói zenei általános iskola és a debreceni Bányai zenei általá­nos, 3. Miskolci zenei általá­nos. Nőikari versenyben: 1. Szegedi Tömörkény Gimná­zium és Szakközépiskola, 2. Budai Juventus, 3. Miskolci zeneművészeti szakközépisko­la. Férfikari versenyben: 1. Budapesti munkásőrség ének­kara, 2. Bukaresti G. Danga, 3. Budapesti HVDSZ Liszt Fe­renc énekkara. Vegyeskari versenyben. 1. Veszprémi vá­rosi kórus, 2. Hannoveri kó­rus. 3. Hallei akadémiai és rostocki egyetemi kórus. Folk­lór tagozatban. 1. Szófiai könyvtári és Veszprémi ének­kar. 2. Rostocki egyetemi, le­­ningrádi és OKISZ énekkar. 3. Hamburgi Monteverdi és Mis­kolci zeneművészeti szakkö­zépiskola énekkara. Dr. Sonkoly István KÖRSZÍNHÁZ (A BNV lengyel pavilonban) MILTON: ELVESZETT PARADICSOM Főszereplők: Kohut Magda, Venczel Vera, Esztergályos Cecília, Gór Nagy Má­ria, Bitskey Tibor, Balázs Samu, Kozák András, Szénási Ernő, Vállai Péter. Rendezte: Kazimir Károly Előadások: Július 10., 11., 13., 16., 17., 18., 19., 33., 34., 25., 26., 30., 31. Augusztus 1., 2. Az előadások fél 8 órakor kezdődnek. A jegypénztár telefonja: 223—640. A legrangosabb európai nyá­ri nemzetközi zenei táborba, Weimarba utazott szerdán a szombathelyi Bartók Béla Ze­neiskola hét tanára. Európa legnevesebb zeneprofesszorai tartanak előadásokat, s a két­hetes programban több kon­cert is szerepel. Augusztusban az ausztriai Baumbergben ren­deznek nemzetközi zenei tá­bort, amelynek tíznapos prog­ramjában szombathelyi fúvós­­zene-tanárok vesznek részt. .Csütörtök, 1970. július 9. A BOLDOGSÁG HÁZA" a szentendrei bábkiállításon A magyar vásári bábjáté­kok, a század első felében oly népszerű népligeti bábszínház hangulatát nemcsak a teátrumi játékok előjátékaként rende­ződő móka Vitéz László­­jelenete idézi most Szent­endrén, hanem egy kiállítás is, amely a művelődési házban nyílt meg. Látogatói az egykori hatalmas tölcséres gramofo­non pergő lemezek magnóra vett zenekíséretében barát­kozhatnak a 200 kiló spenó­tot felemelő erőművésszel, a zsonglőrrel, a kötéltáncossal, a néger cintányéros­ párral, Sen Tsang ■ kínai táncművésszel, Jang Tagore indus lábegyen­­súlyozóval, az alakját különös trükkökkel pillanatonként vál­toztató bohóccal, spanyol, hol­landi, skót, francia és kínai táncospárral, a bikaviadal részvevőivel — és társaikkal. Bábu-mesevilág Itt ül — a Kemény család egykori előadásának eredeti díszletei között . A fülemile Péter és Pálfa, itt van Csipke­rózsika, Jancsi és Juliska, a Piroska és a farkas . A kol­dus és királyfi bábu­gárdája, és itt kergeti el a gonosz ör­dögöt Vitéz László híres­nevezetes palacsintasütőjével a népligeti bábszínház színes, villanyhajtásos miniatűr-ma­kettjében. S ha egy kíváncsi gyermeklátogató megrántja a csengőt, itt csilingel Kemé­nyék bábszínházának konfe­­ransziéja. Polcokon pihennek, békésen egymás mellett, rendőrök és csavargók, ural­kodók és alattvalók, ördögök és angyalok — bábuk: az em­ber ősi jelképei, karakterek különös sűrítői. „A valóság­ból mesét és a meséből való­ságot tudnak csinálni" — hir­deti az 1916-os Szent István heti népligeti ünnepség pla­kátja, amely „a boldogság há­zába” invitálja a gyerekeket és felnőtteket Egy népművészet története A népi bábjátszást Ma­gyarországon meghonosító di­nasztiák, a Kemény és a Hincz család apai-nagyapai öröksége látható itt Ládákban eltöltött másfél évtizedes kényszerpihenő után kerültek erre a kiállításra, amelyet a Magyar Színházi Intézet Szín­háztörténeti Múzeuma rende­zett a szentendrei hetek alkal­mával. A ma már Európa-szerte kivesző mutatványos vásári bábjátszás hazai történetéről mesélnek ezek a díszletek közé, színpadra és polcokra helyezett, illetve falon függő bábuk, a vitrinekben látható kellékek — a többi között a fából, faragott paprika, uborka, sonka, puska, harapófogó — valamint a fényképek és min­denféle írásos dokumentu­mok. Köztük a Pestvidéki Ki­rályi Ügyészség 1912-ből kelt határozata, amely egy bábu eltűnése körüli nyomozásra tesz pontot, mondván: „a gya­núsítottak a lopás elkövetését beismerték, bűnvádi eljárás alá azonban nem vonhatók, mert tettük elkövetésekor éle­tük 12. évét még meg nem haladták”. A magyar népi bábjáték hő­se, a csintalan kalandjairól híres Vitéz László csak e század elején született meg; ismert európai testvérei, a né­met Kasperi, az orosz Pet­­ruska, az angol Punch, a fran­cia Guignol, az olasz Pulchi­­nella és a török Karagöz mind idősebbek.­­ A fejlődő magyar váro­sokba, nagyobb községekbe el­­vetődő német és cseh-morva bábjátékosok hozták el hoz­zánk az idegen kultúrák mű­vészetét, kezdetben természe­tesen elsősorban a német és a szlovák anyanyelvű városi la­kosság megértésére számítva — mondja a kiállítás egyik rendezője, Belitska-Scholcz Hedvig, a Színháztörténeti Múzeum muzeológusa. S a má­sik rendező, Óhidy Lehel, a bábszínház művésze folytatja a történeti visszapillantást. — A Magyarországon lete­lepedett Korngut-Kemény csa­lád szakított a többi né­met bábjátékosra jellemző erzgebirgei hagyománnyal, és a Vitéz László-figura megte­remtésével jellegzetesen ma­gyarrá vált. A nagyapa, Korn­­gut Salamon már az 1870-es években rendszeresen tartott az ország különböző helyeinek vásárain „dal, testgyakorlás és művészeti előadásokat, mint cirkuszos, mutatványos és bábtáncoltató”. Az apa, idő­sebb Kemény Henrik báb­színháza a századfordulón hosszabb-rövidebb ideig a Hű­vösvölgyben, a Városligetben, majd a Népligetben műkö­dött. A tízes években a ván­dorélet keserűségei elől Ame­rikába menekült, a honvágy azonban hamarosan hazahozta. Ekkor, 1913-ban alakította meg apjával a később oly sok vi­dám percet, felejthetetlen szó­rakozást nyújtó népligeti báb­színházát Columbia magyar mechanikai színház elneve­zéssel. . Gyermekbűvölő — A családból került ki a bábszínház egész személyzete: darabíró, játékos, kellékes, bábu- és díszlettervező — meséli ifjabb Kemény Hen­rik, e művészet ma már egyetlen eleven őrzője és to­vábbfejlesztője, a bábszínház nívódíjas művésze, a szent­endrei játékoknak is paraván­mögötti Vitéz Lászlója.­­ A darab cselekményének egy­­egy jelenetében tehát egyszer­re két-három bábunál több nincsen a színen. A színpad lehetőségei ugyanilyen taka­rékosságot kívántak; gyakran a legkülönbözőbb szerepet ugyanaz a játékos „mondta el” élesen, tisztán megkülön­böztethető hangokon. Hagyományt éltet ez a kiál­lítás. Ezt a hagyományt élteti, teljesíti ki ifjabb Kemény Henrik. Kivételes átéléssel játszik a kis táskaszínpad pa­ravánja mögött. Játéka ma is elbűvöli a gyermeket, meg­­igézi a felnőttet. Kívánhat-e nemcsak kiállítás, de művé­szet — ennél többet? Heimann Ildikó NAPLÓ Július 9 A szegedi Dóm tér színpa­dán szerdán első alkalommal helyezték el a Csipkerózsika díszleteit. A Csajkovszkij­­balett — mint ismeretes — a novoszibirszki opera és balett­színház 100 tagú együttesének vendégjátékában kerül színre július 10-én, 21-én és 22-én. A most elkészült díszleteket Sz. M. Janovics — az OSZSZK ér­demes művésze — tervei alap­ján állítottak össze a szabad­téri játékok műszaki szakem­berei. A San Sebastian-i nemzetkö­zi filmfesztivál harmadik nap­ján nagy sikerrel mutatták be Igor Talankin szovjet rendező Csajkovszkij-filmjét, amely­nek főszerepét Inokentyij Szmoktunovszkij játssza. és A Metropolitanben kezdte meg amerikai vendégszereplé­sét kedden a Mojszejev-együt­­tes. A világszerte népszerű szovjet társulat negyedik al­kalommal lép most fel az Egyesült Államokban. Az V. Balatoni Nyári Tárla­tot július 12-én, vasárnap dél­ben nyitja meg Molnár János művelődésügyi miniszterhe­lyettes a keszthelyi Balatoni Múzeumban.A A 20. nyugat-berlini film­­fesztivál hivatalos része véget ért, az ismeretes zsűribotrány miatt a hivatalos díjakat nem osztották ki. A filmkritikusok és az újságírók mégis átadták díjukat — mindkettőt Roy An­­derson svéd rendező Szerelmi történet című filmjének.

Next